• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ämnet har varit uppe ett flertal gånger tidigare med både olika förslag och lösningar på problemet med dålig laddning av bodelsbatterierna under färd. En bidragande orsak är ju ofta ett fulladdat startbatteri som "lurar" laddregulatorn i generatorn att allt är ok. i alla fall i äldre bilar.
Jag har haft två funderingar på lösning. Den ena har varit att separera start och bodel och helt enkelt montera en generator till och koppla den till bodelen. Den andra och den som det fick bli, var att få en bra laddare att jobba under färd.
När en butik i Norrköping skulle flytta och sålde ut sitt sortiment med bland annat batterier och CTEK-laddare med 40% rabatt var det bara att lätta på plånboken.
Jag hade tänkt mig detta........Strömmen från generatorn går till en 12V/230V inverter som förser en 25A CTEK-laddare med ström under färd.
Så här blev det.

Provuppkoppling innan montering.
PICT0100-400.jpg


När invertern tar 18A så är spänningen från generatorn 14V
PICT0105-400.jpg


Det går åt 5,5A till invertern när CTEK'en laddar 2,6A. Tyvärr hade jag inget urladdat batteri att testa med för att se ampertalen vid 25A laddning.
PICT0107-400.jpg
PICT0109-400.jpg


Hymers "elblock" anno 1989 ser amatörbyggt ut, det man kan säga till dess försvar är att det nog har funkat utan problem i nitton år.
PICT0110-400.jpg


Mycke sladdar och grejer går det åt.
PICT0115-400.jpg


En treläges brytare med indikatorlampor för : Orginalladdning från generator : Ingen laddning alls : Laddning med inverter/CTEK.
PICT0116-400.jpg


"Elblocket" igen, mera rörigt än innan.
Relä 1: Orginal 70A som drar och laddar bodelen när generatorn ger ström och min brytare står på generatorladdning
Relä 2: Orginal 40A som drar och ger kylskåpet 12V när generatorn laddar.
Relä 3: Monterat av mig, 70A som drar när generatorn laddar och min brytare står i inverterläge för laddning av bodelen.
PICT0118-400-2.jpg


Trelägesbrytaren monterad på instrumentpanelen.
PICT0122-400.jpg
PICT0123-400.jpg


Jag visste att bänkskivorna som blev över vid köksrenoveringen skulle komma till nytta någon gång. Montering av delar som skall placeras under förarstolen.
PICT0125-400.jpg


Skivan monterad under stolen. Den lilla CTEK'en laddar startbatteriet när man står inkopplad på 230V. Den stora laddar bodelsbatteriet när man är inkopplad på 230V eller när man kör med invertern/CTEK'en inkopplad för laddning under färd.
PICT0128-400.jpg


Vy uppifrån med stolen bortplockad.
PICT0131-400.jpg


Jag har hittils bara provat det på kortare färder och ännu inte med utsugna batterier. Fyra stycken 75A batterier, som får hjälp av en 85A solcell när man står still. Den skall kopplas ifrån under färd för att inte lura CTEK'en att ge så mycket som möjligt.
Rapport om succé eller fiasko kommer efter sommaren. Man kanske skulle ha väntat på succé innan man skrev detta.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Räcker strömmen till? Om ja... gör inget :)
Om nej: Det du kan göra är att förbättra laddningen när du kör. T ex med en DCDC laddare.

Allt beror på hur du förbrukar. Om du anv lite el eller mycket. Det hela är en kompromiss mellan din förbrukning och hur mkt du skulle vilja ha tillgång till. Det som styr är pengar (och vikt)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Tack alla ni som redogör för laddningscykler och annan teknisk mumbojumbo.

Eltekniskt är jag att betrakta som mindre vetande. Jag har försökt att läsa alla dessa trådar och inlägg och inser att jag förstår inte ett smack.

Skulle vilja veta:
Jag har en Calira 30/20 laddare i en Weinsberg (liknar Knaus). Bildelen är en Renault Master från 2004 120 dci - vet inget om genrator och kapacitet.

