• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solifer 5500 -88. 13000 mil.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.085
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag har letat efter ett låsbart tanklock på en personbilsskrot. Verkar va en unik anslutning, kunde inte hitta nån bil med dessa tre "hack". Känner ni till något bilmärke med den anslutningen? Jag har ännu inte sökt vidare på t ex nya husbilsdelar osv.

Hej, du har redan fått svar att locket kommer från campingmarknaden och inte från bilvärlden.
Hela enheterna fanns/finns som Bensin/Diesel/Vatten som text, och de till bränsle satt på de bilar som hade byggts som helintegrerade.

Skulle bara tillägga att det finns lite överallt att köpa men det är lite luddigt vilka som är original nu för tiden och en del passar inte så bra när man vrider åt dem och sedan frikopplar ytterdelen med nyckeln så den bara snurrar löst för att hindra andra att komma in.

Men... bara så du inte får mysko fel när du åker med bilen vartefter. En del lock är lite lagom ventilerade och en del blir helt täta, och då beror det på om tanken har någon annan liten andningsventil som brukar synas på insidan där påfyllningen sitter eller om andningen skall ske genom locket, oftast är nog bränslelocken täta (eller kanske har en ventilfunktion och inte bara ett litet hål) eller annars så sker andningen bara på insidan... Om det funkar.
Kolla bara upp lite så du inte får vacuum i tanken (eller övertryck) med nytt lock.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.085
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag letade lite? ? ?

Hallå där, kolla in VALEO Tanklock i AUTODOC-appen https://m.autodoc.se/valeo/1072018
Hejsan, eftersom det står passar Fiat,Peugeot, Citroën så är det nog ett lock till originalpåfyllningen som i stället för de tre hakarna har en stor gänga så man skruvar fast hela locket innan man frikopplar ytterdelen.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.025
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Eftersom den här Solifer-modellen, såvitt jag minns, är byggd av Hymer kanske en Hymer-återförsäljare kan hjälpa dig.

Annars tror jag att du hittar ett passande lock här: Påfyllningar men, som Jankro skrev, kolla att luftningen av tanken blir den rätta.

Pålle
 
Senast ändrad:

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
tanken har någon annan liten andningsventil som brukar synas på insidan där påfyllningen sitter e
Hej, nä det finns ingen luftning från tanken, det fanns när jag köpte den.. ett hål på gummislangbiten som sitter mellan tankröret och tanken hehe. Tanken var kletig på undersidan av spilld bensin som löst upp underredsmassa...Hålet var sprucket och upplöst, hade nog varit hål länge. Jag har lagat tillfälligt med vulkplåster. Slangen har en böj ca 30 grader. Det är lite detektivarbete med att hitta delar till en så gammal bil, finns inte varsomhelst.
Ja jag ska fixa lufthål i det nya tanklocket. Jag märkte när jag tankade bilen att man kan inte ösa på fullt med tankmunstycket och absolut inte stå framför, som jag gjorde, när det blir övertryck och nån liter sprutar upp ur hålet. Men vad snabbt bensin torkar från kläder! Man får lyfta munstycket lite så luften kommer ut. Jag har haft bilen ett halvår och bara tankat en gång så de drar inte mycket de gamla bensinarna....:rolleyes:
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
912
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Om det inte framgår om vattentanklocket du ska köpa är ventilerat eller inte så kan du testa det. Jag antar att du har ett likadant lock på vattentanken. När jag tömmer vattentanken hör jag hur det susar i tanklocket, dvs luft släpps in där efter hand som vattnet rinner ut. Skulle det varit tätt hade vattnet varit svårare att tömma även om jag även har kranarna öppna när jag tömmer.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.653
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Det finns en backventil som sitter på en smal slang som är placerad i framkanten av bränsletanken, mot motorn. Den är till för att förhindra att det blir vacuum i tanken. På min bil var den igensatt. Du behöver inte ta loss ventilen, du kan peta bort all smuts med ventilen på plats. Jag brukar aldrig dra åt tanklocket.
Annars kan det gå som på bilderna. Det var över 30 grader varmt ute när det hände.
Fiat Ducato bensinare 1989

Kan ha ett lock
husbilsdemontering.se
 

Bilagor

  • IMG_20220722_124938.jpeg
    IMG_20220722_124938.jpeg
    5,1 MB · Visningar: 28
  • IMG_20220722_124943.jpeg
    IMG_20220722_124943.jpeg
    2,9 MB · Visningar: 28

