• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ämnet har varit uppe ett flertal gånger tidigare med både olika förslag och lösningar på problemet med dålig laddning av bodelsbatterierna under färd. En bidragande orsak är ju ofta ett fulladdat startbatteri som "lurar" laddregulatorn i generatorn att allt är ok. i alla fall i äldre bilar.
Jag har haft två funderingar på lösning. Den ena har varit att separera start och bodel och helt enkelt montera en generator till och koppla den till bodelen. Den andra och den som det fick bli, var att få en bra laddare att jobba under färd.
När en butik i Norrköping skulle flytta och sålde ut sitt sortiment med bland annat batterier och CTEK-laddare med 40% rabatt var det bara att lätta på plånboken.
Jag hade tänkt mig detta........Strömmen från generatorn går till en 12V/230V inverter som förser en 25A CTEK-laddare med ström under färd.
Så här blev det.

Provuppkoppling innan montering.
PICT0100-400.jpg


När invertern tar 18A så är spänningen från generatorn 14V
PICT0105-400.jpg


Det går åt 5,5A till invertern när CTEK'en laddar 2,6A. Tyvärr hade jag inget urladdat batteri att testa med för att se ampertalen vid 25A laddning.
PICT0107-400.jpg
PICT0109-400.jpg


Hymers "elblock" anno 1989 ser amatörbyggt ut, det man kan säga till dess försvar är att det nog har funkat utan problem i nitton år.
PICT0110-400.jpg


Mycke sladdar och grejer går det åt.
PICT0115-400.jpg


En treläges brytare med indikatorlampor för : Orginalladdning från generator : Ingen laddning alls : Laddning med inverter/CTEK.
PICT0116-400.jpg


"Elblocket" igen, mera rörigt än innan.
Relä 1: Orginal 70A som drar och laddar bodelen när generatorn ger ström och min brytare står på generatorladdning
Relä 2: Orginal 40A som drar och ger kylskåpet 12V när generatorn laddar.
Relä 3: Monterat av mig, 70A som drar när generatorn laddar och min brytare står i inverterläge för laddning av bodelen.
PICT0118-400-2.jpg


Trelägesbrytaren monterad på instrumentpanelen.
PICT0122-400.jpg
PICT0123-400.jpg


Jag visste att bänkskivorna som blev över vid köksrenoveringen skulle komma till nytta någon gång. Montering av delar som skall placeras under förarstolen.
PICT0125-400.jpg


Skivan monterad under stolen. Den lilla CTEK'en laddar startbatteriet när man står inkopplad på 230V. Den stora laddar bodelsbatteriet när man är inkopplad på 230V eller när man kör med invertern/CTEK'en inkopplad för laddning under färd.
PICT0128-400.jpg


Vy uppifrån med stolen bortplockad.
PICT0131-400.jpg


Jag har hittils bara provat det på kortare färder och ännu inte med utsugna batterier. Fyra stycken 75A batterier, som får hjälp av en 85A solcell när man står still. Den skall kopplas ifrån under färd för att inte lura CTEK'en att ge så mycket som möjligt.
Rapport om succé eller fiasko kommer efter sommaren. Man kanske skulle ha väntat på succé innan man skrev detta.

JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

- 35 volt er hvad kondensatoren tåler og så er du på den sikre side.
10.000 microfarad - en stor een'

Fandt en tilsvarende i en kasse med gamle kondensatorer - også brugt i gamle telefoner. :music-icon:
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Ahhhh, ok!
35V står for hva den maksimalt kan ta imot av spenning, men den vil mao kun lagre det den blir tilført, mao i dette anlegget 13-14V.

Kondensatorer er bestilt, 2 stk 15000uF for den enkle sum 200,- NOK. Så får jeg prøve ut derfra.......

