• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solifer 5500 -88. 13000 mil.

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
695
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag försöker leta upp trådar.. men det är tyvärr ibland lite svårt att hitta rätt.... man vet inte exakt vilket ord man ska söka på... men det finns ganska säkert någon som hjälper till...

Kring värmaren borde det finnas ett flertal med liknande panna.

Här något intressant.

 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Idag har jag bara ägnat mig åt trevliga arbeten med bilen, den startade lätt, vrål från grenröret. Varmkörde så att kylfläkten startade. Den har jag haft av och försökt få att snurra jämt utan att vobbla. Blev nästan bra. Kanske söka efter en bra begagnad eller ny. Låter illa när den vibrerar. Den är ju viktig för kylningen. Såg att sensorn eller vad den heter inte sitter i botten på kylaren utan i motorn, om jag såg rätt.
Tömt ut glykolen i värmesystemet, fick hjälpa till lite med tryckluft för att få ut allt. Nästan 10 liter. Liknade kaffe. Provade primuspannan med gasol, även med elpatronen, tog lång tid att värma upp hela systemet.
Sen var jag på kylskåpet, startade inte kom nån puff ibland. Det finns ingen lucka eller galler bakom skåpet så man kommer åt brännaren, men det ska bli, jag har ju sticksåg... Att dra fram skåpet verkar onödigt krångel. Kollade priser på galler med ram- 8-900 kr! Kom att tänka på att jag har ju en stor boggiehusvagn som jag har till hönshus, där finns galler men lite små. Varför inte en plåt som man skruvar dit med gummitätning? Bra med en gammal skorv, man behöver inte va så rädd för radikala ingrepp. Vent.gallret sitter på sidan så där får man jobba på känn om man ska justera brännaren.. Det är kanske inte bra att ha galler bak på bilen pga smuts och regnvatten?

Tyckte växelspaken går trögt, ska där inte va nån sorts styrning nere vid golvet? man ser ju marken under när det rör sig under växlingen. Lite lealöst.
Tömde även vattensystemet och beredaren inför vintern, kanske kör igenom spolarvätska "försäkerhetsskull" gjorde det på min tidigare husbil utan följdverkningar, dricker ändå inte tankvattnet, det sägs att "packningarna skadas". Jag har ju "Portaprutti" så slipper va rädd om kassettoan.
Funderar fortfarande på en induktionsvärmare.....Mvh.
Det finns många trådar som handlar om växellådan till de här gamla bilarna.
I länken från Jankro finns det även en beskrivning om växelspaken.

Det verkar som att det saknas en gummi genomföring som ska sitta på golvet där växelröret går ner till växellådan. Annars skulle du inte se marken.
Det brukar kunna glappa rejält där växellådans tapp är ansluten till röret som går upp till spaken. Byt gärna ut skruven och muttern.


 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Jag har satt en extra fläkt på kylaren som jag styr via strömbrytare på instrumentbrädan. Har använt den varma sommardagar vid kö körning i låg hastighet. Annars behövs den inte, men en extra säkerhet då dessa motorer inte får gå varma. Termostaten är på 83 grader.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Jag har satt en extra fläkt på kylaren som jag styr via strömbrytare på instrumentbrädan. Har använt den varma sommardagar vid kö körning i låg hastighet. Annars behövs den inte, men en extra säkerhet då dessa motorer inte får gå varma. Termostaten är på 83 grader.
En gång för många år sedan hade jag en Mirage Oriente Uno, bensin -89, under industrisemestern åkte vi till Portugal, varmt. I en backe startade inte kylfläkten. Det var givaren i botten på kylaren som lagt av. Jag kopplade ihop sladdarna till en knappbrytare inne bilen så jag kunde starta den manuellt. Sen tvekade jag om jag kopplar rätt så inte fläkten snurrade fel håll. Stack ner handen för att känna om den blåste eller sög. Den sög in handen i fläkten så ett fläktblad flög upp i luften och handen...aj o aj. Sen skakade fläkten och gick inte att använda. Var hos många skrotare men nada. Vi körde hemåt genom Spanien på stora vägar med luftkylning tills jag såg en bilskrot på flera tunnland med staplade bilar. Gick in med fläkten, en grabb som såg ut att badat i spillolja hämtade kvickt en likadan, 20 euro, gracias por favor, sedan vände vi mot Gibraltar med manuell fläktdrift.....
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
En gång för många år sedan hade jag en Mirage Oriente Uno, bensin -89, under industrisemestern åkte vi till Portugal, varmt. I en backe startade inte kylfläkten. Det var givaren i botten på kylaren som lagt av. Jag kopplade ihop sladdarna till en knappbrytare inne bilen så jag kunde starta den manuellt. Sen tvekade jag om jag kopplar rätt så inte fläkten snurrade fel håll. Stack ner handen för att känna om den blåste eller sög. Den sög in handen i fläkten så ett fläktblad flög upp i luften och handen...aj o aj. Sen skakade fläkten och gick inte att använda. Var hos många skrotare men nada. Vi körde hemåt genom Spanien på stora vägar med luftkylning tills jag såg en bilskrot på flera tunnland med staplade bilar. Gick in med fläkten, en grabb som såg ut att badat i spillolja hämtade kvickt en likadan, 20 euro, gracias por favor, sedan vände vi mot Gibraltar med manuell fläktdrift.....
Det är stort spänningsfall till fläkten, långa tunna kablar etc. Jag har växlat av med ett relä i motorutrymmet. Varvtalet ökade en hel del. Jag har dragit nya kablar, plus från batteriet med en säkring. Minus tog jag från jordkransen på vänster sida i motorutrymmet. Den är nära fläkten. Inte jordkransen som är placerad bredvid startbatteriet. Original kablarna plus och minus till fläkten används för styrning av relät.
Jag använde 6mm2 kablar som jag hade liggande.

