• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solifer 5500 -88. 13000 mil.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja de kunde ha varit mindre och ändå täckt hela höjden tillsammans som är det viktigaste. Men alla mindre drar lika mycket ström/80W så...... en smaksak. Tänk bara på och kolla för fästklackarna ?? (kan ha fel) ökar väl storleken/bredden på fläktarna tror jag, men då kanske du kan vrida dem 90° så fästena hamnar på höjden i stället.
Fläktarna är ju så öppna, och med monteringssatserna som fasthållning så blir det ju inte mer täppt än så här, så då är ju flödet av fartvinden inte mycket störd. när man kör.

OBS. tänk på, och jag vet faktiskt inte hur Biltemas fläktar är, men på en del fläktar som man kan använda både som tryckande om de monteras framför kylaren, eller som sugande om de sitter bakom kylaren som i ditt fall så skall själva roterande fläkten i fläkten vändas åt rätt håll.

M.v.h. JANKRO.

Ps. kollade och fläktvingarna kan/skall vändas, beroende på om de sitter som tryckande eller som sugande från början naturligtvis.
 
Senast ändrad:

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Monterat dit fläktarna i eftermiddag, ser bra ut, fick lossa kylaren och trycka in den lite för att få dit stripsen framifrån. Jag har ju gjort allting i fel ordning. Skulle tagit bort kylaren först, spolat igenom allting, monterat termokontakt och fläktar behändigt och sedan monterat tillbaka kylaren.:mad:
Jaja det gick så här också. Upptäckte att var vått under nedre kylarslangen, gjorde en Herbeter och satte en extra slangklämma:).
Torkade och såg att det kom från termokontakten, ja den ska ju bytas ändå, hoppas inte plastmöget är sprucket.
Otroligt mycket sladdar på kors och tvärs, bruna, svarta, röda, gula, blåa....vid ena sidan en boll av sladdar hopknölade, kopplingar, stift, osv.
Är alltid svart sladd jord? På nya fläktarna finns en blå och en svart, hoppas blå ska kopplas till plus.
Det märks att jag är den 19:e ägaren till bilen, alla har vär dragit sina sladdar hit och dit så har det blivit rörigt.

( Mer gnäll: Fick medicin till hunden idag från Apotea, en årsförbrukning, men utgångsdatum i februari...40 min. i telefon kö, sen en snorkig dam, sen mejl om hur jag ska skicka bilder på förpackningen och sen skicka tillbaka medicinen.)
Trevlig helg!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Är alltid svart sladd jord? På nya fläktarna finns en blå och en svart, hoppas blå ska kopplas till plus.

Trevlig helg!
Hej, det beror bara på vilket håll fläktmotorn skall gå åt. Likströmsmotor som går lika bra åt båda håll.
Fläktvingarna skall ju ev. vändas om de sitter åt fel håll så den konvexa →( sidan av bladen är framåt i bilen där luft skall sugas från och sedan är det ju bara att koppla så att fläkten/fläktarna går åt det håll så det blåser bakåt mot växellådan.
Hoppas du redan gjort det enligt Ps. i inlägg #121 och Biltemainstruktionen nedan, eftersom de nu sitter på plats, annars blir det väldigt reducerad effekt på dem, och måste tyvärr ändras/vändas rätt i så fall.

"Kylfläkt i universalt utförande med vändbara blad för sugande eller tryckande funktion."


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, det beror bara på vilket håll fläktmotorn skall gå åt. Likströmsmotor som går lika bra åt båda håll.
Fläktvingarna skall ju ev. vändas om de sitter åt fel håll så den konvexa →( sidan av bladen är framåt i bilen där luft skall sugas från och sedan är det ju bara att koppla så att fläkten/fläktarna går åt det håll så det blåser bakåt mot växellådan.
Hoppas du redan gjort det enligt Ps. i inlägg #121 och Biltemainstruktionen nedan, eftersom de nu sitter på plats, annars blir det väldigt reducerad effekt på dem, och måste tyvärr ändras/vändas rätt i så fall.

"Kylfläkt i universalt utförande med vändbara blad för sugande eller tryckande funktion."


M.v.h. JANKRO.
Det är inte säkert att en likströmsmotor går lika bra åt båda håll, det beror på hur den är konstruerad.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är inte säkert att en likströmsmotor går lika bra åt båda håll, det beror på hur den är konstruerad.

