• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.929
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ämnet har varit uppe ett flertal gånger tidigare med både olika förslag och lösningar på problemet med dålig laddning av bodelsbatterierna under färd. En bidragande orsak är ju ofta ett fulladdat startbatteri som "lurar" laddregulatorn i generatorn att allt är ok. i alla fall i äldre bilar.
Jag har haft två funderingar på lösning. Den ena har varit att separera start och bodel och helt enkelt montera en generator till och koppla den till bodelen. Den andra och den som det fick bli, var att få en bra laddare att jobba under färd.
När en butik i Norrköping skulle flytta och sålde ut sitt sortiment med bland annat batterier och CTEK-laddare med 40% rabatt var det bara att lätta på plånboken.
Jag hade tänkt mig detta........Strömmen från generatorn går till en 12V/230V inverter som förser en 25A CTEK-laddare med ström under färd.
Så här blev det.

Provuppkoppling innan montering.
PICT0100-400.jpg


När invertern tar 18A så är spänningen från generatorn 14V
PICT0105-400.jpg


Det går åt 5,5A till invertern när CTEK'en laddar 2,6A. Tyvärr hade jag inget urladdat batteri att testa med för att se ampertalen vid 25A laddning.
PICT0107-400.jpg
PICT0109-400.jpg


Hymers "elblock" anno 1989 ser amatörbyggt ut, det man kan säga till dess försvar är att det nog har funkat utan problem i nitton år.
PICT0110-400.jpg


Mycke sladdar och grejer går det åt.
PICT0115-400.jpg


En treläges brytare med indikatorlampor för : Orginalladdning från generator : Ingen laddning alls : Laddning med inverter/CTEK.
PICT0116-400.jpg


"Elblocket" igen, mera rörigt än innan.
Relä 1: Orginal 70A som drar och laddar bodelen när generatorn ger ström och min brytare står på generatorladdning
Relä 2: Orginal 40A som drar och ger kylskåpet 12V när generatorn laddar.
Relä 3: Monterat av mig, 70A som drar när generatorn laddar och min brytare står i inverterläge för laddning av bodelen.
PICT0118-400-2.jpg


Trelägesbrytaren monterad på instrumentpanelen.
PICT0122-400.jpg
PICT0123-400.jpg


Jag visste att bänkskivorna som blev över vid köksrenoveringen skulle komma till nytta någon gång. Montering av delar som skall placeras under förarstolen.
PICT0125-400.jpg


Skivan monterad under stolen. Den lilla CTEK'en laddar startbatteriet när man står inkopplad på 230V. Den stora laddar bodelsbatteriet när man är inkopplad på 230V eller när man kör med invertern/CTEK'en inkopplad för laddning under färd.
PICT0128-400.jpg


Vy uppifrån med stolen bortplockad.
PICT0131-400.jpg


Jag har hittils bara provat det på kortare färder och ännu inte med utsugna batterier. Fyra stycken 75A batterier, som får hjälp av en 85A solcell när man står still. Den skall kopplas ifrån under färd för att inte lura CTEK'en att ge så mycket som möjligt.
Rapport om succé eller fiasko kommer efter sommaren. Man kanske skulle ha väntat på succé innan man skrev detta.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Har veldig fin dialog med Ctec. Og avventer tilbakemelding derfra når Daniel er tilbake på kontoret i morgen.


Koblet forøvrig på solcellene i dag, og da ble det mer kaos med den oppkobling jeg nå har forsøkt, da tappes batteriet for -2A konstant uten stopp.......


Er snart så jeg vurderer å prøve denne løsningen og kutter parallellen i EBL, slik Nordelletronica anbefaler:

Må bare først få uttrykke min skuffelse over Ctek salg/support igjen, etter at jeg ble lovet tlf. på mandag etter samtale med representant fra Ctek på Oslo Motorshow. Har heller ikke fått svar på e-post, hverken fra den personen eller e-poster til support. At et så godt produkt ikke skal kunne bli bedre og ikke minst få korrekte opplysninger om produktet og virkemåte er meget skuffende. Så det er bra at noen er fornøyd, med oppfølgingen av ettermarkede.

