• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ämnet har varit uppe ett flertal gånger tidigare med både olika förslag och lösningar på problemet med dålig laddning av bodelsbatterierna under färd. En bidragande orsak är ju ofta ett fulladdat startbatteri som "lurar" laddregulatorn i generatorn att allt är ok. i alla fall i äldre bilar.
Jag har haft två funderingar på lösning. Den ena har varit att separera start och bodel och helt enkelt montera en generator till och koppla den till bodelen. Den andra och den som det fick bli, var att få en bra laddare att jobba under färd.
När en butik i Norrköping skulle flytta och sålde ut sitt sortiment med bland annat batterier och CTEK-laddare med 40% rabatt var det bara att lätta på plånboken.
Jag hade tänkt mig detta........Strömmen från generatorn går till en 12V/230V inverter som förser en 25A CTEK-laddare med ström under färd.
Så här blev det.

Provuppkoppling innan montering.
PICT0100-400.jpg


När invertern tar 18A så är spänningen från generatorn 14V
PICT0105-400.jpg


Det går åt 5,5A till invertern när CTEK'en laddar 2,6A. Tyvärr hade jag inget urladdat batteri att testa med för att se ampertalen vid 25A laddning.
PICT0107-400.jpg
PICT0109-400.jpg


Hymers "elblock" anno 1989 ser amatörbyggt ut, det man kan säga till dess försvar är att det nog har funkat utan problem i nitton år.
PICT0110-400.jpg


Mycke sladdar och grejer går det åt.
PICT0115-400.jpg


En treläges brytare med indikatorlampor för : Orginalladdning från generator : Ingen laddning alls : Laddning med inverter/CTEK.
PICT0116-400.jpg


"Elblocket" igen, mera rörigt än innan.
Relä 1: Orginal 70A som drar och laddar bodelen när generatorn ger ström och min brytare står på generatorladdning
Relä 2: Orginal 40A som drar och ger kylskåpet 12V när generatorn laddar.
Relä 3: Monterat av mig, 70A som drar när generatorn laddar och min brytare står i inverterläge för laddning av bodelen.
PICT0118-400-2.jpg


Trelägesbrytaren monterad på instrumentpanelen.
PICT0122-400.jpg
PICT0123-400.jpg


Jag visste att bänkskivorna som blev över vid köksrenoveringen skulle komma till nytta någon gång. Montering av delar som skall placeras under förarstolen.
PICT0125-400.jpg


Skivan monterad under stolen. Den lilla CTEK'en laddar startbatteriet när man står inkopplad på 230V. Den stora laddar bodelsbatteriet när man är inkopplad på 230V eller när man kör med invertern/CTEK'en inkopplad för laddning under färd.
PICT0128-400.jpg


Vy uppifrån med stolen bortplockad.
PICT0131-400.jpg


Jag har hittils bara provat det på kortare färder och ännu inte med utsugna batterier. Fyra stycken 75A batterier, som får hjälp av en 85A solcell när man står still. Den skall kopplas ifrån under färd för att inte lura CTEK'en att ge så mycket som möjligt.
Rapport om succé eller fiasko kommer efter sommaren. Man kanske skulle ha väntat på succé innan man skrev detta.

JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50018

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei.

Fint at du finner ut av tingene Rusken. Har ikke begynt å kople på egen bil ennå, selv om DCDC-lader er innkjøpt. -Greit å vente, så kan jeg jo bare følge "fasiten"......

-Har forøvrigt kikket på tegningen med 2 stk. rele, og mener at den kan kokes ned til 1 stk. veksel-rele. -Arrester meg om jeg tar feil.

Kondensator-problematikken din har jeg dessverre ikke noen løsning på. Synest den virker litt sårbar. -Ikke bare spenning inne i bildet, men strømmen i kretsen er jo veldig varierende, alt etter forbruk og lading.

Mvh.
Kairo
 

Bilagor

  • ElskjemaCtectilkobling.jpg
    ElskjemaCtectilkobling.jpg
    22,4 KB · Visningar: 16

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Se der ja :D Glimrende.

