• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solifer 5500 -88. 13000 mil.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det som gör mig fundersam är att de tappade ur en del olja från lådan. Nu är nivån bara upp till det översta sträcket på oljestickan, det är för lite olja............... Jag misstänker att packboxen aldrig byttes ut. Jag kommer att fylla på lite olja i växellådan.

Hej, du har väl rätta måttet från Peugeots egen ändring, men här är den........ ca. 6.5cm under "hatten" som max i alla fall.
OLJESTICKA med nivåer.JPG

Tömde de bara ut olja för det var mer än stickans felmärkning kanske menar du.

M.v.h. JANKRO.

Vittåker

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Men det är också viktigt att den är inslagen så att den är absolut i "vinkel" mot hålet/drivaxeln så tätytan på axeln hela tiden löper på exakt samma ställe runt om på tätläppen på packboxen.
Ja jag tyckte den satt rakt, jag tvättade rent med avfettning för ett par dar sen för att se var det läckte och det kom lite olja från packboxen. Oljenivån (har kollar så den är rätt) är tydligen över packboxen, för det har läckt fast bilen stått stilla. Ska prata med verkstan hur de vill göra. Tyvärr verkar de inte vara pedantiska... hade glömt sätta tillbaka hastighetsmätarvajern, glömt sätta tillbaka en insugsslang, monterat tillbaka förvärmarplåten över grenröret fast jag bad dem kasta den...Men axelen sitter ju i en hylsa i vxlådan, byter man inte hylsan om den har slitmärken eller skador?

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hej, du har väl rätta måttet från Peugeots egen ändring, men här är den........ ca. 6.5cm under "hatten" som max i alla fall.
Visa bilaga 238176

Tömde de bara ut olja för det var mer än stickans felmärkning kanske menar du.

M.v.h. JANKRO. Det finns en recall. Det som är lite lurigt
Ja nya nivån har jag koll på sedan länge. Tack Jankro. Nivån har inte verkstan där jag lämnade in bilen eller så har dom det. Dom fyllde lådan bara upp till översta sträcket. Dom sa att man inte ska mixtra med att överfylla lådan. Jag tror att dom gick en genväg för att läckaget ska upphöra. Det finns en officiell recall sedan långt tillbaka att lådorna ska överfyllas.
Jag har överfyllt växellådan i min bil i många sedan många år tillbaka.

Det är fortfarande garanti på byte av drivaxeln. Skulle det läcka nu i år får bilen hälsa på verkstan igen, dom sa att jag är välkommen.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Ja jag tyckte den satt rakt, jag tvättade rent med avfettning för ett par dar sen för att se var det läckte och det kom lite olja från packboxen. Oljenivån (har kollar så den är rätt) är tydligen över packboxen, för det har läckt fast bilen stått stilla. Ska prata med verkstan hur de vill göra. Tyvärr verkar de inte vara pedantiska... hade glömt sätta tillbaka hastighetsmätarvajern, glömt sätta tillbaka en insugsslang, monterat tillbaka förvärmarplåten över grenröret fast jag bad dem kasta den...Men axelen sitter ju i en hylsa i vxlådan, byter man inte hylsan om den har slitmärken eller skador?
Du kan jämföra hur det såg ut på min bil
Varför tog dom bort hastighetsmätarvajern?
Lyfte dom ut motorn?

Vittåker

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Du kan jämföra hur det såg ut på min bil
Varför tog dom bort hastighetsmätarvajern?
Lyfte dom ut motorn?
Ja de fick lyfta ner motor-växellåda för att kunna borra ut pinnbultarna till grenröret :confused:. Om jag vetat det kunde de ju bytt 5te vx samtidigt grrr. Ska forska vidare i morron...

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, såg jag skrev lite luddigt och kallade axeln ut ur växellådan axel fast det är en hylsa längst ut och kunde då tydas i stället som själva drivaxeln.
Den är inte bara att byta för det är axeln som lager, hela diffen och kronhjulet sitter på, fast den är urborrad och har innersplines för själva drivaxlarna på båda sidor. Kan vara lite rostig för i alla fall originalpackboxarna har ingen dammtunga längst ut så det kan finnas lite ytrost precis utanför tätningsläppen, så då kan man slå in nya packboxen liite extra.
Jag ändrade lite så det står nu axel/hylsa och så vände jag på orden om spännfjädern till packboxen som kan hoppa bort när man stoppar dit den...... Packboxen alltså, och då om man tar bort packboxen igen så sitter fjädern kvar innanför runt axeln/hylsan. :msn_fingerscrossed:

Sorry :p.
M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Här är den bild på det som ser ut som en hylsa utifrån.
Lager, drev till hastighetsmätaren och så hela diffen längre in. Att det inte finns något inre stopp i huset för packboxen syns också.
Slår man in packboxen för långt så ställer den sig mot lagrets innerring och hållaren till rullarna som snurrar och det blir inte heller bra.
Axel-hylsa.JPG

M.v.h. JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja nya nivån har jag koll på sedan länge. Tack Jankro. Nivån har inte verkstan där jag lämnade in bilen eller så har dom det. Dom fyllde lådan bara upp till översta sträcket. Dom sa att man inte ska mixtra med att överfylla lådan. Jag tror att dom gick en genväg för att läckaget ska upphöra. Det finns en officiell recall sedan långt tillbaka att lådorna ska överfyllas.
Jag har överfyllt växellådan i min bil i många sedan många år tillbaka.

