• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiskeforum ?!

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

Hej Fiskekompisar

Nu har det tillkommit en icon med fiske som man kan lägga till på "Ställplatslistan" på de platser man vet går bra att fiska på.
Iconen kan ni se i rubriken ovan.
Sänd mig ett mail/meddelande på platser ni vet är bra fiskevatten, så lägger jag in iconen i listan.

Ha de

F

F.d. 2549

Guest

En bild kan säga mer än 1000 ord.
Hur ser det ut hemma i era "lekrum"?
Eric.jpg

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:eek: Hej farbror claes.
Det var en mäktig arsenal som hänger på hyllkanten, den duger nog till att ta upp en och annan storfisk med.
Men samtidigt ser jag att du kör med otillåtna hjälpmedel,vad gäller fiske på högre nivå?
Är det inte en TUR nalle mitt skarpa öga skådar. Men det var kanske en relik som blivit kvar sen tidig barndom, det sägs ju att man hade nybörjartur en gång i tiden?.
Tjinge Ling Hasse P.:wink:

Max&Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024

Det var snyggt farbror Claes!
Jag måste nog städa innan jag fotar mitt "lekrum".
Hur gick det för Rollerteam och HasseP, lyckades ni få fram mitt doc?
Det är gjort i ett gammalt hederligt Office 2000-paket.
Bifogar samma bild i ett annat format.
Hoppas det fungerar
Macke

Fiskespön.jpg

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Hej på er fiskebröder och systrar, här i näs är det sju grader kallt, men solen lyser av full kraft, det är ju inte helt fel, när man tänker på att det snart är dags att släppa handbromsen och ge sig i väg till gölarna. vi är några fiskekompisar som träffas en kväll i veckan och knyter upp lite nya flugor till vårfisket, i onsdags kväll gav jag mig på att tillverka några abborrflugor, samt en del poppers till abbore, det här med poppers tycker jag är rätt så kul, dom här gjorde jag av öronproppar dom gula E.A.R Classic , Jag ska förklara, och det här behöver man inte vara flugbindare för att göra. Tag en krok storlek 8 , sätt fast kroken i en träbit eller dyligt, linda bly eller koppar tråd runt skaftet, är till för tyngden, tag sen en bit rött garn ca en decimeter lång, vik ändarna mot varandra 2 ggr , limma fast garnet så att det sticker ut bakom kroken på krokskaftet, limmet bör vara snabblim. tag sen öronproppen gör ett hål i mitten av den, lägg på lite lim på krokskaftet trä på proppen låt det torka, sen tar ni en stark sytråd och knyter runt proppens ytterkant ca 3-4 mm från kanten, då viker sig ytteränden lite innåt så att den blir konisk, tag sen ock klipp av garnet efter behag men det bör vara ca: 20 mm bakom kroken. Det går att måla dit ögon om man vill, jag limmade dit silver flasch som fladdrar lite lockande, jag tror att det bara är fantasin som sätter stopp för vad det går att göra för kul. Tanken med poppern är att den ska gå i ytan,men jag tänker sätta dit den en 20 cm ovanför ett drag eller en spinnare som lockare . Ja vi får väl se om ett antal veckor.

Skitfiske på er. :cool:

F

F.d. 52909

Guest

Det ska bli mycket intressant Hasse P o "höra" hur din nya popper fungerar...tror på dig vetdu, så frågan är om du kommer o spara några borrar till oss andra. Kul ide iaf...:D

Sen det där med spöförvaring i bilen...har tänkt mycket på han tysken jag såg som hade ett fiffigt arrangemang baktill på sin bil. Har tillbringat lördagen med o besöka en handlare o leta i lastluckor...bifogat foto är det närmaste jag kom.

Här finns det potentsial, sen är det frågan var övrig utrustning ska vara...möbler, grillar, div väskor med en oändlig massa pryttlar...

Ha det bra...

nordic 025-500.jpg

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Tjena Rollerteam, Nja så lätt ska du inte komma undan, det här popprarna ska vi nog prova på alla fyra under något inplanerat vårfiske, det kanske kan bli någon göl eller fin sjö någonstans i vårsolen? vi kan kanske lägga ut en fiskelina i forumet, och se om vi får något napp av flera intresserade lite längre fram. men du från det ena till det andra det ser ut som du det blir lite trångt ut där bak i bilen med spöna. vet du jag har spånat på det lilla problemet, om det nu är något sådant. vi har ju inte hämtat våran Adriatik, leverans veckan var tänkt v- 10 men som det ser ut nu kanske det blir lite fördröjt, av den enkla anledningen kan jag inte avgöra än var spöna skall härbärgeras, en tanke som jag har haft är att skruva fast en tub på cyckelstället i bak, men då gäller det ju att få till något som man inte tar sig in i så lätt, det vore ju inte så kul att konstatera en dag att tuben är borta. förövrigt är det som du skriver, man ska ju in med lite annan bråte i kofferten oxå.
PS: popprarna ska vi nog tillverka i solskenet vid en mysig sjöstrand vid en brasa och en stor hink med vin.
DS: Jag tar kontakt med Molle för dom har jag gett en ORDER om att börja fiska, ett par genomtrevliga fiskyngel.

