• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solifer 5500 -88. 13000 mil.

Vittåker

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Hej, nu har jag sågat upp en lucka bak kylskåpet, rensat sotflagor ur skorstenen och brännaren. Brännaren startade äntligen.
Jag har också varit på verkstan, montören knackade in packboxen nån millimeter. Sen var det stopp, nånting tog emot...han trodde där var en kant som skulle stoppa p.boxen men jag sa att där fanns inget före lagret.
Vi lät det va så. Väl hemma kunde jag se att den läckte men mindre än innan.
Kan det va en slitagekant som tog emot?
8 mm packbox. Slå in den lite till?
Den gick lätt att knacka in, små lätta slag räckte.
Kanske inget att bry sig om, lite revirpink undertill so what..ska förlänga skaftet på oljestickan 5 cm, når den knappt,
undrar varför alltid höger drivaxel läcker...Montören sa att man kunde korta fjädern i packboxen...så den klämde hårdare.
Svårt att hitta nån mek. som verkligen vill att det ska bli bra, inte bara få ut bilen ur verkstan så fort som möjligt. IMG_20250323_161054.jpgIMG_20250323_160638.jpg

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hej, nu har jag sågat upp en lucka bak kylskåpet, rensat sotflagor ur skorstenen och brännaren. Brännaren startade äntligen.
Jag har också varit på verkstan, montören knackade in packboxen nån millimeter. Sen var det stopp, nånting tog emot...han trodde där var en kant som skulle stoppa p.boxen men jag sa att där fanns inget före lagret.
Kanske inget att bry sig om, lite revirpink undertill so what..ska förlänga skaftet på oljestickan 5 cm, når den knappt,
undrar varför alltid höger drivaxel läcker...Montören sa att man kunde korta fjädern i packboxen...så den klämde hårdare.
Svårt att hitta nån mek. som verkligen vill att det ska bli bra, inte bara få ut bilen ur verkstan så fort som möjligt. Visa bilaga 238392Visa bilaga 238393
Det ser ut som att packboxens läpp inte alls ligger emot axeln. Jag undrar om det är rätt packbox, hålet ser för stort ut för axeln. Undrar vad det är för vit sak som går att skönja innanför packboxen. Den verkar sitta på axeln. Ser lite skumt ut alltihopa.
Hoppas att det är rätt drivaxel.
Något för Jankro att svara på.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Svårt att hitta nån mek. som verkligen vill att det ska bli bra, inte bara få ut bilen ur verkstan så fort som möjligt. Visa bilaga 238392Visa bilaga 238393
Snyggt gjort med serviceluckan bakom kylskåpet.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
"Svårt att hitta nån mek. som verkligen vill att det ska bli bra, inte bara få ut bilen ur verkstan så fort som möjligt".
Det beror nog mest på att kunderna vill betala så lite som möjligt, annars blir det bråk om det. Noggrannhet tar tid och kostar pengar.
De här gamla bilarna är väldigt exotiska numera, väldigt få känner till dom och alla deras egenheter. T.ex. en packbox som monteras utan stödkant så att den kommer rakt är ju verkligen udda, och betyder att enheten egentligen borde plockas loss och packboxen pressas i med en press av någon typ.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det ser ut som att packboxens läpp inte alls ligger emot axeln. Jag undrar om det är rätt packbox, hålet ser för stort ut för axeln. Undrar vad det är för vit sak som går att skönja innanför packboxen. Den verkar sitta på axeln. Ser lite skumt ut alltihopa.
Hoppas att det är rätt drivaxel.
Något för Jankro att svara på.
Hejsan, ja den vita saken kan jag faktiskt svara på.
Först så sitter ju packboxen fortfarande snett. Den läppen som syns är ju inte tätningsläppen utan dammtungan som skall hindra smuts att komma in till tätningsläppen, vilket är helt ok. men i "bortre nerkant" så är ju den nästan utanför kanten på "hylsan" som vi diskuterat, om inte bilden ljuger så sitter ju packboxen rätt snett fortfarande och lite olja kommer ju ut vid dammtungan vid "främre nerkant" det är ju inte tätt helt enkelt.
Om det verkade ta mot..... Kan det vara så som jag skrev tidigare någonstans att fjädern som håller spänningstryck på själva tätningsläppen lossnade vid monteringen att kränga på packboxen runt hylsan och ligger innanför packboxen runt hylsan, det är inte tätt och fjädern får det att verka som packboxen inte går in mera för den ligger i vägen mellan lagrets innerring och packboxen. Egentligen strunt samma. "Gör om gör rätt."
Det sitter troligen en likadan som den till höger på bilden, om det sitter en bred som den till vänster så kanske den inte får plats, för den är nog för bred även om fjädern sitter kvar på plats runt tätningsläppen...... Men den sitter ju ändå snett nu också så den är mera inne på vissa ställen än på de andra........
PICT0161.JPG

Sedan tar vi vita ringen som också ligger snett och kanske klämd.
Här nedan är en bild på drivaxlarna.
Den som sitter till vänster (korta) sitter ju med snäppringen i spåret på splinesen som håller den på plats, och där sitter det en svart O-ring som skall komma lite i kläm mot hylsan när drivaxeln sitter på plats för att hålla kvar svart kladdigt molybydendisufidfett inne på splinesen för att hindra nötning och rostbildning och göra att det insmorda fettet stannar kvar inne i splinesen och inte kommer ut, samtidigt som O-ringen också tätar så vatten inte kommer in i splinesen och gör att de rostar.
På långa axeln som inte har någon snäppring för den hålls ju på plats i av hållaren och stödlagret som sitter på motorn, där brukar det sitta en vit plastring utanför O-ringen för att få bra kläm på O-ringen mot hylsan så den tätar för att hålla fettet inne, och hålla vatten ute som på andra sidan.
Fundersamt om det finns varken mollyfett eller svart O-ring på plats förutom den sneda plastringen.

Lite dålig bild, men på den till höger (långa med stödlager) sitter det en (här lite gulaktig) plastring utanför O.ringen i stället för den lilla blåmålade kanten som finns på inre drivknutens gjutning till vänster. Gummitallriken på den långa är för att hålla skvättande vatten borta från både tätning och splinesen, för där sitter det ju ingen stor drvknutsklump och skyddar.
Men plastringen skall stödja O-ringen så den tätar mot hylsan in till splinesen.
PICT0197.JPG

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Vittåker

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
r (långa med stödlager) sitter det en (här lite gulaktig) plastring utanför O.ringen i stället för
Ja på min bild verkar det finnas ett spår eller kant som ska hindra plastringen från att glida ut. Men eftersom den sitter så långt in och snett så kan man undra hur o-ringen mår.
Nä jag får berätta för verkstadschefen vad jag anser om deras arbete, sen får jag kolla med husbilsverkstäder om de anser sig kunna montera en packbox på rätt sätt. Usch och tvi...Det är inte lönt att hålla på och jiddra med dåliga verkstäder. Tack för god hjälp.

Toppen