• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiskeforum ?!

F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Ja du Hasse P....vad vore vi utan tro o hopp i denna branch :D

Macke...det blir o ta skotern då, för inte skidar du väl ända dit ? (kikade i kartan o det verkar vara väglöst land, cirka 20 km från E 12. ) Skriv o berätta sen hur det gått, verkar vara spännande fiskevatten där.


På tal om kartor så har jag hört ryktas att vi kanske ska få en "egen" så kallad ställplatslista/fiskeplatslista, bland husbilsplatserna med en käck ikonbild...så nu gäller det att vi skickar in alla våra hemliga o ohemliga fiskeplatser. Gärna med foto...så du Hasse P får nog ta fram plånboken o införskaffa dig en digitalkamera...kanske sälja ekolodet istället, verkade ju inte göra nytta i dina vatten :p


Ha det bra alla....o glöm inte dubbarna på land !
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Ja ni pöjkar nu får en ta fram betyget i teckning , för nån kamera har ja inte.
skulle ni komma på frågan? hur ska detta bli till, så vet i fan?? men jag säger som alltid
Många tavlor har jag gjort ! men det här blir nog den värsta pass-pa tåån.
Tjinge Ling Hasse P.:cool:
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Hej "fiskekolegor"!

Ni som krånglar med ekoloden... har ni kollat så ni inte har dom påslagna i demoläge???? Hi Hi....där är de fiskar som Fn....stora och små...

jag har vid flera tillfällen sett fisk och stegat ut vart dom står och vipps
så hugger det, men ska jag vara ärlig så har jag också fått tuppljuck på
att man ser fiskar men dom hugger inte, men nu är de så att fiska röding består av mycket tålamod och lokalkännedom för att lyckas, jag har också med stor framgång provat blänken med ljusdiod som blinkar och de har dom rackarna varit nyfikna på...brukar borra ett hål på sidan av de hål jag fiskar i och detta har lyckats när de varit extra tjurigt fiske...alltså jag sänker ned den blinkande tingesten i en rev förståss...

Gunnar
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Men hallo gubbar! Här går vi väl på fingertoppskänsla,finns väl inget bättre än att gå ut på isen och bara sätta sig och få känning på pilken.Ingen ekolod här inte,det är väl ingen sport att veta var fisken finns. MVH Annette :)
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Prylar Prylar Prylar?

Den här historien handlar om killen som flyttade till Australien, närmere bestämt Sydney.
Han gick till ett stort varuhus för att söka jobb.
Föreståndaren undrade om han hade någon erfarenhet som säljare,ja sa han hemma i
Sverige.
Okej sa föreståndaren.
Du kan börja i morgon på prov. Följande dag, efter att affären hade stängt,kom föreståndaren ner och frågade killen hur många kunder han haft.
En, sa killen.
BARA EN ? Norrmalt har våra säljare mellan tjugo och trettio kunder per dag.
Hur mycket köpte kunden för?
-101 285,64 pund, sa killen.
- 101 285,64 pund! utropade föreståndaren, vad sålde till honom?
- först sålde jag en liten fiskekrok, sen en lite större fiskekrok, sen en fiskeutrustning.
Sen frågade jag vart han skulle åka och fiska och han sa nere vid kusten, så jag sa till honom att då behöver han en båt, så vi gick ner till båtavdelningen och jag sålde en Chris Craft med dubbla motorer.
Då blev han osäker om hans Honda Civic skulle orka dra båten, så jag gick med honom till bilavdelningen och sålde en Nissan Pajero 4X4 .
- Du menar att en kille kommer in för att köpa fiskekrok och du säljer en båt och en bil
till honom? sa föreståndaren.
Nej , nej , nej ! Han kom in för att köpa tamponger till sin fru och jag sa till honom att
eftersom helgen ändå är förstörd så kan du lika gärna åka och Fiska.....

:swoon:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Tjing Grabbar, jag ville bara tala om att Sportfiskarna har gett ut en bra bok, den heter - Svenska Fiskevatten, sveriges största guide till fisket. Där finns allt i vad man vill veta om fiske i olika län, jag rekomenderar den varmt.
Ps - den är det första jag tar med ut på resor.:cool:
 
F

F.d. 9519

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Men hallo gubbar! Här går vi väl på fingertoppskänsla,finns väl inget bättre än att gå ut på isen och bara sätta sig och få känning på pilken.Ingen ekolod här inte,det är väl ingen sport att veta var fisken finns. MVH Annette :)
Håller med dig.:D
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

Nää - int åk vi skoter int!
Appropå Rollerteams fundering om hur man tar sig till Tärnasjön. Dom flesta åker naturligtvis skoter men vi är ett gäng gamla reservofficerare som upprätthåller en mer än tjugoårig tradition att varje vårvinter genomföra en fjällmarsch på skidor. Vi brukar vara 8 - 10 st som deltar. Vi har en skoter med kälke - dels som säkerhet - dels för att medföra lite av den guldkant som man ska unna sig typ; motorisborr, ärtsoppa och punch till torsdag middag, öl till bastun o.s.v. Vi varierar rutten så att vi ibland utgår från Ammarnäs och går via Serve-stugan och ibland från Umasjö (2 mil norr Hemavan) till
Tärnasjöstugan där vi stannar ett par dagar. Vissa fiskar, andra gör dagsutflykter i området. På bifogad bild pustar vi ut efter att ha avverkat stigningen från Tjulträsket (väster Ammarnäs) och nått kalfjället.
Bifogar också ett doc som ett litet test. Kan det här vara ett sätt att dela med sig av fisketips?

