lasseobettan
HBK Medlem
Det är samma lock som till dricksvattentanken på nyare bilar.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ja det verkar så, va bra, kunde frågat här direkt ju..Det är samma lock som till dricksvattentanken på nyare bilar.
Hej, jag har letat efter ett låsbart tanklock på en personbilsskrot. Verkar va en unik anslutning, kunde inte hitta nån bil med dessa tre "hack". Känner ni till något bilmärke med den anslutningen? Jag har ännu inte sökt vidare på t ex nya husbilsdelar osv.
Hejsan, eftersom det står passar Fiat,Peugeot, Citroën så är det nog ett lock till originalpåfyllningen som i stället för de tre hakarna har en stor gänga så man skruvar fast hela locket innan man frikopplar ytterdelen.Jag letade lite? ? ?
Hallå där, kolla in VALEO Tanklock i AUTODOC-appen https://m.autodoc.se/valeo/1072018
Hej, nä det finns ingen luftning från tanken, det fanns när jag köpte den.. ett hål på gummislangbiten som sitter mellan tankröret och tanken hehe. Tanken var kletig på undersidan av spilld bensin som löst upp underredsmassa...Hålet var sprucket och upplöst, hade nog varit hål länge. Jag har lagat tillfälligt med vulkplåster. Slangen har en böj ca 30 grader. Det är lite detektivarbete med att hitta delar till en så gammal bil, finns inte varsomhelst.tanken har någon annan liten andningsventil som brukar synas på insidan där påfyllningen sitter e
Ja de måste jag kolla om den finns på min, den är då för att motverka vaccum i tanken, du spänner alltså inte locket helt men kan ändå låsa det. Ja det måste ventileras på nåt sätt, det syns på bilderna.Det finns en backventil som sitter på en smal slang som är pla
Jag har haft bilen ett halvår och bara tankat en gång så de drar inte mycket de gamla bensinarna....![]()
Kan vara lite olika på tillverkare av husdelen. Men normalt så brukar det faktiskt vara en tunnare slang som kommer från tanken (den som Herbet nämner), som på eftermarknadsgrejen på helintegrerade skall släppa ut luft från tanken ända uppe vid halsen på tankröret där tankmunstycket är instucket, så inte luften som skall ut vartefter man fyller bränsle måste upp genom grova röret där bränslet rinner ner, och där uppe brukar troligen också lite ventilation finnas för tryckutjämning när tanklocket är på.Hej, nä det finns ingen luftning från tanken, det fanns när jag köpte den.. ett hål på gummislangbiten som sitter mellan tankröret och tanken hehe. Tanken var kletig på undersidan av spilld bensin som löst upp underredsmassa...Hålet var sprucket och upplöst, hade nog varit hål länge. Jag har lagat tillfälligt med vulkplåster. Slangen har en böj ca 30 grader. Det är lite detektivarbete med att hitta delar till en så gammal bil, finns inte varsomhelst.
Ja jag ska fixa lufthål i det nya tanklocket. Jag märkte när jag tankade bilen att man kan inte ösa på fullt med tankmunstycket och absolut inte stå framför, som jag gjorde, när det blir övertryck och nån liter sprutar upp ur hålet. Men vad snabbt bensin torkar från kläder! Man får lyfta munstycket lite så luften kommer ut.
#149I inlägg #49 skrivs det om, och visas, ett tanklock till ett originalchassi. Påfyllningen – inklusive själva locket – på en helintegrerad bil är, som tidigare skrivits, helt annorlunda utförd.
Haha, ja jag har bara kört till och från verkstan sen jag köpte den, ca 7 mil...och tankade för 800...huvaligen..Det är inte hur ofta man tankar som avgör bensinförbrukningen, utan helt enkelt hur långt man åker
Ja nu kom jag ihåg..det finns en grön slang i motorutrymmet vid vä. sida, den hänger löst, där sitter en grej på den, det är nog backventilen från tanken. Ska kolla imorron. Tack för bra tips allihop.en tunnare slang som kommer från tanken (den som Herbet
Som sagt liite luddigt ibland både original och eftermarknadsfunktion. Kolla ventilen om den möjligen kanske kan "läcka" lite åt båda håll.... Eller kanske ett litet lämpligt hål där i slangen stället för i tanklocket... Ev. bättre som en enkel ventilation kan se ut, en slits på slangen kanske en cm. lång, som är lite tunnare nertagen där slitsen är, och då nästan tät förutom vid över eller undertryck så läcker det lite lagom i slitsen.Ja nu kom jag ihåg..det finns en grön slang i motorutrymmet vid vä. sida, den hänger löst, där sitter en grej på den, det är nog backventilen från tanken. Ska kolla imorron. Tack för bra tips allihop.
Ps. Men om där sitter en backventil så ventilerar den ju in, inte ut när man tankar bränsle..Ds.
HMMMM. Den förbrukningen, nya fläktar och så även verkstadsräkningen på det efter endast 7mil. Ja det svider att ha husbil.... Du slipper ju i alla fall den fantasifulla skatten som är nu för tiden....Haha, ja jag har bara kört till och från verkstan sen jag köpte den, ca 7 mil...och tankade för 800...huvaligen..