• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solifer 5500 -88. 13000 mil.

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fast enklare är väl att göra några...kanske tre byten av kylarvätska... antingen med bara vatten... och köra några mil...o nytt byte... eller bättre med glykolblandning.... kylarrens? Kanske? Du ser ju hur mycket renare det blir efter varje byte.... o så lär du dig ju hur du får in glykol och får ut luft.... o tar inga risker... Du har ju redan bultar som ska bort....Du tar en risk om du försöker ta bort den pluggen.... det finns optimister o pessimister...
Glykolblandning är ett dåligt och relativt dyrt regöringsmedel, om man gör jobbet riktigt en gång och får ut all (nästan) rost och avlagringar ur systemet, så får man så bra kylning och värme som möjligt med sådant gammalt material som det är i 30år+ bilar utan att byta delar, sedan är det bara att skölja ur systemet, fylla på med ny glykolblandning och förhoppningsvis ha lugn och ro i några år.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo jo jag vet.... men enligt Jankro brukar det funka att byta kylarvätska....o få ut luft..... så egentligen lite konstigt att man kan köra ända från Malaga....o sen får problem? ? ? Vi får förhoppningsvis efter hand veta mera... varför det blivit så!
Ps jag tror mera på att i den mån det går byta och se över gummislangar.... jag har inte hittat alla.... jag kollade på Axel Augustin... men det finns kanske någon universal man kan använda?
Hos Axel Agustin räcker det inte att kika i shopen när det gäller gamla bilar, de har tillgång till mycket mer än vad som finns i shopen. Skicka ett mail med chassienummer och uppgifter om vad du behöver så får du bättre svar.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hos Axel Agustin räcker det inte att kika i shopen när det gäller gamla bilar, de har tillgång till mycket mer än vad som finns i shopen. Skicka ett mail med chassienummer och uppgifter om vad du behöver så får du bättre svar.
Hejsan, ja det går tyvärr inte längre sedan de ändrade både på hemsidan och förmodligen rutinerna att hitta så mycket i deras synliga listor till de äldsta bilarna. Men de verkar ha kunskapen viljan kvar om man tar steget och kontaktar dem.
Lite svårare med språkförbistringar, men funkar bra med både skriven och talad "broken english".

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan, ja det går tyvärr inte längre sedan de ändrade både på hemsidan och förmodligen rutinerna att hitta så mycket i deras synliga listor till de äldsta bilarna. Men de verkar ha kunskapen viljan kvar om man tar steget och kontaktar dem.
Lite svårare med språkförbistringar, men funkar bra med både skriven och talad "broken english".

M.v.h. JANKRO.
Dom letar gärna, bara man frågar, det är i varje fall min erfarenhet sedan många år! :)
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Hej, idag har jag slutfört arbetet med kylsystemet. Tog bort termostaten, även nedre kylarslangen och spolade igenom motorn. Ny glykolblandning och varmkörde, luftade. gick bra, kom värme från elementet. Kylfläkten får jag byta, den vobblar och skrapar mot. Plasten har mjuknat nån gång runt axeln så den blivit sned.
Svepte över Julatäcket, som jag sparat, så inte den gamle blir smutsig i vinter från vedeldningen.

Kollade lite på Autodoc, originalfläktar är slut i lager, men tänker att det är bättre att skaffa en större. Finns många på nätet ju, men får ju bygga om fästena. Ska kolla på skroten, från en nyare krockad bil? Bättre när man ser den i verkligheten och kan bedöma kvaliteten.

Är det nåt speciellt man ska tänka på när det gäller elektroniken? Kanske sitter nåt skit som styr den och inte som på husbilen med en givare i kylaren? Har ni andra tips på fläkt?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, idag har jag slutfört arbetet med kylsystemet. Tog bort termostaten, även nedre kylarslangen och spolade igenom motorn. Ny glykolblandning och varmkörde, luftade. gick bra, kom värme från elementet. Kylfläkten får jag byta, den vobblar och skrapar mot. Plasten har mjuknat nån gång runt axeln så den blivit sned.
Svepte över Julatäcket, som jag sparat, så inte den gamle blir smutsig i vinter från vedeldningen.

Kollade lite på Autodoc, originalfläktar är slut i lager, men tänker att det är bättre att skaffa en större. Finns många på nätet ju, men får ju bygga om fästena. Ska kolla på skroten, från en nyare krockad bil? Bättre när man ser den i verkligheten och kan bedöma kvaliteten.