:mcride:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Spændede spænding :oops:

Det är en stor kapacitet - hvad er den tiltænkt at skulle give impuls til - har ikke fulgt med i enkelthederne.
Et relæ ? eller en hel laddere ?
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Ang det at EBL slår seg av pga rele har jeg sendt forespørsel til produsentene av EBL`n.
Jeg foreslo Kondensator etter tips her i tråden, og fikk svar. Kan hende problemet ikke lar seg løse, men kunne prøve dette:

You need to do many test with different capacitor installed sur J2 in a fusebox to ground; you should try with :
electrolytic type: 35v 10000 uF or more
If not work try to add in parallel other equal


Men dere som har greie på det, 35V??? blir ikke det en smule for mye :) eller høres dette vettugt ut..

Tror du kan glemme kondensator alene, det blir like mye prøve og feile som jeg nevte med releet. 35V har vel bare med isulasjonsevnen til kondensatoren, kondensatoren kan jo sammenliknes med et batteri. Den tar imot strøm og avgir strøm og tanken er jo at "strømmen" skal fortsette inn i kondensatoren og når den er "full" blir den sterk nok gjennom spolen og bryter kontakten på skillereleet.

Og kjøpe denne D+ kontakten vil jeg regne som "bankers" på at problemet er løst. Ved og montere den på Cteken vil den ikke gi D+ signal før spenningen er 13,7V og åpne vekslereleet og Cteken vil lade når spenningen har ligget på 13,8V noen sekunder. Dette er en spenningsforskjell på 0.1V og det burde være nok til at EBLen ikke slår seg ut?

Ved og lete litt på nettet kan en finne andre priser på "D+ kontakten" og prisen er vel overkommelig om en ikke vil bygge en selv og komme rimligere unna. Men som sagt denne er bankers.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Rusken
Tror jammen jeg ville løpt ned på Biltema og kjøpt dette releet, det sikrer en spenning på 13,3V igjennom EBLen før veksle rele brytes, det burde også være nok til å lure EBlen. Har du foresten målt hvor mye spenningen synker på Cteken under utkoplingen av EBLen.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei Tor!

Har sett på dette releet, og lest om det på maritime forum. Det finnes visstnok under en annen merkevare for en betydlig høyere pris, som Biltema har klinket til med superpris på.
Men jeg har ikke helt forstått om det var noe for meg. Men hvordan ville du koble inn denne?.

Skal måle spenningsfallet i morgen, kommer tilbake med det.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Er et par små spenningsmomenter med denne koplingen? Det ene er siden dette relee bryter forbindelsen ved 12,8V. Er om det er en diode i releet som gjør at ikke strømmen går til startbatteriet, for gjør den det vil ikke spenningen synke under 12,8V om solcellepanelet lader.

Dette gjelder forøvrig også for D+ detekotoren, men der er både inn og utkoplingsspenning høyere. Problemet kan lett ungås med å kople inn (hold deg fast) et relee til, eller en diode.

Skal bli spennende og høre hva laveste spenning er på inngangen til Ceteken i startøyeblikket? Du må ha hjelp til å lese av det om du ikke kan avlese måleinstrumentet fra førerplassen.

cttek.jpg
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

(hold deg fast) et relee til, eller en diode.

Skal bli spennende og høre hva laveste spenning er på inngangen til Ceteken i startøyeblikket?

He,he enda flere rele fra Feiltema(biltema) det tar jeg ikke sjansen på, for det er begrenset kvalitet på varene fra Feiltema :) Da kan jeg fort nærme meg Lucas syndromet, for Lucas fant opp mørket (magnetti marelli fant forøvrig opp discolyset)


Har avlest spenning på J2 kabelen, den som går fra EBL og fram til Servicebatteri/Ctec. Var spenningen i denne som lagde bruddet ihht produsenten. Dette er målt med min egen multimeter, proff sak til 2000,-.

Slår på tenning så har jeg 13,8V. Aktiverer starter og starter motor. Fra motor har startet går det ett sekund eller to, så faller spenningen til 7 på neste bilde glimt i display, så 2,6 i neste bilde glimt og så opp igjen til 14,3. Disse bildene med spenningsfall er unnagjort på null komma nix tid.... Så det er ett spenningsfall, men på veldig kort tid.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Da har jeg fått bekreftet min mistanke om at D+ ikke er "riktig" D+, som det ofte kan være på nye biler idag som ikke har D+ på generatoren. Og fabrikantene har gjort sine forskjellige løsninger for å "skape" D+, det er jo også derfor det er blitt et marked for slike D+ detektorer.

