Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Tack, ja jag tog ingen bild under bilen, där finns det en hel del att åtgärda. Men det ska väl gå de me. Ruggigt väder att jobba där nu. Blir roligare till våren....Härligt Vittåker. Nej, gamla hässleholmare skojar man inte bort! Din bil är så fin!
//Krister, gammal hässleholmare.
Möss kan klättra på stegar.Observera min mussäkring av plåt runt bilen!
Brukar kolla varje morgon så de inte rest några stegar eller kastat över rep med krokar...Möss kan klättra på stegar.
Trevligt att se att någon som tar tag i det här ordentligt! Om du också körde ett mellansteg med kylarrensning har du gjort allt som går förHej, vad gör en soliferist en lördagseftermiddag när "normala" människor i gemen förbereder kvällens galanterier? Jo han går ut och demonterar expansionskärlet på husbilen, tömmer ut den dyra longlifeglykolen som han fyllde i för en månad sen, den var grynig... den får silas och användas i min andra veteran med trasig toppackning, en Nuffield -64.
Spolade igenom allt, kylaren både uppifrån och nerifrån genom "baljorna"...det gick bra stt spola genom den omtalade luftslangen högst upp, men man blev blöt!
Tvättade exp.kärlet, verktyg som användes var "böndernas räddning" med en svamp faststurrad framtill. Blev som nytt, nu kan man se "livello a freddo". Noterade att kylarens anslutningar är av plast, liksom gavlarna. Är det original?
Reservhjulet rullade jag in i ett skjul, årtalet på sidan var -88, såg ut som det var tillverkat igår, Pirelli. Jag skulle vilja ha det baktill på bilen, kanske med stöd på kofångaren eller nåt, eller inne under bordet att ha fötterna på..
Nu gäller det att köpa ny biltemaglykol, fylla systemet, varmköra och lufta noga så frostskyddet når runt i alla skrymslen inför vintern.
Jobbigt med dubbla bilder
Visa bilaga 236430Visa bilaga 236430Visa bilaga 236431Visa bilaga 236431
Vilket slit.Hej, vad gör en soliferist en lördagseftermiddag när "normala" människor i gemen förbereder kvällens galanterier? Jo han går ut och demonterar expansionskärlet på husbilen, tömmer ut den dyra longlifeglykolen som han fyllde i för en månad sen, den var grynig... den får silas och användas i min andra veteran med trasig toppackning, en Nuffield -64.
Spolade igenom allt, kylaren både uppifrån och nerifrån genom "baljorna"...det gick bra stt spola genom den omtalade luftslangen högst upp, men man blev blöt!
Tvättade exp.kärlet, verktyg som användes var "böndernas räddning" med en svamp faststurrad framtill. Blev som nytt, nu kan man se "livello a freddo". Noterade att kylarens anslutningar är av plast, liksom gavlarna. Är det original?
Reservhjulet rullade jag in i ett skjul, årtalet på sidan var -88, såg ut som det var tillverkat igår, Pirelli. Jag skulle vilja ha det baktill på bilen, kanske med stöd på kofångaren eller nåt, eller inne under bordet att ha fötterna på..
Nu gäller det att köpa ny biltemaglykol, fylla systemet, varmköra och lufta noga så frostskyddet når runt i alla skrymslen inför vintern.
Jobbigt med dubbla bilder
Visa bilaga 236430Visa bilaga 236430Visa bilaga 236431Visa bilaga 236431
Vilket slit vad du kämpar.Hej, vad gör en soliferist en lördagseftermiddag när "normala" människor i gemen förbereder kvällens galanterier? Jo han går ut och demonterar expansionskärlet på husbilen, tömmer ut den dyra longlifeglykolen som han fyllde i för en månad sen, den var grynig... den får silas och användas i min andra veteran med trasig toppackning, en Nuffield -64.
Spolade igenom allt, kylaren både uppifrån och nerifrån genom "baljorna"...det gick bra stt spola genom den omtalade luftslangen högst upp, men man blev blöt!
Tvättade exp.kärlet, verktyg som användes var "böndernas räddning" med en svamp faststurrad framtill. Blev som nytt, nu kan man se "livello a freddo". Noterade att kylarens anslutningar är av plast, liksom gavlarna. Är det original?
Reservhjulet rullade jag in i ett skjul, årtalet på sidan var -88, såg ut som det var tillverkat igår, Pirelli. Jag skulle vilja ha det baktill på bilen, kanske med stöd på kofångaren eller nåt, eller inne under bordet att ha fötterna på..
Nu gäller det att köpa ny biltemaglykol, fylla systemet, varmköra och lufta noga så frostskyddet når runt i alla skrymslen inför vintern.
Jobbigt med dubbla bilder
Visa bilaga 236430Visa bilaga 236430Visa bilaga 236431Visa bilaga 236431
Klart att man skall ta ur pluggen också, varför skulle det vara så stort problem att få den tät? Förmodligen en kopparbricka som tätning. Som belöning får man ett så rent motorblock som möjligt utan att ta isär motorn. Och bästa möjliga kylning!Vilket slit.