Det var min lösning som jag gjorde för kanske 10 år sen. Orsaken var att motorn var nära att koka i köerna på autobahn. Då var jag nervös. En strömbrytare och även en extra fläkt som Wessly har gjort är en bra idé.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är stort spänningsfall till fläkten, långa tunna kablar etc. Jag har växlat av med ett relä i motorutrymmet. Varvtalet ökade en hel del. Jag har dragit nya kablar, plus från batteriet med en säkring. Minus tog jag från jordkransen på vänster sida i motorutrymmet. Den är nära fläkten. Inte jordkransen som är placerad bredvid startbatteriet. Original kablarna plus och minus till fläkten används för styrning av relät.
Jag använde 6mm2 kablar som jag hade liggande.

Det var min lösning som jag gjorde för kanske 10 år sen. Orsaken var att motorn var nära att koka i köerna på autobahn. Då var jag nervös. En strömbrytare och även en extra fläkt som Wessly har gjort är en bra idé.
Det läggs mycket möda på att fläkta bort värmen från kylaren. På så här gamla bilar skulle jag börja med att tappa ur kylvätskan, ta bort termostaten, fylla på vatten med kylarrensning, och varmköra bilen ordentligt, tappa ur kylvätskan (glöm inte öppna värmekranen) spola igenom kylsystemet noggrant i båda riktningar tills det bara kommer absolut rent vatten. Sedan helst byta kylaren till en ny fräsch av bra fabrikat, de är inte särskilt dyra, kolla om det finns en större/tjockare t.ex. till dieselmotorerna att köpa. Naturligtvis måste fläktarna fungera, men de är inte den enda lösningen på värmeproblemet, snarare döljer de problemet med dålig värmeöverföring i kylsystemet. F.ö., jag gjorde så här på vår bil det gjorde några grader på motortemperaturen.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Det läggs mycket möda på att fläkta bort värmen från kylaren. På så här gamla bilar skulle jag börja med att tappa ur kylvätskan, ta bort termostaten, fylla på vatten med kylarrensning, och varmköra bilen ordentligt, tappa ur kylvätskan (glöm inte öppna värmekranen) spola igenom kylsystemet noggrant i båda riktningar tills det bara kommer absolut rent vatten. Sedan helst byta kylaren till en ny fräsch av bra fabrikat, de är inte särskilt dyra, kolla om det finns en större/tjockare t.ex. till dieselmotorerna att köpa. Naturligtvis måste fläktarna fungera, men de är inte den enda lösningen på värmeproblemet, snarare döljer de problemet med dålig värmeöverföring i kylsystemet. F.ö., jag gjorde så här på vår bil det gjorde några grader på motortemperaturen.
Jag byte den övre slangen på min bensinare idag. Den var inne på sista versen. Det blev lite mer pyssel än vad jag trodde. Rostig slangklämma som inte gick att lossna. Den fick klippas av, ganska nervöst. Kylaren kunde ha gått sönder.

Jag passade på att även byta ut kylvätskan så gott det gick. Jag blåste lite med tryckluft. Jag trodde att jag inte skulle lyckas få ut all gammal vätska. Därför valde jag att inte spola igenom kylsystemet med vatten. Blandningen hade då blivit fel (50% ) om det hade varit vatten kvar i kylsystemet. Kylsystemet rymmer 9 liter, jag fick i 7,5. Det kan dock vara en del luft kvar i systemet. Jag får köra runt lite med bilen.

Den gamla kylvätskan såg ganska bra ut men den skyddande effekt den skulle ha var borta sen många år. Det var länge sen jag bytte ut vätskan. Nu blev det kvar en del gammal vätska men jag känner mig nöjd ändå även fast det inte blev helt perfekt.

Kylaren byte jag ut för 25 år sen.

I helgen kommer gamla Herbet att ställas av.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan ute och åker och tittade in med datorn så man har ett riktigt tangentbord att misshandla.
Kylaren och tempen på bensinmotorerna uppför sig ju lite mystiskt i överkant och motorerna med lösa cylinderfoder får ju inte gå varma men ändå kryper tempen uppåt utan fartvindens hjälp.
Dels är ju originalfläkten en ynklig skapelse men räcker nog till om den får ca. 14V att snurra med, fast en ny kraftigare eller två mindre men bra från eftermarknaden skadar säkert inte.
Problemet om inget är bytt har jag skrivit om några gånger och det är att termostaten är ju på 82° och öppnar men termokontakten i kylaren (som dessutom sitter nere nära utgående vattnet ur kylaren) startar inte fläkten förrän utgående vattnet är 92°.

