• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solifer 5500 -88. 13000 mil.

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hej igen tänkte bara förklara lite till om kylarens konstruktion och termokontakten på gen.1 Ducato 280 och 290, och med bensinmotorn är väl bäst att tillägga.

Det är ju relativ låg temp på termostaten i motorn som ligger på 82° vilket då är den naturliga tempen på kylvattnet när det går ut ur motorn och in i kylaren i övre ingången, och när det går ut ur kylaren så har fartvinden (beroende på yttertemperatur) fått ner tempen på vattnet till nedåt 60° på sommaren när det åter går in i motorn från nedre utgången på kylaren
(Sedan finns det ju lite olika konstruktioner på både kylare och omslagstemp på termokontakten till elfläktar på olika bilar.)
På kylaren till bensinbilarna (om det sitter rätt kylare i bilen) så sitter ju baljorna vertikalt på sidorna på kylaren och både in och ut (om man ser kylaren från förarplatsen och som på bilderna nedan) i den högra baljan. Straxt ovanför utgången nere i kylaren sitter termokontakten.
Visa bilaga 236202
Inne i den baljan så är den delad/avstängd där den mörkgula färgen är inlagd,

Det gör att varmvattnet går i sidled över till vänstra baljan i kylarens övre halva, sedan nedåt i den baljan och tillbaka till högerbaljans nedre halva där termokontakten sitter. När vattnet kommer dit så har det ju passerat genom kylarens hela kylförmåga och om fartvinden räcker till så startar ju inte elfläkten.....

Röd pil: Vatten in.
Grön pil: Termokontakten
Blå pil: Avkylt vatten ut till motorn.
Mörkgul märkning: Delning av baljan till övre och undre kammare.
Visa bilaga 236203
Om nu farvinden inte räcker till eller inte ens finns alls i bilköer så blir ju vattnet varmare och varmare, termostaten står vidöppen hela tiden och vattnet går bara runt utan nedkylning.
Då börjar det underliga med tillslagstempen på termokontakten som verkar/skall ligga på, tillslag 92° och frånslag 87°.
Det innebär att kylvattnet som gått genom kylaren och går in i motorn där nere redan är ca. tio grader varmare än det skall vara när det går ut ur motorn där uppe innan elfläkten sätter igång. När elfläkten slår från så är vattnet som går in i motorn fortfarande fem grader varmare än det skall vara när det går ut ur motorn.
Om fläkten räcker till och med lite tur så kanske vattnet ut ur motorn kan hålla sig en bit under 100° för med vidöppen termostat så flödar vattnet fort genom motorn.
Det här gör ju att det finns ingen kylreserv av lite kallare vatten, utan att elfläkten måste hinna med så att tempen på vattnet i alla fall kommer ner till 87° för kallare kan det ju inte bli eftersom fläkten slår ifrån vid 87°, och det blir ju svårare och svårare ju högre lufttempen är, och ju slöare fläkten är/har blivit med åren.
Vattnet är under tryck som ger högre kokpunkt så det kanske inte händer, men motortempen ligger ju då i alla fall på uppåt 100° i stället för 82°.
Det sälj ju dessa termokontakter på firmorna och som är original (men jag har sett att det ibland finns termokontakter på 82°/77° på samma ducatosökning).
Om man ex. går in på Biltema och köper en "lös" termokontakt så har den lägsta av de två de har 92°/87° och den andra ändå högre.

Om man då i stället har en termokontakt som startar fläkten kanske vid 82° och slår från vid ex. 72° eller kanske nere vid 68° så verkar tempen (om nu fläkten hinner med) göra att tempen ut ur motorn håller sig runt de 82° eller bara lite mer även i köer eftersom intempen på vattnet i motorn blir nedåt frånslagstempen så länge fläkten går.


Det är en termokontakt som ex. slår till vid 82 och ex. slår ifrån vid 72, men får den då inte hjälp av att farvinden fortsätter att kyla ner vattnet några grader till, utan vattentempen kryper uppåt igen, så slår termokontakten till igen efter bara några graders höjning och får ett område på tillslag vid ca. 75 och frånslag vid normala 72, det blir ett evigt till och från men vattnet håller sig då hela tiden nere mellan 75°och 72° tills farvinden börjar hjälpa till så vattnet kanske kommer nedåt 68°, för då triggar termokontakten åter om och vattnet måste bli 82° igen för att den skall slå till.