En fundering bara. Du skriver att glykolen som du tappade ur var grynig. Det jag funderar på om det har varit propylenglykol i kylsystemet. Propylen och etylen är inte blandbara.
Vad hällde du i för sorts glykol. Vad tidigare ägare hällde är det ingen som vet.
Att vätskan är gryning kan även bero på att rost och annan sörja. Ta gärna en funderare om du vill/ vågar öppna den bakre avtappningspluggen på motorblocket. Det kan vara kvar grynig sörja kvar i Blocke. Jag uppskattar att det var ca: 1-1,5 kvar i motorblocket i min bil efter tömning av kylsystemet. Jag fick i 7,5L.
Bra att tänka på. Etylenglykol är giftig.
Inget för barn, husdjur.
Vilket slit vad du kämpar.
En fundering bara. Du skriver att glykolen som du tappade ur var grynig. Det jag funderar på om det har varit propylenglykol i kylsystemet. Propylen och etylen är inte blandbara.
Vad hällde du i för sorts glykol. Vad tidigare ägare hällde är det ingen som vet.
Att vätskan är gryning kan även bero på att rost och annan sörja. Ta gärna en funderare om du vill/ vågar öppna den bakre avtappningspluggen på motorblocket. Det kan vara kvar grynig sörja kvar i blocket. Jag uppskattar att det var ca: 1-1,5 kvar i motorblocket i min bil efter tömning av kylsystemet. Jag fick i 7,5L.
Jag vet inte om jag skulle våga öppna pluggen på baksidan av motorn.
Dels skulle det vara slabbigt värre under bilen. Kommer pluggen att hålla tätt.
Det ser ut att finnas en bricka.
Bra att tänka på. Etylenglykol är giftig.
Inget för barn eller husdjur.
Det blev lite konstigt med inlägget dubbla texter som delvis blev olika.
Ja det är ju inte försent ännu, ska gå ut o leta efter pluggen när det slutat regna, om man kommer åt den uppifrån, kylarrens ska man väl köra med några mil? Det får nog va tills den är riktigt körbar utan hörselskydd. Till sommaren. Behöver man ta bort termostaten och spola från det hållet? Eller räcker det från slangen från exp.kärlet?Klart att man skall ta ur pluggen också, varför skulle det vara så stort problem att få den tät? Förmodligen en kopparbricka som tätning. Som belöning får man ett så rent motorblock som möjligt utan att ta isär motorn. Och bästa möjliga kylning!
Ja så kan de visst varit. Det finns en skvätt i en neutral flaska i bilen som det skrivits glykol på. (Kan ju testa på grannens katt vilken sort det är, tar väl några dar innan svar....) Nä, skojar, jag är djurvän.om det har varit propylenglykol i kylsystemet. Propylen och etylen är inte blandbara.
Post in thread 'Motorn kokar'Ja det är ju inte försent ännu, ska gå ut o leta efter pluggen när det slutat regna, om man kommer åt den uppifrån, kylarrens ska man väl köra med några mil? Det får nog va tills den är riktigt körbar utan hörselskydd. Till sommaren. Behöver man ta bort termostaten och spola från det hållet? Eller räcker det från slangen från exp.kärlet?
Ja jag var precis ute och tittade, såg ingen plugg uppifrån, den får sitta där. Kryper inte under förrän till våren..hyyyy...Fast enklare är väl att göra några...kanske tre byten av kylarvätska... antingen med bara vatten... och köra några mil...o nytt byte... eller bättre med glykolblandning.... kylarrens? Kanske? Du ser ju hur mycket renare det blir efter varje byte.... o så lär du dig ju hur du får in glykol och får ut luft.... o tar inga risker... Du har ju redan bultar som ska bort....Du tar en risk om du försöker ta bort den pluggen.... det finns optimister o pessimister...
Det var bilden på pluggen jag ville visa. Då slipper Vittåker leta efter den.Jo jo jag vet.... men enligt Jankro brukar det funka att byta kylarvätska....o få ut luft..... så egentligen lite konstigt att man kan köra ända från Malaga....o sen får problem? ? ? Vi får förhoppningsvis efter hand veta mera... varför det blivit så!
Ps jag tror mera på att i den mån det går byta och se över gummislangar.... jag har inte hittat alla.... jag kollade på Axel Augustin... men det finns kanske någon universal man kan använda?
Har du kollat hos Axel Augustin?Det var bilden på pluggen jag ville visa. Då slipper Vittåker leta efter den.
Den nedre slangen har jag inte lyckats hitta någonstans. Slangen som visas och även måtten stämmer inte. Jag ska fortsätt att leta. Det kanske går att skarva som du skriver.
Den övre köpte jag hos Autoexperten. Den verkar vara slutsåld på alla andra ställen.