• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solifer 5500 -88. 13000 mil.

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.247
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fast enklare är väl att göra några...kanske tre byten av kylarvätska... antingen med bara vatten... och köra några mil...o nytt byte... eller bättre med glykolblandning.... kylarrens? Kanske? Du ser ju hur mycket renare det blir efter varje byte.... o så lär du dig ju hur du får in glykol och får ut luft.... o tar inga risker... Du har ju redan bultar som ska bort....Du tar en risk om du försöker ta bort den pluggen.... det finns optimister o pessimister...
Glykolblandning är ett dåligt och relativt dyrt regöringsmedel, om man gör jobbet riktigt en gång och får ut all (nästan) rost och avlagringar ur systemet, så får man så bra kylning och värme som möjligt med sådant gammalt material som det är i 30år+ bilar utan att byta delar, sedan är det bara att skölja ur systemet, fylla på med ny glykolblandning och förhoppningsvis ha lugn och ro i några år.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.247
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo jo jag vet.... men enligt Jankro brukar det funka att byta kylarvätska....o få ut luft..... så egentligen lite konstigt att man kan köra ända från Malaga....o sen får problem? ? ? Vi får förhoppningsvis efter hand veta mera... varför det blivit så!
Ps jag tror mera på att i den mån det går byta och se över gummislangar.... jag har inte hittat alla.... jag kollade på Axel Augustin... men det finns kanske någon universal man kan använda?
Hos Axel Agustin räcker det inte att kika i shopen när det gäller gamla bilar, de har tillgång till mycket mer än vad som finns i shopen. Skicka ett mail med chassienummer och uppgifter om vad du behöver så får du bättre svar.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.858
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hos Axel Agustin räcker det inte att kika i shopen när det gäller gamla bilar, de har tillgång till mycket mer än vad som finns i shopen. Skicka ett mail med chassienummer och uppgifter om vad du behöver så får du bättre svar.
Hejsan, ja det går tyvärr inte längre sedan de ändrade både på hemsidan och förmodligen rutinerna att hitta så mycket i deras synliga listor till de äldsta bilarna. Men de verkar ha kunskapen viljan kvar om man tar steget och kontaktar dem.
Lite svårare med språkförbistringar, men funkar bra med både skriven och talad "broken english".

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.247
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan, ja det går tyvärr inte längre sedan de ändrade både på hemsidan och förmodligen rutinerna att hitta så mycket i deras synliga listor till de äldsta bilarna. Men de verkar ha kunskapen viljan kvar om man tar steget och kontaktar dem.
Lite svårare med språkförbistringar, men funkar bra med både skriven och talad "broken english".

M.v.h. JANKRO.
Dom letar gärna, bara man frågar, det är i varje fall min erfarenhet sedan många år! :)
 
Toppen