• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solifer 5500 -88. 13000 mil.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.146
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag har letat efter ett låsbart tanklock på en personbilsskrot. Verkar va en unik anslutning, kunde inte hitta nån bil med dessa tre "hack". Känner ni till något bilmärke med den anslutningen? Jag har ännu inte sökt vidare på t ex nya husbilsdelar osv.

Hej, du har redan fått svar att locket kommer från campingmarknaden och inte från bilvärlden.
Hela enheterna fanns/finns som Bensin/Diesel/Vatten som text, och de till bränsle satt på de bilar som hade byggts som helintegrerade.

Skulle bara tillägga att det finns lite överallt att köpa men det är lite luddigt vilka som är original nu för tiden och en del passar inte så bra när man vrider åt dem och sedan frikopplar ytterdelen med nyckeln så den bara snurrar löst för att hindra andra att komma in.

Men... bara så du inte får mysko fel när du åker med bilen vartefter. En del lock är lite lagom ventilerade och en del blir helt täta, och då beror det på om tanken har någon annan liten andningsventil som brukar synas på insidan där påfyllningen sitter eller om andningen skall ske genom locket, oftast är nog bränslelocken täta (eller kanske har en ventilfunktion och inte bara ett litet hål) eller annars så sker andningen bara på insidan... Om det funkar.
Kolla bara upp lite så du inte får vacuum i tanken (eller övertryck) med nytt lock.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.146
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag letade lite? ? ?

Hallå där, kolla in VALEO Tanklock i AUTODOC-appen https://m.autodoc.se/valeo/1072018
Hejsan, eftersom det står passar Fiat,Peugeot, Citroën så är det nog ett lock till originalpåfyllningen som i stället för de tre hakarna har en stor gänga så man skruvar fast hela locket innan man frikopplar ytterdelen.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.096
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Eftersom den här Solifer-modellen, såvitt jag minns, är byggd av Hymer kanske en Hymer-återförsäljare kan hjälpa dig.

Annars tror jag att du hittar ett passande lock här: Påfyllningar men, som Jankro skrev, kolla att luftningen av tanken blir den rätta.

Pålle
 
Senast ändrad:

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
tanken har någon annan liten andningsventil som brukar synas på insidan där påfyllningen sitter e
Hej, nä det finns ingen luftning från tanken, det fanns när jag köpte den.. ett hål på gummislangbiten som sitter mellan tankröret och tanken hehe. Tanken var kletig på undersidan av spilld bensin som löst upp underredsmassa...Hålet var sprucket och upplöst, hade nog varit hål länge. Jag har lagat tillfälligt med vulkplåster. Slangen har en böj ca 30 grader. Det är lite detektivarbete med att hitta delar till en så gammal bil, finns inte varsomhelst.
Ja jag ska fixa lufthål i det nya tanklocket. Jag märkte när jag tankade bilen att man kan inte ösa på fullt med tankmunstycket och absolut inte stå framför, som jag gjorde, när det blir övertryck och nån liter sprutar upp ur hålet. Men vad snabbt bensin torkar från kläder! Man får lyfta munstycket lite så luften kommer ut. Jag har haft bilen ett halvår och bara tankat en gång så de drar inte mycket de gamla bensinarna....:rolleyes:
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
927
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Om det inte framgår om vattentanklocket du ska köpa är ventilerat eller inte så kan du testa det. Jag antar att du har ett likadant lock på vattentanken. När jag tömmer vattentanken hör jag hur det susar i tanklocket, dvs luft släpps in där efter hand som vattnet rinner ut. Skulle det varit tätt hade vattnet varit svårare att tömma även om jag även har kranarna öppna när jag tömmer.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.678
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Det finns en backventil som sitter på en smal slang som är placerad i framkanten av bränsletanken, mot motorn. Den är till för att förhindra att det blir vacuum i tanken. På min bil var den igensatt. Du behöver inte ta loss ventilen, du kan peta bort all smuts med ventilen på plats. Jag brukar aldrig dra åt tanklocket.
Annars kan det gå som på bilderna. Det var över 30 grader varmt ute när det hände.
Fiat Ducato bensinare 1989

Kan ha ett lock
husbilsdemontering.se
 

Bilagor

  • IMG_20220722_124938.jpeg
    IMG_20220722_124938.jpeg
    5,1 MB · Visningar: 34
  • IMG_20220722_124943.jpeg
    IMG_20220722_124943.jpeg
    2,9 MB · Visningar: 34

