Hejsan ute och åker och tittade in med datorn så man har ett riktigt tangentbord att misshandla.
Kylaren och tempen på bensinmotorerna uppför sig ju lite mystiskt i överkant och motorerna med lösa cylinderfoder får ju inte gå varma men ändå kryper tempen uppåt utan fartvindens hjälp.
Dels är ju originalfläkten en ynklig skapelse men räcker nog till om den får ca. 14V att snurra med, fast en ny kraftigare eller två mindre men bra från eftermarknaden skadar säkert inte.
Problemet om inget är bytt har jag skrivit om några gånger och det är att termostaten är ju på 82° och öppnar men termokontakten i kylaren (som dessutom sitter nere nära utgående vattnet ur kylaren) startar inte fläkten förrän utgående vattnet är 92°.
Jag klistrar in ett av inläggen som jag skrev 2015, med lite efterjustering.
-------
Om man står i en kö så man inte får tillräckligt med fartvind in i kylaren, men tempen på motorn är uppe på 82° och termostaten står helöppen. Så är det så dumt av någon anledning att termokontakten som sitter i nerkant av kylaren och känner av vattentempen som går in nere i motorn, slår till och startar elfläkten först vid 92° och stänger av några grader därunder.
Det innebär att efter ett tag så är "kallvattnet" som går in i motorn ca. 90° varmt och följaktligen när det har passerat genom motorn och går ut däruppe så har det blivit uppåt 100° eller mer, och då gäller det att ha tryck i kylaren med höjd kokpunkt.
Det finns en tillslagskontakt och röd lampa på panelen som skall tändas vid överhettad motor, men om den funkar alls eller vid rätt temp på en gammal bil ???
Det blir alltså termokontakten och kylarfläkten som håller motortemperaturen, och inte termostaten som står vidöppen.
När tempen är så hög på allt vatten och kylarfläkten rätt liten så minskar marginalen till överhettning rätt mycket.
Bensinbilarna börjar original att få det riktigt svettigt om utomhustemperaturen börjar gå en bit över 30° i köer m.m.
För att få så stor marginal som möjligt så kan man montera en ny termokontakt i kylaren som slår till redan vid 82° och slår från kanske vid 77° eller ännu lägre på invattnet i kylaren, 68° frånslag finns visst också men kanske överdrivet kallt.
Sedan kanske en stor och en liten kylfläkt i kylaren i stället för leksaken som sitter där original.
Om man efter termokontaktbytet står i en kö när det är varmt så kan man se på tempmätaren att den går upp från stadiga 82° till ca. 85° på vattnet ut ur motorn, för att intempen på vattnet går ju nu upp till "bara" 82° innan termokontakten slår till och fläktarna drar igång.
Då kyls invattnet ner rejält och uttempen blir åter 82° och styrs av termostaten.
När fläktarna har kylt ner vattnet ända till termokontakten slår ifrån dem vid 77° (eller lägre) så kan den lilla temphöjningen åter ske efter en stund då invattnet vid termokontakten åter närmar sig 82°.
-------
Kylarna är ju byggda lite udda också, med baljor på sidorna.
Visa bilaga 236051
Varmvattnet går ju in där uppe, sedan är den baljan avspärrad halvvägs ner så allt vatten går i halva övre delen av kylaren över till den andra baljan sedan neråt och åter tillbaka till första baljans nedre del genom nedre halvan av kylaren och ut genom den slanganslutningen och åter in i motorn.
På bilden syns uttaget där termokontakten sitter en bit över och i närheten av utloppet till motorn .... och slår alltså inte till förrän vattnet som går ut ur kylaren till motorn är 92°, och motorn blir helt enkelt varm hur bra och nytt allt än är om termokontakten är originalet på 92°.
Jag har aldrig fått en förklaring, möjligen kan man kanske skylla på att avgaserna ev. blir renare i köer och stadstrafik med het motor.
Man kan ju ev. som en del har gjort koppla så man manuellt kan starta fläkten/fläktarna när det börjar bli varmt .... Men en annan termokontakt funkar jättebra och helt automatiskt
, men extra strömbrytare är ändå bra för bergsklättring.
Hej du vet väl att det sitter en slang instoppad på sidan bakom fläkt/värmekåpan på passagerarsidan inne i motorrummet. För elementet är kylsystemets högsta punkt och där blir det en luftficka med dålig värme som följd om man inte öppnar luftningen på slangen.
Det måste vara tryck i systemet för att vattnet luften skall tryckas ut och vattnet komma ut så högt.
Manövern kan göras om ett par gånger med tryck i kylaren så nya små luftfickor helt säker kommer ut till slut.
Utan tömning av luftfickor där uppe så kan kupevärmen inte komma upp i topp.
M.v.h. JANKRO.