Det är fortfarande garanti på byte av drivaxeln. Skulle det läcka nu i år får bilen hälsa på verkstan igen, dom sa att jag är välkommen.

Ja det löser sig nog, men med nya packboxar vid drivaxlarna skall det ju inte läcka fast oljan står högt för då är det något fel.
I så fall kan man ju i stället ägna en tanke åt om grundbulten i lådan är tät vid överfyllning, packboxen till ingående axeln......

(Det där jag skrev i inlägg #159 om att en firma har nog monterat packboxen på rätt sätt från början så det kan vara något annat som är fel kanske inte stämmer i båda dessa fall, och det är inte bara de här två som läckt med nya packboxar.
Att kolla tätytan på axeln/hylsan och sedan montera packboxen lagom långt in och i rak vinkel borde vara standardåtgärd.)

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Vittåker

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Här är den bild på det som ser ut som en hylsa utifrån.
Lager, drev till hastighetsmätaren och så hela diffen längre in. Att det inte finns något inre stopp i huset för packboxen syns också.
Tack för uttömmande svar, och tålamod. Nu förstår jag hur det fungerar. Bra bild!

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Ja det löser sig nog, men med nya packboxar vid drivaxlarna skall det ju inte läcka fast oljan står högt för då är det något fel.
I så fall kan man ju i stället ägna en tanke åt om grundbulten i lådan är tät vid överfyllning, packboxen till ingående axeln......

(Det där jag skrev i inlägg #159 om att en firma har nog monterat packboxen på rätt sätt från början så det kan vara något annat som är fel kanske inte stämmer i båda dessa fall, och det är inte bara de här två som läckt med nya packboxar.
Att kolla tätytan på axeln/hylsan och sedan montera packboxen lagom långt in och i rak vinkel borde vara standardåtgärd.)

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
Du menar packboxen som är så smart monterad inne i växellådan. Om den går sönder får man riva hela lådan. Vilken tankevurpa.
Den har läckt lite grann under många år, dock inget som har märkts på oljestickan.
För en så där 20 år sen märkte jag att den läckte, då var oljenivån lååångt över övre strecket på oljestickan. Då rann det ut olja på backen. Det har inte varit något problem sen dess.

Vittåker

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Tog en bild idag på packboxen, tycker att det skulle gå att knacka in den lite till?
Fotade också den gamla originallådan, där sitter den längre inpressad. IMG_20250311_123738.jpgIMG_20250311_125147.jpg

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Du menar packboxen som är så smart monterad inne i växellådan. Om den går sönder får man riva hela lådan. Vilken tankevurpa.
Den har läckt lite grann under många år, dock inget som har märkts på oljestickan.
För en så där 20 år sen märkte jag att den läckte, då var oljenivån lååångt över övre strecket på oljestickan. Då rann det ut olja på backen. Det har inte varit något problem sen dess.
Hej, är du säker på att det var olja från växellådan för även om bakre vevaxeltätningen (bakom svänghjulet) på motorn läcker lite så kommer det ju ut i nerkant mellan motorn och lådan där den halvmåneformade plåten sitter, eftersom det inte sjönk något i lådans nivå.

Det finns ju reparation på burk även till sådana läckage. Inget som man vill rekommendera, men funkar faktiskt ofta.
Om man har någon packbox och även andra saker som läcker och är otätt lite retsamt av "gummimaterial" samt en liten svindyr koncentrerad flaska av de finare sorterna med tätmedel så kan det funka bra i vissa fall.
(Det finns lite större flaskor med motor, växellåda och sevostyrnings-tätning, men det är mest vanlig olja i de flaskorna och bara den lilla mängd tätningsmedel inblandat som är ungefär lagom till en låda eller en motor m.m.)
Man måste kolla mycket noga på mängden olja i prylen som skall tätas och sedan inse att det är bara den lilla mängden procent/medel som skall in i oljan. Det brukar finnas en mindre mängd angiven för så att säga förebyggande underhåll av gamla hårda tätningar, eller en lite större mängd för akuta problem.
Man skall aldrig överskrida den lilla mängd som skall blandas i för tätmedlet är någon vätska som får gummi att mjukna och jäsa lite, och som då gör att det blir tätt och funkar. Har man i för mycket "för säkerhets skull" så kan gummit jäsa för mycket så det börjar att helläcka och täta ännu sämre faktiskt.

(För läänge sedan så fanns medlat mest som akutreparation i industrier m.m. och om man då testade med alldeles för mycket medel i lite vanlig olja i en burk och stoppade ner någon gummitätning på prov så blev det nästan lite skumgummi av tätningen, som visar att man inte skall överdriva inblandningen. Jag tror det var Omega som gjorde det från början och jag har för mig att en liten burk på någon dl. kostade runt 700:- för läänge sedan. Nu heter Omegas variant Omega 917.)

Det funkar och brukar funka länge om inte tätningarna är allt för nötta, men skall nog mest ses som ett akutmedel som bara skjuter det oundvikliga framåt i tiden,,,, byte av tätning.
Man skall ju inte heller se det som en reparation av läckande nya tätningar för det beror ju på något annat.

Men som kamremsbyten... alla försök sker på egen risk :msn_dontknow:.

M.v.h. JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tog en bild idag på packboxen, tycker att det skulle gå att knacka in den lite till?
Fotade också den gamla originallådan, där sitter den längre inpressad.
Hej, ja det borde gå en bit till. Den andra på dina bilder har ju ett täcklock och lite andra förutsättningar. På en del lådor så sitter det ett lock på båda sidor, och på en del sitter det bara lock på vänstersidan. Men på min bild så är det utan lock och där kan du se ungefär hur långt in till lagret det är. Men en liten bit innanför snedfasen på lådans hål brukar de nog sitta intryckta.
Det handlar ju också om att inte få tätningen på just en ev. rostskadad gammal yta på axeln/hylsan samt i rak vinkel.
Men om axeln var skadad där tätningen redan har suttit ett tag så kan ju skadan redan vara skedd så att säga.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Här har du en dålig bild på lådan med tätningen monterad, och det ser ju ut som den sitter intryckt en bit längre in än snedfasen på kanten. Du ser ju också ungefär hur mycket av hylsan som sticker ut. Men det finns ju olika bredd på tätningarna och om de är med dammtunga eller utan längst ut. De här tätningarna är samma som originalen.
Växellåda tätning.JPG

M.v.h. JANKRO.

Vittåker

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
och det ser ju ut som den sitter intryckt en bit längre in än snedfasen på kanten.
Ja jag ska berätta för verkstan om läckaget och om de vill åtgärda det själva nu eller om de vill låta mej prova med nån sorts halv hylsa att knacka in den lite till. om jag misslyckas så får de fixa det bättre. Jag har köpt ny vx-lådsolja men sparar den tills lådan är tät. Ska besiktiga denna månaden så kanske de får mer jobb, ve och fasa..
De skröt om att de brukar laga veteranbilar, gamle ägaren har amerikanare som hobby, så upp till bevis!

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Ja jag ska berätta för verkstan om läckaget och om de vill åtgärda det själva nu eller om de vill låta mej prova med nån sorts halv hylsa att knacka in den lite till. om jag misslyckas så får de fixa det bättre. Jag har köpt ny vx-lådsolja men sparar den tills lådan är tät. Ska besiktiga denna månaden så kanske de får mer jobb, ve och fasa..
De skröt om att de brukar laga veteranbilar, gamle ägaren har amerikanare som hobby, så upp till bevis!
Vilken olja har du köpt?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, hittade bilden med olika packboxar och blir påmind om att jag avrådde för 10m.m. breda troligen för att de var lite breda om man slog in dem långt.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Packboxar till växellåda..JPG

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Här är Packboxar från Febi Bilstein av bästa kvalité med dammtunga, som är gjorda liksom originalen att sitta till både höger och vänstersnurrande axlar.
Det syns på de smala strecken med lutning åt båda håll nära tätningsläppen.
Packboxar som är gjorda för bara en rotationsriktning har streck med bara lutning åt ett håll.
Boxar utan streck får ingen hjälp åt något håll att styra oljan det lilla som de gör/påstås göra ??
Packbox växellåda drivaxlar..JPG

Men ändå åter, för att det skall täta så måste tätningsläppen sitta där axeln är fin och slät om det finns skador på den, samt sitta i rak vinkel om den inte slås in mot en kant och då hamnar rakt automatiskt.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fast...Vittåker...... Du la ju en hel del pengar på din reperation ! Och du har tydligen pratat med firman...... är det inte rimligare att de gör ett första försök att " fixa till".. ? Jag tror att det är rätt väg att gå.... det kan finnas några skäl till detta...

Vittåker

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
det kan finnas några skäl till detta...
Ja, absolut, ett skäl är ju att jag inte har verktyg...handslägga och huggmejsel? Nä, verkstan får ha den äran att göra det...:D

Ps. Men nu är jag så fullmatad med kunskaper så jag kan kritiskt utvärdera deras och ställa smarta frågor hehe...Ds.

Senast ändrad:
Toppen