• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solifer 5500 -88. 13000 mil.

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Först till Jankro..Tack... Du satte mig på spåret! Jag var tydligen tvungen att skaffa Swish... men bara första inbetalningen! Nu tycks det finnas möjlighet ( för mig) att betala med giro, om jag har fattat rätt? Tydligen när man blivit medlem ?
Ps jo Swish är så klart mycket användbart o praktiskt . ( i Sverige)
Det handlar inte om det, mera en konstig princip.

På min äldre bensin husbil Ducato så monterades det äntligen för bara några dagar sedan ett helt nytt komplett avgas system... fick det gjort. Det har legat flera år och väntat ! Det visade sig vara hål på avgasröret längst fram... så jag letade då efter de konade bultarna.
Så till Herbet.
När jag letade för en vecka sedan på " avgasrör " så fanns det Hella avgasrör med konade bultar.... men nu är dessa borta på Autodoc? Avgasrör finns tre olika... men utan några tillbehör.
På Trodo.se finns ett flertal av dessa special bultar... men ingen anges till just Ducato... men om du har dimensionerna så kanske ett telefon samtal dit.. kan va smart?
På min husbil hade någon tidigare ägare redan " byggt bort " de speciella bultarna.. så det blev " vanliga" ( ej konade) men med fjäder och brickor... ett problem var tydligen att det skulle va 7 mm... förmodligen inte en jättevanlig dimension. (Allt enligt honom som grejade...)
Fjäder följer med monteringssats från Autodoc.
Ps jag har en del bra att ha.. reservdelar som jag köpt på mig under åren...till Ducato. När Autodoc haft " rea". Inte precis för att de behövs utan mera för att det varit billigt o kul att handla.
Bl a så har jag två bak bladfjädrar Lesjöfors... o U-byglar... jag tror inte att de behövs bytas... men det hade varit kul... och se om det gör nån skillnad?
Vi får se... jag måste först kolla upp så att jag verkligen har allt till ett sådant byte. Jag gör det inte själv.. men vill hålla koll på det hela... det finns en instruktion på Axel Augustin kring detta.
Ps jag funderar på att ställa lite frågor till Kjell... jag vill minnas att han grejade med sina fjädrar och smorde dessa.... förmodligen i något gummi? Det fanns något ljud ( oljud) tror jag.

Det är inget problem att använda vanliga bultar till avgasskarven med kona. Det viktiga är att man inte drar åt bultarna så hårt så att fjädrarna slutar fjädra. Det är bara fjäderkraften som skall hålla ihop konkopplingen, inte åtdragning av bultarna. Med vanliga bultar måste man på lämpligt sätt låsa muttrarna, önskvärt vore självlåsande muttrar men då inte av typen Nyloc med nyloninsats eftersom det blir ganska varmt. Alternativt kan man använda dubbla muttrar som man låser mot varandra, det fungerar också. :)
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Drömmer jag eller är jag gammal? Förmodligen det sista. Tycker att jag sett låsmuttrar utan nylon där gängerna är lite stukade? Det borde ju va bäst?

Jag hittade t ex dessa men det är förmodligen inte de enda eller bästa?

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Drömmer jag eller är jag gammal? Förmodligen det sista. Tycker att jag sett låsmuttrar utan nylon där gängerna är lite stukade? Det borde ju va bäst?

Jag hittade t ex dessa men det är förmodligen inte de enda eller bästa?

Jo jag tänkte allt på sådana också, men de är inte så vanliga, därför föreslog jag inte det! ;)
 
Senast ändrad:

Vittåker

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Hässleholm
Hej, har suttit och letat på nätet efter avgassystem till Solifern. Det gamla ligger nu ute på gården. Nån firma Mexter? hade grejor som verkade passa men fy va dyrt. Frakten är det väl som fördyrar det. Går nog att få ihop rätt delar på Autodoc också, men det är ju långt till den 18:e!:bock: Då blir man kung för en dag...Ska kolla med bilfirmor och bildelsfirmor i Hässleholm på måndag.
Jag trotsar Montreols goda råd om anslutningen till grenröret och sätter en bit flexslang. Om det inte funkar så kommer jag INTE att berätta det..

Har monterat bort farthållaren som inte funkade, ska nog va en starkare motor om man ska ha nytta av en sån. Cykelstället har jag också tagit bort, jag har cyklat färdigt nu, fysiskt alltså, mentalt är jag ofta "ute och cyklar".

