• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.929
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ämnet har varit uppe ett flertal gånger tidigare med både olika förslag och lösningar på problemet med dålig laddning av bodelsbatterierna under färd. En bidragande orsak är ju ofta ett fulladdat startbatteri som "lurar" laddregulatorn i generatorn att allt är ok. i alla fall i äldre bilar.
Jag har haft två funderingar på lösning. Den ena har varit att separera start och bodel och helt enkelt montera en generator till och koppla den till bodelen. Den andra och den som det fick bli, var att få en bra laddare att jobba under färd.
När en butik i Norrköping skulle flytta och sålde ut sitt sortiment med bland annat batterier och CTEK-laddare med 40% rabatt var det bara att lätta på plånboken.
Jag hade tänkt mig detta........Strömmen från generatorn går till en 12V/230V inverter som förser en 25A CTEK-laddare med ström under färd.
Så här blev det.

Provuppkoppling innan montering.
PICT0100-400.jpg


När invertern tar 18A så är spänningen från generatorn 14V
PICT0105-400.jpg


Det går åt 5,5A till invertern när CTEK'en laddar 2,6A. Tyvärr hade jag inget urladdat batteri att testa med för att se ampertalen vid 25A laddning.
PICT0107-400.jpg
PICT0109-400.jpg


Hymers "elblock" anno 1989 ser amatörbyggt ut, det man kan säga till dess försvar är att det nog har funkat utan problem i nitton år.
PICT0110-400.jpg


Mycke sladdar och grejer går det åt.
PICT0115-400.jpg


En treläges brytare med indikatorlampor för : Orginalladdning från generator : Ingen laddning alls : Laddning med inverter/CTEK.
PICT0116-400.jpg


"Elblocket" igen, mera rörigt än innan.
Relä 1: Orginal 70A som drar och laddar bodelen när generatorn ger ström och min brytare står på generatorladdning
Relä 2: Orginal 40A som drar och ger kylskåpet 12V när generatorn laddar.
Relä 3: Monterat av mig, 70A som drar när generatorn laddar och min brytare står i inverterläge för laddning av bodelen.
PICT0118-400-2.jpg


Trelägesbrytaren monterad på instrumentpanelen.
PICT0122-400.jpg
PICT0123-400.jpg


Jag visste att bänkskivorna som blev över vid köksrenoveringen skulle komma till nytta någon gång. Montering av delar som skall placeras under förarstolen.
PICT0125-400.jpg


Skivan monterad under stolen. Den lilla CTEK'en laddar startbatteriet när man står inkopplad på 230V. Den stora laddar bodelsbatteriet när man är inkopplad på 230V eller när man kör med invertern/CTEK'en inkopplad för laddning under färd.
PICT0128-400.jpg


Vy uppifrån med stolen bortplockad.
PICT0131-400.jpg


Jag har hittils bara provat det på kortare färder och ännu inte med utsugna batterier. Fyra stycken 75A batterier, som får hjälp av en 85A solcell när man står still. Den skall kopplas ifrån under färd för att inte lura CTEK'en att ge så mycket som möjligt.
Rapport om succé eller fiasko kommer efter sommaren. Man kanske skulle ha väntat på succé innan man skrev detta.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Mulig jeg ikke ser skogen for bare trær :) og at jeg lager masse trøbbel ut av ingenting...

46041d1318761729-ledninger.jpg



Jeg fant denne fine skissen i ett tidligere innlegg fra deg Tor. Er det slik jeg bør gjøre?. Blir litt foring med teskje på meg fra dere, men håper det er ok :)

1.
Den ladekabelen som kommer fra EBL kontakt J2 kuttes og kjøres inn på inngangen på Ctec.
Fra Ctec utgang og til servicebatteri med ny kabel.
Veksle rele, som gir gjennomgang forbi ctec, når motor ikke går?

2.
Jeg ser du nevner ett ekstra rele med solceller, men det trenger jeg kanskje ikke på den nye Dual?.


Hva skulle man gjort uten andres kunnskap!