Jag klistrar in ett av inläggen som jag skrev 2015, med lite efterjustering.
-------
Om man står i en kö så man inte får tillräckligt med fartvind in i kylaren, men tempen på motorn är uppe på 82° och termostaten står helöppen. Så är det så dumt av någon anledning att termokontakten som sitter i nerkant av kylaren och känner av vattentempen som går in nere i motorn, slår till och startar elfläkten först vid 92° och stänger av några grader därunder.
Det innebär att efter ett tag så är "kallvattnet" som går in i motorn ca. 90° varmt och följaktligen när det har passerat genom motorn och går ut däruppe så har det blivit uppåt 100° eller mer, och då gäller det att ha tryck i kylaren med höjd kokpunkt.
Det finns en tillslagskontakt och röd lampa på panelen som skall tändas vid överhettad motor, men om den funkar alls eller vid rätt temp på en gammal bil ???
Det blir alltså termokontakten och kylarfläkten som håller motortemperaturen, och inte termostaten som står vidöppen.
När tempen är så hög på allt vatten och kylarfläkten rätt liten så minskar marginalen till överhettning rätt mycket.
Bensinbilarna börjar original att få det riktigt svettigt om utomhustemperaturen börjar gå en bit över 30° i köer m.m.

För att få så stor marginal som möjligt så kan man montera en ny termokontakt i kylaren som slår till redan vid 82° och slår från kanske vid 77° eller ännu lägre på invattnet i kylaren, 68° frånslag finns visst också men kanske överdrivet kallt.
Sedan kanske en stor och en liten kylfläkt i kylaren i stället för leksaken som sitter där original.

Om man efter termokontaktbytet står i en kö när det är varmt så kan man se på tempmätaren att den går upp från stadiga 82° till ca. 85° på vattnet ut ur motorn, för att intempen på vattnet går ju nu upp till "bara" 82° innan termokontakten slår till och fläktarna drar igång.
Då kyls invattnet ner rejält och uttempen blir åter 82° och styrs av termostaten.
När fläktarna har kylt ner vattnet ända till termokontakten slår ifrån dem vid 77° (eller lägre) så kan den lilla temphöjningen åter ske efter en stund då invattnet vid termokontakten åter närmar sig 82°.
-------
Kylarna är ju byggda lite udda också, med baljor på sidorna.
Kylare Ducato bensin2.JPG
Varmvattnet går ju in där uppe, sedan är den baljan avspärrad halvvägs ner så allt vatten går i halva övre delen av kylaren över till den andra baljan sedan neråt och åter tillbaka till första baljans nedre del genom nedre halvan av kylaren och ut genom den slanganslutningen och åter in i motorn.
På bilden syns uttaget där termokontakten sitter en bit över och i närheten av utloppet till motorn .... och slår alltså inte till förrän vattnet som går ut ur kylaren till motorn är 92°, och motorn blir helt enkelt varm hur bra och nytt allt än är om termokontakten är originalet på 92°.
Jag har aldrig fått en förklaring, möjligen kan man kanske skylla på att avgaserna ev. blir renare i köer och stadstrafik med het motor.

Man kan ju ev. som en del har gjort koppla så man manuellt kan starta fläkten/fläktarna när det börjar bli varmt .... Men en annan termokontakt funkar jättebra och helt automatiskt ;), men extra strömbrytare är ändå bra för bergsklättring.

Jag passade på att även byta ut kylvätskan så gott det gick. Jag blåste lite med tryckluft. Jag trodde att jag inte skulle lyckas få ut all gammal vätska. Därför valde jag att inte spola igenom kylsystemet med vatten. Blandningen hade då blivit fel (50% ) om det hade varit vatten kvar i kylsystemet. Kylsystemet rymmer 9 liter, jag fick i 7,5. Det kan dock vara en del luft kvar i systemet. Jag får köra runt lite med bilen.

Hej du vet väl att det sitter en slang med avluftning instoppad på sidan bakom fläkt/värmekåpan på passagerarsidan vid expansionskärlet inne i motorrummet. För elementet är kylsystemets högsta punkt och där blir det en luftficka med dålig värme som följd om man inte öppnar luftningen på slangen.
Det måste vara tryck i systemet för att vattnet luften skall tryckas ut och vattnet komma ut så högt.
Manövern kan göras om ett par gånger med tryck i kylaren så nya små luftfickor helt säker kommer ut till slut.
Utan tömning av luftfickor där uppe så kan kupevärmen inte komma upp i topp.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan ute och åker och tittade in med datorn så man har ett riktigt tangentbord att misshandla.
Kylaren och tempen på bensinmotorerna uppför sig ju lite mystiskt i överkant och motorerna med lösa cylinderfoder får ju inte gå varma men ändå kryper tempen uppåt utan fartvindens hjälp.
Dels är ju originalfläkten en ynklig skapelse men räcker nog till om den får ca. 14V att snurra med, fast en ny kraftigare eller två mindre men bra från eftermarknaden skadar säkert inte.
Problemet om inget är bytt har jag skrivit om några gånger och det är att termostaten är ju på 82° och öppnar men termokontakten i kylaren (som dessutom sitter nere nära utgående vattnet ur kylaren) startar inte fläkten förrän utgående vattnet är 92°.