Har byggt ut bodels-batteribanken till 2x95 Ah AGM från Exide för 3 år sedan när vi köpte bilen. Har essutom en solcell 24V 175W kopplad direkt till batteribanken via en mppt regulator från IVT.

Har jag något att vinna på att installera en modernare laddare (typ Ctek nånting)? Och i så fall - ska jag slänga ut Caliran och ersätta den med Ctek´en eller ska dom kopplas ihop? Om ihopkoppling - Hur? Vilken Ctek?

Snälla - avstå från teknikspråket och tala till mig som om ni skulle förklara för ett barn...
Hälningar
Roland

Hej Roland
Ström förbättring beror på din körning mönster och strömförbrukning.

1) En del använder mycket ström för TV, bärbara datorer, hushållsutrustning, ljus etc.
2) En del kör varje dag mer än 2 timmar och andra stannar på en stellplats / camping i flera dagar - sommar och vinter.

Det är först att klargöras för optimering av strömförsörjning.
Spendera lite tid på konkret tankar och gör en tydlig bild.

Det finns många olika sätt att förbättra - det är individuellt.

3) Vilken storlek är din motor generator ?
4) Vad är strömmen till under körning utöver att ladda batterierna - kylskåp, halvljus eller varselljus, radio, bärbara datorer etc.

Använd inte flera kanoner för att skjuta en sparv.
Det är för mycket underhållning för köpmännen och tillverkare. :rolleyes:
:)

CTEK DC / DC laddare (utan smartpass) kan ge högst 20 ampere - din husbil generator minst 60 ampere och lätt full spänning - om du ger den möjlighet.
Naturligtvis batterierna inte tar emot fler ampere än vad som behövs - och AGM batterier är tacksamt törstig' från början av laddningen
- så många ampere är till stor nytta.:wink:

PS. håller på angan's recensioner, men tvivlar på värdet av en DC / DC-laddare utan smartpass.
Med smartpass - en stor investering avsedd för en mycket stor kör behov.
Till exempel, minst 180 dagar per år att köra minst 2 timmar varje andra / tredje dagar beroende på strömförbrukning.(utan stationär laddning)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Morrn Jancro. Jag ser att du har solcell. Kunde du inte öka laddspänningen (gick att justera spänningen på min regulator) på solcellen så batteriet blir fulladdat ? solcellen laddar ju även under färd. För finns det spänning så finns det ström för laddning och om du då får laddat upp bodelsbatteriet nästan fullt med generatorn borde solcellerna klara att ladda upp resten. Så funkar det för mig i varje fall.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Tack alla ni som redogör för laddningscykler och annan teknisk mumbojumbo.

Eltekniskt är jag att betrakta som mindre vetande. Jag har försökt att läsa alla dessa trådar och inlägg och inser att jag förstår inte ett smack.

Skulle vilja veta:
Jag har en Calira 30/20 laddare i en Weinsberg (liknar Knaus). Bildelen är en Renault Master från 2004 120 dci - vet inget om genrator och kapacitet.

Har byggt ut bodels-batteribanken till 2x95 Ah AGM från Exide för 3 år sedan när vi köpte bilen. Har essutom en solcell 24V 175W kopplad direkt till batteribanken via en mppt regulator från IVT.

Har jag något att vinna på att installera en modernare laddare (typ Ctek nånting)? Och i så fall - ska jag slänga ut Caliran och ersätta den med Ctek´en eller ska dom kopplas ihop? Om ihopkoppling - Hur? Vilken Ctek?

Snälla - avstå från teknikspråket och tala till mig som om ni skulle förklara för ett barn...
Hälningar
Roland

Hej,

Jag tycker att Ni har en alldeles perfekt avvägd installation (för den liknar vår!!!).
Vi använder nästan aldrig 230V-anslutning och vi står sällan mer än 2 dagar på samma ställe.