Men igjen produktet er så bra og jeg er så fornøyd at jeg vil fortsette med "mine releer" for å kunne benytte Cteken uten at det orginale elektriske systemet endres. De "små" problemene Cteken kan skape med monteringen, er nok mindre enn en endring av det orginale anlegget kan skape?

EBLene og det elektriske anlegget på bobilene er så individuelle, så utfordringene kan bli mange om en ønsker å beholde de orginale funksjonene. Så en tilpassing av Cteken burde være det enkleste.

Rusken

Jeg tror du bare kan ha løst et problem og fått endel nye om EBLen blir "fiklet" med? Er EBLen din slik at startbatteri og bodelsbatteri er sammenkoplet til en hvis spenning på startbatteriet også brytes forbindelsen i EBLen? Gjør du ikke det vil du miste mange flere Ah enn de 2Ah du overfører til startbatteriet med Cteken. Kjøleskapet om det har en AES funksjon, vil den fortsatt virke på 12V uder fart o.s.v.?

Ved hjelp av 3 releer er jeg sikker på at begge dine problemer er løst? Et relee sørger for forbindelse over Cteken når den har brutt, det er det releet som er montert nå. Siden EBLen mister spenningen fra servicebatteriet en liten stund og du er sikker på at D+ er D+, kan en montere et rele til som gir + til EBLen når vekslereleet bryter. Her kan jo årsaken være at din EBL reagerer mye raskere enn EBLer jeg har montert det på tidligere? Det siste releet bryter forbindelsen gjennom Cteken når generatoren ikke lader.

Den strømmen som du måler (2A) går gjennom Cteken, kan jo være for å "lade startbatteriet" og den bryter forbindelsen når spenningsforskjellen mellom de 2 tilkoplingene på Cteken er på et vist nivå? Strøm blir jo ikke borte og Cteken skal ikke ha så stort "tomgangsforbruk"? Kan som nevt også være noe programvaren i Cteken styrer?
 
F

F.d. 55519

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei Tor!
Jeg blir nok som mange andre forvirret av alle disse forskjellige løsningene som gjengis i forskjellige fora. Er ikke Efoy en enkelt løsning, hvis man ser bort i fra prisen? Jeg venter forøvrig at Litium batterier kommer på markedet, noe som er på trappene til våren.

mvh
Arne
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Helt klart Arne, det er mange løsninger og varianter av utsyr og monteringer og det er vel en prioritering hva som den enkelte velger av utstyr og monteringsalternativ?

Mange har tro på Eføy og montert det, endel har motforestillinger til både sikkerhet, bruk og pris.

LifePo batteriene er kommet og på enkelte Carthago modeller kan det leveres som standard.

Så bare man vet hva man vil ha og er villig å betale burde ikke denne tråden ha vært startet.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Rusken
Ved hjelp av 3 releer er jeg sikker på at begge dine problemer er løst? Et relee sørger for forbindelse over Cteken når den har brutt, det er det releet som er montert nå. Siden EBLen mister spenningen fra servicebatteriet en liten stund og du er sikker på at D+ er D+, kan en montere et rele til som gir + til EBLen når vekslereleet bryter. Her kan jo årsaken være at din EBL reagerer mye raskere enn EBLer jeg har montert det på tidligere? Det siste releet bryter forbindelsen gjennom Cteken når generatoren ikke lader.

Den strømmen som du måler (2A) går gjennom Cteken, kan jo være for å "lade startbatteriet" og den bryter forbindelsen når spenningsforskjellen mellom de 2 tilkoplingene på Cteken er på et vist nivå? Strøm blir jo ikke borte og Cteken skal ikke ha så stort "tomgangsforbruk"? Kan som nevt også være noe programvaren i Cteken styrer?