Frågan är vilken tillslagstemp den har, så var nivån på invattnet i motorn hamnar. Snabba till och frånslag som du har kan tyda på smalt område, men gamla termokontakter brukar också få ett smalare område när de blir gamla även om de funkar.
Men räcker själva fläkten till så beror det ju bara på termokontakten var tempen hamnar.

Som Herbet skrev flödet. Man kan se det på m³/min men även Watt och Amp. Det kan skilja rätt mycket på lika stora fläktar av billig eftermaknadskvalité eller de "fina" och dyra.

På grund av kylarens konstruktion så verkar det som två mindre fläktar, kanske placerade så här kyler mycket bra i två steg både när vattnet går över till andra baljan och tillbaka till första och termokontakten sedan vaktar tempen på vattnet som går ut ur kylaren.
Det brukar då duga med två lite billigare fläktar av lagom storlek samt att det då finns bra flöde kvar för vanliga fartvinden fortfarande.
Visa bilaga 236204
Om meck sker, tänk på.
Det går lättast att kolla tempen på kylvattnet in i motorn med en infratermometer när bilen står och går och fläkten startar och sikta på nedre slangen, samt även kolla hur hög temp man har i övre slangen när allt är varmt en varm sommardag.

Tänk på att plus spänning ligger på fläkten hela tiden, även när bilen är avstängd och termokontakten jordar ner minus till fläkten så den kan hoppa igång när man fibblar med sladdarna till termokontakten.

Tänk på att (det brukar stå i annonser) att man skall inte styra fläktarna direkt med termokontakten utan den skall styra ett relä som startar fläkten/fläktarna i alla fall fläkt/fläktar med klös i, och då även om man kopplar på nytt, men så att det är jordningen som sluts i reläet.

Kolla spänningen när fläkten går så den är i närheten av batterispänningen. Mät på sladdarna vid fläkten, minus och plus, och inte till bilens jord för att få rätta spänningen vid fläkten när den är igång så även jordfel syns.

Det finns ju tempmätaren, men det finns även en röd varningslampa som skall tändas om motorn blir för varm. Den går att kolla genom att sluta sladden till den vid givaren i motorn till jord. Men om lampan tänds så vet man ju tyvärr inte vid vilken temp en 35 år gammal givare som troligen sällan eller aldrig har slagit till har för temp för varning nu.

Att termokontakter oftast förekommer med höga temperaturer beror ju på att de ofta känner av att tempen på utvattnet från motorn högt upp i kylaren börjar bli för varmt/hett och då slår till så fläkten startar och hinner kyla vattnet mer på sin väg ner genom kylaren, men här i ducatokylaren mäts ju färdignerkylt vatten som tillåts bli 92°.

Här är två länkar till firmor som säljer termokontakter med de lägre temperaturerna, påslag vid 82° och av vid 72° eller 68°.

Och.

Det finns några olika gängor på termokontakter, men vanligast och i ducatokylaren är det M22 x 1,5

Liiite mycket gnällig info kanske, men tänk på att de här motorerna med lösa cylinderfoder tål inte att gå varma helt enkelt, och det är i alla fall ett faktum som stämmer. De har ju klarat sig länge nu i bilarna, men i alla fall en koll så det finns kraft kvar i fläkten och bra spänning på den när den går, och en termokontakt med lägre temperatur kan inte göra någon skada om man ändå kanske bör byta den gamla mot en ny.
Hög utetemp på sommaren och lite bergsklättring om inte allt är ok. kan vara det som kan tända en förhoppningsvis fungerande röd varningslampa.

Skrivkramp :msn_tongue: .... M.v.h. JANKRO.
Det är viktigt att kylarlocket på expansionskärlet är okej och inte öppnar för tidigt.
Om det är lite dåligt och öppnar vid för lågt tryck är risken stor att motorn kokar. Speciellt om motorn är riktigt varm och ligger på gränsen.