Vet någon var man bäst köper ett komplett avgassystem? Fiat Ducato 10 är det väl, 14 är väl 6700:an?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
När jag räknade på Autodoc så blev det 2400 kronor... om man väljer de billigaste alternativen. Sen förmodar jag att frakten gör att det sticker iväg en hel del.

Autodoc hade förr en mycket varierande prissättning där det ibland gavs rätt mycket rabatt plötsligt någon dag.... då brukade jag passa på o handla lite.... bra o ha grejer.
Sen ska tilläggas att jag betalar varje månad för medlemskap på Autodoc... jag tror att de håller på o grejar lite med sina priser upp o ner ständigt... så inte säkert att alla har samma pris...

Ps jag kommer att skriva ett meddelande till dig Vittåker.... så håll koll längst upp.... så lär du dig hur man gör det....( din bakåtsträvare).
 

Vittåker

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Hässleholm
Väntar på leverans från Autodoc, avgassystem, olja och filter mm. Har rotat runt inne i bilen idag, hittat var varmvattenberedaren och elpatronen sitter, men inte nån cirkulationspump på värmeslingan, vattenburen. Nån som har en likadan bil?
Ps. Det verkar inte finnas nån cirk.pump, kanske bortplockad, kan nån som har "samma" bil lägga in en bild på pumpen så jag vet vilken slang jag ska montera en ny på? Ska väl sitta på returen men jag vet inte vilken som är retur....

UPPDATERING: Hittat cirk.pumpen, sitter gömd bak gasolpannan på utsidan, vilken konstig placering....
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Väntar på leverans från Autodoc, avgassystem, olja och filter mm. Har rotat runt inne i bilen idag, hittat var varmvattenberedaren och elpatronen sitter, men inte nån cirkulationspump på värmeslingan, vattenburen. Nån som har en likadan bil?
Ps. Det verkar inte finnas nån cirk.pump, kanske bortplockad, kan nån som har "samma" bil lägga in en bild på pumpen så jag vet vilken slang jag ska montera en ny på? Ska väl sitta på returen men jag vet inte vilken som är retur....

UPPDATERING: Hittat cirk.pumpen, sitter gömd bak gasolpannan på utsidan, vilken konstig placering....
Välkommen in i klubben vad det gäller placering av installationer.
Det är nog inte helt ovanligt att en del installationer monteras först. Sen byggs bilen upp runt dom.
 

Vittåker

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Hässleholm
Nu har jag fått två ljuddämpare från Autodoc, den tredje var för stor för Postnord men den kommer väl med annat bolag. 2400 kr. ca, 1100 i extra fraktkostnad. Monterade luftrenaren med nytt filter, nytt bränslefilter, nya tändstift, ny kylarglykol. Irriterar mig att inte nivån syns genom exp.kärlet kanske skitigt inuti, oljefilter ska jag vänta med för det ser ut som att oljetrågspackningenn läcker lite. Jag har spraymålat ventilkåpan och luftrenaren silvergrå..tyckte det var mörkt som en smedja därinne.

Satte ihop den första dämparen och provstartade...Grenrörspackningen är det som läcker och låter mycket! Fy f-n! Tänk om det är trasigt! Såg att det saknas en bult, kanske nån har börjat ta loss grenröret men gett upp, eller har den själv brustet. Bultarna ser riktigt rostiga ut. Försökte lossa en skruv till den rälige plåtburken som ska förvärma insugsluften, men näää inte ens den fick jag loss!
Jag stängde verktygslådan och gick in.
Läste nu att Herbet hade monterat bort grenröret, så då är det väl inte omöjligt, finns nåt spray på Biltema som fryser bort rosten..he he vore bra om de gick. Jag har för dåligt med verktyg, men ska göra färdigt avgassystemet när sista dämparen kommer, det saknades upphängningskrokar på dämparna får köpa universal på Biltema. / Ingvar.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Nu har jag fått två ljuddämpare från Autodoc, den tredje var för stor för Postnord men den kommer väl med annat bolag. 2400 kr. ca, 1100 i extra fraktkostnad. Monterade luftrenaren med nytt filter, nytt bränslefilter, nya tändstift, ny kylarglykol. Irriterar mig att inte nivån syns genom exp.kärlet kanske skitigt inuti, oljefilter ska jag vänta med för det ser ut som att oljetrågspackningenn läcker lite. Jag har spraymålat ventilkåpan och luftrenaren silvergrå..tyckte det var mörkt som en smedja därinne.