Tjena Hasse P.:wink:

F

F.d. 52909

Guest

Det ställer vi absolut upp på Hasse, tillverkat poppar har vi aldrig gjort innan...inga problem o vi kanske blir många som vill lära oss det. Då kan vi ju kalla dig för Hasse Popp...eller PopHasse. :twitcy:

Det där med tub på cykelstället är ingen dum ide, vet att Postis har det på sin bil...man kan antingen ha 110 eller 160 mm avloppsrör med ändlock o skruvmuff. Sen har jag en tanke o be bysmeden tillverka en tub i rostfritt med hänglåsbeslag o montera på c -stället. Kanske t.o.m svetsa fast det...men då snor de väl hela stället, eller bilen ? :cool:

Vi hörs....

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Två skälar en tanke Rollerteam, det där med att tillverka en rostfri tub satt jag och funderade på efter mitt senaste inlägg till dig, MEN bara för att min tub skall bli olik din så TÄNKTE jag, att min skulle bli i formen av en smal men lite högre låda med en öppningsbar långsida, med gångjärn på hela överkanten, längdmått= 1,600 mm bredd= 120 mmm höjd=300 mm , och nu kommer det fina, den fästes på bakstegen på stegpinnarna, med invändiga vingmuttrar så att den går att ta bort när man så vill, lådan skall vara stående på höjden, med plats för ca fem spön, VAD SÄGER DU NU DÅ ????????

Kram på er Hasse P:D

F

F.d. 52909

Guest

Ja du Hasse...säger bara.......min tub kommer o kunna förvara minst 6 spön, o med rulle på ! :p

..............:cool:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: tyvärr, då är det torsken men norsken, för min del , jag var på järnhandeln i dag, och kollade lite spöhållare, för inbyggnad i min kostruktion, den klarar bara fem spön, men jag gläds åt dig som får med sex spön i bilen, om nu det där med sex skulle vara något att sträva efter, jag menar med spön ????.

Hör med vidare intresse av dig i detta ärende, din till givne : H-P.:cool:

F

F.d. 52909

Guest

Vet du Hasse...det där med o ha med sig en massa spön i bilen är inte ett dugg viktigt, det viktiga är att jag har 1 spö mer än dig ! :D

Nu du.....bygg på bara :wink:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Jag ska rådgöra med grabbarna i kväll när dom kommer hit, för att binda lite flugor, jag pratade med Mats i går en av dom i telefon, där ska du se en hejare på flugbindning, jag bad honom i går att fundera ut några knepiga Abborre dräpare,som du kommer att få ge dig i kast med,när vi råkas för lite " Trollbindning" sug på den du. det där med spömägnden ger jag mig med, där vinner du. Men jag hoppas att du har sex fingrar på ena handen, för det lär gå åt i den här högre skolan för flugbindning (fniss). Nu saka du få en liten gåta att lösa? vad står bokstaven P för efter Hasse.

Tjena.:D

F

F.d. 52909

Guest

Hasse....trollbindning viker jag ner mig direkt på, kan ju knappt knyta skosnörena utan hjälp.

Sen undrar jag lite på vad för sorts Adriatik du går o väntar på, finns det bilder o se på modellen ? Tänkte hjälpa dig lite med spöförvaringslåda/box iden du hade om stående placering där bak. Har kollat o kollat så ögena blör på nätet, men inte ens på tyska pryltillbehörsidorna finns det något färdigt.

Vad tror du om att klä boxen/lådan utvändigt med originalplåten så den matchar din bils yttre finish, säg nu inte bara att du har beställt en plastbil ! Nåväl, finns ju färdig plåt i lpm...dyrt som skam men "vafan", är ju bara pengar.

....o sen vad P:et står för ?.....trodde jag sagt det innan, Hasse Pop / Pop Hasse ! För det kan väl inte vara så enkelt som Persson ? :twitcy:

Vi hörs...........inga som varit ute o pimplat föresten ? :spinny:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Tjena, roller! vi börjar bakifrån i dag, P = personlige, gat it? sen undrar jag ? har du en syster som heter Saida????? det där med integrerat plåtmatreal är på tapeten, det finns en person som är komenderad att titta på det här Gissa vem? sen var det här med modellen, bilen är en Adriatik J5 610 1989. det finns en likadan bil på,
www.Widlundshusvagnar.se . sen var det här med att knyta spyflugor, så har jag hört att man blir mjuk och fin i lederna av lite vin, så lösningen där blir väl att jag dricker vin, och du ändå gör ett försök med eländet.

Tjena Grabben.:twitcy:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: ja du carina 6 , det var ett riktigt fiskafänge, det var väl tur att dom filmade händelsen,för ingen hade väl trott dom utan bildbevis, snacka om fiskeupplevelse.

Hade Hasse P:eek:

F

F.d. 52909

Guest

Carina.....jag har ju hört talas om att regnet står i backen, men aldrig att fisken står i "backen", men vi får passa oss så ingen av EU- byråkraterna ser detta för då blir det säkert lag om hjälmtvång även på fisketurerna. :D ...men kul film var det, o är det inte Hasse P som sitter längst fram o hukar sig med sitt magnetiska ekolod ? :p

Hasse P....ingen syster Saida här inte, ett annat förslag om spöförvaring är ju om du vill göra ett ingrepp i ditt nyförvärv med o ta ut en ny lastlucka på lämlig plats. Du får ju offra lite plats invändigt, kanske under dinetten eller soffan bak. Tekniskt sett ska det inte vara helt omöjligt, bara o skaffa ny servicelucka o skära ut lite i karossen o isolera invändigt. Shout !.....sen får du nog hjälpa mig lite till med P: et, inte med än där !

Vi hörs....:cool:

Toppen