• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solifer 5500 -88. 13000 mil.

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag försöker leta upp trådar.. men det är tyvärr ibland lite svårt att hitta rätt.... man vet inte exakt vilket ord man ska söka på... men det finns ganska säkert någon som hjälper till...

Kring värmaren borde det finnas ett flertal med liknande panna.

Här något intressant.

 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Idag har jag bara ägnat mig åt trevliga arbeten med bilen, den startade lätt, vrål från grenröret. Varmkörde så att kylfläkten startade. Den har jag haft av och försökt få att snurra jämt utan att vobbla. Blev nästan bra. Kanske söka efter en bra begagnad eller ny. Låter illa när den vibrerar. Den är ju viktig för kylningen. Såg att sensorn eller vad den heter inte sitter i botten på kylaren utan i motorn, om jag såg rätt.
Tömt ut glykolen i värmesystemet, fick hjälpa till lite med tryckluft för att få ut allt. Nästan 10 liter. Liknade kaffe. Provade primuspannan med gasol, även med elpatronen, tog lång tid att värma upp hela systemet.
Sen var jag på kylskåpet, startade inte kom nån puff ibland. Det finns ingen lucka eller galler bakom skåpet så man kommer åt brännaren, men det ska bli, jag har ju sticksåg... Att dra fram skåpet verkar onödigt krångel. Kollade priser på galler med ram- 8-900 kr! Kom att tänka på att jag har ju en stor boggiehusvagn som jag har till hönshus, där finns galler men lite små. Varför inte en plåt som man skruvar dit med gummitätning? Bra med en gammal skorv, man behöver inte va så rädd för radikala ingrepp. Vent.gallret sitter på sidan så där får man jobba på känn om man ska justera brännaren.. Det är kanske inte bra att ha galler bak på bilen pga smuts och regnvatten?

Tyckte växelspaken går trögt, ska där inte va nån sorts styrning nere vid golvet? man ser ju marken under när det rör sig under växlingen. Lite lealöst.
Tömde även vattensystemet och beredaren inför vintern, kanske kör igenom spolarvätska "försäkerhetsskull" gjorde det på min tidigare husbil utan följdverkningar, dricker ändå inte tankvattnet, det sägs att "packningarna skadas". Jag har ju "Portaprutti" så slipper va rädd om kassettoan.
Funderar fortfarande på en induktionsvärmare.....Mvh.
Det finns många trådar som handlar om växellådan till de här gamla bilarna.
I länken från Jankro finns det även en beskrivning om växelspaken.

Det verkar som att det saknas en gummi genomföring som ska sitta på golvet där växelröret går ner till växellådan. Annars skulle du inte se marken.
Det brukar kunna glappa rejält där växellådans tapp är ansluten till röret som går upp till spaken. Byt gärna ut skruven och muttern.


 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
598
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Jag har satt en extra fläkt på kylaren som jag styr via strömbrytare på instrumentbrädan. Har använt den varma sommardagar vid kö körning i låg hastighet. Annars behövs den inte, men en extra säkerhet då dessa motorer inte får gå varma. Termostaten är på 83 grader.
 