Är det nåt speciellt man ska tänka på när det gäller elektroniken? Kanske sitter nåt skit som styr den och inte som på husbilen med en givare i kylaren? Har ni andra tips på fläkt?
Hejsan, jag tycker nog att du skall titta på mitt inlägg #60 för där står allt som du frågar om angående montering och att man bör dra nya kablar och använda originalen som styrning till ett relä som måste dit för termokontakter tål inte strömmen från kraftigare fläkt eller två nya, om allt är original.
Om ev. en ny termokontakt monteras med andra värden som finns länk till i inlägget också, samt att det är kopplat med +ström alltid på och termokontakten jordar ner som även reläet måste göra när man kopplar om och som nästan också är tvunget för ny/nya fläktar måste ha full spänning för att funka bra. Samt fundera skarp på att montera två mindre i stället enlig skissen. Kyler bättre i den här typen av kylare och täcker hela flödet två gånger, samt två st. går inte sönder samtidigt.
Strömmen ligger på hela tiden även när bilen är avstängd och därför måste det även funka efter ombyggnad därför skall reläet styras av de gamla kablarna, och ny jord och ny 12V skall till fläkten, och den ena då gå genom reläet.
Tänk på att du måste helst lossa en batterikabel för att säkert veta att strömmen till fläkten är avstängd för att vara säker när du meckar.
Att det är och skall vara ström på hela tiden beror på att fläkten skall kunna kyla även när man stänger av tändningen om vattnet är för hett.
Man behöver inte bygga några hållare och förstöra luftflödet genom resten av ytan utan det finns monteringssatser som innehåller strapps som håller fast fläktarna genom kylargallren som funkar bra och enkelt om man följer instruktionerna.

Om du monterar två som på bilden, så duger nog gott två st. från Biltema något större än halva kylarens höjd så de överlappar varandra lite räcker säkert till, och de har även delarna för montering.

Biltemas fläktar ligger "bara" på 80W st. men det blir ju 160W och uppåt 14Amp. plus startström över det, på kablar ny säkring och reläet.

M.v.h. JANKRO.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Om du monterar två som på bilden, så duger nog gott två st. från Biltema något större än halva kylarens höjd så de överlappar varandra lite räcker säkert till, och de har även delarna för montering.
Hej, ja vad smart monteringssats på biltemafläktarna, slipper klumpiga plåtfästgrejor. Har läst om ditt inlägg 60 igen och igen, det börjar tränga igenom kolesterolplacket....nu tror jag att jag fattar. Allt är ju lätt när man kan ju...
Ska mäta kylaren om Biltemas 10" fläktar kan passa, "enkelrelä 30A slutande med säkring" kan det bli bra? Sen finns det olika dim. på kopplingsledning?
Jag ska köpa en termokontakt enl. länken. Ska byta den nån gång i framtiden, kan ju inte tömma ut min nya glykol nu igen!!
Tacksam för alla goda råd. MVH/ Ingvar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja vad smart monteringssats på biltemafläktarna, slipper klumpiga plåtfästgrejor. Har läst om ditt inlägg 60 igen och igen, det börjar tränga igenom kolesterolplacket....nu tror jag att jag fattar. Allt är ju lätt när man kan ju...
Ska mäta kylaren om Biltemas 10" fläktar kan passa, "enkelrelä 30A slutande med säkring" kan det bli bra? Sen finns det olika dim. på kopplingsledning?
Jag ska köpa en termokontakt enl. länken. Ska byta den nån gång i framtiden, kan ju inte tömma ut min nya glykol nu igen!!
Tacksam för alla goda råd. MVH/ Ingvar.
Ja både fläktarna och reläet blir nog bra. De gamla kablarna till fläkten med styrning av termokontakten till reläets magnetspole, och två nya skapliga liiite kraftigare, en från rejäl jord i karossen och en från "batteriets" plus. Den ena av dem genom det nya reläet. Smaksak vilken, men pluskabeln om du skall ha säkringen på reläet.

Hej, ja det blir kanske lite korvstoppning, men jag försöker ge så mycket info som möjligt fast det kan kanske bli lite mycket. Det finns ju inga direkta instruktioner att hänvisa till, och kan ju bli lite krångligt kanske med att även koppla in ett relä (som borde funnits från början) kan bli lite rörigt naturligtvis.
Men du får återkomma så får du säkert hjälp om det krånglar till sig av mig eller någon annan som kan svara om det hakar upp sig.

Bara detta också, det går rätt bra att byta termokontakten med kylvattnet kvar i systemet. Det skall ju vara kallt och utan tryck. Sedan så skall man lägga en sträng packningssilikon på gängan och runt tätningen på den nya, för kylarens gavlar ;) är ju av plast så man kan inte dra så j.... hårt utan bara lagom, och då få lite hjälp av silikonen för tätning.
Först en riktig balja ;) under bilen/kylaren sedan lossar man termokontakten lite så man kan skruva för hand, och det funkar med handflatan men en liten gummiboll funkar bättre. Skruva bort givaren med din bästa hand (ofta höger) tryck till med bollen över hålet med vänstern på en gång, och bort med bollen och dit med nya termokontakten med silikon på.
Det brukar gå bra och bara bli några dl. i baljan att återvinna till expansionsskälet.

