• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband i husbilen

F

F.d. 209

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Jag använder själv 3 i husbilen och uppkoppling med Huwai-modem och använder vanligtvis två laptop med separata uppkopplingar beroende på vad jag håller på med. Har även Telia-modem, men använder numera inte det. Jag sitter just nu i Gullspång och frikampar uppkopplad med 3G 3SE, vilket fungerar ok just nu även om hastigheten är relativt låg. Ca 0,3 Mbit/sek ned och ca 0,25 Mbit/sek upp. Kommer upp till ca 0,38 Mbit/sek utanför Turbo3G. Förra veckan var jag uppe i Lappland och kunde klara min kommunikation även om jag måste välja orter eftersom jag dagligen måste vara uppkopplad och granska/godkänna en del ärenden. Jag försöker annars hålla mig till de områden som är rödmarkerade på 3:s täckningskarta, varvid jag som regel har ca 1 Mbit/sek hastighet, vilket är tillfyllest för min del. I Stockholm, Göteborg och Malmö är hastigheten större, ofta drygt 2 Mbit/sek även om reklamen säger upp till 7,2 Mbit/sek.
Detta är min erfarenhet. Jag tar emot några Mb och sänder några Mb per dag och är därför beroende av hyfsad hastighet på dataströmmarna.
Om någon har bättre förslag är jag intresserad av det.
Har förresten skaffat mig PMR och hoppas höra från HBK-are efter vägen. Än så länge har det varit tyst. Har inställt på 6/11.
Ha det bra i sommarens soliga dagar!:)
Aej 432

F

F.d. 52943

Guest

Någon som vet om vilka modem som är bäst/snabbast ? Vårt Telia-modem är en Huwai-modell (E-220)

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Hej ! Sitter just nu på Stensö-camping med just ett E 220 ! Har just nu en överföringshastighet på ca 7 mbits (HSDPA)

F

F.d. 4754

Guest

Hej igen.

Tack för mycket intressanta och tankeväckande inlägg. För mig känns det som om Turbo 3G kan vara acceptabelt men det är ju bara utbyggt runt städerna. I övriga landet är ju hastigheterna riktigt låga. Det känns som om man kommer att sitta uppkopplad till ett gammalt telefonmodem.

Ska datorn ha några uppdateringar eller man har några MB i brevlådan kommer det att ta tid...

Jag måste erkänna att jag är "vankelmodig". Det handlar ju faktiskt om en extrakostnad på närmare tvåtusen kronor för min del för ett år och jag kommer inte att utnyttja det hela året...
Betalar gärna men vill få valuta för pengarna och inte bli irriterad på långsam uppkoppling.

Ge mig mod att slänga ut 2000:- kronor för att läsa Husbilsklubbens forum när jag själv så önskar, istället för att snylta och leta okrypterade nätverk eller surfa på campingplatser.

/Knausen

F

F.d. 839

Guest

Tommy F (eller någon annan),

Jag använder mig utav en USB E220 modem köpt hos min Belgiska telenet butik. Har gjort en efter frågan och dom påstår att det inte går att använda modemet i ett annat land (har också ett Telia SIM kort).

Har tidigare läst att det ska gå att deblockera men vet tyvärr inte vart. Har någon en idee ifall det är möjligt och i så fall vart det kan göras ?

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest

Knausen,

Normalt sett så följer det också mjukvara (drivrutiner) att installera vilket sker (nästan) helt automatisk inget att oroa sig för.

F

F.d. 5062

Guest

Hejsan,

Har använt tele2 i 1år och det har funkat väldigt bra.

/Roger

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025

Vi har Telia mobilt bredband så laptopen åker med. Genom detta så har man ju också tillgång till Telia Homerun. F n befinner vi oss på Öland på Lundegårdens camping och där finns Homerun (Telias surfzon). Fungerar bra!

F

F.d. 52943

Guest

Tommy F (eller någon annan),

Jag anvönder mig utav en USB E220 modem köpt hos min Belgiska telenet butik. Har gjort en efter frågan och dom påstår att det inte går att använda modemet i ett annat land (har också ett Telia SIM kort).

Har tidigare läst att det ska gå att deblockera men vet tyvärr inte vart. Har någon en idee ifall det är möjligt och i så fall vart det kan göras ?

På Telias kartong till mitt Huwai E220 modem står det att det är operatörslåst i 12 mån och sedan kan det avblockeras för en kostnad om 300 kr. Borde väl funka på samma sätt som med operatörslåsta mobiltelefoner - det finns förmodligen mindre nogräknade handlare som kan låsa upp i förtid mot en avgift.

Vi har en granne till vårt kontor i Sävedalen (nära Göteborg) som annonserar om operatörsupplåsning - har dock inte provat och vet inte vad det kostar.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2702

Guest

Hej..

Missat denna del av tråden... Intressant....
jag köpte ett e220 precis när de släppte det. då jag reser och nu bor i France så är det en självklarhet att man måste kunna använda det... utan att Telia ska få betalt för att låsa upp det.. eller någon annan...

kolla följande länk...
Hacking the Huawei E220 - Wikinerds

jag gjorde som det står och det fungerar hur bra siom helst..:spinny:

men tänk på att om ni är osäkra så låt en data nerd göra det åt er..
själv e jag ju data neerd så det skriker om det.. :) men detta görs på egen risk.. som alltid..