For meg ville da Biltema være så mye feiltema (er ening med karraktristikke, for en kan være uheldig. Selv må jeg ned og kjøpe nye glødeplugger nå som er et drøyt år) det bare vil og jeg vil montert det skillerelee og satt på en diode (personlig hadde jeg satt på et relee) og prøvd. En billig og fult ut brukbar løsning?
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

KOmmer tilbake ang. den siste utfordringen. Men tok noen bilder i kveld. Jeg har bodelbatteri på 115Ah. Dette tappet jeg ned til 111Ah, og startet motoren.

Slik så det ut på Votronic displayet 20 sek etter start og kun 4Ah manko fra fullt batteri:

Voltavlesningen og Ampere inn:
034-Kopi.jpg

033-Kopi.jpg


Etter 10-12 minutter på tomgang har innholdet blitt 113Ah, og fortsatt trykker Ctec veldig godt på med strøm, da så det slik ut:
035-Kopi.jpg

036-Kopi.jpg


Denne Ctec laderen trykker mye bedre inn strøm enn hva generator klarer, det er en helt annen verden. Se også på Votronic displayet, den indikator stolpen helt til venstre. Den indikerer mengden Ah på batteriet, mao her er den nesten full, den lar seg ikke lure av full ladespenning eller A inn og viser ikke fullt batteri før det fysisk er fullt, samme med prosentvisningen.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej Rusken - jag er optimist ;)

Bra da, så er der väl inte länge innan vi får några objektiva mätningar som begruder den totala investeringen.
Till exempel urladdning av batterier med 20-80 ampere och hur lång tid det kan stötas på igjen - är relevant för resa som husbilen är gjord för.

Subjektiv utfall på allmänna laddning och deras tester - jag har läst tillräckligt av - jag vill ha fakta.
Inte lång berätning / sjöforklaring - tydlig information som även svenska talare kan relatera till.
Vi skyldiga några i HBK tyckes jag.

-------------

Godt , så går der vel ikke lang tid før vi får nogle objektive målinger som begruder den totale investering .
For eksempel afladning af batterierne med 20 - 80 ampere og hvor lang tid det kan køres ind igne - relevant for rejse som autocamper er lavet til

Subjektive udfald om almindelig batteriladning og deres afprøvninger - har jeg læst nok af - jeg vil have facts.
Ikke lange søforklaringer - klare oplysninger som også svensktalende kan forholde sig til.
Det skylder vi vist HBK .

Held och lycke.;)
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Jeg trenger ikke for egen del å lage masse målinger ut av dette. Har kjørt med Votronic battericomputer i mine siste 4 husbiler, og aldri sett verdier i nærheten av det denne Ctec klarer å produsere på slutten like før batteri er fullt.
Normalen på dette tidspunkt med generator lading er kanskje 14,2 V og området 0,4 til 1A.

Med Ctec så banker den til med 14,8V og 5A når batteriet er nesten fullt, dette er for meg dynamitt i forhold til tidligere erfaringer, og det holder for meg. Og dette er i tillegg når motoren kun går på tomgang.

(I tillegg har jeg fått meg en gratis kvalitets MPPT regulator for solcellene).

:mcride:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Ja, en skal nok lete lenge for å få liknende resultater. Skal se det blir Smartpass på deg også:D.

Vet du ikke er like stor tilhenger av Billigtema som meg og er derfor litt nyss på batterifabrikatet ditt? For det er ikke tvil om at batteriet er "hjerte" i systemet og du har tydligvis et batteri med god ladevillighet? Har selv 2 forskjellige fabrikat på mine 2 batteribanker og merker helt klart forskjell på ladevilligheten.

Håper tempraturen ved batteriet ditt er rundt 0 gr. med en ladespenning på 14,8V ellers kan det bli hett for batteriet en varm sommerdag? Burde kansje sjekke Volten med et ekstert Voltmeter?

