Det är viktigt att kylarlocket på expansionskärlet är okej och inte öppnar för tidigt.Hej igen tänkte bara förklara lite till om kylarens konstruktion och termokontakten på gen.1 Ducato 280 och 290, och med bensinmotorn är väl bäst att tillägga.
Det är ju relativ låg temp på termostaten i motorn som ligger på 82° vilket då är den naturliga tempen på kylvattnet när det går ut ur motorn och in i kylaren i övre ingången, och när det går ut ur kylaren så har fartvinden (beroende på yttertemperatur) fått ner tempen på vattnet till nedåt 60° på sommaren när det åter går in i motorn från nedre utgången på kylaren
(Sedan finns det ju lite olika konstruktioner på både kylare och omslagstemp på termokontakten till elfläktar på olika bilar.)
På kylaren till bensinbilarna (om det sitter rätt kylare i bilen) så sitter ju baljorna vertikalt på sidorna på kylaren och både in och ut (om man ser kylaren från förarplatsen och som på bilderna nedan) i den högra baljan. Straxt ovanför utgången nere i kylaren sitter termokontakten.
Visa bilaga 236202
Inne i den baljan så är den delad/avstängd där den mörkgula färgen är inlagd,
Det gör att varmvattnet går i sidled över till vänstra baljan i kylarens övre halva, sedan nedåt i den baljan och tillbaka till högerbaljans nedre halva där termokontakten sitter. När vattnet kommer dit så har det ju passerat genom kylarens hela kylförmåga och om fartvinden räcker till så startar ju inte elfläkten.....
Röd pil: Vatten in.
Grön pil: Termokontakten
Blå pil: Avkylt vatten ut till motorn.
Mörkgul märkning: Delning av baljan till övre och undre kammare.
Visa bilaga 236203
Om nu farvinden inte räcker till eller inte ens finns alls i bilköer så blir ju vattnet varmare och varmare, termostaten står vidöppen hela tiden och vattnet går bara runt utan nedkylning.
Då börjar det underliga med tillslagstempen på termokontakten som verkar/skall ligga på, tillslag 92° och frånslag 87°.
Det innebär att kylvattnet som gått genom kylaren och går in i motorn där nere redan är ca. tio grader varmare än det skall vara när det går ut ur motorn där uppe innan elfläkten sätter igång. När elfläkten slår från så är vattnet som går in i motorn fortfarande fem grader varmare än det skall vara när det går ut ur motorn.
Om fläkten räcker till och med lite tur så kanske vattnet ut ur motorn kan hålla sig en bit under 100° för med vidöppen termostat så flödar vattnet fort genom motorn.
Det här gör ju att det finns ingen kylreserv av lite kallare vatten, utan att elfläkten måste hinna med så att tempen på vattnet i alla fall kommer ner till 87° för kallare kan det ju inte bli eftersom fläkten slår ifrån vid 87°, och det blir ju svårare och svårare ju högre lufttempen är, och ju slöare fläkten är/har blivit med åren.
Vattnet är under tryck som ger högre kokpunkt så det kanske inte händer, men motortempen ligger ju då i alla fall på uppåt 100° i stället för 82°.
Det sälj ju dessa termokontakter på firmorna och som är original (men jag har sett att det ibland finns termokontakter på 82°/77° på samma ducatosökning).
Om man ex. går in på Biltema och köper en "lös" termokontakt så har den lägsta av de två de har 92°/87° och den andra ändå högre.
Om man då i stället har en termokontakt som startar fläkten kanske vid 82° och slår från vid ex. 72° eller kanske nere vid 68° så verkar tempen (om nu fläkten hinner med) göra att tempen ut ur motorn håller sig runt de 82° eller bara lite mer även i köer eftersom intempen på vattnet i motorn blir nedåt frånslagstempen så länge fläkten går.
Det är en termokontakt som ex. slår till vid 82 och ex. slår ifrån vid 72, men får den då inte hjälp av att farvinden fortsätter att kyla ner vattnet några grader till, utan vattentempen kryper uppåt igen, så slår termokontakten till igen efter bara några graders höjning och får ett område på tillslag vid ca. 75 och frånslag vid normala 72, det blir ett evigt till och från men vattnet håller sig då hela tiden nere mellan 75°och 72° tills farvinden börjar hjälpa till så vattnet kanske kommer nedåt 68°, för då triggar termokontakten åter om och vattnet måste bli 82° igen för att den skall slå till.
Frågan är vilken tillslagstemp den har, så var nivån på invattnet i motorn hamnar. Snabba till och frånslag som du har kan tyda på smalt område, men gamla termokontakter brukar också få ett smalare område när de blir gamla även om de funkar.