:msn_highfive:
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Det har talats mycket om att bilens generator inte kan ladda batterierna till 100%.
Hur vet man att batterierna är fulladdade,vad skall batteriernas polspänning vara i vila när dom är fulladdade.
Arne.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Det har talats mycket om att bilens generator inte kan ladda batterierna till 100%.
Hur vet man att batterierna är fulladdade,vad skall batteriernas polspänning vara i vila när dom är fulladdade.
Arne.
Det tycks mig att anledningen till att man använder en temperaturgivare i CTEK och andra moderna laddare, förhindrar överladdning eftersom elektroniken inte kan exakt förutsäga.

Detsamma kan ditt luktsinne och synliga voltmeter (amperemeter) från förarsätet.
När du vet dina batterier förmåga att ta emot laddning.

En variabel laddningsregulator som är inställd som batterier har ålder är också en möjlighet och automatisk.

jag har hittat en sådan ( 200 - 300,- ), men fördrar liten vurderingar omkring specikationer och typer.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Det har talats mycket om att bilens generator inte kan ladda batterierna till 100%.
Hur vet man att batterierna är fulladdade,vad skall batteriernas polspänning vara i vila när dom är fulladdade.
Arne.

Ett fulladdat batteri håller en späning strax under 13V 12.7-12.8Volt
Och en syravikt på 1.28g/cm. Vid en normal rumstemperatur.
Detta talar inte om ifall batteriet är laddat till full kapacitet, bara att det är fulladdat.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Ett fulladdat batteri håller en späning strax under 13V 12.7-12.8Volt
Och en syravikt på 1.28g/cm. Vid en normal rumstemperatur.
Detta talar inte om ifall batteriet är laddat till full kapacitet, bara att det är fulladdat.

Hei.

her er du ved ett punkt jeg har savnet. man kan diskutere volt måling for om batteriet er fulladet/full kapasitet etter 4 eller 10 timer.
Min erfaring er at ett "fulladet" batteri ut fra kun spenning hurtig tapper seg igjen.

Derimot om samme batteri blir "fulladet" første dagen, og gjerne står 3-4 døgn med lading f.eks 13,6 eller 13,8V og gjerne 0 A inn. Vel, så der dette batteriet mye seigere på utladingen igjen, for da har syrevekta kommet dit den skal....(1.28)
Å få opp syrevekt tar tid. Slik opplever iallfall jeg dette.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Batteritilstanden kan angis nøyaktig med spenningen på batteriet og det kaldes batteriets hvilespenning. Og er som juan skriver.

Problemet er bare at vi får "aldri" muligheten til å avlese den, fordi da må batteriet være ubelastet og vært det i 1-2 timer. Med andre ord, må batteriet ha stått utilkoplet i den tiden og det går jo ikke? Og ikke minst temperaturen må være ca 20 gr. C

Slik at å benytte spenningsavlesning til å bestemme kapasiteten, kan gi mange feilkilder. Spenningen varierer jo med forbruket/oppladingen av batteriet.

På en sommerdag, som solcellen lader, samtidig som en har et forbruk fra batteriet, vil en spenningsavlesning for å angi kapasiteten være helt meningsløs om en ikke samtidig vet strøm ut/inn av batteriet.

Dette er hovedgrunnen til at jeg nå kjøpte en batterimonitor, for å få et bedre bilde på batterikapasiteten. Men jeg har ihvertfall nå etternoen dagers testing kommet frem til at jeg "greier" det omtrent like pålitelig selv ved og avlese strøm og spenning som jeg har tilgangtil på bobilens kontrollpanel.

Så ved å kjenne eget forbruk og ikke minst, batteriets ladevillighet og trekke fra litt på avlest Volt, kan en anslå kapasiteten ganske bra. Så ved å trekke fra 0.1-0,3 avhengig av det jeg har skrevet er ikke så galt. Har man solcellepanel og det er virksom, kan en glemme og avlese volten. Da må en vente til solcellen ikke lader.

Lader generatoren kan man heller ikke avlese kapasiteten på bakgrunn av Volten, er ladestrømmen ca 1 A, kan man etter at generatoren ikke har ladet på en stund avlese ganske nøyaktig på Volten.

Batterimonitoren jeg kjøpte, sa batteriet mitt var 100% lenge før det var det er min erfaring. Videre, måtte batteritempraturen være satt inn og den toll ikke høyde for om det var et batteri med en anneb C verdi enn 20 og det virker også inn på kapasiteten.

