• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ämnet har varit uppe ett flertal gånger tidigare med både olika förslag och lösningar på problemet med dålig laddning av bodelsbatterierna under färd. En bidragande orsak är ju ofta ett fulladdat startbatteri som "lurar" laddregulatorn i generatorn att allt är ok. i alla fall i äldre bilar.
Jag har haft två funderingar på lösning. Den ena har varit att separera start och bodel och helt enkelt montera en generator till och koppla den till bodelen. Den andra och den som det fick bli, var att få en bra laddare att jobba under färd.
När en butik i Norrköping skulle flytta och sålde ut sitt sortiment med bland annat batterier och CTEK-laddare med 40% rabatt var det bara att lätta på plånboken.
Jag hade tänkt mig detta........Strömmen från generatorn går till en 12V/230V inverter som förser en 25A CTEK-laddare med ström under färd.
Så här blev det.

Provuppkoppling innan montering.
PICT0100-400.jpg


När invertern tar 18A så är spänningen från generatorn 14V
PICT0105-400.jpg


Det går åt 5,5A till invertern när CTEK'en laddar 2,6A. Tyvärr hade jag inget urladdat batteri att testa med för att se ampertalen vid 25A laddning.
PICT0107-400.jpg
PICT0109-400.jpg


Hymers "elblock" anno 1989 ser amatörbyggt ut, det man kan säga till dess försvar är att det nog har funkat utan problem i nitton år.
PICT0110-400.jpg


Mycke sladdar och grejer går det åt.
PICT0115-400.jpg


En treläges brytare med indikatorlampor för : Orginalladdning från generator : Ingen laddning alls : Laddning med inverter/CTEK.
PICT0116-400.jpg


"Elblocket" igen, mera rörigt än innan.
Relä 1: Orginal 70A som drar och laddar bodelen när generatorn ger ström och min brytare står på generatorladdning
Relä 2: Orginal 40A som drar och ger kylskåpet 12V när generatorn laddar.
Relä 3: Monterat av mig, 70A som drar när generatorn laddar och min brytare står i inverterläge för laddning av bodelen.
PICT0118-400-2.jpg


Trelägesbrytaren monterad på instrumentpanelen.
PICT0122-400.jpg
PICT0123-400.jpg


Jag visste att bänkskivorna som blev över vid köksrenoveringen skulle komma till nytta någon gång. Montering av delar som skall placeras under förarstolen.
PICT0125-400.jpg


Skivan monterad under stolen. Den lilla CTEK'en laddar startbatteriet när man står inkopplad på 230V. Den stora laddar bodelsbatteriet när man är inkopplad på 230V eller när man kör med invertern/CTEK'en inkopplad för laddning under färd.
PICT0128-400.jpg


Vy uppifrån med stolen bortplockad.
PICT0131-400.jpg


Jag har hittils bara provat det på kortare färder och ännu inte med utsugna batterier. Fyra stycken 75A batterier, som får hjälp av en 85A solcell när man står still. Den skall kopplas ifrån under färd för att inte lura CTEK'en att ge så mycket som möjligt.
Rapport om succé eller fiasko kommer efter sommaren. Man kanske skulle ha väntat på succé innan man skrev detta.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Ärligt talat förstår jag inte alls ditt resonemang om att startbatteriet skulle lura laddningsregulatorn ! Laddningsregulatorns uppgift är ju endast att se till att generatorn ger en konstant spänning ut . Strömmen in i batteriet blir, generatorspänning minus batteriets EMK (inre spänning) delat med inre resistans. Ugen-Emk/Ribatt .
Om generatorn ger 14,4v vid märkvarvtalet när batteriet inte är fulladdat kommer den även att göra det blivit fulladdat.
Om man kopplar in ett bodelsbatteri via en reläkontakt kommer strömmen i detta att bli, Ugen-Emkbobatt/Ribobatt+Ryttre. Med Ryttre menar jag resistans i ledning och reläkontakt.
Inre resistansen i startbatterier är ganska låg 50-100 milliOhm, förmodligen något högre i bodelsbatteriet. Det behövs med andra ord liten resistanshöjning för att påverka laddningsströmmen-
Emkn ändrar sig efter laddningstillståndet, och det är den man mäter på polerna om batteriet är obelastat. Men så fort man tar en ström ur batteriet har man ett spänningsfall över inre resistansen.
// Göte J
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej Göte J. Intressant läsning, du kan mycket mer än jag om resistanser och laddströmmar i batterier men.........De bilar som jag pillat med och dragit nya friska kablar i har haft det gemensamt att efter skaplig laddning i tio till femton minuter så sjunker laddströmmen till några futtiga amper i bodelen även om bodelsbatterierna är utsugna. Dessutom verkar generatorn inte få upp full laddning av bodelen ens efter en mycket lång färd vilket jag hoppas CTEK'en också skall avhjälpa. Elektroniken i nyare bilar har väl kanske tagit bort de flesta av de här problemen och "hjälper strömmen på rätt väg" men i äldre bilar är det något som håller mot. Har du någon bra idé om varför det det inte funkar i praktiken som teorin säger.