Nå brukte du ei tegning :D som jeg forstod :)

Siden det går endel strøm her, så er det mulig å finne ett slikt vekslerele med 70-80A og forstørrede kontakter inn/ut for 10mm2 kabel?.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Jeg tenkte at 14,8V var mye når jeg tok bildene over. Dagen etter med fulladet batteri fra 230V laderen, så startet jeg bilen igjen, temp 0 C og laderen gav 15V og Votronic battericomputer varslet høy spenning. Sendte en mail til Ctec og spurte om dette.

Fikk nok en gang hurtig og tydelig svar fra Daniel Sundquist om at ved 0C skal denne DCDC laderen gi 14,99V så min måling på Votronic`en var korrekt.
Den vil ved lavere temperatur kunne gi opptil 15,8V. Ctec opplyser også at fordons elektronikk er konstruert for 16V.

:mcride:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Det blir din risk

Nätanslutning: 11–14,4 V.

Eksempelvis:

Bilstereo - Biltema


Mina batterier börja att koka omkring 14,5 volt - fy f.:oops:


Lampor, kylskab, fläkt, instrumenter etc.

Hur många sensorer för temperatur - har du :confused:

Destillert vatten på batterier - ochså vedlikeholdsfrit !

PS. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/398430

Knut skriver ........ !

Det är husbils anleg - inte solcelleanlegg.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.804
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

När dina batterier börjar koka är ju beroende av batteriets temperatur. Ctek:en har en temperaturavkännare som skall monteras vid pluspolen på batteriet så att den verkligen avkänner batteriets temperatur. Om batteriet får för hög spänning blir det varmt och laddspänningen går ned. Sedan är det min erfarenhet att gamla batterier kokar tidigare än nya, dina är ju ganska gamla har jag förstått?!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

- det får inte ändre kjensgerningen att :
Nätanslutning: 11–14,4 V och så mycket annat - som beskrivt - varför inte stanpunkt til det :confused:.
Batteriets - har du da inte mer en som ett batteri :confused:

Nej - Nei - Nej.

Jag beskriver just att jag kjenner temperatur kompensationen via endast een sensor / temperaturavkännare.

Kan ske hur mycket ampere kvar få att justeres eller avstås - och mätning direkt med volt och ampere mätare.

- da får vi se.
:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Vel.
Ctec gir ved 0 C 14,99V, og kan når det blir kaldere gi 15,8V.
F.eks Truma systemer skal kutte på 15V for å unngå skader. EBL 14,8V max.....
Mao ser det desverre ut som en risiko å bruke dette anlegget når det er kaldere enn 3-4 pluss grader.
Klipper man av temp.føler kabelen vil spenningen bli konstant 14,4V, og er det over 25 grader C vil batteriet kunne koke.

Jeg legger inn denne siste mailen fra Ctec:
Hej,
Att fordonsindustrin tillämpar 16V max spänning är bla. för att de ska kunna gå att ladda batterier även i minus grader!
Då är det tråkigt att det finns tillverkare som går genvägar och inte håller sig till standarder!
Det går att avaktivera temperaturkompenseringen igenom att klippa av tempgivarkabeln (då blir spänningen 14,4V) . Men finns ju risken att batteriet blir överladdat på sommaren när temperaturen är över 25C vid batteriet.
Hälsningar
Daniel
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Var da en liten nedtur dette, med slike spenningsverdier, reagerte som nevt på den høye spenningen. Har selv aldri opplevd verdier over 14,6-7V og vi har benyttet bilen i under 30 blå. Årsaken kan være flere og den ene er at den gamle softwaren jeg har ikke har de verdiene? Ikke alltid all utvikling er fremgang? Så nå skal jeg ikke stresse med og få den oppgradert.

Enda et godt argument for å kople Cteken etter EBLen og ikke før, vi kjører jo spenningen direkte inn på batteriet og ikke gjennom EBLen. Spenningen på EBLsiden er det generatoren som "styrer".