Nei batterimonitoren var en nedtur, men tøff og se på. Med f.eks. tidsangivelse til når batteriet ble tomt med gjeldene forbruk. Eller nå det ble fult oppladet med gjeldende lading. Ladet en med 20A sa den batteriet var fult etter, f.eks. 1,2 timer, men fordi ladestrømmen synker . Sa den når ladestrømmen var 5 A var batteriet fulladet om f.eks. 3 timer og det var bare ca. 45min. etter at den sa batteriet skulle være fulladet på 1,2 timer. Etter tidligere varsel skulle det være fult om 25minutter.

Så jeg fortsetter og avlese V og A.

For å få ett batteri 100% oppladet må spenningen være over gassegrensen på 14,2-14-4V noen timer avhengig av batteritype. Siden batterispenningen ikke er korrekt før ca 1-2 timer etter ladeprossesen, kan en godt ha ca 13,8V litt etter gassingfasen, men det har ikke så mye og bety for batteriet lading-

Ingen batteri er like og ingen skal lades likt, så ved og se på batteriets datablad, kan en få et batteri som passer best til den laderen en har.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Samtycker - enig (95%)
Speciellt OK
.................... Så ved å kjenne eget forbruk og ikke minst, batteriets ladevillighet og trekke fra litt på avlest Volt, kan en anslå kapasiteten ganske bra...........
Ingen batteri er like og ingen skal lades likt,..............
:msn_thumbup:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.642
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hej !

Jag tycker denna "tråd" är mycket intressant..... men tyvärr så har vi alla inte likadana H-bilar.... Efter att jag följt inläggen så verkar ingen av lösningarnar passa i en HOBBY....
Min Ebl är lite knepi ...tycker jag... och så ser den billig ut..... men hur som hellst... så har jag hittat in D+ en tun kabel på ca 2,5mm..... Jag har köpt en DC/DC laddare tyvärr tänkte jag inte att det finns två modeller så i okundskap blev det den enklare..... men hur som hellst så klippte jag kabel och provade laddaren.... inget hände.... så nu undrar jag kan jag koppla laddaren innan Ebl:en ?....eller skall jag koppla den på utgående på Ebl:en.... problemet just nu är att jag hittar ingen utgående för enbart laddning..... någon som vet..?... det verkar vara så att allt är kopplad på kretskortet.... för jag hittar + kabel från batteriet men ingen annan kabel till batterie.... någon som vet lite mer om just Hobby Ebl:en.... årsmodel 2005 men på kopplingschemat står det 2004.... om det nu har någon betydelse.... sen undrar jag kommer jag att se laddningen på A-mätaren..?
Jag har nog fler funderingar men vill börja här....

Tack på förhand
Peter
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.642
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Tack för tippset, jag skall ringa dem när jag är tillbaka i sverige, befinner mig just nu i Lettland.... Däremot skickade jag för flera dagar sen ett mail till dem med mina frågor.... men än har de inte svarat...


Ring och prata med Cetks kundsupport i Vikmanshyttan 0225-351 31.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Bare gjort ett lite forsøk i carporten i kveld. Har montert DCDC laderen, bodel batteri er toppladet.
Startet motoren og kjørte normal generator lading, denne la inn 0,9A på batteriet.
Koblet så inn vekselrele med jumpeledning på D+ og Ctec boksen tok over, den dyttet da inn 2,7A på samme batteri (som er det jeg antok var fulladet!!).

Dette fungerer

:mcride:
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Da var anlegget montert omhyggelig på plass, og utført funksjonstest. Ladingen er veldig bra!

Men, hvor lenge var Adam i paradis....
Følgende feil oppstår:
1.
Ved start og stopp av motor kuttes tilførsel til EBL i ett lite øyeblikk, noe som gjør at man må aktivere bo-delens el.anlegg etter hver start/stopp av motor.

2. Etter å ha f.eks toppladet med 230V eller lading ved kjøring, dvs for meg 115Ah på batt.computer, så stanse motor/lading, da er det ca -2A som renner direkte ut av batteriet helt til spenningen på batteri er ca 12,9V og innholdet på batteri er 113Ah......... Fjerner jeg jordinga på Ctec så stanser lekkasjen.

noen forslag.....
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Ja, strøm er noe rare greier og finner mange rare veier å gå.