Vittåker

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Hässleholm
Jag har satt en extra fläkt på kylaren som jag styr via strömbrytare på instrumentbrädan. Har använt den varma sommardagar vid kö körning i låg hastighet. Annars behövs den inte, men en extra säkerhet då dessa motorer inte får gå varma. Termostaten är på 83 grader.
En gång för många år sedan hade jag en Mirage Oriente Uno, bensin -89, under industrisemestern åkte vi till Portugal, varmt. I en backe startade inte kylfläkten. Det var givaren i botten på kylaren som lagt av. Jag kopplade ihop sladdarna till en knappbrytare inne bilen så jag kunde starta den manuellt. Sen tvekade jag om jag kopplar rätt så inte fläkten snurrade fel håll. Stack ner handen för att känna om den blåste eller sög. Den sög in handen i fläkten så ett fläktblad flög upp i luften och handen...aj o aj. Sen skakade fläkten och gick inte att använda. Var hos många skrotare men nada. Vi körde hemåt genom Spanien på stora vägar med luftkylning tills jag såg en bilskrot på flera tunnland med staplade bilar. Gick in med fläkten, en grabb som såg ut att badat i spillolja hämtade kvickt en likadan, 20 euro, gracias por favor, sedan vände vi mot Gibraltar med manuell fläktdrift.....
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En gång för många år sedan hade jag en Mirage Oriente Uno, bensin -89, under industrisemestern åkte vi till Portugal, varmt. I en backe startade inte kylfläkten. Det var givaren i botten på kylaren som lagt av. Jag kopplade ihop sladdarna till en knappbrytare inne bilen så jag kunde starta den manuellt. Sen tvekade jag om jag kopplar rätt så inte fläkten snurrade fel håll. Stack ner handen för att känna om den blåste eller sög. Den sög in handen i fläkten så ett fläktblad flög upp i luften och handen...aj o aj. Sen skakade fläkten och gick inte att använda. Var hos många skrotare men nada. Vi körde hemåt genom Spanien på stora vägar med luftkylning tills jag såg en bilskrot på flera tunnland med staplade bilar. Gick in med fläkten, en grabb som såg ut att badat i spillolja hämtade kvickt en likadan, 20 euro, gracias por favor, sedan vände vi mot Gibraltar med manuell fläktdrift.....
Det är stort spänningsfall till fläkten, långa tunna kablar etc. Jag har växlat av med ett relä i motorutrymmet. Varvtalet ökade en hel del. Jag har dragit nya kablar, plus från batteriet med en säkring. Minus tog jag från jordkransen på vänster sida i motorutrymmet. Den är nära fläkten. Inte jordkransen som är placerad bredvid startbatteriet. Original kablarna plus och minus till fläkten används för styrning av relät.
Jag använde 6mm2 kablar som jag hade liggande.

Det var min lösning som jag gjorde för kanske 10 år sen. Orsaken var att motorn var nära att koka i köerna på autobahn. Då var jag nervös. En strömbrytare och även en extra fläkt som Wessly har gjort är en bra idé.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är stort spänningsfall till fläkten, långa tunna kablar etc. Jag har växlat av med ett relä i motorutrymmet. Varvtalet ökade en hel del. Jag har dragit nya kablar, plus från batteriet med en säkring. Minus tog jag från jordkransen på vänster sida i motorutrymmet. Den är nära fläkten. Inte jordkransen som är placerad bredvid startbatteriet. Original kablarna plus och minus till fläkten används för styrning av relät.
Jag använde 6mm2 kablar som jag hade liggande.

Det var min lösning som jag gjorde för kanske 10 år sen. Orsaken var att motorn var nära att koka i köerna på autobahn. Då var jag nervös. En strömbrytare och även en extra fläkt som Wessly har gjort är en bra idé.
Det läggs mycket möda på att fläkta bort värmen från kylaren. På så här gamla bilar skulle jag börja med att tappa ur kylvätskan, ta bort termostaten, fylla på vatten med kylarrensning, och varmköra bilen ordentligt, tappa ur kylvätskan (glöm inte öppna värmekranen) spola igenom kylsystemet noggrant i båda riktningar tills det bara kommer absolut rent vatten. Sedan helst byta kylaren till en ny fräsch av bra fabrikat, de är inte särskilt dyra, kolla om det finns en större/tjockare t.ex. till dieselmotorerna att köpa. Naturligtvis måste fläktarna fungera, men de är inte den enda lösningen på värmeproblemet, snarare döljer de problemet med dålig värmeöverföring i kylsystemet. F.ö., jag gjorde så här på vår bil det gjorde några grader på motortemperaturen.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det läggs mycket möda på att fläkta bort värmen från kylaren. På så här gamla bilar skulle jag börja med att tappa ur kylvätskan, ta bort termostaten, fylla på vatten med kylarrensning, och varmköra bilen ordentligt, tappa ur kylvätskan (glöm inte öppna värmekranen) spola igenom kylsystemet noggrant i båda riktningar tills det bara kommer absolut rent vatten. Sedan helst byta kylaren till en ny fräsch av bra fabrikat, de är inte särskilt dyra, kolla om det finns en större/tjockare t.ex. till dieselmotorerna att köpa. Naturligtvis måste fläktarna fungera, men de är inte den enda lösningen på värmeproblemet, snarare döljer de problemet med dålig värmeöverföring i kylsystemet. F.ö., jag gjorde så här på vår bil det gjorde några grader på motortemperaturen.
Jag byte den övre slangen på min bensinare idag. Den var inne på sista versen. Det blev lite mer pyssel än vad jag trodde. Rostig slangklämma som inte gick att lossna. Den fick klippas av, ganska nervöst. Kylaren kunde ha gått sönder.