Jag klistrar in ett av inläggen som jag skrev 2015, med lite efterjustering.
-------
Om man står i en kö så man inte får tillräckligt med fartvind in i kylaren, men tempen på motorn är uppe på 82° och termostaten står helöppen. Så är det så dumt av någon anledning att termokontakten som sitter i nerkant av kylaren och känner av vattentempen som går in nere i motorn, slår till och startar elfläkten först vid 92° och stänger av några grader därunder.
Det innebär att efter ett tag så är "kallvattnet" som går in i motorn ca. 90° varmt och följaktligen när det har passerat genom motorn och går ut däruppe så har det blivit uppåt 100° eller mer, och då gäller det att ha tryck i kylaren med höjd kokpunkt.
Det finns en tillslagskontakt och röd lampa på panelen som skall tändas vid överhettad motor, men om den funkar alls eller vid rätt temp på en gammal bil ???
Det blir alltså termokontakten och kylarfläkten som håller motortemperaturen, och inte termostaten som står vidöppen.
När tempen är så hög på allt vatten och kylarfläkten rätt liten så minskar marginalen till överhettning rätt mycket.
Bensinbilarna börjar original att få det riktigt svettigt om utomhustemperaturen börjar gå en bit över 30° i köer m.m.

För att få så stor marginal som möjligt så kan man montera en ny termokontakt i kylaren som slår till redan vid 82° och slår från kanske vid 77° eller ännu lägre på invattnet i kylaren, 68° frånslag finns visst också men kanske överdrivet kallt.
Sedan kanske en stor och en liten kylfläkt i kylaren i stället för leksaken som sitter där original.

Om man efter termokontaktbytet står i en kö när det är varmt så kan man se på tempmätaren att den går upp från stadiga 82° till ca. 85° på vattnet ut ur motorn, för att intempen på vattnet går ju nu upp till "bara" 82° innan termokontakten slår till och fläktarna drar igång.
Då kyls invattnet ner rejält och uttempen blir åter 82° och styrs av termostaten.
När fläktarna har kylt ner vattnet ända till termokontakten slår ifrån dem vid 77° (eller lägre) så kan den lilla temphöjningen åter ske efter en stund då invattnet vid termokontakten åter närmar sig 82°.
-------
Kylarna är ju byggda lite udda också, med baljor på sidorna.
Visa bilaga 236051
Varmvattnet går ju in där uppe, sedan är den baljan avspärrad halvvägs ner så allt vatten går i halva övre delen av kylaren över till den andra baljan sedan neråt och åter tillbaka till första baljans nedre del genom nedre halvan av kylaren och ut genom den slanganslutningen och åter in i motorn.
På bilden syns uttaget där termokontakten sitter en bit över och i närheten av utloppet till motorn .... och slår alltså inte till förrän vattnet som går ut ur kylaren till motorn är 92°, och motorn blir helt enkelt varm hur bra och nytt allt än är om termokontakten är originalet på 92°.
Jag har aldrig fått en förklaring, möjligen kan man kanske skylla på att avgaserna ev. blir renare i köer och stadstrafik med het motor.

Man kan ju ev. som en del har gjort koppla så man manuellt kan starta fläkten/fläktarna när det börjar bli varmt .... Men en annan termokontakt funkar jättebra och helt automatiskt ;), men extra strömbrytare är ändå bra för bergsklättring.



Hej du vet väl att det sitter en slang instoppad på sidan bakom fläkt/värmekåpan på passagerarsidan inne i motorrummet. För elementet är kylsystemets högsta punkt och där blir det en luftficka med dålig värme som följd om man inte öppnar luftningen på slangen.
Det måste vara tryck i systemet för att vattnet luften skall tryckas ut och vattnet komma ut så högt.
Manövern kan göras om ett par gånger med tryck i kylaren så nya små luftfickor helt säker kommer ut till slut.
Utan tömning av luftfickor där uppe så kan kupevärmen inte komma upp i topp.

M.v.h. JANKRO.
Om man har termostat på 82 grader och termokontakt också på 82 grader lär ju fläkten gå permanent? Det bör ju skilja några grader?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hejsan ute och åker och tittade in med datorn så man har ett riktigt tangentbord att misshandla.
Kylaren och tempen på bensinmotorerna uppför sig ju lite mystiskt i överkant och motorerna med lösa cylinderfoder får ju inte gå varma men ändå kryper tempen uppåt utan fartvindens hjälp.
Dels är ju originalfläkten en ynklig skapelse men räcker nog till om den får ca. 14V att snurra med, fast en ny kraftigare eller två mindre men bra från eftermarknaden skadar säkert inte.
Problemet om inget är bytt har jag skrivit om några gånger och det är att termostaten är ju på 82° och öppnar men termokontakten i kylaren (som dessutom sitter nere nära utgående vattnet ur kylaren) startar inte fläkten förrän utgående vattnet är 92°.

Jag klistrar in ett av inläggen som jag skrev 2015, med lite efterjustering.
-------
Om man står i en kö så man inte får tillräckligt med fartvind in i kylaren, men tempen på motorn är uppe på 82° och termostaten står helöppen. Så är det så dumt av någon anledning att termokontakten som sitter i nerkant av kylaren och känner av vattentempen som går in nere i motorn, slår till och startar elfläkten först vid 92° och stänger av några grader därunder.
Det innebär att efter ett tag så är "kallvattnet" som går in i motorn ca. 90° varmt och följaktligen när det har passerat genom motorn och går ut däruppe så har det blivit uppåt 100° eller mer, och då gäller det att ha tryck i kylaren med höjd kokpunkt.
Det finns en tillslagskontakt och röd lampa på panelen som skall tändas vid överhettad motor, men om den funkar alls eller vid rätt temp på en gammal bil ???
Det blir alltså termokontakten och kylarfläkten som håller motortemperaturen, och inte termostaten som står vidöppen.
När tempen är så hög på allt vatten och kylarfläkten rätt liten så minskar marginalen till överhettning rätt mycket.
Bensinbilarna börjar original att få det riktigt svettigt om utomhustemperaturen börjar gå en bit över 30° i köer m.m.

