Sv: Fiskeforum ?!
Hej på er fiskebröder och systrar, här i näs är det sju grader kallt, men solen lyser av full kraft, det är ju inte helt fel, när man tänker på att det snart är dags att släppa handbromsen och ge sig i väg till gölarna. vi är några fiskekompisar som träffas en kväll i veckan och knyter upp lite nya flugor till vårfisket, i onsdags kväll gav jag mig på att tillverka några abborrflugor, samt en del poppers till abbore, det här med poppers tycker jag är rätt så kul, dom här gjorde jag av öronproppar dom gula E.A.R Classic , Jag ska förklara, och det här behöver man inte vara flugbindare för att göra. Tag en krok storlek 8 , sätt fast kroken i en träbit eller dyligt, linda bly eller koppar tråd runt skaftet, är till för tyngden, tag sen en bit rött garn ca en decimeter lång, vik ändarna mot varandra 2 ggr , limma fast garnet så att det sticker ut bakom kroken på krokskaftet, limmet bör vara snabblim. tag sen öronproppen gör ett hål i mitten av den, lägg på lite lim på krokskaftet trä på proppen låt det torka, sen tar ni en stark sytråd och knyter runt proppens ytterkant ca 3-4 mm från kanten, då viker sig ytteränden lite innåt så att den blir konisk, tag sen ock klipp av garnet efter behag men det bör vara ca: 20 mm bakom kroken. Det går att måla dit ögon om man vill, jag limmade dit silver flasch som fladdrar lite lockande, jag tror att det bara är fantasin som sätter stopp för vad det går att göra för kul. Tanken med poppern är att den ska gå i ytan,men jag tänker sätta dit den en 20 cm ovanför ett drag eller en spinnare som lockare . Ja vi får väl se om ett antal veckor.
Skitfiske på er.