Jag passade på att även byta ut kylvätskan så gott det gick. Jag blåste lite med tryckluft. Jag trodde att jag inte skulle lyckas få ut all gammal vätska. Därför valde jag att inte spola igenom kylsystemet med vatten. Blandningen hade då blivit fel (50% ) om det hade varit vatten kvar i kylsystemet. Kylsystemet rymmer 9 liter, jag fick i 7,5. Det kan dock vara en del luft kvar i systemet. Jag får köra runt lite med bilen.

Den gamla kylvätskan såg ganska bra ut men den skyddande effekt den skulle ha var borta sen många år. Det var länge sen jag bytte ut vätskan. Nu blev det kvar en del gammal vätska men jag känner mig nöjd ändå även fast det inte blev helt perfekt.

Kylaren byte jag ut för 25 år sen.

I helgen kommer gamla Herbet att ställas av.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan ute och åker och tittade in med datorn så man har ett riktigt tangentbord att misshandla.
Kylaren och tempen på bensinmotorerna uppför sig ju lite mystiskt i överkant och motorerna med lösa cylinderfoder får ju inte gå varma men ändå kryper tempen uppåt utan fartvindens hjälp.
Dels är ju originalfläkten en ynklig skapelse men räcker nog till om den får ca. 14V att snurra med, fast en ny kraftigare eller två mindre men bra från eftermarknaden skadar säkert inte.
Problemet om inget är bytt har jag skrivit om några gånger och det är att termostaten är ju på 82° och öppnar men termokontakten i kylaren (som dessutom sitter nere nära utgående vattnet ur kylaren) startar inte fläkten förrän utgående vattnet är 92°.

Jag klistrar in ett av inläggen som jag skrev 2015, med lite efterjustering.
-------
Om man står i en kö så man inte får tillräckligt med fartvind in i kylaren, men tempen på motorn är uppe på 82° och termostaten står helöppen. Så är det så dumt av någon anledning att termokontakten som sitter i nerkant av kylaren och känner av vattentempen som går in nere i motorn, slår till och startar elfläkten först vid 92° och stänger av några grader därunder.
Det innebär att efter ett tag så är "kallvattnet" som går in i motorn ca. 90° varmt och följaktligen när det har passerat genom motorn och går ut däruppe så har det blivit uppåt 100° eller mer, och då gäller det att ha tryck i kylaren med höjd kokpunkt.
Det finns en tillslagskontakt och röd lampa på panelen som skall tändas vid överhettad motor, men om den funkar alls eller vid rätt temp på en gammal bil ???
Det blir alltså termokontakten och kylarfläkten som håller motortemperaturen, och inte termostaten som står vidöppen.
När tempen är så hög på allt vatten och kylarfläkten rätt liten så minskar marginalen till överhettning rätt mycket.
Bensinbilarna börjar original att få det riktigt svettigt om utomhustemperaturen börjar gå en bit över 30° i köer m.m.