Satte ihop den första dämparen och provstartade...Grenrörspackningen är det som läcker och låter mycket! Fy f-n! Tänk om det är trasigt! Såg att det saknas en bult, kanske nån har börjat ta loss grenröret men gett upp, eller har den själv brustet. Bultarna ser riktigt rostiga ut. Försökte lossa en skruv till den rälige plåtburken som ska förvärma insugsluften, men näää inte ens den fick jag loss!
Jag stängde verktygslådan och gick in.
Läste nu att Herbet hade monterat bort grenröret, så då är det väl inte omöjligt, finns nåt spray på Biltema som fryser bort rosten..he he vore bra om de gick. Jag har för dåligt med verktyg, men ska göra färdigt avgassystemet när sista dämparen kommer, det saknades upphängningskrokar på dämparna får köpa universal på Biltema. / Ingvar.
Hoppas att det går bra att ta bort grenröret. Kan bli knepigt om en bult har gått av.
Det var ca: 20 år sen jag tog loss grenröret. Bilden är från i år.
Allt är rostigt värre. Det ser mycket värre ut i verkligheten än på bilden.


1726173193235.jpeg
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
598
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Det är väldigt trångt att få bort grenröret. Om du har någon bekant som kan tänkas ha en induktionsvärmare är det till stor hjälp.
Men det går även att hyra sådana, det underlättar väldigt mycket. Fast det är besvärligt ändå.
Om vilket är troligt att några pinnbultar går av så går det att svetsa dit muttrar vilket var vad jag gjorde. Inget jobb jag vill göra om i brådrasket.
Men på min satt det väldigt hårt så att värma på muttrarna gör stor skillnad, sedan skall man få på hylsa så att man inte drar sönder muttrarna direkt. Ta god tid på dig, är ett jobb som tog mer tid än jag tänkte mig.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Gå på med wd40 inte en gång utan regelbundet, över tid kan det släppa. Men som många gör spraya på direkt och börja skruva fungerar dåligt, det är tiden som gör jobbet att kemiskt bryta ner rosten. Rost tar mycket större plats än järnet som den oxiderat det är därför det sitter fast. Över tid kan man vinna över rosten tålamod. Ska man värma så måste man upp i en temp där rosten brinner upp, eller så gör värmen att det utvidgar sej så rosten krossas.
På en verkstad används svetsen flitigt.
 

Vittåker

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Hässleholm
Ja, jag tror jag tar "time out" när det gäller grenröret...Herbets bild ser ut som en kopia av mitt grenrör, men utan "förvärmarplåtburken".
Jag ska leta upp en förtroendegivande verkstad som jag kan anlita för det jobbet. Det ser ut som överkurs för mej. Det fanns en i Finja utaför Hässleholm som var bra men ägaren har gått i pension och verkstan är stängd. Undrar om det finns nya grenrör, det hade varit mat för Måns.

Jag har ju annat att göra på bilen så länge, ibland sitter jag inne i bilen, den är väldigt fin inuti, och tänker på gångna resor. Var mycket i Turkiet, vackert vid Bosporen och ja överallt där. Inga andra husbilar att trängas med. Tröttnade på Portugal och Spanien, blev för många husbilar där, lokalbefolkningen blängde på en, utom de som drev restauranger.... Turkarna är vänliga och hjälpsamma så man nästan skäms. Var en gång vid berget Ararat i öster, kylaren läckte, fick omlödat på en verkstad som vägrade ta betalt! Var i Antalya för tre år sen stab.stag brast, finns en gata med verkstäder på pärlband, köpte nya stag där, försäljaren gick med mig till en verkstad som genast körde ut ett par bilar och tog in min, bytte stagen, kostnad 100 sek. Betalade 200, alla glada och nöjda. Stagen kostade 90sek styck.

Idag kommer väl min sista ljuddämpare, sen ska jag kolla över tätningar utvändigt på bilen inför vintern, har ju den utomhus, brukade ha ett julatäcke över den jag hade innan.