För att få så stor marginal som möjligt så kan man montera en ny termokontakt i kylaren som slår till redan vid 82° och slår från kanske vid 77° eller ännu lägre på invattnet i kylaren, 68° frånslag finns visst också men kanske överdrivet kallt.
Sedan kanske en stor och en liten kylfläkt i kylaren i stället för leksaken som sitter där original.

Om man efter termokontaktbytet står i en kö när det är varmt så kan man se på tempmätaren att den går upp från stadiga 82° till ca. 85° på vattnet ut ur motorn, för att intempen på vattnet går ju nu upp till "bara" 82° innan termokontakten slår till och fläktarna drar igång.
Då kyls invattnet ner rejält och uttempen blir åter 82° och styrs av termostaten.
När fläktarna har kylt ner vattnet ända till termokontakten slår ifrån dem vid 77° (eller lägre) så kan den lilla temphöjningen åter ske efter en stund då invattnet vid termokontakten åter närmar sig 82°.
-------
Kylarna är ju byggda lite udda också, med baljor på sidorna.
Visa bilaga 236051
Varmvattnet går ju in där uppe, sedan är den baljan avspärrad halvvägs ner så allt vatten går i halva övre delen av kylaren över till den andra baljan sedan neråt och åter tillbaka till första baljans nedre del genom nedre halvan av kylaren och ut genom den slanganslutningen och åter in i motorn.
På bilden syns uttaget där termokontakten sitter en bit över och i närheten av utloppet till motorn .... och slår alltså inte till förrän vattnet som går ut ur kylaren till motorn är 92°, och motorn blir helt enkelt varm hur bra och nytt allt än är om termokontakten är originalet på 92°.
Jag har aldrig fått en förklaring, möjligen kan man kanske skylla på att avgaserna ev. blir renare i köer och stadstrafik med het motor.

Man kan ju ev. som en del har gjort koppla så man manuellt kan starta fläkten/fläktarna när det börjar bli varmt .... Men en annan termokontakt funkar jättebra och helt automatiskt ;), men extra strömbrytare är ändå bra för bergsklättring.



Hej du vet väl att det sitter en slang med avluftning instoppad på sidan bakom fläkt/värmekåpan på passagerarsidan vid expansionskärlet inne i motorrummet. För elementet är kylsystemets högsta punkt och där blir det en luftficka med dålig värme som följd om man inte öppnar luftningen på slangen.
Det måste vara tryck i systemet för att vattnet luften skall tryckas ut och vattnet komma ut så högt.
Manövern kan göras om ett par gånger med tryck i kylaren så nya små luftfickor helt säker kommer ut till slut.
Utan tömning av luftfickor där uppe så kan kupevärmen inte komma upp i topp.

M.v.h. JANKRO.
Ja den känner jag till. Jag fick varva upp motorn ganska mycket innan det kom vätska ur luftningen. Jag luftade flera gånger. Kylvätskan som kom ut från värmepaketet var smutsig. Igår kollade jag om kylsystemet höll tätt, icke. Det hade läckt lite vid båda slanganslutningarna till kylaren. Det räckte med att efter dra slangklämmorna, inte för hårt. Det ser även ut som det läcker lite från kylaren en bit ifrån övre slanganslutningen.
Jag fick utöva en del våld när jag försökte få loss den övre slangen, rostig slangklämma.
Det kan även vara en kombination av en ny och gammal läcka. Det är en vit strimma ner en bit på kylaren, den ser gammal ut. Det brukar bli utfällningar om det läcker kylarvatten.

Det får bli en ny kylare med en ny termokontakt nästa år. Jag har kollat runt lite på nätet.
De kylare som finns skiljer sig en del från varandra i både storlek och utförande. Det gäller att hitta en så stor som möjligt med de rätt fästena. Kylaren som sitter i bilen verkar inte finnas längre. Den har en kraftig ram mm. Köptes på Mekonomen på slutet av 90-talet. Jag såg att den finns kvar i deras sortiment men är slutsåld. Den är betydligt dyrare än alla andra men kraftigare och har en massa extra fästen. Vissa saker var bättre förr. Sen vad ska man välja för kylare, de som är lödda eller mekaniskt ihopsatta. De allra flesta är mekaniskt ihopsatta.

Fortsättning följer.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om man har termostat på 82 grader och termokontakt också på 82 grader lär ju fläkten gå permanent? Det bör ju skilja några grader?
Hejsan, i Ducatokylaren så sitter termokontakten i närheten av utgången när vattnet har gått i sidled till andra baljan och sedan tillbaka till nedre kammaren i första baljan igen (ca. 1dm. över utgången) där termokontakten så att säga slår till om vattnet börjar bli dåligt kylt efter hela resan inne i kylaren, ex.vis om kylaren inte får någon fartvind under en stund.
Då är det dags att kyla ner vattnet till termokontaktens frånslagstemp, kan vara nere vid 67°.
Men funkar faktiskt också bra med en 82° delux termo som slår från redan vid ca.75° men slår till igen efter några graders ökning bara och håller vattnet ut från kylaren nere mellan 75 och 77 grader hela tiden tills fardvind finns som tar ner tempen på vattnet en bra bit till och då triggar om givaren att åter slå till först vid 82°.
Med den vattentemperaturen så har man ju god marginal till överhettning, i stället för om tempen ut ur kylaren redan är uppe i 92° med original termo och skillnaden till frånslag brukar minska på gamla brytare faktiskt, så termogivaren kanske tycker att mintemp på 88° duger.
Det i kombination med en fläkt som funkade ok. när den var ny och fick 14V i matning, men efter 35 år är lite trött, kanske bara får 10V vid belastning och sommardagen kylluft ligger på +35° blir ingen bra kombo.
Men med annan termokontakt och kollad spänning till fläkten så kan den nog räcka till ändå.