Placeringen av givaren som visar motortempen är lite lurig. Om värmen i kupén är av visar tempmätaren lägre temp än om värmen är på. Flödet ökar ut från topplocket med följd att det kommer ut varmare vatten där givaren är placerad. Givaren är placerad i ett rör som kommer ut från vänster sida på topplocket. Om den givaren behöver bytas ut bör man tänka både en och två gånger. Röret som den sitter i är rost känsligt och kan gå sönder, det är flera som har råkat ut för att röret har rostat sönder. Röret är dessutom inpressat och inte gängat, verkar vara svårt att byta ut.

Dieselbilarna har två fläktar som startar i sekvens vad jag vet. Verkar smart.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Hej igen tänkte bara förklara lite till om kylarens konstruktion och termokontakten på gen.1 Ducato 280 och 290, och med bensinmotorn är väl bäst att tillägga.

Det är ju relativ låg temp på termostaten i motorn som ligger på 82° vilket då är den naturliga tempen på kylvattnet när det går ut ur motorn och in i kylaren i övre ingången, och när det går ut ur kylaren så har fartvinden (beroende på yttertemperatur) fått ner tempen på vattnet till nedåt 60° på sommaren när det åter går in i motorn från nedre utgången på kylaren
(Sedan finns det ju lite olika konstruktioner på både kylare och omslagstemp på termokontakten till elfläktar på olika bilar.)
På kylaren till bensinbilarna (om det sitter rätt kylare i bilen) så sitter ju baljorna vertikalt på sidorna på kylaren och både in och ut (om man ser kylaren från förarplatsen och som på bilderna nedan) i den högra baljan. Straxt ovanför utgången nere i kylaren sitter termokontakten.
Visa bilaga 236202
Inne i den baljan så är den delad/avstängd där den mörkgula färgen är inlagd,

Det gör att varmvattnet går i sidled över till vänstra baljan i kylarens övre halva, sedan nedåt i den baljan och tillbaka till högerbaljans nedre halva där termokontakten sitter. När vattnet kommer dit så har det ju passerat genom kylarens hela kylförmåga och om fartvinden räcker till så startar ju inte elfläkten.....

Röd pil: Vatten in.
Grön pil: Termokontakten
Blå pil: Avkylt vatten ut till motorn.
Mörkgul märkning: Delning av baljan till övre och undre kammare.
Visa bilaga 236203
Om nu farvinden inte räcker till eller inte ens finns alls i bilköer så blir ju vattnet varmare och varmare, termostaten står vidöppen hela tiden och vattnet går bara runt utan nedkylning.
Då börjar det underliga med tillslagstempen på termokontakten som verkar/skall ligga på, tillslag 92° och frånslag 87°.
Det innebär att kylvattnet som gått genom kylaren och går in i motorn där nere redan är ca. tio grader varmare än det skall vara när det går ut ur motorn där uppe innan elfläkten sätter igång. När elfläkten slår från så är vattnet som går in i motorn fortfarande fem grader varmare än det skall vara när det går ut ur motorn.
Om fläkten räcker till och med lite tur så kanske vattnet ut ur motorn kan hålla sig en bit under 100° för med vidöppen termostat så flödar vattnet fort genom motorn.
Det här gör ju att det finns ingen kylreserv av lite kallare vatten, utan att elfläkten måste hinna med så att tempen på vattnet i alla fall kommer ner till 87° för kallare kan det ju inte bli eftersom fläkten slår ifrån vid 87°, och det blir ju svårare och svårare ju högre lufttempen är, och ju slöare fläkten är/har blivit med åren.
Vattnet är under tryck som ger högre kokpunkt så det kanske inte händer, men motortempen ligger ju då i alla fall på uppåt 100° i stället för 82°.
Det sälj ju dessa termokontakter på firmorna och som är original (men jag har sett att det ibland finns termokontakter på 82°/77° på samma ducatosökning).
Om man ex. går in på Biltema och köper en "lös" termokontakt så har den lägsta av de två de har 92°/87° och den andra ändå högre.