Kan väl erkänna att det inte går bra jämnt. Jag hade kommit till momentet med bollen och la den gamla kontakten vid kylaren och den ramlade ner på backen och försvann under bilen. Tittade efter den nya och såg den tre meter bort där den låg kvar efter att ha fått lite silikon på tätningen......:msn_wall:
Det hann att rinna ut mer än några dl. i baljan den gången måste jag erkänna även om en kobra skulle blivit avundsjuk på min rörelseförmåga, men baljan stog bra placerad som tur var och så länge inte expansionskärlet blir tomt så är det lugnt.

M.v.h. JANKRO.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
reläets magnetspole,
Tack, bra info, bara ös på med det. Jaha så det finns en magnetspole i ett relä! de e ju smart, då drar den ihop kontakterna..kanske en fjäder för tillbaka dom när strömmen bryts...(jag avslöjar min kunskapsnivå i ämnet).
Ska göra en lista och ta en tur till Biltema i veckan, de börjar heja på mig därinne numera. Ja de e klart att det går att byta termokontakten utan att spilla för mycket vätska... om man är försiktig, och får den nya att ta rätt gängor. Ja när det gäller så kan man va snabb som en orm.
Jag väntar med följdfrågor tills jag har grejorna framför mig, Tack så länge.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack, bra info, bara ös på med det. Jaha så det finns en magnetspole i ett relä! de e ju smart, då drar den ihop kontakterna..kanske en fjäder för tillbaka dom när strömmen bryts...(jag avslöjar min kunskapsnivå i ämnet).
Suck !! o_O:msn_wall:. Vi försöker :bye:.

(Hittar inte riktigt rätt smilies för reaktionen...)

M. mycket v. h. :D JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Här har du i alla fall en schematisk bild från hemsidan med en ev. ny termokontakt med relä, lite ändrad och med infälld svensk text på kopplingen av de gamla sladdarna till/vid fläkten (möjligen utbytta till lite smidigare) och kopplade till styrning/magneten i reläet.
Samt de nya, en plus från "batteriet" genom en lagom säkring och genom det nya reläet och till fläkten/fläktarna.
En ny jord från jordpunkt till fläkten/fläktarna.
(Om reläet används som styrning/brytning av nya plus eller nya jord gör det samma, men brytning av nya plus som på ritningen verkar kanske normalast.)
Kylare Ducato bensin Fläkt 2.jpg


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja om kablarna håller sig under 2 meter i längd vilket de gör där fram, så klarar 2.5 kvadrat ca.250 Watt, och två fläktar på troligen 80 W/st. blir ju 160 W. så det duger, men det är ju rätt mycket ström ändå, så kläm kabelskor och kopplingar rejält. Kanske t.o.m. sådana där kabelskor som har krympplast med smältlim som skydd så man kan värma och få lite extra tätning/fasthåll av sladden i kabelskon.
Blåa kabelskor skall räcka till 2.5 kabel.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
m skydd så man kan värma och få lite extra tätning/fasthåll av sladden i kabelskon.
Blåa kabelskor skall räcka till 2.5 kabel.
Ok, jag skriver till i listan, goda råd. Kanske även skarvhylser med krympplast och smältlim. Får väl skarva de gamla sladdarna till den gamla fläkten iallafall plus.
Beställde termokontakt idag, från Rojal Parts, länk nr.2 i din tråd. House of Motorsport hade kursat. Valde 82-72 grader. 328 kr inkl.frakt. Mvh.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, 82/72 en temperaturintervall som säkert funkar bra, och just skarvhylsor med smältlim och krympplast blir ju helt täta efter klämning och sedan lite värme efter det.

M.v.h. JANKRO.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Gjort biltemabesök idag. Glömde så klart monteringssatserna...Men verkar det inte lite mycket med dessa två? Kunde kanske varit mindre? Eller en större? Men de får ju plats, kylaren är ca 655x450, och fartvind blir det väl bara om det blåser motvind på den gamle skorven... Lyckades hitta en drivrem till min gamle gräsklippare idag så i morron ska den monteras. Jag älskar arbete, kan sitta i timmar och iaktta det. (Mark Twain)



P1010748.JPG
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Gjort biltemabesök idag. Glömde så klart monteringssatserna...Men verkar det inte lite mycket med dessa två? Kunde kanske varit mindre? Eller en större? Men de får ju plats, kylaren är ca 655x450, och fartvind blir det väl bara om det blåser motvind på den gamle skorven... Lyckades hitta en drivrem till min gamle gräsklippare idag så i morron ska den monteras. Jag älskar arbete, kan sitta i timmar och iaktta det. (Mark Twain)



Visa bilaga 236641
Kommer att bli bra, varför inte ha mer än man kanske behöver?
 
Toppen