(I kylare där termokontakten sitter i en övre balja eller eftermarknadstermostster som sitter instoppade i övre kylflänsarna och känner av vattentemperaturen ut ur motorn så måste givaren ligga kanske uppåt tio grader över termostaten för att bara kunna starta när det kommer för hett vatten ut ur motorn för att det redan går in för hett vatten där nere. Den måste ju då också slå ifrån över normal termostattemp för att inte gå hela tiden.)

M.v.h.JANKRO.
 
Senast ändrad:

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Hejsan, i Ducatokylaren så sitter termokontakten i närheten av utgången när vattnet har gått i sidled till andra baljan och sedan tillbaka till nedre kammaren i första baljan igen (ca. 1dm. över utgången) där termokontakten så att säga slår till om vattnet börjar bli dåligt kylt efter hela resan inne i kylaren, ex.vis om kylaren inte får någon fartvind under en stund.
Då är det dags att kyla ner vattnet till termokontaktens frånslagstemp, kan vara nere vid 67°.
Men funkar faktiskt också bra med en 82° delux termo som slår från redan vid ca.75° men slår till igen efter några graders ökning bara och håller vattnet ut från kylaren nere mellan 75 och 77 grader hela tiden tills fardvind finns som tar ner tempen på vattnet en bra bit till och då triggar om givaren att åter slå till först vid 82°.
Med den vattentemperaturen så har man ju god marginal till överhettning, i stället för om tempen ut ur kylaren redan är uppe i 92° med original termo och skillnaden till frånslag brukar minska på gamla brytare faktiskt, så termogivaren kanske tycker att mintemp på 88° duger.
Det i kombination med en fläkt som funkade ok. när den var ny och fick 14V i matning, men efter 35 år är lite trött, kanske bara får 10V vid belastning och sommardagen kylluft ligger på +35° blir ingen bra kombo.
Men med annan termokontakt och kollad spänning till fläkten så kan den nog räcka till ändå.

(I kylare där termokontakten sitter i en övre balja eller eftermarknadstermostster som sitter instoppade i övre kylflänsarna och känner av vattentemperaturen ut ur motorn så måste givaren ligga kanske uppåt tio grader över termostaten för att bara kunna starta när det kommer för hett vatten ut ur motorn för att det redan går in för hett vatten där nere. Den måste ju då också slå ifrån över normal termostattemp för att inte gå hela tiden.)

M.v.h.JANKRO.
Hej tack för bra info. Om man byter ut "den ynkliga skapelsen" till en kraftigare fläkt, hur ser man vilken kraft den har? Mäts kraften i watt eller varv/min eller nåt annat? Diametern kanske?
HERBET: Permatex är bra tätningsmedel på gummianslutningarna.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
695
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Och då blir ju frågan, vad är 82 grader de luxe termo?

Ps i min ducato snurrar kylfläkten mycket bra.... men går igång ganska snabbt om man håller på tomgång... slår ifrån o går igång...

Ps så jag tror inte att fläkten är ynklig.... förmodligen så har jag bra kontakt o då snurrar det riktigt ordentligt.... fast den skulle kanske gå igång lite tidigare...
Hur man mäter fläkteffekt? Jag har ju inte behövt.... men det normala är väl med fingrarna? Om du bara känner det som ett mindre myggstick.... nej ingen bra fläkt... men om du skriker o vrålar o svär ..... köp den fläkten.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Och då blir ju frågan, vad är 82 grader de luxe termo?

Ps i min ducato snurrar kylfläkten mycket bra.... men går igång ganska snabbt om man håller på tomgång... slår ifrån o går igång...

Ps så jag tror inte att fläkten är ynklig.... förmodligen så har jag bra kontakt o då snurrar det riktigt ordentligt.... fast den skulle kanske gå igång lite tidigare...
Hur man mäter fläkteffekt? Jag har ju inte behövt.... men det normala är väl med fingrarna? Om du bara känner det som ett mindre myggstick.... nej ingen bra fläkt... men om du skriker o vrålar o svär ..... köp den fläkten.
Om jag kollar noga på mina fingrar så ser jag fortfarande ärr efter min gamla eskapad i Portugal....så den mätmetoden använder jag inte igen!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hej tack för bra info. Om man byter ut "den ynkliga skapelsen" till en kraftigare fläkt, hur ser man vilken kraft den har? Mäts kraften i watt eller varv/min eller nåt annat? Diametern kanske?
HERBET: Permatex är bra tätningsmedel på gummianslutningarna.
Effekt för en fläkt är lika med hur stort flöde den ger. Tack för tipset för tätningen av slangarna. Jag gjorde istället något som jag tidigare aldrig har gjort. Jag satte dit en extra slang klämma på de tre slangarna som läckte.
Det fungerade.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Effekt för en fläkt är lika med hur stort flöde den ger. Tack för tipset för tätningen av slangarna. Jag gjorde istället något som jag tidigare aldrig har gjort. Jag satte dit en extra slang klämma på de tre slangarna som läckte.
Det fungerade.
Om det redan rinner kylvätska längs kylaren, är den ju förmodligen sönderoxiderad, då kan du ju bli stående när som helst, har du otur ser du inte
temperaturökningen under körning och "kokar" den ömtåliga motorn..?!
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Och då blir ju frågan, vad är 82 grader de luxe termo?