Hei og takk for positivt og konstruktiv hjelp!!! :music-icon:

Er enig Tor og at det er mest ønskelig å få systemet til å virke uten å brenne broer i original oppsett i EBL.


La oss kalle det første vekslerele nummer 1. Dette bryter parallellen over inn og ut på Ctec laderen, styrt med D+. Dette fungerer veldig bra og ladingen fra generator er imponerende.

Rele nummer 2: Sikre spenning til EBL ved start og stopp av motor. Når vekselrele "1" jobber.

Rele nummer 3: Her er sitat og noen korte betraktninger fra den meget hyggelige Daniel Hos Ctec:

-Men det kanske blir rundgång på grund av att laddaren kortsluts med ett relä. Laddaren kommer att försöka ladda till spänningen på Bodelsbatteriet är under 12,8V.
-Spänningen på Bodelsbatteriet i det här fallet blir samma som ingången på laddaren när bilen är avstängd (då laddaren är kortsluten)
-Igenom att skiljereläet bryter spänningen från startbatteriet till laddaren. Så spännigen från det batteriet blir 0V på laddarens ingång. I samma stund bilens stängs av så blir laddaren kortsluten med ditt extra relä. Då blir inspänningen lika med utspänningen och utspänningen är spännigen på Bodelsbatteriet.
-Då måste även spännigen på Bodelsbatteriet komma under 12,8V för att laddaren ska sluta ladda." Sitat slutt... Og han har lovet å se på problemet han også når han er tilbake på kontoret.


Blir mye problemer dette, men må jo innrømme at med hjelp så er det faktisk litt morsomt om det kunne bli løst med gode hjelpere og forslag til løsninger.

Har bare laget noen enkle tegn på det skjema jeg har brukt, har jeg forstått deg rett Tor?:
1. Blått kryss indikerer at denne tilførsel brytes med rele når motor stanser.
2. Releboks med grå kabler, Her må det tilføres + i oppstart og stopp øyeblikket.

Ctecskillerele-bruddinn-startsele.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50018

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei.

Prøver meg med et bidrag.
Hva med et vekselrele, som lager kontakt mellom 30 og 87 når bilen går, og skifter til kontakt mellom 30 og 87a når bilen står ?

Mvh.
Kairo
 

Bilagor

  • ctek mody.jpg
    ctek mody.jpg
    20,1 KB · Visningar: 414

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

En tanke når det gjelder problem med EBL som slår seg av ved kort avbrudd i spenning inn. Sett på en kondensator over inngangen, denne lades normalt opp til batterispenningen og er passiv til spenningen blir bort - fungerer så som strømforsyning til EBL inntil annen forsyning tar over. En kanne på størrelse med et tørrbatteri skulle gjøre jobben.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei.

Prøver meg med et bidrag.
Hva med et vekselrele, som lager kontakt mellom 30 og 87 når bilen går, og skifter til kontakt mellom 30 og 87a når bilen står ?

Mvh.
Kairo

Hei Kairo!

Takk for spennende forslag. Tegnet det om på ett ark for å billedliggjøre det i mitt hode. Vil solcellene nå fram med ladespenning her? For når motor står er det brudd mellom 87 og 30 tror jeg?


Hei Knut!

Kondensator har jeg hørt gutta med store anlegg bruker for å gi forsterker som trekker store subber bruke for å sikre nok energi. Har du mer å tilføre om dette. Kan jo virke som om å montere kondensator på kabelen fra EBL og fram faktisk kan løse dette start/stopp problemet enkelt.

jeg takker og bukker for hjelp! For det trenger jeg :)
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Nå nærmer det seg tidsmessig den tiden topplokket mitt begynner og mangle "spenning", men du kan trøste Daniel med at det blir ingen rundans. Jeg har kjørt med det releet nesten 1 år nå, for uten det fikk jeg en rundans med 23A gjennom D250S når generatoren ikke ladet og solcellepanelet ladet. Solcellepanelet mitt er koplet rett på bodelsbatteriet, bl.a. fordi jeg ikke har Dual.