Dagens fråga: Om det är pinnbultar som håller grenröret, lossar de inte lättare inuti toppen då, om muttrarna är fastrostade? / Mvh Ingvar.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.537
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det är verktyg med sexkant som gäller, både hylsor och ringnycklar. Annars är det stor risk för runddragning.

Som Bengt skriver WD-40 är bra och ta god tid på sig. Det gäller att skruva med mycket små rörelser framåt och tillbaka. Ofta när man Inte får loss skruva och muttrar behöver man dra åt dom lite, knappt alls. Och sen åt andra hållet och så få man hålla på tills man inte orkar längre. Då kan det vara bra att ta en fika. Det gäller att ha lite själv disciplin och att inte skynda på för då går det åt pipan.

Det kan även vara så att någon pinnbult skruvas ur topplocket och att muttern sitter kvar på den. Jag har för att det går att köpa nya pinnbultar. Nya muttrar behövs också.

Det är tre saker att tänka på.
Att inte ha bråttom
Att inte ha bråttom
Att inte ha bråttom.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Kolla på Laga..det kanske finns ett begagnat grenrör där? ( jag tittade)
Jag tror att det här arbetet ska en firma med induktionsvärmare göra.... visst kostar det.. men jag tror att man behöver en stor hall med ordentlig lyft och en induktionsvärmare. Bör nog va någon som jobbar med lastbilar.

Ett telefonsamtal till Axel Augustin.. o kolla om det finns nya? Förmodligen inte..men...

 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
598
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Jag köpte nya pinnbultar på AD bildelar i Avesta. Men det är 8mm pinnar så egentligen skulle jag köpt gängstång men kom på det för sent.
Det hade blivit billigare och då kan man anpassa längden precis som man tycker.
På min lossnade en pinnbult ur blocket, jag hade samma tanke att det är ju aluminiumtopp men nej de satt ordentligt.
Finns koppar muttrar vilket jag köpte, ska vara enklare att få lös dem nästa gång. Men jag hoppas verkligen att det inte sker igen att grenrörspackningen börjar läcka. Har en bekant som har en 90a J5 som också grenrörspackningen läcker på, så det verkar vara ett vanligt fel.
Min läckte när jag köpte den, besiktade några gånger och bilprovningen sa inget om att det läckte. Men det blir ju ett ljud som är irriterande, så till sist lagade jag det.
Jag har extraktor grenrör, och det var inte jämn nivå på "ingångarna" till grenröret så ta en stållinjal eller något och kolla så de ligger i samma höjd.
Kanske ett fel i inslipningen eftersom det verkar vara återkommande fel. Bästa är nog att får det fräst så det blir plant, jag hade inte den möjligheten utan använde en planslip får se om det blev bra.
 

Vittåker

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Hässleholm
Idag kom den sista ljuddämparen från Autodoc. Den var försedd med hållare till upphängningen. Den passade perfekt men hade inte samma dimension som de andra två...Muffen hade samma ytterdiameter som slätändan på mittdämparen, fick bli en skarvkoppling.
Passformen på de två främre dämparna var åt skogen. Hur jag än vred och vände så, ja vred jag en på rätt läge så blev den andra fel. Bågfilen löste det, de två dämparna kunde jag lika gärna plockat ihop på Biltema. Svagt att skicka olika dimensioner vid samma köp. Men den sista dämparen var viktigast, det var också den som kostade frakttillägg.
Men men, min eminenta rostfria flexibla avgasslang underlättade hopmonteringen.

I morron ska jag starta bilen, backa ner till horisontalläge från "rampen", byta till ny longlifeglykol i det vattenburna värmesystemet, (inga diesel värmare som de har i Finspång ;)) men man vet aldrig, primuspannan kanske ger upp. Sen är det dags för grenröret! Kollade på Tuben där de testade Biltemas induktionsvärmare...oj oj muttrarna glödde... knappt 4000kr. I morron är det den 18:e...
 

