• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ämnet har varit uppe ett flertal gånger tidigare med både olika förslag och lösningar på problemet med dålig laddning av bodelsbatterierna under färd. En bidragande orsak är ju ofta ett fulladdat startbatteri som "lurar" laddregulatorn i generatorn att allt är ok. i alla fall i äldre bilar.
Jag har haft två funderingar på lösning. Den ena har varit att separera start och bodel och helt enkelt montera en generator till och koppla den till bodelen. Den andra och den som det fick bli, var att få en bra laddare att jobba under färd.
När en butik i Norrköping skulle flytta och sålde ut sitt sortiment med bland annat batterier och CTEK-laddare med 40% rabatt var det bara att lätta på plånboken.
Jag hade tänkt mig detta........Strömmen från generatorn går till en 12V/230V inverter som förser en 25A CTEK-laddare med ström under färd.
Så här blev det.

Provuppkoppling innan montering.
PICT0100-400.jpg


När invertern tar 18A så är spänningen från generatorn 14V
PICT0105-400.jpg


Det går åt 5,5A till invertern när CTEK'en laddar 2,6A. Tyvärr hade jag inget urladdat batteri att testa med för att se ampertalen vid 25A laddning.
PICT0107-400.jpg
PICT0109-400.jpg


Hymers "elblock" anno 1989 ser amatörbyggt ut, det man kan säga till dess försvar är att det nog har funkat utan problem i nitton år.
PICT0110-400.jpg


Mycke sladdar och grejer går det åt.
PICT0115-400.jpg


En treläges brytare med indikatorlampor för : Orginalladdning från generator : Ingen laddning alls : Laddning med inverter/CTEK.
PICT0116-400.jpg


"Elblocket" igen, mera rörigt än innan.
Relä 1: Orginal 70A som drar och laddar bodelen när generatorn ger ström och min brytare står på generatorladdning
Relä 2: Orginal 40A som drar och ger kylskåpet 12V när generatorn laddar.
Relä 3: Monterat av mig, 70A som drar när generatorn laddar och min brytare står i inverterläge för laddning av bodelen.
PICT0118-400-2.jpg


Trelägesbrytaren monterad på instrumentpanelen.
PICT0122-400.jpg
PICT0123-400.jpg


Jag visste att bänkskivorna som blev över vid köksrenoveringen skulle komma till nytta någon gång. Montering av delar som skall placeras under förarstolen.
PICT0125-400.jpg


Skivan monterad under stolen. Den lilla CTEK'en laddar startbatteriet när man står inkopplad på 230V. Den stora laddar bodelsbatteriet när man är inkopplad på 230V eller när man kör med invertern/CTEK'en inkopplad för laddning under färd.
PICT0128-400.jpg


Vy uppifrån med stolen bortplockad.
PICT0131-400.jpg


Jag har hittils bara provat det på kortare färder och ännu inte med utsugna batterier. Fyra stycken 75A batterier, som får hjälp av en 85A solcell när man står still. Den skall kopplas ifrån under färd för att inte lura CTEK'en att ge så mycket som möjligt.
Rapport om succé eller fiasko kommer efter sommaren. Man kanske skulle ha väntat på succé innan man skrev detta.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Åååå nei kjære meddebbatant! :msn_sun:

Min husbil eller entusiast kjørtøyer kommer aldri ut på vinter når det er risiko for SALT på veiene. Jeg parkerer i helårsgarasjen på vinter der husbilen slipper direkte solskinn, regn og fukt på helårsbasis. Lengre reiser da er selvsagt med konfortabel elektronisk/gass/hydraulisk Citroen, eller fly.

:mcride:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Er problemet med at EBLen slår seg ut, løst? Er litt spent, for det må jo være irriterende og sette den på hver gang en starter? Biltemareleet på 13,3V sammen med et lukkerelee til må vel løse det problemet?