M.v.h. JANKRO.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei JANKRO
Interesant lesning og dette er noe jeg har hatt lyst til å prøve en stund også, men som jeg har sagt i annen tråd vil jeg måle litt først.

Har enda ikke fått bestemt meg om jeg skal kjøpe en ny variabel regulator til generatoren eller en DC/DC lader eller denne varianten du beskriver her.

Jeg har også samme erfaring at ladestrømmen synker rimlig raskt ved lading med generastoren og har det lissom i bakhodet at det gjorde den med CTEK laderen også. Generatoren hadde helt klart større ladestrøm enn CTEK laderen i begynnelsen og derfor er jeg spent på om CTEK laderen og generatoren lader opp batteriet like fort eller om en av dem er raskere? Det er det jeg skal måle, men nå gjør du kansje målingene før meg?

Førøvrig har jeg mye mindre batteribank enn dine 300Ah, akkurat halvparten for å være nøyaktig. I tillegg har jeg skilt de 2 batteriene slik at jeg lader bare et om gangen. På den måten har jeg ihvertfall et batteri med grei spenning og kan mer velge hvilket batteri jeg vil ta strøm fra.

I likhet med deg vil jeg nok også bruke sommerferien til og teste det ut. Hadde en drøy uke påskeferie uten 230V og det gikk sånn tålig, men fikk da liten hjelp av solcellepanelet så en kunne ikke ligge så mange dagene stille før (så mange timers TV titting) batteriene måtte lades.

Hos meg er det nå TV og parabol som står for strømforbruket, så om ikker det utstyres brukes kan jeg ligge 8-10 dager på et batteri om sommeren.

Det er helt klart den kalde årstiden som krever mer strøm som er utfordringen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej Tor H, du kanske vet att CTEK har kommit med en DC/DC laddare som någon i husbilsklubben redan monterat. Den fanns tyvärr inte med i samlingen som hade 40% rabatt. Min batteribank i bodelen går mest åt till för mycket TV tittande så väl som din. Om jag kastade ut TV'n skulle jag nog kunna ligga still utan laddning i flera veckor.:)


Lycka till med dina expriment och hör gärna av dig om resultatet. JANKRO.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Har haft samma problem. Dålig laddning av bodelsbatteriet. Kabeldragningen från Elblocket 6 kvadrat mm. Drog nya från generatorn 25 kvadrat mm, till ett skiljerelä som styrs av generatorns D+. Ökade samtidigt minussidan till samma area. Laddar nu 14,2V till bodelsbatteriet. Testar mer under kommande dagar. Kostnad ~800:- plus 3-4 timmars arbete.
MVH. Gunnar S
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei JANKRO
Ja jeg har fått mewd meg DC/DC laderen til CTEK, men siden jeg har CTEK Multi 25000 og den tilsynelatende gjør samme jobben ser jeg ingen grunn til å kjøpe DC/DC laderen umiddelbart. Ca hvor mange timer får du sett TV før batterispenningen er for lav? Jeg får 2-3 timer/batteri med 85-95% oppladet batteri, TV og tuner drar maks 100W. Teoretisk ved samme forbruk burde du kunne se 8-12 timer, stemmer det?