Om man då i stället har en termokontakt som startar fläkten kanske vid 82° och slår från vid ex. 72° eller kanske nere vid 68° så verkar tempen (om nu fläkten hinner med) göra att tempen ut ur motorn håller sig runt de 82° eller bara lite mer även i köer eftersom intempen på vattnet i motorn blir nedåt frånslagstempen så länge fläkten går.


Det är en termokontakt som ex. slår till vid 82 och ex. slår ifrån vid 72, men får den då inte hjälp av att farvinden fortsätter att kyla ner vattnet några grader till, utan vattentempen kryper uppåt igen, så slår termokontakten till igen efter bara några graders höjning och får ett område på tillslag vid ca. 75 och frånslag vid normala 72, det blir ett evigt till och från men vattnet håller sig då hela tiden nere mellan 75°och 72° tills farvinden börjar hjälpa till så vattnet kanske kommer nedåt 68°, för då triggar termokontakten åter om och vattnet måste bli 82° igen för att den skall slå till.

Frågan är vilken tillslagstemp den har, så var nivån på invattnet i motorn hamnar. Snabba till och frånslag som du har kan tyda på smalt område, men gamla termokontakter brukar också få ett smalare område när de blir gamla även om de funkar.
Men räcker själva fläkten till så beror det ju bara på termokontakten var tempen hamnar.

Som Herbet skrev, flödet. Man kan se det på m³/min, men även Watt och Amp. Det kan skilja rätt mycket på lika stora fläktar av billig eftermaknadskvalité eller de "fina" och dyra.

På grund av kylarens konstruktion så verkar det som två mindre fläktar, kanske placerade så här kyler mycket bra i två steg både när vattnet går över till andra baljan och tillbaka till första och termokontakten sedan vaktar tempen på vattnet som går ut ur kylaren.
Det brukar då duga med två lite billigare fläktar av lagom storlek samt att det då finns bra flöde kvar för vanliga fartvinden fortfarande.
Visa bilaga 236204
Om meck sker, tänk på.
Det går lättast att kolla tempen på kylvattnet in i motorn med en infratermometer när bilen står och går och fläkten startar och sikta på nedre slangen, samt även kolla hur hög temp man har ut i övre slangen när allt är varmt en varm sommardag straxt innan fläkten startar.

Tänk på att plus spänning ligger på fläkten hela tiden, även när bilen är avstängd och termokontakten jordar ner minus till fläkten så den kan hoppa igång när man fibblar med sladdarna till termokontakten.

Tänk på att (det brukar stå i annonser) att man skall inte styra fläktarna direkt med termokontakten utan den skall styra ett relä som startar fläkten/fläktarna i alla fall fläkt/fläktar med klös i, och då även om man kopplar på nytt, men så att det är jordningen som sluts i reläet.

Kolla spänningen när fläkten går så den är i närheten av batterispänningen. Mät på sladdarna vid fläkten, minus och plus, och inte till bilens jord för att få rätta spänningen vid fläkten när den är igång så även jordfel syns.

Det finns ju tempmätaren, men det finns även en röd varningslampa som skall tändas om motorn blir för varm. Den går att kolla genom att sluta sladden till den vid givaren i motorn till jord. Men om lampan tänds så vet man ju tyvärr inte vid vilken temp en 35 år gammal givare som troligen sällan eller aldrig har slagit till har för temp för varning nu.

Att termokontakter oftast förekommer med höga temperaturer beror ju på att de ofta känner av att tempen på utvattnet från motorn högt upp i kylaren börjar bli för varmt/hett och då slår till så fläkten startar och hinner kyla vattnet mer på sin väg ner genom kylaren, men här i ducatokylaren mäts ju färdignerkylt vatten som tillåts bli 92°.

Här är två länkar till firmor som säljer termokontakter med de lägre temperaturerna, påslag vid 82° och av vid 72° eller 68°.

Och.

Det finns några olika gängor på termokontakter, men vanligast och i ducatokylaren är det M22 x 1,5, och ofta rekommenderas höga temperaturer men det funkar inget bra på gamla Ducato som börjar närma sig eller varnar med röd lampa... om den funkar.