För att få så stor marginal som möjligt så kan man montera en ny termokontakt i kylaren som slår till redan vid 82° och slår från kanske vid 77° eller ännu lägre på invattnet i kylaren, 68° frånslag finns visst också men kanske överdrivet kallt.
Sedan kanske en stor och en liten kylfläkt i kylaren i stället för leksaken som sitter där original.

Om man efter termokontaktbytet står i en kö när det är varmt så kan man se på tempmätaren att den går upp från stadiga 82° till ca. 85° på vattnet ut ur motorn, för att intempen på vattnet går ju nu upp till "bara" 82° innan termokontakten slår till och fläktarna drar igång.
Då kyls invattnet ner rejält och uttempen blir åter 82° och styrs av termostaten.
När fläktarna har kylt ner vattnet ända till termokontakten slår ifrån dem vid 77° (eller lägre) så kan den lilla temphöjningen åter ske efter en stund då invattnet vid termokontakten åter närmar sig 82°.
-------
Kylarna är ju byggda lite udda också, med baljor på sidorna.
Kylare Ducato bensin2.JPG
Varmvattnet går ju in där uppe, sedan är den baljan avspärrad halvvägs ner så allt vatten går i halva övre delen av kylaren över till den andra baljan sedan neråt och åter tillbaka till första baljans nedre del genom nedre halvan av kylaren och ut genom den slanganslutningen och åter in i motorn.
På bilden syns uttaget där termokontakten sitter en bit över och i närheten av utloppet till motorn .... och slår alltså inte till förrän vattnet som går ut ur kylaren till motorn är 92°, och motorn blir helt enkelt varm hur bra och nytt allt än är om termokontakten är originalet på 92°.
Jag har aldrig fått en förklaring, möjligen kan man kanske skylla på att avgaserna ev. blir renare i köer och stadstrafik med het motor.

Man kan ju ev. som en del har gjort koppla så man manuellt kan starta fläkten/fläktarna när det börjar bli varmt .... Men en annan termokontakt funkar jättebra och helt automatiskt ;), men extra strömbrytare är ändå bra för bergsklättring.

Jag passade på att även byta ut kylvätskan så gott det gick. Jag blåste lite med tryckluft. Jag trodde att jag inte skulle lyckas få ut all gammal vätska. Därför valde jag att inte spola igenom kylsystemet med vatten. Blandningen hade då blivit fel (50% ) om det hade varit vatten kvar i kylsystemet. Kylsystemet rymmer 9 liter, jag fick i 7,5. Det kan dock vara en del luft kvar i systemet. Jag får köra runt lite med bilen.

Hej du vet väl att det sitter en slang med avluftning instoppad på sidan bakom fläkt/värmekåpan på passagerarsidan vid expansionskärlet inne i motorrummet. För elementet är kylsystemets högsta punkt och där blir det en luftficka med dålig värme som följd om man inte öppnar luftningen på slangen.
Det måste vara tryck i systemet för att vattnet luften skall tryckas ut och vattnet komma ut så högt.
Manövern kan göras om ett par gånger med tryck i kylaren så nya små luftfickor helt säker kommer ut till slut.
Utan tömning av luftfickor där uppe så kan kupevärmen inte komma upp i topp.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan ute och åker och tittade in med datorn så man har ett riktigt tangentbord att misshandla.
Kylaren och tempen på bensinmotorerna uppför sig ju lite mystiskt i överkant och motorerna med lösa cylinderfoder får ju inte gå varma men ändå kryper tempen uppåt utan fartvindens hjälp.
Dels är ju originalfläkten en ynklig skapelse men räcker nog till om den får ca. 14V att snurra med, fast en ny kraftigare eller två mindre men bra från eftermarknaden skadar säkert inte.
Problemet om inget är bytt har jag skrivit om några gånger och det är att termostaten är ju på 82° och öppnar men termokontakten i kylaren (som dessutom sitter nere nära utgående vattnet ur kylaren) startar inte fläkten förrän utgående vattnet är 92°.

