• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiskeforum ?!

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

Jag skulle kanske förklara det som avslutar mitt inlägg med, Skitfiske på er!
Det är ett ordspråk som fiskare i vårat län använder när man menar .
God fiskelycka på er.:swoon:
 

Sune A

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
124
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

Hej Hasse P
De va bra förklaring man vågade inte komma in skriva något om fiske ,men nu fick vi förklaringen.:) Sune A
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

....vill bara flika in att det uttrycket/trollformel (Skitfiske) som Hasse P o hans fiskevänner i Östergötalands län andvänder, det andvänds även utav grannlänet i väst...V- Götaland.

Tror nog att det används lite här o där i riket, vet att det nyttjas i Norge...osäker på var o när uttrycket uppfanns men det kan nog liknas vid skrock...:D



Ha det bra alla.......
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Ja nu när kylan har kommit till landet innebär det inte att man INTE KAN FISKA!! För det jag ser fram emot är strömmingsfisket här på ostkusten. Vad är godare en stekt strömming med potatismos?????.
Tjinge Ling Hasse P.:cool:
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
764
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:mcride: :p JAAA MUMS.
I morgon åker jag till Stockholm på mc mässa.
Då blir det ett besök i Hötorgshallarna ,för att inta
en eller två hårdbrömackor med stekt STRÖMMING.

ÅKE65 :mcride:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Håller med dig Hasse P.... såg idag att isen börjar lägga sig på Öresjö N Borås, så några dygn till med rejäl nattkyla gör susen. Kanske äntligen dags för ryssbävern på skallen o nyslipad borr i näven. Vi har lite dåligt med strömming här omkring så det får bli abborre o mos istället... :wink:

Får väl hjälpa dig o "hiva" upp strömming någon gång där på andra sidan...skulle vara kul !

Åke 65...inte fy skam det heller ! :D


Ha det bra....o glöm inte isdubbarna !
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Grabbar var försiktiga innan ni går ut på isarna, det är alldeles för många som omkommer per år. Annars är det obetalbart att ge sig ut en klar och solig dag, borra ett hål och bara njuta,

Skitfiske på er.
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

Appropå vinterfiske!
En stämningsbild från Tärnasjön april -06
Det är väl så här det ska vara när det är som sämst-eller?
Tärnasjön.JPG
Öringen som ligger på isen slapp precis när jag fått upp den och försökte backa tillbaka ner genom hålet, därav de blöta vantarna som hänger på frystorkning.
Det blev några rödingar också.

Vehere necesse est
 
F

F.d. 9346

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Hej
jag vill gärna vara med!!
är en jävel på o grilla fisk....
grillad fisk 169 liten.jpg
har ni några fiske sjöar som man kan campa i närheten av typ 20 mil runt stockholm?
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Du ska veta att du är så hjärtligt välkommen bland oss som är lite bakom flötet :twitcy:
har inte precis på tungan just nu om det runt stockholm men ska efterforska o ta fram inom det snaraste för vi vill ju självklart inte mista en sån talang som du här o grilla fisk.

Med bästa o varma hälsningar i vinterkylan
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

Ett annat sätt att enkelt tillreda nyfångad fisk utan att behöva ha med sig och starta en grill är att använda en röklåda!

En bra röklåda finns att köpa på många ställen, bl.a. hos Jula, den har rostfri låda, dubbla galler och den viktiga dropplåten.
Rökspån i påse hör till och hela härligheten eldas med rödsprit - personligen använder jag hellre metanol (träsprit) för att inte behöva riskera att få rödspritens illasmakande denatureringsmedel på fisk och fingrar.

Det tar ungefär en halvtimme så har man en lättrökt delikatess att fröjda sig åt!

Vid Norgefiske då man fiskar torsk kan det ibland vara svårt att hinna få ned pirken till den djupt stående torsken genom den grundare nivå där sejen står utan att få en sej på kroken.
Det blir då oundvikligen en hel del småsej fångad och den röker man så hårt man kan i en sån här röklåda och har då en riktig njutning att se fram mot!
:yes:
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Jodu Kjell....smarrigt värre o det bästa är att all fisk blir kanongod som rökt :)

Macke....jag har varit med om sämre än det, många gånger :wink:


vintercampande tjej.....det där med sjöar runt omkring, vet inte om du menar fricamp eller fiskecamper, har iaf kollat lite o det finns en del, du kan också gå in på Sportfiskarna o söka i din närhet.


.....nu varnar räddningstjänsten här, att inte gå ut på isarna !!!!!!


Ha det bra alla o ta det varligt....
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

Jodu Kjell....smarrigt värre o det bästa är att all fisk blir kanongod som rökt :)
..............klipp...............

Njaee, jag har aldrig riktigt kommit överens med rökt gädda medan däremot gummans vitlöksgädda är rätt ok.
Men gädda ska man göra färs på, rätt kryddad och med frikostiga mängder dill i smeten blir det fiskbullar som inte går av för hackor! Och inte går att köpa heller...
Barnbarna gillar de stekta fiskbullarna och någon av dem tyckte att det var ju som biff! Han fick en extra kram för det...