Så problemet ditt med at det går strøm gjennom Cteken når ikke generatoren lader er løst.

Dette at EBLen din 0 stilles når du starter er det største problemet og det har jeg som sagt ikke vært ute for før og mistenker sterkt at du ikke har funnet "riktig" D+. Har du målt spenningen på det jeg nevte tidligere? Du må ha batterispenning på startbatterisiden på Cteken når vekslereleet åpner, blir den spennigsløs vil EBLen 0 stilles. Og den spenningen må komme fra startbatteriet og ikke bodelsbatteriet. Selvsagt kan det være noe elektronikk i din EBL som lager krøll, som det var i min Batterimonitor, som bare virker på - siden og ikke +. Har egentlig lyst til og be deg foreta de målingene, før jeg "fantaserer" videre.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

En tanke når det gjelder problem med EBL som slår seg av ved kort avbrudd i spenning inn. Sett på en kondensator over inngangen, denne lades normalt opp til batterispenningen og er passiv til spenningen blir bort - fungerer så som strømforsyning til EBL inntil annen forsyning tar over. En kanne på størrelse med et tørrbatteri skulle gjøre jobben.
Og sette en kondensator på vekslereleet så det ikke bryter forbindelsen så for kan jo være en løsning om D+ er riktig D+.

Det er jo mange år siden D+ ble borte fra enkelte generatorer og hvordan den enkelte bobilfabrikant har løst det problemet om det ikke er D+ på generatoren til de nye Fiatene kan nok være så ymse. Så skal ikke se bort fra at det er der "hunden ligger begravd"?.
Men det får vi svar på når Rusken har målt. Har som sagt ikke vært borti bobiler hitil med dette problemet, men en gang må bli den første.

Ser en kan få kjøpt D+ tilkopling som settes på + og - polen på batteriet og har egen utgang til D+
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Nå nærmer det seg tidsmessig den tiden topplokket mitt begynner og mangle "spenning", men du kan trøste Daniel med at det blir ingen rundans. Jeg har kjørt med det releet nesten 1 år nå, for uten det fikk jeg en rundans med 23A gjennom D250S når generatoren ikke ladet og solcellepanelet ladet. Solcellepanelet mitt er koplet rett på bodelsbatteriet, bl.a. fordi jeg ikke har Dual.

Så problemet ditt med at det går strøm gjennom Cteken når ikke generatoren lader er løst.
Mener du at det er løst med å montere ett rele der jeg i tegninga lagde blått kryss, slik du skrev som forslag i innlegg tidligere?


Dette at EBLen din 0 stilles når du starter er det største problemet og det har jeg som sagt ikke vært ute for før og mistenker sterkt at du ikke har funnet "riktig" D+. Har du målt spenningen på det jeg nevte tidligere? Du må ha batterispenning på startbatterisiden på Cteken når vekslereleet åpner, blir den spennigsløs vil EBLen 0 stilles. Og den spenningen må komme fra startbatteriet og ikke bodelsbatteriet. Selvsagt kan det være noe elektronikk i din EBL som lager krøll, som det var i min Batterimonitor, som bare virker på - siden og ikke +. Har egentlig lyst til og be deg foreta de målingene, før jeg "fantaserer" videre.
D+ er hentet ut fra Fiat sin beskrivelse. Når jeg starter motoren går det ett lite øyeblikk før multimeter indikerer spenning. Nordelletronica nevnte at denne ebl var følsom for små brudd, da må den aktiveres på nytt, hva tror du om kondensator?

Dette forumet er rett og slett kjempespennende, enorm kunnskap som sitter å bidrar om det meste :)
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Ursäkta mig att jag gör ett inlägg som går utanför tråden.