Laddaren fungerar bara bara när man står med 230V-anslutning.
Att använda en DC/DC-laddare för att höja laddspänningen när man kör ökar risken att man skadar batterierna när det är varma dagar, det är en sak som jag inte kan tänka mig chansa på.

Vi har bytt ut alla lampor mot LED, skaffat en LED-tv, har 12V-omvandlare till datorn och har installerat LED-dagkörljus från Biltema. Det sista sparar 10A som förhoppningsvis ökar laddningen av bodelsbatterierna.

Mvh Bengt
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej,

Jag tycker att Ni har en alldeles perfekt avvägd installation (för den liknar vår!!!).
Vi använder nästan aldrig 230V-anslutning och vi står sällan mer än 2 dagar på samma ställe.

Laddaren fungerar bara bara när man står med 230V-anslutning.
Att använda en DC/DC-laddare för att höja laddspänningen när man kör ökar risken att man skadar batterierna när det är varma dagar, det är en sak som jag inte kan tänka mig chansa på.

Vi har bytt ut alla lampor mot LED, skaffat en LED-tv, har 12V-omvandlare till datorn och har installerat LED-dagkörljus från Biltema. Det sista sparar 10A som förhoppningsvis ökar laddningen av bodelsbatterierna.

Mvh Bengt

Ceteks Dual har temperaturgivare som kompenserar laddningen vid höga temperaturer. Till seriekoplade solpaneler (24V) som Roland&Viola har kan man inte använda Ceteks Dual laddare, den har max inspänning 22V
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Tack för svar,
fortfarande en del frågor:
Jag har inte blivit helt utan ström någon gång hittills, men jag är inte säker på hur mycket batterierna blir urladdade vid vår normala användning. Vår instrumentpanel är analog (ljusstapel) och inte omkalibrerad sedan jag bytte ut det döda originalbatteriet till våra 2 AGM-batterier om 95ah. Vet inte vad Panelen/instrumentet mäter/är kalibrerat för.

Det jag definitivt inte heller förstår är vad en Ctek egentligen är: Är det en ersättning för vår Calira, eller hjälper den generatorn att ladda effektivare eller vad????? Har Caliran nåt med generatorladdningen att göra eller inte???? Ska en modern Cetek ersätta Caliran????

Som ni förstår fattar jag nada. Taxam om nån kan förklara så att en femteklassare förstår!
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Tack för svar,
fortfarande en del frågor:
Jag har inte blivit helt utan ström någon gång hittills, men jag är inte säker på hur mycket batterierna blir urladdade vid vår normala användning. Vår instrumentpanel är analog (ljusstapel) och inte omkalibrerad sedan jag bytte ut det döda originalbatteriet till våra 2 AGM-batterier om 95ah. Vet inte vad Panelen/instrumentet mäter/är kalibrerat för.

Det jag definitivt inte heller förstår är vad en Ctek egentligen är: Är det en ersättning för vår Calira, eller hjälper den generatorn att ladda effektivare eller vad????? Har Caliran nåt med generatorladdningen att göra eller inte???? Ska en modern Cetek ersätta Caliran????

Som ni förstår fattar jag nada. Taxam om nån kan förklara så att en femteklassare förstår!