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.096
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
I inlägg #49 skrivs det om, och visas, ett tanklock till ett originalchassi. Påfyllningen – inklusive själva locket – på en helintegrerad bil är, som tidigare skrivits, helt annorlunda utförd.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.146
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har haft bilen ett halvår och bara tankat en gång så de drar inte mycket de gamla bensinarna....:rolleyes:

Råder en viss liten missuppfattning där... Det är inte hur ofta man tankar som avgör bensinförbrukningen, utan helt enkelt hur långt man åker med bilen......... Bara så det inte kommer som chock på första långresan....o_O
Däremot om det är ett öppet hål i tanklocket utan lite ventilfunktion så tillkommer en viss avdunstning hela tiden.
-----------------------------------------------------------------
Hej, nä det finns ingen luftning från tanken, det fanns när jag köpte den.. ett hål på gummislangbiten som sitter mellan tankröret och tanken hehe. Tanken var kletig på undersidan av spilld bensin som löst upp underredsmassa...Hålet var sprucket och upplöst, hade nog varit hål länge. Jag har lagat tillfälligt med vulkplåster. Slangen har en böj ca 30 grader. Det är lite detektivarbete med att hitta delar till en så gammal bil, finns inte varsomhelst.
Ja jag ska fixa lufthål i det nya tanklocket. Jag märkte när jag tankade bilen att man kan inte ösa på fullt med tankmunstycket och absolut inte stå framför, som jag gjorde, när det blir övertryck och nån liter sprutar upp ur hålet. Men vad snabbt bensin torkar från kläder! Man får lyfta munstycket lite så luften kommer ut.
Kan vara lite olika på tillverkare av husdelen. Men normalt så brukar det faktiskt vara en tunnare slang som kommer från tanken (den som Herbet nämner), som på eftermarknadsgrejen på helintegrerade skall släppa ut luft från tanken ända uppe vid halsen på tankröret där tankmunstycket är instucket, så inte luften som skall ut vartefter man fyller bränsle måste upp genom grova röret där bränslet rinner ner, och där uppe brukar troligen också lite ventilation finnas för tryckutjämning när tanklocket är på.
Men hur som helst så kolla att du har liite ventilation i alla fall, i värsta fall genom tanklocket.
Om det en varm dag luktar lite bensin vid tanklocket, så betyder det att det inte bara ventilerar tanken liiite, utan att det dunstar bensin hela tiden :(.
Det som kallas "Reservlock svart" en bit ner på sidan för 245:- i Ingrid o Pålle's inlägg är nog det rätta för din bil, även om det för tillfället är beställningsvara.

M.v.h. JANKRO.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
en tunnare slang som kommer från tanken (den som Herbet
Ja nu kom jag ihåg..det finns en grön slang i motorutrymmet vid vä. sida, den hänger löst, där sitter en grej på den, det är nog backventilen från tanken. Ska kolla imorron. Tack för bra tips allihop.

Ps. Men om där sitter en backventil så ventilerar den ju in, inte ut när man tankar bränsle..Ds.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.146
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja nu kom jag ihåg..det finns en grön slang i motorutrymmet vid vä. sida, den hänger löst, där sitter en grej på den, det är nog backventilen från tanken. Ska kolla imorron. Tack för bra tips allihop.

Ps. Men om där sitter en backventil så ventilerar den ju in, inte ut när man tankar bränsle..Ds.
Som sagt liite luddigt ibland både original och eftermarknadsfunktion. Kolla ventilen om den möjligen kanske kan "läcka" lite åt båda håll.... Eller kanske ett litet lämpligt hål där i slangen stället för i tanklocket... Ev. bättre som en enkel ventilation kan se ut, en slits på slangen kanske en cm. lång, som är lite tunnare nertagen där slitsen är, och då nästan tät förutom vid över eller undertryck så läcker det lite lagom i slitsen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.146
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Haha, ja jag har bara kört till och från verkstan sen jag köpte den, ca 7 mil...och tankade för 800...huvaligen..
HMMMM. Den förbrukningen, nya fläktar och så även verkstadsräkningen på det efter endast 7mil. Ja det svider att ha husbil.... Du slipper ju i alla fall den fantasifulla skatten som är nu för tiden....