Hei Gunnar
Klart man kan forbedre ladingen betraktelig med å minske spenningsfallet i kablene og i mange bobiler er de helt klart underdimensjonert. 25mm2 tyke ledninger bør være veldig lange for å få en optimal ladning, mest sansynlig er det alt for mye? Har man normal ladespenning på generatoren på 14,4-!4,8 ved fult oppladde batterier vil mellom 10-6mm2 avhengig av lengde somregel være nok til bodelsbatteriet. Er spenningsfallet over 0,2-0,6 her slik at ladespenningen på bodelsbatteriet blir under 14,2V bør en lete etter hvor spenningsfallet kan være og med 6mm2 eller tykkere kabel er det nok koplingspunkter o.l. som har spenningsfall.

En kobberleder har ved 20 grader en resistans på ca. 0,02 ohm/mm2/m og den som gidder og regne kan finne ut motsanden for de forskjellige mmm2.

Bruker en f.eks en ledning med tverrsnitt 6mm2, som du fint kan kjøre 30A i, så har den en resistans på 0,003 ohm/m. Ved 30A blir spenningsfallet 0,1V pr. meter.
(Resistansen øker med 0,004 ohm/mm2/grad) Og det er ikke lenge en har en høy ladestrøm og ved 10A belastning vil spenningsfallet bli 0,03V pr. meter + evt varmemotstand.

Slik at selv mener jeg det er så lite og hente på økning av ledningstversnitt og er ikke regulatoren i stand til å gi nok Volt vil man ikke greie å få rett ladespenning på batteriet uansett å tykk kablen er.

Derfor mener jeg at en "ordentlig" regulator eller om det er langt mellom generator og bobdelsbatteri en skikkelig DC/DC lader er det som gjør susen.

Har man en DC/DC lader på f.eks. bare 10A vil man jo bruke ganske mange timer på å lade et 100Ah batteri. over 10timer fra 50% til 100% lading i teorien, men praksis kan være lenger.

Forøvrig er kvaliteten på batteriene av veldig stor viktighet, da det er batteriet som bestemmer oppladingen. Og mange mener at de heller vil ha noen "gode" batterier istedet for et "godt" ladeanlegg fordi det gir best utelling, men fyterakkern og "dyre" gode batterier er? 3000kr + er jo ikke uvanlig for et 100Ah
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Mitt resonemang om inre resistans i batterier var till för att visa på att en förändring i resistans (inre+ yttre) påverkar laddningsströmmen ganska mycket.
Hur mäter man då inre resistans ? Ohmmeter duger ju inte, utan det blir genom spänning o strömmätning och beräkning av värdet!
Man mäter polspänningen utan belastning (=Emk) med digitalvolmeter (efter några timmars vila) och sedan med en belasting som man samtidigt mäter strömmen i (en lampa t.ex.) och tillämpar Ohms lag . R=U/I .Dvs Ri=Emk-Ubelastad/I .
Jag mätte på ett gammalt felfritt 60Ah startbattri jag har i källaren:
Uobelastad=Emk 12,71v
Ubelastad 12,51v
Ibelastning 4,43A
Dvs Ri 12,71-12,51/4,43= 0,0451467 ohm eller 45 milliohm.
// Göte J
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Det Gøte J beskriver er det jeg også prøver og få frem at batteriet er like viktig om ikke mer enn resten av ladeanlegget.

Ladespenningen bør helt klart måles ved litt motorturtall, det er jo det når vi kjører og øker det fra tomgang er det jo fare for at det kan bli for høyt?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Så här ligger det till : Märkvarvtalet är det varvtal på generatorn då den kommer upp till sin maxeffekt, dvs när den orkar ge maxström . Jag vill minnas att bilfabrikanterna strävar efter att detta ligger vid förhöjd tomgång eller något högre. Ökat varvtal över märkvarvtalet ger vare sig högre spänning eller ström , det ser den s.k. laddningsregulatorn till.
Laddningsregulatorn reglerar utspänningen från generatorn genom att ändra magnetiseringen i rotorn. Eftersom rotorn med dess magnetisering ger en en lång tidkonstant på reglersystemet är det förödande om ledningen mellan generator och batteri lossnar eller glappar. Då hinner inte laddningaregulatorn reglera ner spänningen, det uppkommer rejäla spänningsspikar som knäcker dioderna i generatorn.
// Göte J
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei Gøte J
Innimellom har jeg virkelig problemer med å forstå svensk og regner med det kan være det samme motsatt vei også? Så jeg er ikke helt sikker på relevansen av siste del av ditt siste innlegg.