Utan att veta nåt hur Calira blocket ser ut så antar jag att det är lika ett Schaudt. Dvs en avancerad säkrings och kopplingsbox med viss automatik för bodelens elsystem.
Laddaren som sitter i EBL kan lätt ersättas med en yttre laddare från t ex Ctek som är ett fabrikat bland många. Min laddare i EBL gick sönder så jag ersatte den med en Ctek laddare i stället för att laga. Funkar utmärkt.
Ctek har också en batteriladdare som man ansluter mot generatorns 12V och/eller solpanelen. Den användas när man kör eller när bilen inte är ansluten till 230V. Denna DC/DC laddare förbättrar avsevärt laddning av bodelsbatteriet under färd.
Den inbyggda laddaren i EBL har inget att göra med bodelsbatteriets laddning när man kör.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Morrn Jancro. Jag ser att du har solcell. Kunde du inte öka laddspänningen (gick att justera spänningen på min regulator) på solcellen så batteriet blir fulladdat ? solcellen laddar ju även under färd. För finns det spänning så finns det ström för laddning och om du då får laddat upp bodelsbatteriet nästan fullt med generatorn borde solcellerna klara att ladda upp resten. Så funkar det för mig i varje fall.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Hej harvar12, jag vet inte riktigt vilket inlägg du syftar på för det är snart tre år sedan jag startade den här tråden, och mycket ström har passerat i kablarna sedan dess :).
Men som jag har nämt tidigare så har jag fyra batterier i bodelen och använder rätt mycket ström så jag behöver så bra laddning som möjligt.
Om du syftar på min 25A Cetek som går på en inverter under färd så funkar det bra fortfarande. Solcellen har fått en kompis till på taket för att prestera lite mer, och solcellsregulatorn är en rätt intelligent sak som sköter sig själv.
När jag byggde min laddvariant så fanns inte Cetek's DC/DC laddare ännu, för då hade det säkert blivit en sådan i stället, för de verkar göra bra ifrån sig och går ju även att använda som regulator till solcellerna.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 25362

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Denne tråden har jammen kommet med mye kompetanse rundt forbedret lading fra generator. Men jeg må si det har blitt mye grubling også, om hvordan koble inn en D250S og likevell beholde så mye originale funksjoner som mulig.

Tor H; En ting jeg lurer på, er skissen din fra inlegg 133

http://www.husbilsklubben.se/forums/t33513-7/#post393698

og den til kairo fra inlegg 261

http://www.husbilsklubben.se/forums/t33513-14/#post400231

illustrasjoner på samme koblingsmåte?

Fikk ikke limt inn noen bilder på den iPad'en jeg sitter med nå..
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Nei, det er ikke samme koplemåte, Jeg har bare tegnet inn det ene releet, mens tegningen til Kairo benytter samme rele som mine 2 releer. Det er fult mulig og benytte et relee som gjør funksjonene til 2 releer. Men enkelte har hatt ulempen at EBLen slår seg ut, enten ved innkopling eller utkopling av rele. Om jeg har hatt flaks og siden jeg benytter 2 releer og de "jobber" så godt sammen at ikke EBLen opplever det som at kretsen blir brutt, som den gjør et lite øyeblikk med et relee vet jeg ikke. Jeg har ihvertfall ikke det problemet.

Har nå også montert Smartpasset, men det har enda ikke koplet inn. Har hevdet at jeg ikke tror en har noen effekt med Smartpass på under ca 150Ah batteri og det har ihvertfall min erfaring nå bekreftet. Har ikke ladet ut batteriet mitt til under ca 25-30% enda, så kansje ved ca. 40-50% utlading vil Smartpassen kople inn?
 
F

F.d. 25362

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei igjen,

og takk for svar.. Beklager bryet, men jeg sliter litt med koblingsskjema av disse to releene. Er det publisert en skisse her på tråden om hvordan optimal koblingsmåte sett fra ditt synspunkt?

Jeg har forstått det slik at det anbefales å montere D250S så nærme bodelsbatteri som mulig. Etter EBL. Ladestrømmen går altså slik: generator - EBL - den ledningen som normalt går inn i bodelsbatteri, går istede til D250S (med bypass ved motorstans) - bodelsbatteri. Er dette riktig?
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Ja. slik har iallfall jeg koblet det.


Jeg er kanskje den eneste med ett lite problem ved start og stopp. Det skjer ett lite spenningsfall i det øyeblikk veksle rele skifter posisjon. Dette skjer ved start og stopp av motor. Har koblet ett manuelt styrt rele jeg aktiverer ved start og stopp.
Har i helgen montert 2 kondensatorer 34V 15000 mellom EBL og DCDC lader og disse løste skille rele problemet sålenge kjøleskapet kjøres på gass/230V.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei igjen,

og takk for svar.. Beklager bryet, men jeg sliter litt med koblingsskjema av disse to releene. Er det publisert en skisse her på tråden om hvordan optimal koblingsmåte sett fra ditt synspunkt?