Fikk svar på en av e-postene til Ctek i dag og de fronter innkopling før EBLen og det må jo være galematias og la ca 16A av Ctekes ca 20A gå til drift av kjøleskapet på 12V under fart? Så jeg mener den løsningen vi har valgt som alle 20A kan gå til lading av batteriet om det er behov for det, så kan kjøleskapet og andre forbrukere bare ta så mye det vil før Cteken:yes:

Håper nøtten med utkoplingen av EBLen også blir fikset?
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Ja, en skal nok lete lenge for å få liknende resultater. Skal se det blir Smartpass på deg også:D.

Håper tempraturen ved batteriet ditt er rundt 0 gr. med en ladespenning på 14,8V

Håper nøtten med utkoplingen av EBLen også blir fikset?


Heisann.

Smartpass hadde også vært spennende å prøve.
Den dagen sønnen på 15 ikke er med lenger har vi 70-80 kilo til gode, da blir det batteri nummer 2 og smartpass tenker jeg :)
Skal klare oss med en 3,5 tonner vet du....

Helt korrekt Tor, det var 0 grader på batteriet da jeg prøvde denne målingen :)

Feil/Billigtema er nok også jeg stamkunde hos, men opplever ofte at det er tomt i hylla eller feil på produktet jeg kjøper der. Batterier derfra er prøvet 3 ganger og blir aldri kjøpt der igjen.
Originalt på bilen min var det ett Banner batteri. Dette fikk en lekkasje og Itineo lot meg kjøpe nytt Sønnak freeline 115 Ah batteri lokalt på Deres regning. Virker som ett bra batteri.


Helt Enig med deg om hvor en Ctec bør monteres i systemet. Her er det bare velstand nå med kraftig lading på nesten fullt batteri jeg faktisk ikke trodde skulle være mulig! Og takk for lykkønsker mht den siste nøtta. Jeg prøver først nå 2 x 15000uF kondensatorer montert ved EBL. Kommer rapport om det ble opp eller nedtur.

:mcride:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Rusken, ut i fra dine målinger ville jeg tro du kunne klart deg med 1/10 av denkapasitansen. Kurven høres ut som en liten kondensator som lades ut, og så blåses full igjen. Prtoblemet en kan få med for stor kondensator er at startstrømmen med tom kondensator sprenger sikringer. Prøv først med bare den ene - håper den ikke tar for mange A under oppladning.

På tyske u-båter under WW2 var det noen voksne kondensatorer mellom batteriene og elmotorene - etter krigen sto det igjen et par slike i bunkeren i Trondheim. Oppladet til 12 V kunne en smelte en skrutrekker mellom polene - Hva som skjedde om en ladet til 100 V kan en bare forestille seg.
Se på en kondensator som et ladbart batteri uten indre motstand.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei!

Hva er det man ikke lærer her i forumet! :)

Jeg kan for sikkerhets skyld plukke med meg en mindre kondensator fra radioverkstedet til kompisen! Prøver den først, Er jo ingen vits å utfordre for mye heller!
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

En ting er og blåse en sikring p.g.a. for høy strøm, noe helt annet er andre ting som kan blåse p.g.a. forhøy spenning. Er det en killen EBL er det ikke godt å si hva den tåler? Så ikke øk spenningen på kondensatoren, i et gnistsprang kan det være flere 1000V selvom annlegget bare er 12V. Så prøving og feiling med releer er litt sikrere enn prøve og feile med kondensatorer?
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Kloke ord Tor!

Jeg styrer jo EBL og rele med D+ slik anlegget er nå. Dvs at D+ er ett forsinket signal som først regulerer rele etter oppstart både i EBL og ved Ctec.

Hva om jeg kobler om D+ signalet på vekslerele?
Kunne jeg ikke istedet ta en styrestrøm til vekslerele som aktiveres så fort jeg "slår på/første knepp på tenningsbryteren" med nøkkelen. Da ville vekslerele allerede før oppstart ha åpnet gjennomgangen fra Bodelbatteri og kanskje unngå spenningsfallet når skillererele i EBL skaper ubalansen?.
 
Toppen