Vittåker

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Hässleholm
Idag har jag bara ägnat mig åt trevliga arbeten med bilen, den startade lätt, vrål från grenröret. Varmkörde så att kylfläkten startade. Den har jag haft av och försökt få att snurra jämt utan att vobbla. Blev nästan bra. Kanske söka efter en bra begagnad eller ny. Låter illa när den vibrerar. Den är ju viktig för kylningen. Såg att sensorn eller vad den heter inte sitter i botten på kylaren utan i motorn, om jag såg rätt.
Tömt ut glykolen i värmesystemet, fick hjälpa till lite med tryckluft för att få ut allt. Nästan 10 liter. Liknade kaffe. Provade primuspannan med gasol, även med elpatronen, tog lång tid att värma upp hela systemet.
Sen var jag på kylskåpet, startade inte kom nån puff ibland. Det finns ingen lucka eller galler bakom skåpet så man kommer åt brännaren, men det ska bli, jag har ju sticksåg... Att dra fram skåpet verkar onödigt krångel. Kollade priser på galler med ram- 8-900 kr! Kom att tänka på att jag har ju en stor boggiehusvagn som jag har till hönshus, där finns galler men lite små. Varför inte en plåt som man skruvar dit med gummitätning? Bra med en gammal skorv, man behöver inte va så rädd för radikala ingrepp. Vent.gallret sitter på sidan så där får man jobba på känn om man ska justera brännaren.. Det är kanske inte bra att ha galler bak på bilen pga smuts och regnvatten?

Tyckte växelspaken går trögt, ska där inte va nån sorts styrning nere vid golvet? man ser ju marken under när det rör sig under växlingen. Lite lealöst.
Tömde även vattensystemet och beredaren inför vintern, kanske kör igenom spolarvätska "försäkerhetsskull" gjorde det på min tidigare husbil utan följdverkningar, dricker ändå inte tankvattnet, det sägs att "packningarna skadas". Jag har ju "Portaprutti" så slipper va rädd om kassettoan.
Funderar fortfarande på en induktionsvärmare.....Mvh.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Lite...åsikter mm...
Om kylfläkten.... kolla upp lite mera innan du gör något... kring detta kan du läsa i trådar där Jankro har goda råd ... just " sensorn" som du kallar det.... är ju viktigt att den fungerar och att det är god kontakt... så här är lite.. göra rent jobb och kolla upp god kontaktjobb...
Allmänt jätteviktigt att allt kyler som det ska.
Min kylfläkt funkar utmärkt o vibrerar inte!
Jag har en liggande i reserv som jag köpt på Autodoc..... men jag vill minnas att Jankro också rekommenderar att man gärna kan sätta dit något annat... kylfläkt...gärna med bra kapacitet...
Ska också finnas i en tråd här ... med inlägg från Jankro.
Ps tror att det är en sak som kan va bra att veta.... leta upp rätt tråd om detta man ska se upp lite med hur plus 12 volt o minus 12 volt är kopplat... kolla upp det!
( förmodligen ligger plus alltid anslutet till fläkten, om jag minns rätt... det är det du ska kolla upp)

Om galler.... här tycker jag också att du ska kolla upp mera! För det finns ju inget galler! Det är kanske inte tänkt för det?
Jag vet att jag läst om husbilar som fått vattenskador in just genom kylskåp galler just bak.... så såga inga onödiga hål förrän du vet mera... om kylskåp i största allmänhet finns det nog drygt 2 miljoner trådar här.... nu är väl ditt äldre? Verkar det vara " original ". ? Galler finns nere i Sjöbo på husvagnsskroten... så det är inget problem.... men att göra hål?
Njaaa prova lite till o försök att få igång kylskåpet ( om det nu är så viktigt, jo det verkar det va ! )

Om växelspaken Det finns en mycket tydlig tråd på HBK om hur du gör för att smörja upp.... också instruktioner från Jankro.

Du ska va mycket glad för att du enbart kan se marken på ett enda ställe!

Ditt värmesystem är UTMÄRKT... men det kan säkert ta lite tid att nå upp i temperatur . Kolla om du har cirkulationspump och om denna fungerar. Hur lång tid tog det?
 

Vittåker

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Hässleholm
Ja tack för kloka ord, jag ska läsa på, finns ju bra sökfunktion här på forumet. Nä galler sätter jag inte bak på bilen, men en plåt med gummitätning, det är nästan nödvändigt att kunna serva brännaren. Ja det tog nog en timme att värma upp värmesystemet, men jag körde inte så länge med gas, satte på elpatronen på 1kw och gick och fikade, där finns 2kwläge också. Cirk.pumpen går, ska kolla brännaren noggrant senare. Jag jämför kanske med Knausen jag hade innan, det var en Alde 3020 den var så klart snabbare.
 
Toppen