En annen årsak er at batteriene står i dobbeltbunn og der er det jo varme og dermed skal ikke batteriet ha så høy spenning. Er sikker på at hadde du hatt bobilen i brukstempratur, hadde heller ikke du fått de høye verdiene? Du har vel startet en kald bil? Så ved og legge tempføleren på en "grei" plass kan en justere spenningen, for all del ikke klipp den. Problemet blir jo bare et vinterproblem om det er/blir noe problem idethele tatt.

Tror du kan ta dette helt med ro og bare glede deg over at batteriet får maks lading for spenningen fra Cteken vil ikke komme inn på EBLen slik vi har koplet?
 
F

F.d. 20930

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej.
Du har snurra till det i onödan ,ta ström fån din generator direkt utan mellen händer som du gör nu har du lyckas kladda till detta och det fungerar ......men kostar i spännigns fall............det gåe några amp för att driva en omvndlare.
Mvh RR
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

kople Cteken etter EBLen og ikke før, vi kjører jo spenningen direkte inn på batteriet og ikke gjennom EBLen. Spenningen på EBLsiden er det generatoren som "styrer".

Tror du kan ta dette helt med ro og bare glede deg over at batteriet får maks lading for spenningen fra Cteken vil ikke komme inn på EBLen slik vi har koplet?

Hellige Jomfru Maria :)

Jeg fikk helt sjokk når jeg så Votronicen, som er gull verd, måle startbatteri spenning på 14,2(inngangspenning på Ctec) og Bodel batteri på 15V..................med mulighet i sterk kulde 15,8V.
Sendte mail til Ctec og EBL produsenten som referert til over, og ble noe satt ut...


MEN TOR, du er en knupp!
Du har her i forumet og andre steder, skrevet hvorfor du valgte den oppkoblingen som jeg kopierte, blant annet fordi du ikke ville ha Ctec lade spenning gjennom EBL og påbygg elektronikk.


Jeg kom hjem nå, løp ut i bobilen med Cotec led lampe og multimeter, og du har helt rett. Spenningen på hele anlegget er 14,2V som generator leverer, og med den valgte oppkoblingen er det KUN ladespenningen til bodel batteri som blir temperatur kompensert for i det hele tatt å få toppladet batteriet!

MITT 15V PROBLEM VAR INTET PROBLEM!!! Alt er ok!

Takk for at du fikk meg ned på Jorda igjen :D


:mcride:
 
F

F.d. 20930

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej på dig batterier kokar vid för hög spänning och amp eller att det är sulfaterat och batterier blir sulfatrerade av att man har det oladdat lång tid eller laddar det felaktigt...........men det går för det flesta gånger rädda batterier som gått ner i vikt (syra ca 1.30 full ladd) gamla batterier som har många år på sig får jag att funka igen med en speciell laddare på konstantström jag ger den beroende på amp en hög spänning och väldig låg amp och det har med batteriets märktal att göra vilken u eller a jag väljar,
Formlen för ladd med konstant laddare är .0,8-1.0 % amp av märktalet på batteriet och volt 16,1 volt vid laddning .vid 12v batt.........och skruva aldig upp amperen fö rdet skadar mer än det gör nytta .
Ctec är en laddare som nära nog kan rädda batterier men inte helt döda sådana och då är det konsatnt som gäller och det kan ta tid beroende på storlek,
En sådan laddare kostar ca 10 000 och det jobbar jag med i mitt arbete dagligen.
Mvh RR
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Nemosa, nå er det du som kludder det til. Det vi har montert er en 5 trinns DCDC lader med god virkningsgrad og den sikrer at batteriet blir 100% oppladet, med minimalt tap. Noe aldri generatoren greier.

En av trinnene til laderen er nettopp konstant lading. Ikke glem heller at syrevekten på batteriet er 1,28 full ladet ved 25 gr, C verdien din på 1,30 er ved en helt annen temp. Og et par av trinnene på laderen er nettopp det du beskriver, og holde batteriet i trim og hindre sulfatering. Det er ikke mange DCDC ladere på markede som har en så variert ladesyklus som denne DCDC laderen og vil sikre batteriet lang levetid og god lading.