Ellers har jeg tenkt litt på de spenningsverdiene du får sammenliknet med mine og om det er fordi jeg har batteriet i dobbeltbunn og du i motorrom eller om det er programvaren er usagt, men jeg synes det er litt i overkant. Ctek følger ihvertfall tilrådingen om 0,03mV/gr og regner man seg da ned til 25gr. og har man 14,24V og det er akurat over gassegrensen som en må være for at batteriet skal bli fulladet. Men som det sies her er nok tempraturen i batteriet litt anderledes en temperaturen ved batteriet. Synes også den gasseperioden kom litt fort for allerede med 11A vil den ha den spenningen veldig lenge? På min virker det som Bulkladingen (konstant strøm) er mye lengre og jeg har en lavere spenning mye lengere. Men du får tydligvis trykket inn litt mer strøm enn meg og har kansje en kortere ladetid, men det håper jeg og få justert med Smartpassen:)
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

EBL ja, der rotet jeg til i går.... Fjernet +kablene på både start og bodel batt. Skulle skru av kablene på +utgangen fra EBL, og da skjedde det som ikke skulle skje allikevel, en liten gnist blinket i fronten og jeg trodde det var sikringen som brant. Det var det ikke...... Så den må nok sendes til produsent og få reparert.... urk... På kontroll panelet er alt ok med kontrollamper, men EBL sender ikke spenningen ut til innelyset og takvifta.

At det er ubrukbart med at EBL slår seg av ved hver start og stopp er helt riktig.. Der må noe gjøres. Det er ikke mulig med å lage en styrt forbindelse mellom bodel batteri og det gamle tilkoblingspunktet som satt på bodelbatteri i startøyeblikk? På bildet er det den brune linja jeg tenker på.
ItineoCtecskjema.jpg


Gjorde ett lite forsøk i går. 0 grader i motorrommet. Batteriene er toppladet med 230V.
Starter motoren, spenningen drar seg opp mot 14,8V og ca 6A inn (startbatteri spenning 14,1V). A starter fallet med en gang det har kommet opp. Og faller jamt og pent ned til 0,9A. Spenningen er stabil 14,8 noen minutter, helt til motoren begynner å gi en lunk i motorrommet, da faller også spenningen. Det tar jo litt tid å få diesel maskinen opp i temp. men etter hvert blir den varmere og batteri får varmere omgivelser, da faller spenningen til 14,4 og 0,5A. (startbatteri 14,1).
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Ctek rekommenderar att den monteras vi pluspolen! det är ju inte särskilt intressant vad luften omkring batteriet har för temperatur, det kan ju skilja väldigt mycket! Avgörande för laddningen är batteriets temperatur.:wideeyed:
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja, tyvärr är ju inte tempavkänningen perfekt. Jag har fyra bodelsbatterier som sitter på tre olika ställen rätt långt ifrån varandra, så att ev. placera avkännaren vid mer än en pluspol är svårt. Man får nog vara glad om tempkännaren kan berätta för laddaren om det råder sommar, vinter eller vår/höst temperatur runt batterierna.

M.v.h. JANKRO.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Kjipt med slike overraskelser og spesielt når det egentlig ikke skal skje? Ville skrudd av dekselet for å se om det var en innvendig sikrig før den blir sendt av gårde, eller hørt med fabrikant siden feilen er helt spesifikk.

Er også sikkert flere måter og løse problemet med at EBLen slår ut, men her er et av mine forslag.

Ville montert inn et slikt rele fra Biltema som danner forbindelse når spenningen er 13,3V og bryter når spenningen er 12,8V. Siden spenningen kansje ikke vil bli 12,8V om solcellepanelen lader ville jeg satt in et vanlig lukke rele i kretsen, som bryter forbindelsen når tenningsnøkkelen vris av og D+ mister spenningen.

Dette vil sinke vekslerele med og bryte og dermed vil ikke EBLen slå ut? Mulig + bør hentes fra andre side av EBLen?
 

Bilagor

  • ikke.jpg
    ikke.jpg
    55,6 KB · Visningar: 15

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Gjorde noen flere målinger idag selv og det kan virke som den "gamle" laderen min er like rå med batteriene? 230V viste 13,8V og 0,5A, tok ut den og startet bilen og spenningen steg til 14,6V og 10A temp 8 gr. C. strømmen sank forholdsvis raskt. Satt i 230V laderen igjen, spenning 13,8V og 0,5A og det tar jeg som en indikasjon på at Cteken er for rå med batteriene, den starter tydligvis i en helt annen fase i ladesyklusen enn orginalladeren? Her burde Ctek gjøre noe så ikke batteriene får så mye juling? Greit at ting er bra, men det trenger ikke være for bra?
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei Tor!