Jag klistrar in ett av inläggen som jag skrev 2015, med lite efterjustering.
-------
Om man står i en kö så man inte får tillräckligt med fartvind in i kylaren, men tempen på motorn är uppe på 82° och termostaten står helöppen. Så är det så dumt av någon anledning att termokontakten som sitter i nerkant av kylaren och känner av vattentempen som går in nere i motorn, slår till och startar elfläkten först vid 92° och stänger av några grader därunder.
Det innebär att efter ett tag så är "kallvattnet" som går in i motorn ca. 90° varmt och följaktligen när det har passerat genom motorn och går ut däruppe så har det blivit uppåt 100° eller mer, och då gäller det att ha tryck i kylaren med höjd kokpunkt.
Det finns en tillslagskontakt och röd lampa på panelen som skall tändas vid överhettad motor, men om den funkar alls eller vid rätt temp på en gammal bil ???
Det blir alltså termokontakten och kylarfläkten som håller motortemperaturen, och inte termostaten som står vidöppen.
När tempen är så hög på allt vatten och kylarfläkten rätt liten så minskar marginalen till överhettning rätt mycket.
Bensinbilarna börjar original att få det riktigt svettigt om utomhustemperaturen börjar gå en bit över 30° i köer m.m.

För att få så stor marginal som möjligt så kan man montera en ny termokontakt i kylaren som slår till redan vid 82° och slår från kanske vid 77° eller ännu lägre på invattnet i kylaren, 68° frånslag finns visst också men kanske överdrivet kallt.
Sedan kanske en stor och en liten kylfläkt i kylaren i stället för leksaken som sitter där original.

Om man efter termokontaktbytet står i en kö när det är varmt så kan man se på tempmätaren att den går upp från stadiga 82° till ca. 85° på vattnet ut ur motorn, för att intempen på vattnet går ju nu upp till "bara" 82° innan termokontakten slår till och fläktarna drar igång.
Då kyls invattnet ner rejält och uttempen blir åter 82° och styrs av termostaten.
När fläktarna har kylt ner vattnet ända till termokontakten slår ifrån dem vid 77° (eller lägre) så kan den lilla temphöjningen åter ske efter en stund då invattnet vid termokontakten åter närmar sig 82°.
-------
Kylarna är ju byggda lite udda också, med baljor på sidorna.
Visa bilaga 236051
Varmvattnet går ju in där uppe, sedan är den baljan avspärrad halvvägs ner så allt vatten går i halva övre delen av kylaren över till den andra baljan sedan neråt och åter tillbaka till första baljans nedre del genom nedre halvan av kylaren och ut genom den slanganslutningen och åter in i motorn.
På bilden syns uttaget där termokontakten sitter en bit över och i närheten av utloppet till motorn .... och slår alltså inte till förrän vattnet som går ut ur kylaren till motorn är 92°, och motorn blir helt enkelt varm hur bra och nytt allt än är om termokontakten är originalet på 92°.
Jag har aldrig fått en förklaring, möjligen kan man kanske skylla på att avgaserna ev. blir renare i köer och stadstrafik med het motor.

Man kan ju ev. som en del har gjort koppla så man manuellt kan starta fläkten/fläktarna när det börjar bli varmt .... Men en annan termokontakt funkar jättebra och helt automatiskt ;), men extra strömbrytare är ändå bra för bergsklättring.



Hej du vet väl att det sitter en slang instoppad på sidan bakom fläkt/värmekåpan på passagerarsidan inne i motorrummet. För elementet är kylsystemets högsta punkt och där blir det en luftficka med dålig värme som följd om man inte öppnar luftningen på slangen.
Det måste vara tryck i systemet för att vattnet luften skall tryckas ut och vattnet komma ut så högt.
Manövern kan göras om ett par gånger med tryck i kylaren så nya små luftfickor helt säker kommer ut till slut.
Utan tömning av luftfickor där uppe så kan kupevärmen inte komma upp i topp.

M.v.h. JANKRO.
Om man har termostat på 82 grader och termokontakt också på 82 grader lär ju fläkten gå permanent? Det bör ju skilja några grader?
 
Toppen