Men räcker själva fläkten till så beror det ju bara på termokontakten var tempen hamnar.
Som Herbet skrev flödet. Man kan se det på m³/min men även Watt och Amp. Det kan skilja rätt mycket på lika stora fläktar av billig eftermaknadskvalité eller de "fina" och dyra.
På grund av kylarens konstruktion så verkar det som två mindre fläktar, kanske placerade så här kyler mycket bra i två steg både när vattnet går över till andra baljan och tillbaka till första och termokontakten sedan vaktar tempen på vattnet som går ut ur kylaren.
Det brukar då duga med två lite billigare fläktar av lagom storlek samt att det då finns bra flöde kvar för vanliga fartvinden fortfarande.
Visa bilaga 236204
Om meck sker, tänk på.
Det går lättast att kolla tempen på kylvattnet in i motorn med en infratermometer när bilen står och går och fläkten startar och sikta på nedre slangen, samt även kolla hur hög temp man har i övre slangen när allt är varmt en varm sommardag.
Tänk på att plus spänning ligger på fläkten hela tiden, även när bilen är avstängd och termokontakten jordar ner minus till fläkten så den kan hoppa igång när man fibblar med sladdarna till termokontakten.
Tänk på att (det brukar stå i annonser) att man skall inte styra fläktarna direkt med termokontakten utan den skall styra ett relä som startar fläkten/fläktarna i alla fall fläkt/fläktar med klös i, och då även om man kopplar på nytt, men så att det är jordningen som sluts i reläet.
Kolla spänningen när fläkten går så den är i närheten av batterispänningen. Mät på sladdarna vid fläkten, minus och plus, och inte till bilens jord för att få rätta spänningen vid fläkten när den är igång så även jordfel syns.
Det finns ju tempmätaren, men det finns även en röd varningslampa som skall tändas om motorn blir för varm. Den går att kolla genom att sluta sladden till den vid givaren i motorn till jord. Men om lampan tänds så vet man ju tyvärr inte vid vilken temp en 35 år gammal givare som troligen sällan eller aldrig har slagit till har för temp för varning nu.
Att termokontakter oftast förekommer med höga temperaturer beror ju på att de ofta känner av att tempen på utvattnet från motorn högt upp i kylaren börjar bli för varmt/hett och då slår till så fläkten startar och hinner kyla vattnet mer på sin väg ner genom kylaren, men här i ducatokylaren mäts ju färdignerkylt vatten som tillåts bli 92°.
Här är två länkar till firmor som säljer termokontakter med de lägre temperaturerna, påslag vid 82° och av vid 72° eller 68°.
M22x1.5 Termokontakt Kylfläkt 82-72c 1-Stegs (Universal) | House of Motorsport
Universal Termostatgivare för Kylarfläkt 82-72c 1-Stegs (M22x1.5)houseofmotorsport.com
Och.
Det finns några olika gängor på termokontakter, men vanligast och i ducatokylaren är det M22 x 1,5
Liiite mycket gnällig info kanske, men tänk på att de här motorerna med lösa cylinderfoder tål inte att gå varma helt enkelt, och det är i alla fall ett faktum som stämmer. De har ju klarat sig länge nu i bilarna, men i alla fall en koll så det finns kraft kvar i fläkten och bra spänning på den när den går, och en termokontakt med lägre temperatur kan inte göra någon skada om man ändå kanske bör byta den gamla mot en ny.
Hög utetemp på sommaren och lite bergsklättring om inte allt är ok. kan vara det som kan tända en förhoppningsvis fungerande röd varningslampa.
Skrivkramp .... M.v.h. JANKRO.
Om det är lite dåligt och öppnar vid för lågt tryck är risken stor att motorn kokar. Speciellt om motorn är riktigt varm och ligger på gränsen.
Placeringen av givaren som visar motortempen är lite lurig. Om värmen i kupén är av visar tempmätaren lägre temp än om värmen är på. Flödet ökar ut från topplocket med följd att det kommer ut varmare vatten där givaren är placerad. Givaren är placerad i ett rör som kommer ut från vänster sida på topplocket. Om den givaren behöver bytas ut bör man tänka både en och två gånger. Röret som den sitter i är rost känsligt och kan gå sönder, det är flera som har råkat ut för att röret har rostat sönder. Röret är dessutom inpressat och inte gängat, verkar vara svårt att byta ut.
Dieselbilarna har två fläktar som startar i sekvens vad jag vet. Verkar smart.