Hej, ja vad smart monteringssats på biltemafläktarna, slipper klumpiga plåtfästgrejor. Har läst om ditt inlägg 60 igen och igen, det börjar tränga igenom kolesterolplacket....nu tror jag att jag fattar. Allt är ju lätt när man kan ju...
Ska mäta kylaren om Biltemas 10" fläktar kan passa, "enkelrelä 30A slutande med säkring" kan det bli bra? Sen finns det olika dim. på kopplingsledning?
Jag ska köpa en termokontakt enl. länken. Ska byta den nån gång i framtiden, kan ju inte tömma ut min nya glykol nu igen!!
Tacksam för alla goda råd. MVH/ Ingvar.
Ja både fläktarna och reläet blir nog bra. De gamla kablarna till fläkten med styrning av termokontakten till reläets magnetspole, och två nya skapliga liiite kraftigare, en från rejäl jord i karossen och en från "batteriets" plus. Den ena av dem genom det nya reläet. Smaksak vilken, men pluskabeln om du skall ha säkringen på reläet.
Hej, ja det blir kanske lite korvstoppning, men jag försöker ge så mycket info som möjligt fast det kan kanske bli lite mycket. Det finns ju inga direkta instruktioner att hänvisa till, och kan ju bli lite krångligt kanske med att även koppla in ett relä (som borde funnits från början) kan bli lite rörigt naturligtvis.
Men du får återkomma så får du säkert hjälp om det krånglar till sig av mig eller någon annan som kan svara om det hakar upp sig.
Bara detta också, det går rätt bra att byta termokontakten med kylvattnet kvar i systemet. Det skall ju vara kallt och utan tryck. Sedan så skall man lägga en sträng packningssilikon på gängan och runt tätningen på den nya, för kylarens gavlar
är ju av plast så man kan inte dra så j.... hårt utan bara lagom, och då få lite hjälp av silikonen för tätning.
Först en riktig balja
under bilen/kylaren sedan lossar man termokontakten lite så man kan skruva för hand, och det funkar med handflatan men en liten gummiboll funkar bättre. Skruva bort givaren med din bästa hand (ofta höger) tryck till med bollen över hålet med vänstern på en gång, och bort med bollen och dit med nya termokontakten med silikon på.
Det brukar gå bra och bara bli några dl. i baljan att återvinna till expansionsskälet.
Kan väl erkänna att det inte går bra jämnt. Jag hade kommit till momentet med bollen och la den gamla kontakten vid kylaren och den ramlade ner på backen och försvann under bilen. Tittade efter den nya och såg den tre meter bort där den låg kvar efter att ha fått lite silikon på tätningen......
Det hann att rinna ut mer än några dl. i baljan den gången måste jag erkänna även om en kobra skulle blivit avundsjuk på min rörelseförmåga, men baljan stog bra placerad som tur var och så länge inte expansionskärlet blir tomt så är det lugnt.
M.v.h. JANKRO.