M.v.h. JANKRO.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Idag har jag monterat den här motorkudden...Lätt som en plätt. Har inte provkört. Såg att det kommit en droppe vxlådeolja från höger packbox vid drivaxelen. Får väl reklamera, han lovade ju 1 års garanti. Växelspaksskramlargänget kan ju se en bit in på bilden hur jag med bra resultat dämpat oljudet. Infettad axel så gummibandet glider lätt. Tror jag ska göra lite mysigt under bilen, tillbringar mer tid där än inuti. Tänkte ev. byta den omskrivna O- ringen som sitter där axeln går ner i lådan. Provade först på min extralåda. Mässingsgrunkan var omöjlig att lossa, det får va som det är...Monterat ner markisen som var lös, säljer nog den, använder den aldrig. IMG_20250310_113157.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.146
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
........................... Såg att det kommit en droppe vxlådeolja från höger packbox vid drivaxelen. Får väl reklamera, han lovade ju 1 års garanti................

Hej, om en ny packbox läcker vid drivaxeln och allt ändå så att säga är ok. brukar det bero på två/tre fel vid monteringen.
Det finns ju ingen stoppfläns att slå in packboxen mot så den skall slås in lagom, D.v.s. lika som den förra eller ev. liite längre än den. om tätytorna på axeln/hylsan är lite nötta eller kanske lite rostskadade.
Men det är också viktigt att den är inslagen så att den är absolut i "vinkel" mot hålet/drivaxeln så tätytan på axeln/hylsan hela tiden löper på exakt samma ställe runt om på tätläppen på packboxen.
Om packboxen inte sitter i vinkel med axeln/hylsan så kan man ju säga att tätningsläppen vobblar mot axeln/hylsan (fast det är ju axeln/hylsan som snurrar och inte packboxen) så då läcker det även om ytorna är ok. för det blir nästan som lite pumpeffekt av rörelsen.
Man behöver nästan en svarvad hylsa med ytterfläns som stopp för att slå in packboxen helt rakt/i vinkel i hålet.
Fördelen om det är felet så kan det gå att rätta till utan att plocka sönder allt igen för att byta packbox, och i stället bara räta upp den med ett drivdorn och en liten hammare, för det har hjälp förr några gånger.
Sedan kan det förekomma att spännfjädern som oftast sitter runt tätläppen på packboxens insida kan hoppa bort om man fibblar lite med packboxen när man stoppar in den.
Men en firma borde nog kunnat monterat packboxen på rätt sätt från början, så det kan ju läcka på annat sätt ;).

(Skall man vara riktigt noga så skall det sitta en packbox för vänsterrotation, och en för högerrotation, men det är sällan de säljer sådana.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.678
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Idag har jag monterat den här motorkudden...Lätt som en plätt. Har inte provkört. Såg att det kommit en droppe vxlådeolja från höger packbox vid drivaxelen. Får väl reklamera, han lovade ju 1 års garanti. Växelspaksskramlargänget kan ju se en bit in på bilden hur jag med bra resultat dämpat oljudet. Infettad axel så gummibandet glider lätt. Tror jag ska göra lite mysigt under bilen, tillbringar mer tid där än inuti. Tänkte ev. byta den omskrivna O- ringen som sitter där axeln går ner i lådan. Provade först på min extralåda. Mässingsgrunkan var omöjlig att lossa, det får va som det är...Monterat ner markisen som var lös, säljer nog den, använder den aldrig. Visa bilaga 238172
Jag hade/har samma problem med ny höger drivaxel och packbox att det läckte.
Jag lämnade in bilen för backjobb. De sa att det var fel packbox.
Verkstan beställde en ny packbox, den byttes vid ett senare tillfälle.
Jag får se om det läcker nu i år. Det som gör mig fundersam är att de tappade ur en del olja från lådan. Nu är nivån bara upp till det översta sträcket på oljestickan, det är för lite olja. Risken är då att 5:e växeln går sönder. Jag misstänker att packboxen aldrig byttes ut. Jag kommer att fylla på lite olja i växellådan. Hoppas att det inte blir mer backjobb i år med läckande växellåda.
Hoppas det löser sig för dig. Jankros beskrivning i tråden är bra.

Någonstans i länken går det att se hur o-ringen byts ut för axeltappen om jag minns rätt.
Du får leta. Det är Bengtics tråd.
 
Toppen