Liiite mycket gnällig info kanske, men tänk på att de här motorerna med lösa cylinderfoder tål inte att gå varma helt enkelt, och det är i alla fall ett faktum som stämmer. De har ju klarat sig länge nu i bilarna, men i alla fall en koll så det finns kraft kvar i fläkten och bra spänning på den när den går, och en termokontakt med lägre temperatur kan inte göra någon skada om man ändå kanske bör byta den gamla mot en ny.
Hög utetemp på sommaren och lite bergsklättring om inte allt är ok. kan vara det som kan tända en förhoppningsvis fungerande röd varningslampa.

De kända spänningsfallen på gamla Ducato får ju inte minst en rätt liten kylfläkt att hamna på gränsen.
Varianten med en strömbrytare inne i bilen som man manuellt kan starta fläkten med om tempmätaren börjar krypa onödigt uppåt är ju inte heller så dumt och enklast kanske, samt koll om det är spänningsfall på fläkten åter.....

Skrivkramp :msn_tongue: .... M.v.h. JANKRO.
OJoj vad intressant läsning. Jag känner att jag går en distansutbildning i "hur man får en gammal Ducato att fungera"! Ja att motorn får bra kylning måste va viktigt. Jag fattar de mesta när jag läst om några gånger ju.. .men ska förkovra mig när det gäller reläer, de e nåt jag aldrig sysslat med.
Annars har jag inte gjort mycket vid Solifern, fick hem 10m3 ved som lavats in i vedbon... kröp under idag och blängde på grenröret men det bara blängde tillbaka.. muttrarna är ju så rostiga så de nästan är runda. Hälsade på i en verkstad i Bjärnum, de hade jobbat med sådana motorer och gamla husbilar. Tyckte de verkade bra, ska nog anlita dem tidigt i vår, då hade de som minst att göra. De sa att det var svårt, en pinnbult verkar avbruten, kanske fler som brister som får borras ut. Då får man kanske montera av topplocket först!!! Ja ja det får man väl kosta på sig när man har en antikvitet av rang...
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Det är viktigt att kylarlocket på expansionskärlet är okej och inte öppnar för tidigt.
Om det är lite dåligt och öppnar vid för lågt tryck är risken stor att motorn kokar. Speciellt om motorn är riktigt varm och ligger på gränsen.

Placeringen av givaren som visar motortempen är lite lurig. Om värmen i kupén är av visar tempmätaren lägre temp än om värmen är på. Flödet ökar ut från topplocket med följd att det kommer ut varmare vatten där givaren är placerad. Givaren är placerad i ett rör som kommer ut från vänster sida på topplocket. Om den givaren behöver bytas ut bör man tänka både en och två gånger. Röret som den sitter i är rost känsligt och kan gå sönder, det är flera som har råkat ut för att röret har rostat sönder. Röret är dessutom inpressat och inte gängat, verkar vara svårt att byta ut.

Dieselbilarna har två fläktar som startar i sekvens vad jag vet. Verkar smart.
Jag ska demontera exp.kärlet och se om det hjälper att rengöra insidan, omöjligt att se nivån trots röd glykol. Locket verkar vara utbytt, passar inte riktigt. Om man kostar på sig ett nytt kärl så är väl öppningstrycket samma på nyare kylstem eller?
Jag tog bort gallret som sitter på sidan av bilen längst bak vid kylskåpet, där inne satt också en radiator, måste va minst 10 i bilen. Där var också ett tjockt lager vägdamm! Det fanns en försänkning ner i golvet under radiatorn som ledde till en perforerad plåt under bilen på ca 2 dm2. Konstig konstruktion....Jag ska leta efter en beg. lucka, typ kassetttoa-lucka och montera bak så man kommer åt brännaren och kylskåpet. Läste din beskrivning om hur man drar ut kylskåpet...aldrig i livet, värre än grenröret...:rolleyes:
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Locket till expansionskärlet. Öppningstrycket för det är inte lätt att hitta.
I handböckerna står det allt från 0,9-1 Bar.
0,5 Bar om man köper ett nytt på nätet.
Det är lite knepigt att trycket skiljer så mycket.
Det borde stå på locket vilket öppningstryck det har.
Jag kommer inte åt min bil, annars hade jag kunnat kolla på mitt lock.
Någon annan kanske kan svara på din fråga.