Handlet inn skillerele og lukke rele på Feiltema i ettermiddag. Lagde noen kabelstubber slik at jeg med kabelsko bare på sekunder kunne skjøte meg inn i eksisterende anlegg uten å måtte ødelegge det fine anlegget jeg har laget.

Oppkoblingen etter ditt skjema funket,.............................. nesten :)

Ved start så er funksjonen super! start maskin og alt er i drift som normalt. Ved stans av motoren så slår EBL seg fortsatt av.

Tror dette kan komme av skillerele innebygget i EBL kutter for tidlig?. I morgen skal jeg hente + fra andre siden av EBL med en jumpekabel, bare for å sjekke.


Kjempe morsomt dette her.

Kan nevne at jeg får en ny EBL fra produsenten for 105 euro inkludert frakt fra Italia. Å reparere den jeg har ville koste 70 euro inkludert frakt tilbake til Norge, (+min frakt nedover).

:mcride:
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Da er det forsøkt med å flytte strømtilførsel til startbatteri siden av EBL, og fenomenet fortsetter desverre.
Jeg tror jeg sliter med denne problemstillingen. Spenningsfallet er ikke målbart ved start og stopp lenger.

Vurderer å koble en kabel og rele mellom bodelbatteri og original kabel til EBL, og aktivere dette rele med en "startknapp" i start og stopp øyeblikket. Da har jeg med ett knappetrykk original oppkobling av bodelbatteri mot EBL og løst oppgaven, men det blir en halvautomatisk løsning. Men for en evig bil/mc entusiast og alfist/trippel eier som meg, er det egentlig bonus å ha en startknapp å trykke på samtidig med å vri om tenningsnøkkel :D

Ellers er jeg svært takknemlig for flere forslag til en helautomatisk løsning.

:yes:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Det var nytt at det skjedde i utkolpingsøyeblikket også, men prøv og fjern det siste lukkerelee, da burde problemet være løst? Mulig det blir litt mAh tap??
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Trøblete å finne en automatisk relestyrt funksjon ved avstengning av motor.

Har foreløpig funnet en grei løsning. Ikke relestyrt, men brød og vann.
Har montert ett rele som åpner original oppkobling av servicebatteri med en liten bryter på instrumentpanelet. Med denne kan jeg manuelt åpne gjennomgang når jeg starter og stopper maskinen. Bryter er med belysning når den er aktiv.
En annen fordel er at om generator lader mer enn 20A kan jeg aktivere rele og kjøre full generator strøm direkte til servicebatteri. Når strømmen er under 20A kjører jeg Ctec som normalt.
Har i tillegg kablet hele systemet i samsvar med fargene i skjema, da vil også neste eier enkelt forstå systemet.

CtecD250SDualItineoskjema.jpg
 

bojon

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Enköping
HBK-Nr
617
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej.

Kan någon ge mig tips hur jag kan koppla in en CTEK Dual 250 i min husbil av märket Renualt Knaus Sun Ti 650 ME. Bilen är utrustad med en Calira EVS 30/20-DS/IU.

Tack på förhand
Bosse
 

bojon

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Enköping
HBK-Nr
617
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej sacce.
Innebär det att jag kan ha kvar Calira laddaren kopplad till batteriet och användas då jag har tillgång till 230 volt?

Bosse
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej sacce.
Innebär det att jag kan ha kvar Calira laddaren kopplad till batteriet och användas då jag har tillgång till 230 volt?

Bosse

Ja det går bra sa dom till mig när jag ringde till ceteks support! Se kan man också koppla cetek +ut till solpanels ingång i husbilens el-central om den klarar 20A.

sitat från cetek:Enda anledningen till att ansluta D250S Dual till husbilens el-central, är om el-centralen har sen strömsensor som visar kvar varade ström i batteriet. I annat fall kan man ansluta D250S Dual direkt till bodelsbatteriet
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

sitat från cetek:Enda anledningen till att ansluta D250S Dual till husbilens el-central, är om el-centralen har sen strömsensor som visar kvar varade ström i batteriet. I annat fall kan man ansluta D250S Dual direkt till bodelsbatteriet

Alle som har batterimonitor, må også huske og montere DCDC før den ellers blir det feil verdier på den også.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Jag tyckte att min visa rätt, men jag har inte körd bilen efter montering av Dual...har bara laddat met 230v i början visade 3/4 och fult efter några timmar,samma som min andra mätinstrument NASA-BM1, men det är enkelt att koppla om till sol ingång om det inte visa rätt.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Alle som har batterimonitor, må også huske og montere DCDC før den ellers blir det feil verdier på den også.