Ps i min ducato snurrar kylfläkten mycket bra.... men går igång ganska snabbt om man håller på tomgång... slår ifrån o går igång...

Ps så jag tror inte att fläkten är ynklig.... förmodligen så har jag bra kontakt o då snurrar det riktigt ordentligt.... fast den skulle kanske gå igång lite tidigare...
Hur man mäter fläkteffekt? Jag har ju inte behövt.... men det normala är väl med fingrarna? Om du bara känner det som ett mindre myggstick.... nej ingen bra fläkt... men om du skriker o vrålar o svär ..... köp den fläkten.
En del gamla Burstnerbilar hade en fläkt framför kylaren också, eftersom de inte fick upp nån fartvind....:D
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Om det redan rinner kylvätska längs kylaren, är den ju förmodligen sönderoxiderad, då kan du ju bli stående när som helst, har du otur ser du inte
temperaturökningen under körning och "kokar" den ömtåliga motorn..?!
Jag kommer att kolla vidare på kylaren nästa år. Jag kommer nog att byta ut den.
Det blir nog lite modifieringar för att få din den. Det blir nästa års projekt. När jag kollade i morse hade det inte läckt något varken från slangkopplingarna eller kylaren. Jag körde idag till vinteruppställningsplatsen, 7 mil och inget läckage.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen tänkte bara förklara lite till om kylarens konstruktion och termokontakten på gen.1 Ducato 280 och 290, och med bensinmotorn är väl bäst att tillägga.

Det är ju relativ låg temp på termostaten i motorn som ligger på 82° vilket då är den naturliga tempen på kylvattnet när det går ut ur motorn och in i kylaren i övre ingången, och när det går ut ur kylaren så har fartvinden (beroende på yttertemperatur) fått ner tempen på vattnet till nedåt 60° på sommaren när det åter går in i motorn från nedre utgången på kylaren
(Sedan finns det ju lite olika konstruktioner på både kylare och omslagstemp på termokontakten till elfläktar på olika bilar.)
På kylaren till bensinbilarna (om det sitter rätt kylare i bilen) så sitter ju baljorna vertikalt på sidorna på kylaren och både in och ut (om man ser kylaren från förarplatsen och som på bilderna nedan) i den högra baljan. Straxt ovanför utgången nere i kylaren sitter termokontakten.
Kylare Ducato bensin1 stoppvisning.jpg
Inne i den baljan så är den delad/avstängd där den mörkgula färgen är inlagd,

Det gör att varmvattnet går i sidled över till vänstra baljan i kylarens övre halva, sedan nedåt i den baljan och tillbaka till högerbaljans nedre halva där termokontakten sitter. När vattnet kommer dit så har det ju passerat genom kylarens hela kylförmåga och om fartvinden räcker till så startar ju inte elfläkten.....

Röd pil: Vatten in.
Grön pil: Termokontakten
Blå pil: Avkylt vatten ut till motorn.
Mörkgul märkning: Delning av baljan till övre och undre kammare.
Kylare Ducato bensin2 pilar.jpg
Om nu farvinden inte räcker till eller inte ens finns alls i bilköer så blir ju vattnet varmare och varmare, termostaten står vidöppen hela tiden och vattnet går bara runt utan nedkylning.
Då börjar det underliga med tillslagstempen på termokontakten som verkar/skall ligga på, tillslag 92° och frånslag 87°.
Det innebär att kylvattnet som gått genom kylaren och går in i motorn där nere redan är ca. tio grader varmare än det skall vara när det går ut ur motorn där uppe innan elfläkten sätter igång. När elfläkten slår från så är vattnet som går in i motorn fortfarande fem grader varmare än det skall vara när det går ut ur motorn.
Om fläkten räcker till och med lite tur så kanske vattnet ut ur motorn kan hålla sig en bit under 100° för med vidöppen termostat så flödar vattnet fort genom motorn.
Det här gör ju att det finns ingen kylreserv av lite kallare vatten, utan att elfläkten måste hinna med så att tempen på vattnet i alla fall kommer ner till 87° för kallare kan det ju inte bli eftersom fläkten slår ifrån vid 87°, och det blir ju svårare och svårare ju högre lufttempen är, och ju slöare fläkten är/har blivit med åren.
Vattnet är under tryck som ger högre kokpunkt så det kanske inte händer, men motortempen ligger ju då i alla fall på uppåt 100° i stället för 82°.
Det sälj ju dessa termokontakter på firmorna och som är original (men jag har sett att det ibland finns termokontakter på 82°/77° på samma ducatosökning).
Om man ex. går in på Biltema och köper en "lös" termokontakt så har den lägsta av de två de har 92°/87° och den andra ändå högre.

Om man då i stället har en termokontakt som startar fläkten kanske vid 82° och slår från vid ex. 72° eller kanske nere vid 68° så verkar tempen (om nu fläkten hinner med) göra att tempen ut ur motorn håller sig runt de 82° eller bara lite mer även i köer eftersom intempen på vattnet i motorn blir nedåt frånslagstempen så länge fläkten går.