Radiatorn som du nämner kan vara kondensorn som sitter på baksidan av kylskåpet. Om kylen ska fungera behöver det vara fritt från damm. Vilken total hål i huvudet konstruktion att inte kunna komma åt bakom skåpet. Även den konvektion som ska uppstå bakom skåpet kan knappats fungera. Varmluften blir i princip instängd bakom skåpet. Det går kanske att tänka ut någon lösning med en fläkt/fläktar och plåtar för att leda luften över kondensorn.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
695
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Vittåker har ganska säkert vattenburet värmesystem...

Ps det finns expansionkärl på Autodoc....men jag tror att det är bättre att försöka tvätta original....finns fler på Youtube.

 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Dieselbilarna har två fläktar som startar i sekvens vad jag vet. Verkar smart.
Ja på de flesta dieslar verkar det som, och tvåstegstermokontakten sitter ofta, kanske alltid i nedre baljan på en "vanlig" kylare, och har förmodligen två vettiga steg i temp.
Dessutom så ger ju inte dieslar lika mycket överskottsvärme som en bensinare som skall bort.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Verkar inte ha blivit så värst mycket renare trots alla medel och arbete. Använd Klorin istället men då krävs handskar och kläder som man kan kasta får man stänk så brukar färgen gå bort. Glasögon är också bra koncentrerad Klorin bleker ju bort den smuts som gått in i porerna plus att den tvättar rent bra om det får ligga över natten. Jag använder det ju till mina strålkastare av plast, det börjar bli dags igen var ju ett par år sen sist. Vem var det som sa att bilarna skulle ha strålkastare som kinesiska ögon och göras av billig plast, rent fysikaliskt ska de vara runda. Allt annat är designavdelningens icketekniska kunnandes fel.
Ja dieselbilar ger ju mindre värme normalt men en gammal diesel som får gå hårt ger ganska mycket värme och då drar de en hel del också. Sen är det svårt att jämföra en insprutningsmotor där förbränningen styrs mera av behovet en förgasar motor går ju alltid med bränsleöverskott
 
Senast ändrad:

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Locket till expansionskärlet. Öppningstrycket för det är inte lätt att hitta.
I handböckerna står det allt från 0,9-1 Bar.
0,5 Bar om man köper ett nytt på nätet.
Det är lite knepigt att trycket skiljer så mycket.
Det borde stå på locket vilket öppningstryck det har.
Jag kommer inte åt min bil, annars hade jag kunnat kolla på mitt lock.
Någon annan kanske kan svara på din fråga.

Radiatorn som du nämner kan vara kondensorn som sitter på baksidan av kylskåpet. Om kylen ska fungera behöver det vara fritt från damm. Vilken total hål i huvudet konstruktion att inte kunna komma åt bakom skåpet. Även den konvektion som ska uppstå bakom skåpet kan knappats fungera. Varmluften blir i princip instängd bakom skåpet. Det går kanske att tänka ut någon lösning med en fläkt/fläktar och plåtar för att leda luften över kondensorn.
Jo radiatorn hör till det vattenburna värmesystemet men tycker att där bak blir väl varmt utan den. Sen är det dock så lyxigt att det finns en fläkt bak kylskåpet som ska starta automatiskt "vid behov" enl. bruksanvisningen. Det sitter en från-till knapp på framsidan. Vid till så ska den gå på automatik. Måste montera en lucka bak så jag kan rengöra, vägdammet kommer nog in genom den perforerade plåten i golvet.

Ps. Det finns ju ett galler inne i bilen framför fönstret över kylskåpet, alltså inne vid väggen innanför spisen (de blev krångligt) som luften bak kylskåpet kan strömma upp. Ds.
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
695
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag kollade mitt lock till expansionskärl... men kunde inte se att det fanns något värde instämplat.... men det är ju gammalt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja jag fick ju tvunget ut och kolla, tog in locket och slipade lite, då stod där 1 bar E Savera. Kanske E-Espania....
Hej, ja det är som Herbet skrev tidigare, gamla lock och även i repböcker har det nog stått ca. 1 bar, och frågan är varför det nu står 0.5 bar hos eftermarknaden. Kanske strunt samma och anstränger ju slangarna mindre men ???
Koktempen blir ju lägre också.