Hvorfor jeg skrev at ladespenningen bør måles ved vanlig motorturtall var fordi at i tillegg til magnetiseringstrømmen er det også turtallet som er med på og avgjør hva ladingen blir. Selvsagt skal magnetiseringsstrømmen reduseres når turtallet øker slik at ladingen blir konstant som du skriver.

Dataene for verdiene på generatoren er somregel generatorverdier og er derfor også avhengig av utvekslingen på reimhjulet. Og alle generatorer har en utvekslig så generatoren har det turtallet på tomgang som gjør at de skal lade maks på tomgang.

Slakk generatorreim er vel også den hyppigste årsaken til at ladingen er dårlig? Eller spenningsfall? Det kan jo opptre forskjellig ved forskjellig turtall derfor er det lurt og kontrollere det ved flere turtall? Min erfaring er også at spenning og strøm varieres litt avhengig av batteriets ladetilstand og kan gjøre at verdiene ikke er helt etter boka?

Spennigspiker som blir på anlegget er jo også en av batterienes oppgaver og dempe og at et brudd i ladekablen gjør at diodene i generatoren kan ødlegges er helt klart et faktum, men da vil nok mye annen elektronik gå istykker på dagens moderne biler.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej igen Tor H. Nackdelen med en DC/DC laddare ligger ju i att den bara är användbar under färd med bilen, men en CTEK 25000 går att använda under färd med hjälp av en inverter och när man står still med inkoppling till 230V nätet. Så har man redan en sådan så verkar det ju vettigast att jobba vidare med den.
Jag har svårt att ge någon bra svar på antal drifttimmar på min TV och batteribank. Dels har jag tidigare år "bara" haft tre st. 75A batterier, men solcellen (85A, tyvärr utan mätutrustning) har ju hjälp till en hel del, visserligen beroende av mängd solsken. Min platt TV och digitalbox verkar klara sig runt 5A och antennförstärkarens furbrukning är minimal. Jag vet att med den kombinationen och rätt mulet väder så var nog TV'n igång uppåt 20 timmar uppdelat på tre dygn samt lite lampor och någon timme Trumafläkt på mornarna utan att batteribanken gav upp.

JANKRO.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Har du provat att göra rent batteripolerna med en polborste och sedan kladda på med lite polfett. Jag gjorde så förra helgen och helt plötsligt började allt fungera mycket bättre

Mvh
larsemil
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

En liten fundering till de laddare som monteras från tillverkarna. Är inte de anpassade till Europeiska förhållanden dvs. att användaren alltid står på camping.Ansluten till 230V De är enbart gjorda för underhållsladdning Därav den dåliga laddningen. Rätta mig om jag har fel.
MVH. Gunnar S
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Jag står nästan aldrig på elplats (endast när jag behöver ladda kamerabatteriet) eller när det ingår el i priset. Normalt vet jag att jag klarar 3 dygns stillastående utan el. Men jag har heller ingen dator eller TV i husbilen. ( Har inte råd att köpa en husbil för 5-till 6 hundratusen och åka ut i naturen för att titta på TV. Då kan jag ju lika gärna stanna hemma.

Mvh larsemil
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Själv står jag aldrig på elplats eftersom jag har lågenergi i alla förbrukare.
TV lcd 15" 12 volt 21watt,LED-lampor á 1.2 Watt och inverter 12/230 volt för att ladda t.ex. kamera och mobiltelefon, finns även adaptrar för 12 volt.
Har monterat boosterladdare som laddar bodelsbatteriet under körning med 15-20 ampere.

Mvh Jojje
 
Toppen