Har nu läst och kan bara konstatera att denna tråden borde heta snille som spekulerar. Är både imponerad och lite avundsjuk på era kunskaper. Det är inte så konstigt att klubben har blivit så populär med medlemmar som besitter sådana kunskaper, och framför allt delar med sig.

Det var allt jag kunde bidraga med i denna tråden som medlem.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Da er oppkoblingen endret litt. Rele som stanser rundgang av strømmen gjennom Ctec montert, og funksjonen er helrå!.

Toppet batteriet med 230V laderen i dag, den fikk ikke inn mer. Startet motoren og da klinket Ctec`en til med 14,5V og 2,4A lading, som etter 30 min var 14,6V og 1A. Og nå en time senere driver den fortsatt og topper batteriet.
Dette er noe helt annet enn generator lading!.

Når jeg nå stanser motoren så gjør det sist monterte rele at Ctec slår seg av, og all energi er på batteriet.

Jeg er svært takknemlig for dette alltid spennende forum og alltid svært hjelpsomme meddebbatanter!!


KONDENSATOR:
Da er det vanskligste problemet igjen, EBL slår seg av pga ett bitte lite strømbrudd ved start og stopp. Bilstereo gutta kobler på kondensator for å jamne ut problemer med spenningfall. Ha noen gode råd og tips for å montere kondensator mellom EBL og rele foran?. Hva slags kondensator osv...


:angel:

ElskjemaCtectilkobling.jpg
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei.

Prøver meg med et bidrag.
Hva med et vekselrele, som lager kontakt mellom 30 og 87 når bilen går, og skifter til kontakt mellom 30 og 87a når bilen står ?

Mvh.
Kairo

Fikk som lovet svar fra Daniel hos Ctec i ettermiddag, og Kairo, Ctec kom med akkurat samme løsning som deg :D

Men da var allerede mitt nye anlegg på plass......

Da var det Kondensator......
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

KONDENSATOR:
Da er det vanskligste problemet igjen, EBL slår seg av pga ett bitte lite strømbrudd ved start og stopp. Bilstereo gutta kobler på kondensator for å jamne ut problemer med spenningfall. Ha noen gode råd og tips for å montere kondensator mellom EBL og rele foran?. Hva slags kondensator osv...
Det er løsningen jeg foreslå og har benyttet ca et år og har fått en ny verden. Rart at du også fikk returstrøm gjennom Cteken som har Dual? Og den strømmen må jo gå rundt i Cteken, siden EBLen har brutt forbindelsen til startbatteriet, så somsagt kansje software er feil?

Har forøvrig selv ikke hørt fra Ctek enda, på noen svar ang. Smartpass og strømgjennomgang i den. Jeg har også foreslått for dem i flere e-poster og intigrere disse relee i Cteken og f.eks. kalde den f.eks. D250SH Dual og at H står for husbil og vil bli mye lettere for oss bobilbrukere og montere og ikke minst at de kan få et større marked, for dette fungerer. De vil jo også kun trenge og benytte et mekanisk rele som hindrer spenningsfall og benytte transistorer og elektronikkomponenter til det andre.

Og det siste problemet i dette tilfelle vil de enkelt kunne løse. Har du målt på inngangen til Cteken om det er målbart at den mister spenningen? For er EBLen så ømfintlig at en ikke måler at den mister spenningen uten og benytte Scop er en jo veldig nære en løsninsning.