Heisann!

Godt poeng!
Men, jeg har min Votronic shunt sittende foran Dual, og den synes for meg å virke som den skal.

Votronic computer enheten henter + spenning fra Bilbatteri og Bodelbatteri. Shunt sitter mellom EBL og Dual.

Hvorfor jeg tror målingen allikevel er korrekt er at jeg f.eks kan tappe ned bodel batteri og kjøre lading uten Dual og avlese f.eks 9A inn på bodelbatteri. Om jeg med en bryter over rele kjører bilens ladestrøm gjennom Dual så stiger A radikalt og helt til 20A, mao må Shunten registerere A endingen på andre siden av Dual`en.

(tror jeg) :msn_laugh:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Jeg har oppfattet at Ctek anbefaler og kople rett på bodelsbatteriet med egen kabel til DCDC laderen. Det er det desidert enkleste, men de vil kople før EBLen om det er orginalt batterimonitor i EBLen.

Batterimonitoren må vite strøm ut og strøm inn på batteriet for å kunne kalkulere riktig verdi på ladetilstanden. Det må ettermonterte batterimonitorer også, hvis ikke blir verdien feil.

Jeg spurte om dette i en annen tråd en gang, men har nå kjøpt en selv og vet det er slik. Min orginale, som bare viser kapsitet etter spenningen viser jo 100% når en lader er i funksjon. På batterimonitoren setter man inn kapasiteten på batteriet og er det 100Ah og en har tappet 20Ah av det er det 80% og en må tilføre 20Ah før batteriet igjen har 100% kapasitet. Hvor mye tap batterikalkulatoren regner med er sikkert avhengig av merke, men for å tilføre batteriet 20Ah i ladetilstand må en nok sikkert legge på 20-30%

Rusken

Så for oss som har gjort dette "proft" vil alt orginalt og ettermontert utstyr virke og ikke minst vi er sikre på at ikke noe av orginalt utstyret går i stykker p.g.a. for høy spenning. Anbefalingen fra Ctek, om den er slik jeg har beskrevet den øverst i dette innlegget, kan også orginalt utstyr ødelegges av for høy spenning.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Trekker fram igjen denne tråden.

Har undret på hvordan løse det lille skille rele "problemet" jeg har... Kjører nå med en manuell start/stopp knapp som aktiverer ett rele som gir stabil spenning når jeg starter og stopper motoren, og det er helt ok, men å slippe det er best :).


Har koblet opp 2 x 34V 15000 kondensatorer mellom el.sentralen og Ctek DCDC og dette fungerer. Men om kjøleskapet står på auto, og det er belysning på i bodelen så er ikke disse kondensatorene nok.

Vil kraftigere kondensatorer med mer lagringskapasitet fungere bedre?.


Forøvrig er denne Ctek laderen ekstremt bra, ikke bare ved kjøring, men også fantastisk som solar regulator.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Tack alla ni som redogör för laddningscykler och annan teknisk mumbojumbo.

Eltekniskt är jag att betrakta som mindre vetande. Jag har försökt att läsa alla dessa trådar och inlägg och inser att jag förstår inte ett smack.

Skulle vilja veta:
Jag har en Calira 30/20 laddare i en Weinsberg (liknar Knaus). Bildelen är en Renault Master från 2004 120 dci - vet inget om genrator och kapacitet.

Har byggt ut bodels-batteribanken till 2x95 Ah AGM från Exide för 3 år sedan när vi köpte bilen. Har essutom en solcell 24V 175W kopplad direkt till batteribanken via en mppt regulator från IVT.

Har jag något att vinna på att installera en modernare laddare (typ Ctek nånting)? Och i så fall - ska jag slänga ut Caliran och ersätta den med Ctek´en eller ska dom kopplas ihop? Om ihopkoppling - Hur? Vilken Ctek?

Snälla - avstå från teknikspråket och tala till mig som om ni skulle förklara för ett barn...
Hälningar
Roland
 
Toppen