• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiskeforum ?!

F

F.d. 3067

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Hej Åke 65!

Häggsjön är väl inte som den var förr itiden men den repar sig, tror att den behöver några år till på sig, men det finns flera sjöar som du kanske vet.


Gunnar.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

Tjena grabbar jag sitter här och undrar om det är någon som kan bidraga med ett litet fiskeminne, så man får något att läsa om. Jag kan ta ett exempel som hände mig för många år sen, en kompis och jag skulle ut i skärgården för att fiska gädda jag hade för tillfället en snabb liten motorbåt som var gul i färgen, Vi äkte från Lindö hamn i Norrköping där jag då hade bryggplats. Som sagt var fiskespön och draglådor var på plats, gasreglaget på full fart fram, vi for fram som en flatmacka på vågorna när vi fick se en gubbe i en roddbåt inne vid land, som vinkade, vi vinkade tillbaka hej-hej men gubben fortsatte att vinka, Va f-an var gubben rädd för lite vågsvall eller? Jag slog av farten och
tittade på gubb-fan som fortsatte att vinka, va va de men? jag bestämmde mig för att höra efter, när vi kom upp längs hans båt satt han och slog med högernäven däri satt ett
stort gädd drag, kan ni hjälpa mig sa han och såg likblek ut i ansiktet. Skälvklart sa jag
och fiskade upp min stora filekniv i boxen, jag sa åt kompisen att han skulle hålla gubbens näve på våran reling så att jag kunde skära bort draget, sagt och gjort jag
började att skära blodet sprutade men gubben sa inte ett pip, då hörde jag en stor dunns i båten det var min kompis som hade svimmat och låg som en död sill på durken, draget kom bort och gubben tittade på det näst in till perfekta operations snittet, sen körde han ner näven i sjön för att tvätta den. Jag upplyste om att du måste till sjukan för att få en stelkrampsspruta men gubben sa bara tack men jag måste ta upp storgäddan jag tappade först.Kompisen reste sig upp efter medvedslösheten och fick se blodet på den gula relingen, sen vart det en stor dunns till. efter ett tag kunde vi fortsätta ock fick så småningom med oss ett par präktiga gäddor hem. Så Skitfiske på er.
 

Sune A

HBK styrelse suppleant
Inlägg
112
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
124
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

Hej på er!
Jag skulle komma tillbak med svar Hasse P, Rollerteam, angående Hasses dräpare så var de inte på hömör jag använde den blå samt den gula , det blåste bra ute vid spiken
skärgård det kommer fler tillfälle pröva den .Annars blir det nere vid kroksjön utanför
Tranemo . Sune
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

Hej Sune Det var kul att du återkom med en rapport om Dräparen det är ju så,
att vintertid är det ju närmast så att man Pilkar, det hör ju inte till vanligheten att det
är tolv grader varmt ute så här års. Men faktum är att fisken har sina ståndplatser.
Vintertid brukar dom finnas till vid djuphålor, vilket är svårt att komma åt med en spinnare,pga djupet, jag vill inte att du tar det här som en ursäkt,utan snarare som en av många oförklariga anledningar att man blir utan fisk vissa gånger. Jag tror nog när vi kommer fram längre på fiskesäsongen upplever du nog Dräparen med glädje.:wink:

Skitfiske på er.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

hej igen jag täkte fortsätta med en historia om den Store, ja ni vet den som man inte
har fått på kroken än, det besynnerliga är bara det att, när man är två st som fiskar så blir det lätt en tävling, fråga mig inte varför? det här fiskeminnet utspelades en varm sommardag i fjol sommar. Jag var nere vid sjöboden och plockade med lite grejer som jag skulle ha senare på kvällen när jag skulle lägga nät, då dyker plåtis upp vid bryggan
med spöt i högsta hugg, jag plåtis är som ni förstår en granne tillika plåtslagare.
Tjena hur är lägat frågar han , jodå svarar jag det är väl som det ska, jag tänkte att jag skulle ut och ta den store sa plåtis, har du lust och hanga med sa plåtis, ja varför inte men tjut inte om du inte får någe sa ja.Här har du killen som är van att tampas med dom stora mös plåtis, Sagt och gjort spöt damp i båten med ett ryck for snurran igång, var vill du tan nånstans sa jag,spelar ingen roll sa plåtis lägg till var du vill, okej vi tar fallingeberg där brukar det gå bra sa jag, väl framme slängde jag i ankaret med ett plums. vi satt där och kastade och jag fick ett par fina borrar,hur går det plåtis sa jag,
som inte fått någe på kroken än. Äh va fan man vill väll ha färsk fisk med sig hem det kommer,en timme paserade inte ett hugg hos plåtis,jag såg att han plockade med drag efter drag ur boxen,vill du låna drag av mig försökte jag med, nä behåll du dina här ska du se på ett grymt gädd-drag fnös plåtis, det här har jag tagit gäddor stora som båten med förut, han vräkte i väg draget minst en kilometer tror jag,är du putt för att du inte får något försökte jag med, han bara fnös till svar, rätt som det var skrek han till nu du nu du här kommer han, vadå svarade jag,den store förståss gör klar huggkroken skrek han. kolla på spöt den här är stor skrockade han, när den store bröt vattenytan så kände jag genast igen den store, det var vårat ankare som hann fått upp, skaplig baddare du fick tyckte jag, det enda svaret blev.kör för fan in te bryggan snabbt och du inte ett ord till nån jävel om det här förstått?
Man är ju en man av heder så man sprider ju förståss inte sånt här vidare, men om det inte var för att man ska ha något att prata om när fiskar, varför lägger man det i minnesbanken för att ta fram vid lämpliga tillfällen????.