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.025
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
I inlägg #49 skrivs det om, och visas, ett tanklock till ett originalchassi. Påfyllningen – inklusive själva locket – på en helintegrerad bil är, som tidigare skrivits, helt annorlunda utförd.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.085
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har haft bilen ett halvår och bara tankat en gång så de drar inte mycket de gamla bensinarna....:rolleyes:

Råder en viss liten missuppfattning där... Det är inte hur ofta man tankar som avgör bensinförbrukningen, utan helt enkelt hur långt man åker med bilen......... Bara så det inte kommer som chock på första långresan....o_O
Däremot om det är ett öppet hål i tanklocket utan lite ventilfunktion så tillkommer en viss avdunstning hela tiden.
-----------------------------------------------------------------
Hej, nä det finns ingen luftning från tanken, det fanns när jag köpte den.. ett hål på gummislangbiten som sitter mellan tankröret och tanken hehe. Tanken var kletig på undersidan av spilld bensin som löst upp underredsmassa...Hålet var sprucket och upplöst, hade nog varit hål länge. Jag har lagat tillfälligt med vulkplåster. Slangen har en böj ca 30 grader. Det är lite detektivarbete med att hitta delar till en så gammal bil, finns inte varsomhelst.
Ja jag ska fixa lufthål i det nya tanklocket. Jag märkte när jag tankade bilen att man kan inte ösa på fullt med tankmunstycket och absolut inte stå framför, som jag gjorde, när det blir övertryck och nån liter sprutar upp ur hålet. Men vad snabbt bensin torkar från kläder! Man får lyfta munstycket lite så luften kommer ut.
Kan vara lite olika på tillverkare av husdelen. Men normalt så brukar det faktiskt vara en tunnare slang som kommer från tanken (den som Herbet nämner), som på eftermarknadsgrejen på helintegrerade skall släppa ut luft från tanken ända uppe vid halsen på tankröret där tankmunstycket är instucket, så inte luften som skall ut vartefter man fyller bränsle måste upp genom grova röret där bränslet rinner ner, och där uppe brukar troligen också lite ventilation finnas för tryckutjämning när tanklocket är på.
Men hur som helst så kolla att du har liite ventilation i alla fall, i värsta fall genom tanklocket.
Om det en varm dag luktar lite bensin vid tanklocket, så betyder det att det inte bara ventilerar tanken liiite, utan att det dunstar bensin hela tiden :(.
Det som kallas "Reservlock svart" en bit ner på sidan för 245:- i Ingrid o Pålle's inlägg är nog det rätta för din bil, även om det för tillfället är beställningsvara.

M.v.h. JANKRO.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
en tunnare slang som kommer från tanken (den som Herbet
Ja nu kom jag ihåg..det finns en grön slang i motorutrymmet vid vä. sida, den hänger löst, där sitter en grej på den, det är nog backventilen från tanken. Ska kolla imorron. Tack för bra tips allihop.

Ps. Men om där sitter en backventil så ventilerar den ju in, inte ut när man tankar bränsle..Ds.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.085
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja nu kom jag ihåg..det finns en grön slang i motorutrymmet vid vä. sida, den hänger löst, där sitter en grej på den, det är nog backventilen från tanken. Ska kolla imorron. Tack för bra tips allihop.

Ps. Men om där sitter en backventil så ventilerar den ju in, inte ut när man tankar bränsle..Ds.
Som sagt liite luddigt ibland både original och eftermarknadsfunktion. Kolla ventilen om den möjligen kanske kan "läcka" lite åt båda håll.... Eller kanske ett litet lämpligt hål där i slangen stället för i tanklocket... Ev. bättre som en enkel ventilation kan se ut, en slits på slangen kanske en cm. lång, som är lite tunnare nertagen där slitsen är, och då nästan tät förutom vid över eller undertryck så läcker det lite lagom i slitsen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.085
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Haha, ja jag har bara kört till och från verkstan sen jag köpte den, ca 7 mil...och tankade för 800...huvaligen..
HMMMM. Den förbrukningen, nya fläktar och så även verkstadsräkningen på det efter endast 7mil. Ja det svider att ha husbil.... Du slipper ju i alla fall den fantasifulla skatten som är nu för tiden....

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen