• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband i husbilen

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Hej Krister eller nån annan som använder mobilt internet i husbil, t,ex. Har nu fundering på Telias eller Tele 2:s mobila internet. När det står fast avgift, betyder det då att jag kan surfa för en fast avgift utan x-tra kostnadet för varje mb. Har telia bredband hemma undrar om man kan få rabatt då om man kompletterar med mobilt från Telia?

Om du har Telia bredband hemma kan du komplettera med trådlöst mot en mindre ökning av månadsavgiften. Jag betalar 149 kr/mån från och med 2009 (fritt resten av 2008) inklusive modem - 18 mån bindningstid. Om jag hade haft ett modem hade det kostat 99 kr/mån.

Om du ska använda modemet utomlands är det nog idé att köpa modemet separat - Telias är operatörslåsta....

F

F.d. 4754

Guest

Hej.

99:- kronor låter bra men vad kostar ett modem och var köper man ett modem som inte är operatörslåst? Finns det bra och dåliga modem eller kan man köpa första bästa man hittar?...

En undrande Knausen

F

F.d. 52943

Guest

Vet inte vilka som är bra eller inte - finns säkert någon som kan svara på det. Modemen kostar mellan 1000 och 3000 kr (Dustin).

F

F.d. 4754

Guest

Hej igen.

Är Du nöjd med hastigheten? Har Du testat mot Bredbandskollen?

Knausen igen

F

F.d. 13924

Guest

Om du har Telia bredband hemma kan du komplettera med trådlöst mot en mindre ökning av månadsavgiften. Jag betalar 149 kr/mån från och med 2009 (fritt resten av 2008) inklusive modem - 18 mån bindningstid. Om jag hade haft ett modem hade det kostat 99 kr/mån.

Om du ska använda modemet utomlands är det nog idé att köpa modemet separat - Telias är operatörslåsta....

Det låter bra Roland&Viola, men kan du surfa hur mkt som helst för 149/mån då? Ingen x-tra avgift för att ladda ner sidorna?

F

F.d. 4754

Guest

Jag har läst på Telias sida:
Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 30 kbit/s om användandet överstiger 5 GB/månad.

Jag har svårt att greppa 5 GB/månad. Hur mycket är det?

/Knausen

F

F.d. 13924

Guest

Bra fråga Knausen, hur mkt kan jag surfa innan jag kommer upp i det / mån?

F

F.d. 839

Guest

Knausen,

5GB = 5368709120 bytes. Tänk att en genomsnitt website är ca 100KB det innebär att du kan ladda ner 53558 websites per månad eller shicka 1073741 mails. Som du ser är det inget att oroa sig för.

F

F.d. 4754

Guest

Tack Belgien. Nu räknar jag lite själv...

Om vi utgår från att min E-post är på 5 MB dagligen (Nu räknar jag högt men bilder skenar iväg) så blir det 150 MB i månaden. (5*30 dagar = 150 MB = 0,15 GB).

Surfning: 100 sidor om dagen gånger 100KB blir 10 MB. 500 sidor blir 50 MB gånger 30 dagar = 1,5 GB. Sidornas storlek beror mycket på hur stort bildmaterial som det finns. Vissa sidor som ex.vis aftonbladet ändras ofta medan andra är oförändrade och har man en gång laddat sidan så finns den i datorn. Vid tömning av cache-minnet så laddas allt på nytt.

"Normalanvändaren" kanske kommer upp i 2 av 5 GB med E-post, surfning och de uppdateringar man behöver göra emellanåt. Detta är kanske högt räknat men hellre för högt än för lågt. Vi har alla olika surfvanor. Hoppas jag räknat rätt med förvandling från MB till GB. 1000MB är 1 GB.

Laddar man däremot hem ex.vis filmer så skenar det iväg...

/Knausen igen

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Knausen regner helt rett!

En grense på 5GB fører bare til at en ikke må laste ned store programpakker, CD-image og filmer. En DVD-flim er normalt over 8 GB, kan være opp til 15 GB. En kraftig reduksjon i hastigheten er bedre enn at en får en regning på et villt beløp.

F

F.d. 4754

Guest

Hej igen.

Har läst om detta, men i det här fallet saknar det betydelse. Jag ville bara få ett grepp om hur många GB det blir när man surfar...

För skojs skull raderade jag alla filer och laddade husbilsklubbens sida. Det blev 440KB. Man kan nog titta även på Husbilklubbens hemsida med 3G.

Det skulle vara intressant att höra vilka uppkopplingshastigheter det handlar om i verkligheten...

Jag funderar på att teckna ett abonemang även om det finns svagheter i 3G täckningen och hastigheten kommer då att gå ner... Det finns väl knappast något annat bra alternativ?

Knausen igen

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024

Hastigheten beror inte bara på om du får 3G eller GPRS. Datatrafiken är inte prioriterad utan telefonin går före. Det innebär att det kan gå väldigt långsamt även med 3G anslutning om det rings mycket över basen du är kopplad till.
Begränsningen på 5Gb har kommit till för att fildelare inte skall sänka näten. Många skippar ju sina fasta ADSL för mobilt Internet p.g.a smidigheten och kostnaden.
/Nisse

F

F.d. 4754

Guest

Hej Nisse.

Har du någon egen erfarenhet av 3G turbo? På pappret en sak men verkligheten kan vara helt annat...

/Knausen

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Hej
Jag har inte läst hela tråden så med risk för att det redan sagts...

Man behöver inte köpa något (operatörslåst?) modem för att kunna surfa, om man har en 3G-telefon.
Jag har en (gammal) Nokia N70. Med den följde en CD med ett program; PC-suite, och en tillhörande USB-kabel, för att göra överföringar mellan datorn och telefonen. Där finns även ett program som gör att den fungerar som ett USB-modem. Fungerar utmärkt.
Hälsningar
Bertil

F

F.d. 52943

Guest

Genialiskt - att jag inte tänkte på det innan jag beställde Telia trådlöst med 50 kr extra tillägg/mån för modemet!
Använder min gamla Ericsson K70 med trasig skärm och det medföljande programmet Sony Ericson PC suite. Funkar kanon! så fick jag också löst mitt operatörslåsningsproblem inför nästa utlandsresa.

Har tagiti emot 110495 bytes för att ladda ner husbilsklubbens forum och denna tråd.

Ska testa hastigheten - borde vara bra - ska vara turbo 3G här hemma. Återkommer med resultat

F

F.d. 4754

Guest

Hej igen.

Ska kolla med Teliabutiken i morgon om det är någon skillnad på att surfa med modemet eller 3G telefon. Det kanske är skillnad på hastigheten? Kan alla 3G telefoner tillgodogöra sig "Turbo"?

Du har mottagit 110 KB vilket säkert innebär att du inte tömt datorn på temporära filer. Detta visar att mycket info ligger kvar i datorn mellan uppkopplingarna. Jag fick ladda 440 KB för att se startsidan.

Ska bli intressant att höra vad du kommer upp i för hastighet.

/Knausen

F

F.d. 52943

Guest

Enligt Tptest gick det långsamt - 0,05mbits per sekund ner.
Kändes inte särskilt segt. Ska byta till Telia-modemet och testa om det går fortare.

F

F.d. 52943

Guest

Gick mellan 2 o 3 ggr fortare med telia-modemet - 0,12mbit/sek ner. Troligen pga gammal telefonmodell från tiden före Turbo 3G. Men fortfarande OK för att kolla mailen och HBK utomlands - bara att köpa kontantkort i det aktuella landet.

Toppen