Och då blir ju frågan, vad är 82 grader de luxe termo?
Det är en termokontakt som ex. slår till vid 82 och ex. slår ifrån vid 72, men får den då inte hjälp av att farvinden fortsätter att kyla ner vattnet några grader till, utan vattentempen kryper uppåt igen, så slår termokontakten till igen efter bara några graders höjning och får ett område på tillslag vid ca. 75 och frånslag vid normala 72, det blir ett evigt till och från men vattnet håller sig då hela tiden nere mellan 75°och 72° tills farvinden börjar hjälpa till så vattnet kanske kommer nedåt 68°, för då triggar termokontakten åter om och vattnet måste bli 82° igen för att den skall slå till.
Ps i min ducato snurrar kylfläkten mycket bra.... men går igång ganska snabbt om man håller på tomgång... slår ifrån o går igång...
Frågan är vilken tillslagstemp den har, så var nivån på invattnet i motorn hamnar. Snabba till och frånslag som du har kan tyda på smalt område, men gamla termokontakter brukar också få ett smalare område när de blir gamla även om de funkar.
Men räcker själva fläkten till så beror det ju bara på termokontakten var tempen hamnar.
Hur man mäter fläkteffekt? Jag har ju inte behövt.... men det normala är väl med fingrarna? Om du bara känner det som ett mindre myggstick.... nej ingen bra fläkt... men om du skriker o vrålar o svär ..... köp den fläkten.
Som Herbet skrev, flödet. Man kan se det på m³/min, men även Watt och Amp. Det kan skilja rätt mycket på lika stora fläktar av billig eftermaknadskvalité eller de "fina" och dyra.

På grund av kylarens konstruktion så verkar det som två mindre fläktar, kanske placerade så här kyler mycket bra i två steg både när vattnet går över till andra baljan och tillbaka till första och termokontakten sedan vaktar tempen på vattnet som går ut ur kylaren.
Det brukar då duga med två lite billigare fläktar av lagom storlek samt att det då finns bra flöde kvar för vanliga fartvinden fortfarande.
Kylare Ducato bensin2.JPG
Om meck sker, tänk på.
Det går lättast att kolla tempen på kylvattnet in i motorn med en infratermometer när bilen står och går och fläkten startar och sikta på nedre slangen, samt även kolla hur hög temp man har ut i övre slangen när allt är varmt en varm sommardag straxt innan fläkten startar.

Tänk på att plus spänning ligger på fläkten hela tiden, även när bilen är avstängd och termokontakten jordar ner minus till fläkten så den kan hoppa igång när man fibblar med sladdarna till termokontakten.

Tänk på att (det brukar stå i annonser) att man skall inte styra fläktarna direkt med termokontakten utan den skall styra ett relä som startar fläkten/fläktarna i alla fall fläkt/fläktar med klös i, och då även om man kopplar på nytt, men så att det är jordningen som sluts i reläet.

Kolla spänningen när fläkten går så den är i närheten av batterispänningen. Mät på sladdarna vid fläkten, minus och plus, och inte till bilens jord för att få rätta spänningen vid fläkten när den är igång så även jordfel syns.

Det finns ju tempmätaren, men det finns även en röd varningslampa som skall tändas om motorn blir för varm. Den går att kolla genom att sluta sladden till den vid givaren i motorn till jord. Men om lampan tänds så vet man ju tyvärr inte vid vilken temp en 35 år gammal givare som troligen sällan eller aldrig har slagit till har för temp för varning nu.

Att termokontakter oftast förekommer med höga temperaturer beror ju på att de ofta känner av att tempen på utvattnet från motorn högt upp i kylaren börjar bli för varmt/hett och då slår till så fläkten startar och hinner kyla vattnet mer på sin väg ner genom kylaren, men här i ducatokylaren mäts ju färdignerkylt vatten som tillåts bli 92°.

Här är två länkar till firmor som säljer termokontakter med de lägre temperaturerna, påslag vid 82° och av vid 72° eller 68°.

Och.

Det finns några olika gängor på termokontakter, men vanligast och i ducatokylaren är det M22 x 1,5, och ofta rekommenderas höga temperaturer men det funkar inget bra på gamla Ducato som börjar närma sig eller varnar med röd lampa... om den funkar.

Liiite mycket gnällig info kanske, men tänk på att de här motorerna med lösa cylinderfoder tål inte att gå varma helt enkelt, och det är i alla fall ett faktum som stämmer. De har ju klarat sig länge nu i bilarna, men i alla fall en koll så det finns kraft kvar i fläkten och bra spänning på den när den går, och en termokontakt med lägre temperatur kan inte göra någon skada om man ändå kanske bör byta den gamla mot en ny.
Hög utetemp på sommaren och lite bergsklättring om inte allt är ok. kan vara det som kan tända en förhoppningsvis fungerande röd varningslampa.

De kända spänningsfallen på gamla Ducato får ju inte minst en rätt liten kylfläkt att hamna på gränsen.
Varianten med en strömbrytare inne i bilen som man manuellt kan starta fläkten med om tempmätaren börjar krypa onödigt uppåt är ju inte heller så dumt och enklast kanske, samt koll om det är spänningsfall på fläkten åter.....

Skrivkramp :msn_tongue: .... M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen