Du menar packboxen som är så smart monterad inne i växellådan. Om den går sönder får man riva hela lådan. Vilken tankevurpa.
Den har läckt lite grann under många år, dock inget som har märkts på oljestickan.
För en så där 20 år sen märkte jag att den läckte, då var oljenivån lååångt över övre strecket på oljestickan. Då rann det ut olja på backen. Det har inte varit något problem sen dess.
Hej, är du säker på att det var olja från växellådan för även om bakre vevaxeltätningen (bakom svänghjulet) på motorn läcker lite så kommer det ju ut i nerkant mellan motorn och lådan där den halvmåneformade plåten sitter, eftersom det inte sjönk något i lådans nivå.
Det finns ju reparation på burk även till sådana läckage. Inget som man vill rekommendera, men funkar faktiskt ofta.
Om man har någon packbox och även andra saker som läcker och är otätt lite retsamt av "gummimaterial" samt en liten svindyr koncentrerad flaska av de finare sorterna med tätmedel så kan det funka bra i vissa fall.
(Det finns lite större flaskor med motor, växellåda och sevostyrnings-tätning, men det är mest vanlig olja i de flaskorna och bara den lilla mängd tätningsmedel inblandat som är ungefär lagom till en låda eller en motor m.m.)
Man måste kolla mycket noga på mängden olja i prylen som skall tätas och sedan inse att det är bara den lilla mängden procent/medel som skall in i oljan. Det brukar finnas en mindre mängd angiven för så att säga förebyggande underhåll av gamla hårda tätningar, eller en lite större mängd för akuta problem.
Man skall aldrig överskrida den lilla mängd som skall blandas i för tätmedlet är någon vätska som får gummi att mjukna och jäsa lite, och som då gör att det blir tätt och funkar. Har man i för mycket "för säkerhets skull" så kan gummit jäsa för mycket så det börjar att helläcka och täta ännu sämre faktiskt.
(För läänge sedan så fanns medlat mest som akutreparation i industrier m.m. och om man då testade med alldeles för mycket medel i lite vanlig olja i en burk och stoppade ner någon gummitätning på prov så blev det nästan lite skumgummi av tätningen, som visar att man inte skall överdriva inblandningen. Jag tror det var Omega som gjorde det från början och jag har för mig att en liten burk på någon dl. kostade runt 700:- för läänge sedan. Nu heter Omegas variant Omega 917.)
Det funkar och brukar funka länge om inte tätningarna är allt för nötta, men skall nog mest ses som ett akutmedel som bara skjuter det oundvikliga framåt i tiden,,,, byte av tätning.
Man skall ju inte heller se det som en reparation av läckande nya tätningar för det beror ju på något annat.
Men som kamremsbyten... alla försök sker på egen risk

.
M.v.h. JANKRO.