Skitfiske på er: Hasse
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Hej alla...

Nisse !......försökte hitta "ställplats Vargön" men den är borta, eller kanske inte inlagd ännu....kan väl inte vara på det viset att du o Kingen vill hålla detta ställe hemligt för oss andra ? :twitcy:

Sune A.....det är rätt, nya tag bara...säg till när det blir dags för Kroksjön, jag är intresserad o haka på ....vi kanske kan bli flera där, o kanske t.o.m ha klubbens första stormästerskap, självklart utan tävlingsinstinkt o sneglingar på varandras fiskelådor. :p


Hasse P....fortsätt gärna om du har mer om plåtis, roande läsning.



Ha det bra....
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Fiskeforum ?!

Jo men visst finns ställplats Vargön den var utlagd i november förra året, du vet där bron går över älven en plats på varje sida av vägen med toaletter. Ett tips, man kan parkera på planen där man hade försäljning av lax och annan utrustning, lite mer ostört från vägen, där var avstängt när verksamheten var i gång. Nu är det bara en fin ställplats och man kan sitta i bilen och dricka kaffe och hålla i spöt. Vad jag förstår så kör man mest med bottenmete.
Hälsningar från en som väntar på de stora
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Toppen Spöt?

Ja nu när ni har bekantat er med Plåtis kan jag väl berätta om fisket som inte blev av??
Det här var en eftermiddag i slutet på september, det var faktikst fina dagar minns jag,
för frugan och jag hade masat oss ut på altan för att ta oss en kopp java.Vi satt där i godan ro och sörpla på javan, då dyker plåtis upp på grusgången och kommer i mot oss med ett brett flin i skägget.Tjena turturduver skrocka plåtis, sitter ni här och bränner lyse
i onödan, det han menade var att vi solade oss förjäves. Va har du på järtat då kommenterade jag. jissa dädu kom svaret,fiske förståss sa jag, japp kom svaret och här ser du en som har investerat storkovan i utrustning, stolt som en tupp drog han fram ett nytt Ron-Thomsen spö och flinade brett. va i h- vete har det tagit åt dej replikerade ja,
har svärmor dött så du fått ärva?Det hör till historien att plåtis tycker att ju mindre man betalar för skiten ju bättre är det, jaha och va kostade de här då vart min fråga?
du kommer inte och tro mej sexhundra pistoler dä du, dä ä ju ett toppenspö om du begriper de pået.ska ru mä i morrn och provat,ja kom i morgon bitti vid åtta tiden sa jag,
ja ja sa plåtis, nä ja drar mej hemmåt ja ska ut me hunnskrället och lisa undrar nog vart en är, lisa det är plåtis fru,för han är faktiskt gift trot eller ej. klockan var fem i åtta när det bankade på dörren, utanför stog plåtis blå i ansiktet DÄ BLIR INGE FISKE vrålade han,
Va är det nu då inge fiske va menar du svarade jag? Jävla SKITSPÖ muttrade han,
Nu får du nog förklara lite, ja va faan när ja kom hem o vart ute mä hynna så hade kärringen elda på i kaninjäveln så dä va som en bastu innomhus en va ju tvungen o sätta
på takfläktajäveln, sen ville en ju kolla svungen en gång till i spöhelvetet och det bar sig inte bättre en att när jag gick förbi fläktjäveln så for spötoppen in i fläktfaan, förstår du
va ja menar mummla plåtis.Ja då det var ju tråkigt tyckte jag och kom inte längre innan plåtis, vände på klacken och morrade de blir inge fiske, du sa jag lite glatt du kan ju ha spöstumpen som pilkspö i vinter om inte annat? det sista jag hörde av plåtis den dan innan han pep om husgaveln var IDIOTJÄVEL!
Som sagt var, det vart inget TOPPENFISKE!