Jeg har forstått det slik at det anbefales å montere D250S så nærme bodelsbatteri som mulig. Etter EBL. Ladestrømmen går altså slik: generator - EBL - den ledningen som normalt går inn i bodelsbatteri, går istede til D250S (med bypass ved motorstans) - bodelsbatteri. Er dette riktig?

Jag gjorde så här:Kabel som kommer från bilbatteriet till EFL...till generator blint i D250S (NY kabel från EFL till D250S generator blint) och från D250S blint förbrukningsbatteri till bodelsbatteri och solpanel direkt utan solregulator till D250S.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25362

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Rusken: har du koblet slik du beskrev i innlegget som dette bildet viser?

Det vekselreleet dere har satt inn, er det standard hyllevare hos bilrekvisita? 70A?

CtecD250SDualItineoskjema.jpg
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Korrekt!

Med denne oppkoblingen er montasjen helt trygg!!

Jeg ville aldri vurdert å montere Ctek D250S tidligere i systemet, da den kan gi såpass frisk spenning at bodelens elektronikk absolutt er i faresonen om denne lade spenningen kommer på anlegget.
 
F

F.d. 11875

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Vad finns det för alternativ till ctekd250 dc/dc laddare?
Har inga solpaneler etc. så den laddaren känns overkill.

Vill endast ladda från bilen till underhållsbatteri vid färd.
Tacksam för tips!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Vad finns det för alternativ till ctekd250 dc/dc laddare?
Har inga solpaneler etc. så den laddaren känns overkill.

Vill endast ladda från bilen till underhållsbatteri vid färd.
Tacksam för tips!
.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan och välkommen :).

Om man inte vill krångla till det utan bara försöka att få det enkla så bra som möjligt, så handlar det nog mest om nya rätt grova kablar från bilens batteri/generator och ett nytt bra skiljerelä (som det ovan).
Börja med att ha bilen igång så den laddar, och mät spänningen över bilens batteri.....Mät sedan spänningen över bodelsbatteriet när det är lite utsuget. Det skall skilja så lite som möjligt, helst bara några tiondels volt lägre över bodelsbatteriet. Då får du en uppfattning om spänningsfallet i kablar och kopplingar, och hur mycket sämre, eller rättare sagt hur mycket bättre det kan bli om allt blir friskt och kraftigt fram till bodelsbatteriet.
Det är en god början och kostar bara några hundralappar plus ca. en Lördag eller någon annan passande dag :D.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Har ni ingen sense ledning på laddregulatorn på generatorn ? ni kan isåfall höja laddspänningen med en diod i serie på denna ledning för att kompensera för spänningsfall. Spänningsfallet kan vara kablar reläer dubbeldioder osv. Det finns laddregulatorer med sense ledning till dom flesta generatorer i båtar och industri applikationer. Båtar speciellt har denna ledning då man kan koppla senseledningen efter dubbeldioderna och då ger generatorn mer spänning/laddström för att kompensera för spänningsfallet över dessa på ca 0,6-0,7 volt precis det som ofta fattas för att få fulladdade batterier. Husbilar verkar genomgående ha usla elsystem och sparat in på denna typ av laddregulator eller orkat/ej förstått hur denna pryl funkar. Om man inte lyckas finna en sån sensledning kan man plocka ur regulatorn och löda på en dylik ledare. Jag är hyfsat säker på att vi som har Fiat osv har tillgång till att köpa en sådan regulator med senseledare. Vi hade Franska generatorer på våra Penta produkter och där fanns dom alltid. Vet ej vad detta kan kosta för jag har alltid gjort sådant själv men anser att det är ett lätt jobb för en bilelektriker med lite rang och borde då vara billigt att få installerat.
 
Toppen