Nej absolut inte säkert, det är olika. Men de här "billigare" till kylarna som kan användas till både tryckande och sugande funktion och som man skall vända fläktbladen på är likvärdiga åt båda håll, förenklar väl lagerhållningen lite samt håller sig lägre i Watt än de där som har böjda "vingar" och ibland mer än tredubbla effekten.
Den här rackar'n är lite större visserligen men är på 260W i stället för 80W, kostar fem gånger så mycket som Biltemas motsvarande (16") men då får man bestämma sig om vill ha tryckande eller sugande funktion på den från början.
Den påstås skyffla 3320m³/tim. i stället för ca. 1000m³/tim. för Biltemas i motsvarande storlek.
Kylarfläkt.JPG
En gammal Ducato bensin njuter troligen fullt ut även om den "bara" har två Biltemafläktar där fram i stället för original gräddvisp med dålig spänning när det börjar bli hett i köer och klättring över lite jobbiga bergsvägar. Det verkar som de i alla fall har så bra kvalité att de håller länge. Två blir ju lite extra säkerhet om en skulle gå sönder dessutom, för utan fläkt måste man stanna för att rädda motorn om man inte kan hålla upp hastigheten och farvinden.

Vi hade typ "småmotorer", men som användes som tachometer/varvräknare i maskiner till att hålla koll på hastigheten på stora motorer så att säga, och de ställde man in spänningen ut från vid ex. 1000v/min genom att vrida på gaveln så att kolen flyttade läge i förhållande till magneterna.
Om man gör så på en motor i stället så blir den optimerad bara åt ett håll, och sämre åt det andra. Sedan finns det troligen mer finesser med placeringen mellan kolen, magneter, kraft m.m.

Det är möe grejjer på ett spett sa bonden och klia sig i huvudet :confused:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Nej absolut inte, det är olika. Men de här "billigare" till kylarna som kan användas till både tryckande och sugande funktion och som man skall vända på fläktbladen på är likvärdiga åt båda håll, förenklar väl lagerhållningen lite samt håller sig lägre i Watt än de där som har böjda "vingar" och ibland mer än tredubbla effekten.
Den här rackar'n är lite större visserligen men är på 260W i stället för 80W, kostar fyra gånger så mycket men då får man bestämma sig om vill ha tryckande eller sugande funktion på den från början.
Den påstår skyffla 3320m³/tim. i stället för ca. 800m³/tim. för Biltemas.
Visa bilaga 236681
En gammal Ducato bensin njuter troligen fullt ut även om den "bara" har två Biltemafläktar där fram i stället för original gräddvisp när det börjar bli hett i köer och klättring över lite jobbiga bergsvägar. Det verkar som de i alla fall har så bra kvalité att de håller länge. Två blir ju lite extra säkerhet om en skulle gå sönder dessutom, för utan fläkt måste man stanna för att rädda motorn om man inte kan hålla upp hastigheten och farvinden.

Vi hade typ "småmotorer", men som användes som tachometer/varvräknare i maskiner till att hålla koll på hastigheten på stora motorer så att säga, och de ställde man in spänningen ut från vid ex. 1000v/min genom att vrida på gaveln så att kolen flyttade läge i förhållande till magneterna.
Om man gör så på en motor i stället så blir den optimerad bara åt ett håll, och sämre åt det andra. Sedan finns det troligen mer finesser med placeringen mellan kolen, magneter m.m.

Det är möe grejjer på ett spett sa bonden och klia sig i huvudet :confused:.

M.v.h. JANKRO.
Jo jag har faktiskt byggt om en startmotor ford 1,2kw eftersom den var godkänd som vinch i modellfygsammanhang och då talar vi om sm och em.
Man hade en apparat som mätte det inre motståndet med låst axel under väldigt kort tid.
Att flytta kolen på min startmotor med en helt ny gavel byggd i aluminium var enkelt.
Att öka effekten till nästan det dubbla skulle ha gått. Istället för att lasta ner en lågvarvig motor så mycket som gick för att töja en nylonlina så mycket man kunde för att få en slangbelle effekt kunde man om man utnyttjat det fått en mycket högre utgångshastighet.
Det som är intressant är att det satt flerfaldig sm segrare tillika silver em medaljör och flera andra som tyckte det sportsligt skulle vara tveksamt även om de med godkända vinchar enligt mätningarna skulle kunna använda dom.
Roligt att se att man höll på andemeningen i regelverket inte i den tekniska möjligheten att förbättra.
På tävling skulle det vara lika.
Tilläggas ska att jag själv hade inget med den typen av tävlingar att göra egentligen hade inget i den prisklassen att flyga med.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Hej, sladdarna är dradda, allt kopplat, reläet på plats och den nya termokontakten 82-72 grader iskruvad. Provstartat "vrål"åket, fläktarna gick igång strax innan mätaren nått 90 gradersmarkeringen. Blåser inåt. Allt fungerar. Ja tack vare god handledning.

Tråkigt väder, fint duggregn, varför fortsatte jag inte att bygga carport, grävde ner plintar sen tröttnade jag...
När det blir torrt väder ska jag fortsätta pyssla med det elektriska, försöka samla ihop sladdar och dra dom snyggare. I min Volvo från 2000 syns inte en sladd i motorutrymmet. Skönt att öppna huven och se att det är rent och prydligt. Solifer är latin och betyder "ljusbäraren", det namnet förpliktigar ju. Mvh, Ingvar.P1010749.JPGP1010750.JPG
 
Toppen