Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Det är inget problem att använda vanliga bultar till avgasskarven med kona. Det viktiga är att man inte drar åt bultarna så hårt så att fjädrarna slutar fjädra. Det är bara fjäderkraften som skall hålla ihop konkopplingen, inte åtdragning av bultarna. Med vanliga bultar måste man på lämpligt sätt låsa muttrarna, önskvärt vore självlåsande muttrar men då inte av typen Nyloc med nyloninsats eftersom det blir ganska varmt. Alternativt kan man använda dubbla muttrar som man låser mot varandra, det fungerar också.Först till Jankro..Tack... Du satte mig på spåret! Jag var tydligen tvungen att skaffa Swish... men bara första inbetalningen! Nu tycks det finnas möjlighet ( för mig) att betala med giro, om jag har fattat rätt? Tydligen när man blivit medlem ?
Ps jo Swish är så klart mycket användbart o praktiskt . ( i Sverige)
Det handlar inte om det, mera en konstig princip.
På min äldre bensin husbil Ducato så monterades det äntligen för bara några dagar sedan ett helt nytt komplett avgas system... fick det gjort. Det har legat flera år och väntat ! Det visade sig vara hål på avgasröret längst fram... så jag letade då efter de konade bultarna.
Så till Herbet.
När jag letade för en vecka sedan på " avgasrör " så fanns det Hella avgasrör med konade bultar.... men nu är dessa borta på Autodoc? Avgasrör finns tre olika... men utan några tillbehör.
På Trodo.se finns ett flertal av dessa special bultar... men ingen anges till just Ducato... men om du har dimensionerna så kanske ett telefon samtal dit.. kan va smart?
På min husbil hade någon tidigare ägare redan " byggt bort " de speciella bultarna.. så det blev " vanliga" ( ej konade) men med fjäder och brickor... ett problem var tydligen att det skulle va 7 mm... förmodligen inte en jättevanlig dimension. (Allt enligt honom som grejade...)
Fjäder följer med monteringssats från Autodoc.
Ps jag har en del bra att ha.. reservdelar som jag köpt på mig under åren...till Ducato. När Autodoc haft " rea". Inte precis för att de behövs utan mera för att det varit billigt o kul att handla.
Bl a så har jag två bak bladfjädrar Lesjöfors... o U-byglar... jag tror inte att de behövs bytas... men det hade varit kul... och se om det gör nån skillnad?
Vi får se... jag måste först kolla upp så att jag verkligen har allt till ett sådant byte. Jag gör det inte själv.. men vill hålla koll på det hela... det finns en instruktion på Axel Augustin kring detta.
Ps jag funderar på att ställa lite frågor till Kjell... jag vill minnas att han grejade med sina fjädrar och smorde dessa.... förmodligen i något gummi? Det fanns något ljud ( oljud) tror jag.
Blattfeder austauschen | Fiat Ducato 290 [Anleitung] - Ducatoschrauber
Einfach u. verständlich: Bei uns erfährst Du, wie Du die Blattfeder beim Ducato 290 austauschen kannst. Anleitung auch für Peugeot J5 u. Citroen C25.www.ducatoschrauber.de
Jo jag tänkte allt på sådana också, men de är inte så vanliga, därför föreslog jag inte det!Drömmer jag eller är jag gammal? Förmodligen det sista. Tycker att jag sett låsmuttrar utan nylon där gängerna är lite stukade? Det borde ju va bäst?
Jag hittade t ex dessa men det är förmodligen inte de enda eller bästa?
Låsmutter Helmetallisk DIN 980 FZB - Styckvis Försäljning - Materialexperten
Låsmutter helmetallisk utan plast DIN 980 FZB ✓ Snabba leveranser ✓ Enkla betalningar ✓ Pålitlig service ☞ Välkommen in!materialexperten.se
Välkommen in i klubben vad det gäller placering av installationer.Väntar på leverans från Autodoc, avgassystem, olja och filter mm. Har rotat runt inne i bilen idag, hittat var varmvattenberedaren och elpatronen sitter, men inte nån cirkulationspump på värmeslingan, vattenburen. Nån som har en likadan bil?
Ps. Det verkar inte finnas nån cirk.pump, kanske bortplockad, kan nån som har "samma" bil lägga in en bild på pumpen så jag vet vilken slang jag ska montera en ny på? Ska väl sitta på returen men jag vet inte vilken som är retur....
UPPDATERING: Hittat cirk.pumpen, sitter gömd bak gasolpannan på utsidan, vilken konstig placering....
Hoppas att det går bra att ta bort grenröret. Kan bli knepigt om en bult har gått av.Nu har jag fått två ljuddämpare från Autodoc, den tredje var för stor för Postnord men den kommer väl med annat bolag. 2400 kr. ca, 1100 i extra fraktkostnad. Monterade luftrenaren med nytt filter, nytt bränslefilter, nya tändstift, ny kylarglykol. Irriterar mig att inte nivån syns genom exp.kärlet kanske skitigt inuti, oljefilter ska jag vänta med för det ser ut som att oljetrågspackningenn läcker lite. Jag har spraymålat ventilkåpan och luftrenaren silvergrå..tyckte det var mörkt som en smedja därinne.
Satte ihop den första dämparen och provstartade...Grenrörspackningen är det som läcker och låter mycket! Fy f-n! Tänk om det är trasigt! Såg att det saknas en bult, kanske nån har börjat ta loss grenröret men gett upp, eller har den själv brustet. Bultarna ser riktigt rostiga ut. Försökte lossa en skruv till den rälige plåtburken som ska förvärma insugsluften, men näää inte ens den fick jag loss!
Jag stängde verktygslådan och gick in.
Läste nu att Herbet hade monterat bort grenröret, så då är det väl inte omöjligt, finns nåt spray på Biltema som fryser bort rosten..he he vore bra om de gick. Jag har för dåligt med verktyg, men ska göra färdigt avgassystemet när sista dämparen kommer, det saknades upphängningskrokar på dämparna får köpa universal på Biltema. / Ingvar.