Skitfiske på er. Hasse:mad:
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Jepp Nisse...du har helt rätt, jag missade den totalt....sorry ! :wink:
 

Sune A

HBK styrelse suppleant
Inlägg
112
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
124
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

Hej Nisse !
NU när frågorna är i luften så undra jag om det fritt fiske nere i slussen , för där fiskade man ål,på kvällar och nätter. Förr var man nere i olje hamnen med husbilen fiskade vet ej om man kan stå fortfarande där ner , det finns gott om plats för mera bilar,det kanske kunne vara ett tips ställplats ,som sagt är jag nybörjare inom husbilsåkandet.
Sune.:swoon: :)
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Fiskeforum ?!

Om du menar slussarna i Trollhättan så är jag säker på att det inte är fritt fiske där, och tänker du på Brikebergskulle sluss som är närmast så ligger den ju mellan "Karls grav" (kanalen mellan Vänern och älven ) och vattnet nedanför kraftverket i Vargön då borde det vattnet tillhöra Trollhättans sportfiskeklubb eftersom de förfogar av båda, om det inte är så att kanalverket har uteslutit slussområdet för fiske. Kan i sammanhanget berätta att Trollhättans fiskeklubb har tappat mycket medlemmar ca:800 st och då är deras hyra på klubbstugan i fara som ligger vid Överby köpcenter intill älven, nämdes i tidningen att hyran var 80 000 om året till kommunen, det tyckte jag var mycket för en förening.
Beträffand oljehamnen är det en alldeles utmärkt ställplats nu sen oljedepån är nedlagd, fritt fiske och belysning än så länge med vandringstigar till Ursand. Just nu ligger en pråm med 3 st jättcisterner på som väntar på ett godkännande för att gå vidare till Norge.
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

Det ska sägas från början…………
Jag platsar nog inte i det här forumet bland alla storfiskare,
Jag har aldrig lyckats bli vän med spön, flöten, revar, krokar och beten.
Jag tycker för synd om masken, för att sätta fast den på kroken. Jag tycker för synd om fisken, för att få av den från kroken.
Men Hasse P har (nästan) lovat att ge mig en grundkurs i fiskets labyrinter. Vi skulle visst börja på ruta ett. Få på mask på kroken.
Men jag har faktiskt varit med om fiske vid några tillfällen.
Tillfälle ett: Vår, då 5-årige, son tjatade till sig en vandring ner till Långholmsbron i Stockholm för att fiska. Sagt och gjort. Vi rustade oss med ett tunt snöre, ett stort gem och en limpskiva. Med den utrustningen hade jag räknat ut, att det var uteslutet att få napp. Men vad hände? Vi böjde till gemet till en krok. Knöt fast i snöret och knådade till en brödbit på kroken (gemet). Kastade i. Ve o fasa! Efter någon minut ryckte det till i snöret. Sonen drar snabbt upp och får med en fisk upp på bron. Som tur var, stannade en förbipasserande kille och räddade oss ur vår nödsituation. Han fick av fisken från gemet och slängde tillbaks den i kanalen. Han berättade också att det var en braxen som vi hade fångat. Det blev inget mer fiske den dagen. Jag kom just på att det var dags att sticka hem och äta.
Sedan dröjde det länge till nästa fiskeäventyr. Vi åkte på konferens med jobbet. Konferensen hölls på en ö i Trosa skärgård. I uppdragen som vi fick, ingick att ro ut och fånga en gädda per båtbesättning. Varje besättning bestod av tre personer med kastspön. I min besättning ingick 2 st fullständiga noviser och en något mer insatt. Vi rodde ut en bit från land och började kasta. För mig funkade det inte alls. Jag fick ju aldrig iväg draget när jag kastade. Det fanns en spärr på rullen som jag inte blev vän med. Men så helt plötsligt lossnade det. Tyvärr åt fel håll. Jag satsade med ett jättesvep bakåt. Spärr-fan lossnade. Draget for som en projektil och fastnade i en tall. Det blev till att ro iland. Efter diverse övningar så fick vi upp en man i tallen som kunde få loss draget. Jag blev nu degraderad till endast roddare. Mina 2 besättningskompisar lyckades till slut få upp 1 liten gäddstackare och dagen var räddad. Nu återstod bara ett problem. Gäddan skulle rensas innan övningarna var slut. Jag lyckades smita undan rensningen genom att lova övrig besättning att stå för all kvällswhisky.
[FONT=&quot]Efter det här har jag inte givit mig in på fler äventyr med spön och beten. Men vem vet. Till och med jag kan kanske lära mig något om fiskets mysterium. Allt hänger nu på Hasse P.