Er imidlertid litt litt enig med deg og bekymert for den høye ladespenningen ved 0 gr. på 15.00V som nok er noe i overkant av hva enkelte batterier setter pris på. Kommer litt ann på om perioden er tidsstyrt, eller spenningsstyrt? Så som sagt jeg vil nok ikke bytte softwaren på min lader, for å få så høy ladespenning.

Så en kan vel litt fleipete si at her monteres en DCDC lader til drøye 2000kr for å sikre lang levetid på batteriene, for å slippe og kjøpe en ACDC lader til 10000kr for å vekke batteriene til liv igjen:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej. Tempavkännaren känner av luftens temperatur (helst i närheten av batteriet) och ställer spänningen därefter, inte batteriets temp, även om den ökar vid laddning.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej på dig batterier kokar vid för hög spänning och amp eller att det är sulfaterat och batterier blir sulfatrerade av att man har det oladdat lång tid eller laddar det felaktigt...........men det går för det flesta gånger rädda batterier som gått ner i vikt (syra ca 1.30 full ladd) gamla batterier som har många år på sig får jag att funka igen med en speciell laddare på konstantström jag ger den beroende på amp en hög spänning och väldig låg amp och det har med batteriets märktal att göra vilken u eller a jag väljar,
Formlen för ladd med konstant laddare är .0,8-1.0 % amp av märktalet på batteriet och volt 16,1 volt vid laddning .vid 12v batt.........och skruva aldig upp amperen fö rdet skadar mer än det gör nytta .
Ctec är en laddare som nära nog kan rädda batterier men inte helt döda sådana och då är det konsatnt som gäller och det kan ta tid beroende på storlek,
En sådan laddare kostar ca 10 000 och det jobbar jag med i mitt arbete dagligen.
Mvh RR

Din information Nemosa, är en bekräftelse och inspirerande.
Principerna är vi överens.
Tyckes att det är mycket stora och dyra batterier och laddaren är byggd för, och det inte finns konsumenter med maximal spänning på 14,5 volt - under net-laddning, färd och sol .

Priset - mer än mina behov är.:oops:
Som en högt beskattad dansk var det endast 400, - danska för en acceptabel 7 stegs laddere.


http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/385233

I gengäld har jag sparat nog batterier för tusentals kronor.
( http://www.husbilsklubben.se/forums/t52651/ )

Jag har också återupplivat batterier, och jag kanske borde försöka arbeta mer med de 5 gamla (6 - 11 år) batterier jag har stående, förutom de tre (1 x 1 år + 2 x 5 år) 70 A batterier som sitter i husbilen.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t53136-2/#post392114

Vi får se.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.804
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej. Tempavkännaren känner av luftens temperatur (helst i närheten av batteriet) och ställer spänningen därefter, inte batteriets temp, även om den ökar vid laddning.

M.v.h. JANKRO.

Ctek rekommenderar att den monteras vi pluspolen! det är ju inte särskilt intressant vad luften omkring batteriet har för temperatur, det kan ju skilja väldigt mycket! Avgörande för laddningen är batteriets temperatur.:wideeyed:
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

När är bodelsbatteriererna 0 grader eller lägre vid laddning? :confused:


I min husbil sitter service batterie/er montert på yttersiden mot ytterveggene i motorrummet. Derfor vil jeg ved kald oppstart i vår og høsttemperatur ha en liten periode hvor temperaturen er lav, og den høye ladespenningen kommer inntil temperatur føler korrigerer med stigende temperatur.

:)
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Heisann!.

neida, trekkfritt og fint :) Har i tillegg laget en isolert "pung" på batteriet som sensor ligger oppi og kjenner direkte batteri temperaturen.

:mcride:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.804
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Då är det ju gaska o.k. Synd bara att batteriet blir kallt vintertid när man står stilla, ett kallt batteri har ju sämre mottaglighet för laddning. Tur att du har Ctek:en som kompenserar så bra som möjligt! :)
 
Toppen