Pust.JPG

Visa bilaga Tärnajön.doc
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Macke.....lyfter på kepan, trodde aldrig att ni skidade dit....:swoon: strongt gjort, o vilken trivsam tradition ni har. Såg härligt ut på fotot...men tror att jag hade valt skotern, fast jag åkt mycket skidor som yngre. :) Jodå...blir bra med doc , alla tips är välkomna o de som är intresserade lägger nog in det på "sina" kartor, jag har lagt in det på min Route 66 o Kartex. Blir bara till o rota fram de gamla Hickoryskidorna ur källarens mörkaste skrymsle, för jag kan aldrig tänka mig att jag får köpa skoter för Annette. :twitcy:


Hasse P...ibland är det väl gott o få sitta sysslolös vid en läskyddad vik o känna solen bränna i nian, fast det var inte jag som tyckte att ekolod är på gränsen till fusk ;) är ju Annette som tycker så.


Ha det gott alla...
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Tjinge ling Rollerteam, ja nu tror jag inte att anette låter dig sitta sysslolös så länge?
Men jag har ett tipps till dig, om du nu inte kan få någon skoter så byt ut trälaggen mot
en motoriserad spark, det finns såna och köpa för ca 5000 kr, en spark borde du väl i alla fall kunna få?
PS. det går kanske att kompletera den med skidor under medarna, du har ju ett par sånna, vem vet? När vi ändå är inne på haitekgrejor, det går säker att få fast någon
plast ficka bakom ryggstödet för kartor och dyligt vem vet? låter det inte perfekt.
tjinge Ling Hasse P.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Jo du Hasse....o kan jag få Annette till o stå bakom ryggstödet o vara "sparkmotor" så borde jag ju klara mig med en vanlig spark, kanske kan köpa ekolod för det som blir över ?...eller Gps ? :D



Vi får se hur jag kan finta henne till detta....


Ha det !
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Hej alla!

Nu är de Måndagkväll och har väl så smått återhämtat mig från Lördagens fiske, i rykande snöstorm -5 grader var jag och frugan och våra två små hundar ut för att premiär fiska... men av detta blev de intet för jag vill ju inte riskera några liv i snöstormen, för det gick inte bättre än att vi fick vända då sikten var bara några meter framför oss så vi får hoppas på att till helgen blir finara väder.

Men kan berätta en liten rolig sak om detta som Hasse-P frågade om ostbågar, vet inte om de finns nu men för ca. 10 år sedan så fanns de fyllmatrial för kartonger som liknad på jätte ostbågar, jag och min svåger fick fatt på en hel säck av detta matrial, för vi hadde fått tippset av en annan fiske guru att ost bågar skulle vara dunder medicin för fisket, så vi tog säcken men jätte ostbågar och for till en liten sjö som vi viste att vår fiske guru skulle fara till och så gjorde vi ett stort hår och med lite trix på hans fiske plats så lyckades vi att få ner hela säcken innehåll i hålet. Efter några veckor så träffade vi "gurun" och han sa att han skulle fara till den aktuella sjön och jäklar i min hatt vad vi fick bråttom att smyga oss dit, vi borrade våra hål på lagon avstånd från "gurun" och hans lilla fru....gick någon timma innan frugan hans gav upp ett jätte tjut för helt plötsligt så kom de en fontän av jätte ostbågar farande ur hålet.... jäklar vad vi skrattade sedan så har vi inte hört ett ljud om ostbågar....men en sak sak tilläggas att han tittade misstänksamt på oss??? kan inte förstå varför.


Gunnar.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Tjena på er
Jag skulle vilja höra hur ni har det med spöna i bilarna? Var för varar ni dom?
i Plaströr? eller på taket. vore kul att höra olika lösningar.

:cool:
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

Tjena!

Så här har jag löst fiskespöförvaringen.
Material: Ett papprör (typ rulla upp mattor på) 15 cm diameter, minst lika långt som den längsta spödelen. Spännband 1 m långt, 25-30 mm brett som du kan köpa på macken för en tia eller två. Lite aluminiumplåt och ett par bitar kardborrband 25 - 30 mm breda.
Popnit och kontaktlim.
Bra vinterhobby! Arbetsgång enligt bifogat doc.

Fungerar utmärkt, fördelen jämfört med den tub jag hade tidigare är att jag inte behöver dra / hälla ut alla spön varje gång, det är lättare att hitta rätta delar.
Jag har garage på bilen och detta koger ligger på en hylla tillsammans med hoprullade gavlar till markisen. På förra bilen som inte hade garage låg det i takboxen.

Lycka till
Macke
 

Bilagor

  • Fiskespön.doc
    23,5 KB · Visningar: 80
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Jomen...det där med spöförvaring har jag lite problem med, använder mig utav Mackes 1:a prototyp just nu. Plaströr/tub i lastluckan med påföljd att jag får "hälla" ut spöna. Har ingen möjlighet o ha takbox, möjligen box på cykelstället men de är nog inte tillräckligt breda.
Såg en tysk som hade det bra arrangerat...i sin bakre utvändiga lastlucka (minns inte vad det var för bil) hade han riggat upp sina spön i fullängd så de låg vågrätt o i stort sett färdigtacklade. Både i lastutrymmet o insidan på luckan så han hade nog ett 10-tal spön med sig på detta sätt. (Lyllos han) :twitcy:

Vet inte om det bara är jag som har problem med o se Mackes bifogade nya prototyp, men det poppar bara upp ett tomt Worddokument hos mig....

Mvh
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.613
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fiskeforum ?!

För mig fungerar det bra att öppna dokumentet.

Om du sparar dokumentet först och sedan öppnar det sparade så kanske du får fram det.
 
Toppen