Er det målbart må en montere inn en tidsforsinker, som gjør at ikke vekslereleet slipper så raskt. Det er endel utstyr på markede en kan kjøpe, men prisene er stive. Ved og kjøpe et byggesett og lage et tidsforsinket rele selv kan en slippe unna med en drøy 100 lapp. F.eks. Delayed Turn-on RelayElectrade, MODELLTOG - MODELLHOBBY - ELEKTRONIKK - DATA

Hvor skal bilsterogutta jevne ut spenningsfall?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Slo meg om spenningen var så kort borte utgangen på EBLen, at det nesten ikke var målbart. Kunne en ofre et relee og prøve å stramme fjæra litt på rele 2. Er en måte og justere kontaktåpningen ved og bøye litt på anlegget, lurt og benytte en bladsøker/eller det amerikanske øyemålet så ikke avstanden blir for stor.

Evt. byttet rele og prøvet et annet fabrikat, fordi det gjøres mye idag for å hindre gnistsprang over kontaktflatene for å få en hurtig bryting av kretsen.

De benytter bl.a. motstander, kondensatorer eller dioder for å sikre en hurtig bryting av kretsen.

Så er spennigsbortfallet langvarig på utgangen av EBLen må en nok til med et byggesett av et tidsforsinket rele. Men jeg vil nok ofret et rele for om fjæra blir strammere er det bare en fordel for vi benytter jo bare kontakten 87a

Evt prøve en slik?
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Jag funderar på att använda min Ctek 25000 laddare för att få bättre slutladdning från generatorn.
Eftersom jag har väldigt bra laddning från generatorn i början av laddningen så tänkte jag låta Ctekladdaren kopplas in när laddningen från generatorn gått ner till 25A som Ctekladdaren ger.
Fungerar Ctekladdaren om jag använder en Inverter med modifierad sinusvåg eller måste laddaren ha ren sinusvåg.
Arne.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
967
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Jag funderar på att använda min Ctek 25000 laddare för att få bättre slutladdning från generatorn.
Eftersom jag har väldigt bra laddning från generatorn i början av laddningen så tänkte jag låta Ctekladdaren kopplas in när laddningen från generatorn gått ner till 25A som Ctekladdaren ger.
Fungerar Ctekladdaren om jag använder en Inverter med modifierad sinusvåg eller måste laddaren ha ren sinusvåg.
Arne.

Jag har ett elverk som lämnar modifierad sinusvåg så jag mailade Ctek och frågade. Svaret blev:

"Hej

Det fungerar utmärkt att driva CTEKs laddare med hjälp av elverk. De har inga problem med den modifierade sinusvågen.

Lycka till

Hälsningar
Namn..."
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Jag funderar på att använda min Ctek 25000 laddare för att få bättre slutladdning från generatorn.
Eftersom jag har väldigt bra laddning från generatorn i början av laddningen så tänkte jag låta Ctekladdaren kopplas in när laddningen från generatorn gått ner till 25A som Ctekladdaren ger.
Fungerar Ctekladdaren om jag använder en Inverter med modifierad sinusvåg eller måste laddaren ha ren sinusvåg.
Arne.

Det du spør om besvares vel i begynnelsen av denne tråden, for det var vel det å benytte Ctek Multi 25A til lading under drift som er opprinnelsen til denne tråden. Selv var jeg også inne på det, men valgte det bort p.g.a. vanskelig montering om en ville beholde alle orginale funksjonene på det elektriske anlegget. Havnet på DCDC laderen og har nå også kjøpt Smartpass for å kunne benytte den høye ladestrømmen i begynnelsen. Dette fordi jeg har satt i flere batterier. Med ca 150Ah +- vil ikke gevinsten med Spartpass bli noe og snakke om.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Ang det at EBL slår seg av pga rele har jeg sendt forespørsel til produsentene av EBL`n.
Jeg foreslo Kondensator etter tips her i tråden, og fikk svar. Kan hende problemet ikke lar seg løse, men kunne prøve dette:

You need to do many test with different capacitor installed sur J2 in a fusebox to ground; you should try with :
electrolytic type: 35v 10000 uF or more
If not work try to add in parallel other equal


Men dere som har greie på det, 35V??? blir ikke det en smule for mye :) eller høres dette vettugt ut..
 
Toppen