MvH

Fredrik

F

F.d. 839

Guest

Hej igen Fredrik,

Tackar för detta fantastiska tipset. Har gjort som det står på angiven website och "hackningen" blev perfekt.

Genom ett annat programvara fick jag reda på följande :

Detecting card : Yes
Found modem : E220
Model : Huawei E220
Firmware : 11.110.05.00.00
IMEI : xxxxxxxxxxxxxx (detta är ditt IMEI nummer)
Serial Nr. : E01AB10752802667
SIM Lock status : unlocked

Once again thanks, vilken person som helst borde klara av detta, det är ingen konst alls men som Fredrik sa är du inte säker att du klarar det "anlita en expert" ;)

Maja & Stefan

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024

Hej Alla!
Skulle man inte kunna lägga detta under fliken "Ladda ner" Så kan man hämta filen där för de som vill. Är det någon som är haj på engelska och kan göra en översättning av manualen så är det ju guld värt. Rolle du verkar vara en hejjare på englesiska språket. Please! Själv klarar jag det inte!!
Mvh Stefan.

F

F.d. 2702

Guest

1. Ladda ner denna filen http://www.huawei.com/mobileweb/en/file/download.do?f=20499&ctype=1
2. Packa upp denna filen med ett program som 7-zip (välj tex att packa upp till skrivbordet så är det lätt att hitta) SourceForge.net: Downloading ...
3. Anslut modemet till datorn
4. Kör det program som du laddade ner vid punkt 1 (finns i den folder som skapats när du packade upp filen)
5. Vänta tills det är klart. (använd gärna en bärbar dator med nätström, om strömen går så går den ju på batteri och inget avbryts i onödan)
6. När det är klart kommer ett nytt "modem" program att installeras på datorn. Där måste man ange APN och DNS genom att skapa en användar profil.
Denna info hittar du hos respektive provider.. ex: Telia APN: online.telia.se , On PPP Tab enter “config name”, Tex: “Telia ” och telefon nr: *99#

Tänk på att saker kan gå fel så gör detta på egen risk....

MvH

Fredrik

F

F.d. 839

Guest

Stefan & Maja,

Nej har ingen bekymmer med främmande språk, engelska är det lättaste att lära sig bland mina andra 10 språk ;). Fredrik hann visst före mig med översättningen :rolleyes:

F

F.d. 4754

Guest

Hej igen.

Är det någon som jämfört 3G med 450-systemet?

3G är på pappret snabbare om man har åtkomst till Turbo 3G men 450-systemet har bättre täckning med bättre hastighet än vanligt 3G.

3G funkar i hela Europa medan 450-systemet bara är i drift i Sverige, Norge och Danmark.

Är det någon som vägt för och nackdelar mot varandra? Har 450-systemet någon framtid?

En undrande Knausen

F

F.d. 839

Guest

Hejsan,

Kan nu bekräfta att det fungerar mycket bra efter flera testar med trixet som Fredrik (Fraxe) gav oss.

Jag pluggade in mitt Telia SIM kort i ett Belgisk 3G modem, tidgare vad det så att jag inte kunde göra det för genast fick jag på skärmen en error att det inte var ett Proximus (min Belgiska tele provider) SIM kort.

Nu kan jag välja Tele provider utan några problem vilket innebär att jag kan använda det Belgiska 3G modemet med vilket kort som helst. Testen jag gjorde sökte nätet den som var billigast och valde Proximus pga att dom har avtal med Telia i Sverige. Efter ca 15 sek blev jag uppkopplad, det kom fram på skärmen att det var roaming vilket är en varning att inte vara uppkopplade alltför länge för det kostar fläsk.

Vet någon om det är roaming när man befinner sig i Danmark med ett Svensk Telia SIM kort ?

Jag är glad att man inte behöver ett modem för varje land man åker genom utan bara skaffa ett lokalt SIM kort då blir det billigast.

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Hej
Det blir roaming i Danmark, vilken operatör skulle missa en sådan intäktsmöjlighet... :)

F

F.d. 839

Guest

Belar,

Tackar för upplysningar trodde väl det men var inte säkert :(, då är det andra Svenska företag som inte har roming i Norden som Danmark - Norge - Sverige.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hei Rolle så vidt jeg vet er det bare ice.net som har fri roaming mellom Norge-Sverige-Danmark - det snakkes nå også om Polen. Men her er det samme selskap i alle land og utstyr som bare kan brukes på dette selskaps nett.

Det er og slik at norske Tele2 kunder har samme pris ved bruk i Sverige som i Norge, men det er og bare på Tele2 sitt nett i Sverige - med dårlig dekning.

F

F.d. 4754

Guest

Hej.

Ice.net håller på att bygga upp nätet i Polen men de gör ingen reklam för detta på sin hemsida på grund av att det är dåligt utbyggt.

/Knausen, som efter mycket vånda valde Telia. Vid första TP-test är jag ganska nöjd. Framtiden får utvisa om jag blir nöjd...

Toppen