:twitcy:[/FONT]
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Hej Molle......tror inte att Hasse P kommer att ge sig nu innan du också har en fiskeutrustning i bilen varje gång det vankas resa. :yes:


Har en känsla utav att det är en "enveten" man....den där Hasse ! :rolleyes:

Skickar med ett bidrag när jag "drillade" sambon i somras innan vi åkte norrut...det slutade med att hon också har en egen fiskeutrustning. :twitcy:


Ska berätta en annan gång om hon fick mer fisk än mig....eller större :cool:


Ha det bra....

gbhhuhji 006-500.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

Ja du Rollerteam vad jag kan se på den insända bilden så ser jag direkt på kroppsspråket, här har vi en vinnare som blir svår att tampas med framöver.Det utläggat
av lina går inte av för hacker. Vifår väl se framöver om det inte kan bli något KM i nån göl. tills dess är det som min tränare sa till mig, när jag började med flugfiske, när du tycker att det här kan jag nog nu. Då har du lärt dej 25 procent.

PS bli inte nedslagen av det här. Man har roligt till 110 procent hela tiden.

Skitfiske på er: Hasse P.;)
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

Tjena Molle jag börjar med att tacka för kaffet senast, sen det där med löftet om att eventuellt lära dig om fiske stämmer inte.DET ÄR EN ORDER Kepisch.

Jag vet föresten att du har mera att leverera vad det gäller fiskeupplevelser som du kan berätta om. Man behöver inte vara någon SAIDA!!! för det har man 3 st grabbar i familjen
så finns det nog historier på lager.
Hälsa till Marie från oss.
Hasse & Mariann.:D
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.431
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:twitcy: Det kanske är bäst att man börjar öva med torr-fiske så kan man möta alla
mästare.

Vore kul med en fisketräff till sommaren, här finns ju massor av kunniga i fiske
som skulle kunna lära oss en hel del.

:wub:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

Tjena på er simpmetare.

Nu är den stora kometen lös, plåtis var ute härom dan och skulle titta till sommarkåken,
han kom förståss upp på en kopp java, och jag fråga hur det var, jorå vart svaret, en ska ju snart ut i vida värden, nu tror ni han ska på charterresa ikke sa nikke. Det hela började i våras när jag kopplade upp mig med internet, då råkade plåtis titta förbi???.
Va fan ska ru me dä där skiten te mummlade han, ja har hört att en blir kapad på dä där
grejerna, Jasså sa jag, då får jag väl hoppas att det blir när man är ute på nån porrsaijt
svarade jag, han blev tvärstum som han fått en karp i käften. Va fan säjer du mummla
han. sendess har det inte blivit mycke data-snack, fören för en vecka sen då kom det,
ja har skaffat data sa plåtis med nått drömmande i ögonvrån. Jasså sa jag kan du det där
knappar o tangenter, va fan tror du en är dum i huve va. Nej men har du nån information
hur datan fungerar,frågade jag, NÄ vart svaret, vänta du kan få låna en cd av mej sa jag,
du kör bara in den i datorn så startar den atomatiskt sen följer du bara vad dom säger sa jag. Ta hit skiten får vi se om ja behövern, idag ringde han och jag frågade om han kommit igång på nätyeän. NÄ den där SKIVJÄVELN funka ju inte tyckte han.
Vad gjorde du för fel då vart min fråga. Ja har inte jort nått fel ja stoppa in skiten i DVD
grejen som du sa o dä var bara en massa skit i rutan på tv.n. Som sagt var PASSOPsnart kommer den stora KOMETEN om plåtis kommer ut i ETERN!!!!!!.

Tjinge ling : Hasse P.:cool:
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Ja du Carina...du ser på fotot hur kul detta med fiske har blivit för sambon, som ett gift nästan, hon struntar fullständigt i tider... hon står där troget, om det är dag eller natt spelar absolut ingen roll. Fotot är taget i en fjälldal i Norge, tror kl. var runt 02:30 ...jag o jycken hade lagt oss för länge sen för det var kallt som attan.
Så du ser...hur farligt det kan bli med o börja med torrfiske ! :D..... o hon har blivit en fena på att smäcka dit masken på kroken.


Hasse P....verkar vara livsfarlig han Plåtis, kanske bäst han håller sig till spön o linor istället ? :yes:


Ha det bra.....väntar på kyla så en kan få gå ut o pimpla upp något ur en "håla"
Annette mitt i Natte !-500.jpg
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

Ja du rollertem om det nu är så som du beskriver. så har nog Annette en fiskesyster i
Marianne, man får dra dän henne från gölarna med bogserlina, det låter alltid lika dant.
En liten stund till bara.
Det ska bli kul och höra om det finns flera tjejer som är intreserade, hör gärna av er om
det finns intresse tjejer.
Skit-fiske på er.:wink:
 
Toppen