Ditt første problem, kan virke som du ikke har tatt strømmen til vekslerelee fra D+, men fra tenningen. Cteken lader ikke før spenningen har vært over en gitt Voltverdi i 10.15 sekunder og får ikke EBLen strøm hele tiden kan det være problemt.

Cteken bryter også forbindelsen når spenningen har vært under en bestemt Volt i 10-15 sekunder.

Mener å huske det er 12,8 V på inn siden og 13,8V på ut siden.

Jeg tror at er årsaken som jeg tror på problem 1 kan det også være årsaken til problem 2.

At dette med spenningen på sidene har noe og si er jeg ganske sikker på. Snakket endel med en fra Ctek på Oslo Motorshow i helgen og fåreslo endel forbedringer, slik at innkoplingen skal bli mye enklere for oss bobilbrukere.

Problemene som beskrives her er helt ukjente for meg og tror som sagt årsaken er som jeg har beskrevet. Og jeg fikk også vite at softwaren er forandret på laderen flere ganger og jeg fikk vite hva siste versjon var. Men har ikke fått sjekket om det er den jeg har på laderen og laderen kunne bare sendes inn til oppgradering, men det er jo ikke aktuelt om det blir slike problemer.

Forøvrig er det ikke noe problem og forhindre problemet i punkt 2 fordi det er bare og montere inn et relee til. Det har jeg på min istallasjon nå men det er av en annen årsak.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Ställde av igår - mätte då batterierna med en Voltmätare. Är batterinovis. Har försökt läsa diverse trådar här utan att bli särskilt mycket klokare. Är inte elektronikingenjör och inser min begränsning....

Båda bodelsbatterierna hade 13,8V - tolkar det som att de är relavtivt full-laddade och kopplar bort dem. Bidelsbatteriet mätte 13,0V. Lät det stå på 230V laddning ytterligare ett dygn. Får se vad det visar i morgon. Under laddningen visade voltmätaren 14,2V.
 
F

F.d. 50018

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei.

Rusken -Jeg såg i tidligere tråder du var litt forvirret over tegningen, som viser inn og ut fra CTEK'en. -At plasseringen av inn / ut klemmer på tegningen ikke "fysisk" stemmer overens med plasseringen av dem samme klemmene på CTEK'en.


Jeg regner med at kabel fra J2 går inn på generator-symbolet på CTEK'en, og kabel fra ut fra CTEK'en går inn på pluss på batteriet. ? (Tegningen viser omvendt )

Kairo
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Hei Kairo!

Helt korrekt.

Har veldig fin dialog med Ctec. Og avventer tilbakemelding derfra når Daniel er tilbake på kontoret i morgen.


Koblet forøvrig på solcellene i dag, og da ble det mer kaos med den oppkobling jeg nå har forsøkt, da tappes batteriet for -2A konstant uten stopp.......


Er snart så jeg vurderer å prøve denne løsningen og kutter parallellen i EBL, slik Nordelletronica anbefaler:
KoblingsjemaNE185-RAogCtecDual.jpg
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Uden at vil gøre mig alt vidende om CTEK, så ser det mer rigtigt ud.
men hvad med SmartPass så du kan få god ladestrøm fra starten ?
Det har absolut min interesse :) - selv om jeg ikke anvender solceller.

Ville ønske at CTEK lavede en kombineret lader for almindelig ladning - uden / med solceller.
Til under 1000,- kr - optimist :spinny: ?

Måske kommer Kinerserne med en til alle husbiler m.m. i verden.:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Mål at D+ virkelig er D+, d.v.s. at du først får strøm på den en stund etter at du har startet og at du har + inn på DCDC hele tiden.

Når det gjelder det med returstrømmen, må det være en "svakhet" med DCDC laderen at den ikke slipper raskt nok om solcella lader? Om det er programvaren er usikkert, men det kan som sagt lett ungås med et ekstra rele.

Problemet er det at EBLen blir strømløs og kutter og det har jeg igen annen fornuftig forklaring på at det er noe "feil" med D+ tilkoplingen.

EBLen får strøm fra servicebatteriet når motoren ikke lader og fra generatoren når den lader. Derfor må vekslereleet kutte strømmen før DCDCen lader og EBLen blir strømløs en liten stund, det er problemet som må fikses og burde ikke være vanskelig?
 
Toppen