Det sägs ju att trycket hjälper cirkulationen, men om man använder den där vätskan som finns som kylmedium och inte kokar, samt skyddar mot rost, så utvidgar den sig inte och kylsystemet är då i det närmaste trycklöst.

M.v.h JANKRO.
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
695
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Om jag vill hälla i lite glykol, och vi förutsätter att det är ännu " originalglykol" i systemet. Vilken sort/typ är mest lämpad? Något som användes för 30 år sedan?
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det är Etylenglykol du tänker på den är giftig och inte blandbar med den andra sorten propylenglykol.
Jag har för mej att den sistnämnda ska hålla sig längre och vara något bättre på att hindra korrosion, den är inte så giftig heller. Pris ungefär samma. Det finns olika färger jag har för mej att propylenglykol är röd men det vet jag inte.
Jo man höjer kokpunkten ett antal grader beroende på inblandningen, viktigast att locket är tätt köpte nytt på autodoc eftersom jag inte litade på packningen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Det är Etylenglykol du tänker på den är giftig och inte blandbar med den andra sorten propylenglykol.
Jag har för mej att den sistnämnda ska hålla sig längre och vara något bättre på att hindra korrosion, den är inte så giftig heller. Pris ungefär samma. Det finns olika färger jag har för mej att propylenglykol är röd men det vet jag inte.
Jo man höjer kokpunkten ett antal grader beroende på inblandningen, viktigast att locket är tätt köpte nytt på autodoc eftersom jag inte litade på packningen.
Jag kommer ihåg en stor ombyggnad av ett stort sjukhem. Alla installationer byttes ut.
Ventilationssystemen som sattes dit hade vätskeburen värmeåtervinning. Ett sånt system består i stora drag av 2 st värmebatterier. Oftast är det glykol i såna system. I det här fallet bestämdes det att vätskan skulle bestå av propylenglykol pga miljöskäl.

Allt byggdes klart. Där tog det stopp. Återvinningskretsarna fick göras om, värmebatterierna var anpassade för etylenglykol. Batterierna var för små för propylenglykol som har sämre värmeledningsförmåga.
Det blev nog ett ganska dyrt misstag.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja propylenglykol var för bra för att det inte var problem med det. Som jag ser det är summan av det hela att har man en äldre värmekänslig bil så gäller etylen glykol, har inte en aning om vad jag har, när jag bytte kylare i gamla bilen så frågade jag och slog i etylenglykol som skulle hålla lite längre och det var mest för rostskyddet. Jag lyssnar alltid på råd från de som kan, själv har jag läst en del men en ensam människa hinner inte fatta alla problem under ens livstid när man har det som hobby.
Kommer ihåg övergången rödsprit / glykol. Man fick kolla regelbundet om hur det var med frostskyddet. Det var en del resonemang om att värmetransporten blev sämre med glykol.
Min bror hade en fin saab 96 tvåtakt med fyrväxlad låda som jag var avundsjuk på han åkte bort och lämnade bilen på gatan med rent vatten i av någon alnledning det blev riktigt kallt ganska plötsligt. Han visste inget om bilar, när jag startade så gick den som alla tvåtaktare igång direkt, men den gick lite trögt och generatorn laddade inte, det var så att vattenpumpen och generatorn var ihopbyggda till en enhet.
Eftersom remskivan stod still så blev det en massa friktions värme som spred sej in via axeln och så småningom smälte isen i pumpen. Starta köra en minut och stoppa osv.
motorn blev ju varm och ville koka bara att stänga av och vänta tog timmar faktiskt att få igång bilen sen åka och köpa glykol för att få igång det hela. Jag skulle vilja se den bil och kylsystem som skulle överleva detta idag.
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
695
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag köpte en flaska av detta ! Enligt etiketten ska det vara blandbart med alla andra sorter glykol..
Peak universal

 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Står att det inte passar min bil, men på flaskan står det att det passar alla märken på varningstexten står det att det innehåller etylenglykol. Märkligt ....
 
Toppen