Toppen Spöt?
Ja nu när ni har bekantat er med Plåtis kan jag väl berätta om fisket som inte blev av??
Det här var en eftermiddag i slutet på september, det var faktikst fina dagar minns jag,
för frugan och jag hade masat oss ut på altan för att ta oss en kopp java.Vi satt där i godan ro och sörpla på javan, då dyker plåtis upp på grusgången och kommer i mot oss med ett brett flin i skägget.Tjena turturduver skrocka plåtis, sitter ni här och bränner lyse
i onödan, det han menade var att vi solade oss förjäves. Va har du på järtat då kommenterade jag. jissa dädu kom svaret,fiske förståss sa jag, japp kom svaret och här ser du en som har investerat storkovan i utrustning, stolt som en tupp drog han fram ett nytt Ron-Thomsen spö och flinade brett. va i h- vete har det tagit åt dej replikerade ja,
har svärmor dött så du fått ärva?Det hör till historien att plåtis tycker att ju mindre man betalar för skiten ju bättre är det, jaha och va kostade de här då vart min fråga?
du kommer inte och tro mej sexhundra pistoler dä du, dä ä ju ett toppenspö om du begriper de pået.ska ru mä i morrn och provat,ja kom i morgon bitti vid åtta tiden sa jag,
ja ja sa plåtis, nä ja drar mej hemmåt ja ska ut me hunnskrället och lisa undrar nog vart en är, lisa det är plåtis fru,för han är faktiskt gift trot eller ej. klockan var fem i åtta när det bankade på dörren, utanför stog plåtis blå i ansiktet DÄ BLIR INGE FISKE vrålade han,
Va är det nu då inge fiske va menar du svarade jag? Jävla SKITSPÖ muttrade han,
Nu får du nog förklara lite, ja va faan när ja kom hem o vart ute mä hynna så hade kärringen elda på i kaninjäveln så dä va som en bastu innomhus en va ju tvungen o sätta
på takfläktajäveln, sen ville en ju kolla svungen en gång till i spöhelvetet och det bar sig inte bättre en att när jag gick förbi fläktjäveln så for spötoppen in i fläktfaan, förstår du
va ja menar mummla plåtis.Ja då det var ju tråkigt tyckte jag och kom inte längre innan plåtis, vände på klacken och morrade de blir inge fiske, du sa jag lite glatt du kan ju ha spöstumpen som pilkspö i vinter om inte annat? det sista jag hörde av plåtis den dan innan han pep om husgaveln var IDIOTJÄVEL!
Som sagt var, det vart inget TOPPENFISKE!
Skitfiske på er. Hasse