Men annars har du helt rätt, t.ex. så är abborrarna som legat saltade över natten och rökta i den 'stora' röken här hemma riktig bjudmat!
Det är roligt att se att när man kommer in med de nyrökta fiskarna så behöver man inte bjuda någon till bords, alla sitter där redan!
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Hej alla!

På lördag bär de av till fjälls för att kolla om fisken biter, vi har ca 60cm ny snö så det kanske är vatten på isarna så man får väl se sig för...

Gunnar.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Skitfiske på dig Gunnar .
jag vet inte vad du är ute efter för sort av fisk, men skulle du vara intreserad av att
testa ett lite udda lockmedel åt mig, medlet jag tror skulle fungera är ostbågar.
Tag en bit av ostbågen och fukta den och gör en kula av den, låt den torka till lite så
tror jag det är lättare att få den på kroken, det skulle vara kul att höra om det
funkar på eventuella Rödingar, Harr eller vad det blir.
PS. jag tror även att man ska smula i ett par ostbågar i hålet, mäska alltså,
sorten av ostbågar överlämmnar jag åt dig.
MVH = OSTEN.:swoon:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Vill du slänga till mig tre fina torskar, sa Lasse till expediten i fiskaffären.
Varför ska jag slänga dom sa expediten?
Jo du förstår jag vill inte ljuga för frugan när jag säger att jag fångat dom!!
;)
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Hej Hasse P!

Jag ska tala om för dig att detta med ostbågar är en redan beprövad metod,
den fungerar si så där på röding, fungerar bättre med ostmassa...men nu är de så att jag brukar inte mäska... är till för "amatörer" för oss proffs så har man rätta lirket i fingrarna och så är ju ekolod en ypperlig uppfinning...

Gunnar
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Tack för svaret gunnar, det var nämligen så att en kompis till mig sa att när han var i norrland så hade han provat det här jag nämde, det var enligt honom aoutstanding på
Röding. Jag hade lite svårt att tro honom. jag hoppas att du återkommer i spalten och berättar hur det gick på fisketuren.
Skitfiske på dig.
:eek:
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

Ekolod - s.k. Sillbio?
En trevlig pryl som kan driva den mest behärskade, rutinerade fiskare till vansinne!
Vi brukar ha en sådan med på våra fjällfisketurer. När man med förlängare på borren tagit sig genom den mer än metertjocka isen och sänker ner antennen i hålet så brukar det inte saknas fiskar att se på displayen!!" -- Titta där kommer det en stor en - och där en till - men va f..n dom går ju bara förbi!! Vi provar att byta till olika blänken - ingen reaktion, vi provar olika beten (även ostkrokar) - inte ett napp, vi ändrar rörelsemönser - inte ett liv!! Vi flyttar en bit - borrar nytt hål - Gud signe den som skapade motorisborren - inte ett napp nu heller - vad är det som är FEL??? Man häller upp en kopp kaffe till och - nu hugger det - inte bara på mitt spö, det dras upp öringar och rödingar i alla möjliga hål runt omkring och sedan är det lika plötsligt helt dött igen - och kan vara det i timmar!!

Det finns många teorier kring huggperioder. Man ska vara ute tidigt på morgonen, det hugger bäst när det gryr, 11-nappet, 4-hugget, det ska vara västlig vind, det ska vara ny- eller fullmåne. Det finns finfina tabeller i "Napp och nytt" och numera också i GPS, alla har dom det gemensamt att dom fungerar INTE!
En sak är dock helt säker i allt detta, när man är där är man helt fokuserad på fisket, man funderar inte på något annat. Efteråt är man, trots kalla fingrar och bortdomnade fötter,vederkvickt och helt nöjd oavsett fångsten som mycket sällan står i rimlig proportion till insatsen. Den 11 april bär det iväg igen upp till Tärnasjöns norra ände, just där Älteräcken rinner ut, där står han - storrödingen!

Pescaere necesse est - (att fiska är nödvändigt) som dom gamla rommarna skulle sagt.
 
Senast ändrad:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Tjabba Macke du har som jag , tron när man går ut på isen, sliter och drar, men icke
sa nicke, jag har ekolod jag med som jag använder mest på sommaren, men det är väl som dom skriver i fiske reportagen! man bör ha god lokalkännedom, trots att man tycker att men gör allt rätt så , icke sa nicke. men vem skulle vilja ha tvåhundra kilo fisk med sig hem varenda gång man fiskade? jag tror att det är så, nästa gång då jävlar!
Sen är ju det här med fiske inte bara att få fisk ,men fy fan va roligt när man tofflar dit
fiske kompisen, och han frågar ? va kör du med ? svaret blir inget specielt!!! det gäller
bara att ha den rätta knycken!11.

Skitfiske Macke. :cool:
 
Toppen