• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband i husbilen

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Internet i Husbil?

Har man 3 mobila bredband är det samma pris i Sverige och Danmark.
Det är samma koncern.
Mvh Uno i Vollsjö

mener du at vi kan tegne abonnement her i danmark og så bruge det til samme pris
når vi er i Sverige ???
hvordan er dækningen i Sverige????
det lyder meget interessant
hilsen Marianne 788

F

F.d. 2284

Guest

Ja 3 i Sverige och Danmark är samma koncern,därför kan du använda det i både Danmark och Sverige.Du får ett meddelande om du är utanför dessa gränser om du vill fortsätta att söka på internet. Då bestämmer du själv om du vill fortsätta.
Har haft 3 bredband mobilt i 6 månader och har 3,6 Mbt/s och jag betalar 319 kr per månad, om jag inte MAILAR på det. Har gratis 1 gb per månad. Tag kontakt med 3 så får du alla uppgifterna
Uno i Vollsjö

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest

Uno,

Gratis 1MB per månad, du menar väl 1GB eller hur :holly-1-icon:?

F

F.d. 2284

Guest

Ok får ge mig, är inte så data kunnig
Uno i Vollsjö

F

F.d. 839

Guest

Elnagh,
Ingen fara, ibland är det svårt att sära på MB - GB :holly-1-icon:

F

F.d. 11293

Guest

Jag skall skaffa ett mobilt bredband till min laptop, som jag skall använda i våran husbil. tel 2 har ett abonemang för 99 kronor i månaden, men så står det att

"Tele2 förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten till 30 Kbit/s om användandet överstiger 5 GB/mån."

blir man tossig med 30 kbit/s eller funkar det, för det är väldigt prisvärt tycker jag.

:confused:

Geje

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024

Jag har fått information om villkorsändring och där står att man kan surfa med full hastighet upp till 5
GB per 30 dagars period. Perioden styrs av fakturadatumet.

För de flesta innebär det inte någon som helst skillnad.

5 GB räcker till att skicka/ta emot 1,2 miljoner mail eller surfa på ca 12000 unika hemsidor varje månad (400 hemsidor per dag)

Jag själv har varit ute på nätet väldigt mycke och under tre månader använt 4,2 GB alltså 1,4 GB per månad och modemet fungerar utmärkt för mig

Senast ändrad:
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024

vi har nu tænkt at bestille mobilt bredbånd fra 3.
først og fremmest fordi vi kan bruge det frit i både Danmark og Sverige
det sidste der er skrevet om dækningen her på siden er et ½ år siden
hvordan er dækningen nu ??
vi har venner i DK der siger at dækningen i ikke er som lovet i DK
men hvordan oplever I det ?
vil jo gerne være opkoblet når vi skal over til påske, ellers skal man jo ha ekstra fri
bagefter for at nå at læse alt:)
ja det er meget arbejde at være i husbilsklubben:D
solskins hilsner fra Marianne 788

F

F.d. 6238

Guest

Hej på Er M o M.
Jag kan säga att det fungerar väldigt bra här runt Göteborg. Hur det är förövrigt kan säkert våra kamrater i klubben berätta.

Har haft en del andra leverantörer av bredband men varje gång som jag har pratat med mina polare så är vi ganska samstämda.
Telia har visat sig bäst. Vi kommert fr.o-m- 22maj att gå över till Telia 3G.

Vi kommer att använda våra datorer, en Stationär i bostaden och en L.T. i Husbilen, och båda kommer att drivas av 3G från Telia.

Detta är vår del av info som Ni har frågor om.

Ta det vackert där ute, så ses Vi.
Hls M o K.
:spinny::spinny:

F

F.d. 6238

Guest

Hej Jappe.
Jo, som Du säger ibland kan det vara lite väl mycket Sirap. Men där jag bor är det inga problem för jag har så trevliga grannar. Dom har flera oskyddade nätverk som jag använder när 3G blir sirap.
Dom (Telia) har lovat att snart kommer dubbla hastigheten. (Tror jag inte på)

Som nybliven Pensionist så måste jag (vi) tänka på ekonomin. Vi svälter inte men för varje krona man kan spara så blir det mer stålar över för att betala Trängselskatten i Stockholm och för mer Diesel.

Hej på dig kamrat så ses vi i sommar på Halvön.

Hls Kurt
:twitcy:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Jag har ett Telia Mobilt bredband 99kr/mån med begränsningen kvällar och helger, annars extra.
Läste att Tele2 har alla dagar/tider för 99kr/mån med max 5Gb.
Nu några frågor till den som har Tele2.

1. Är det ungefär samma täckning som Telia?
2. Har jag uppfattat det rätt, 99kr/mån och fritt fram alla tider?
3. Finns det någon hake i avtalet som jag inte upptäckt men som du kommit på?

Maggan o Åke

HBK Medlem
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024

med telia har du täckning överallt där telias mobiltelefoner fungerar. tele 2 och comviq fungerar inte mer än i städerna i vissa delar av norrland. håller du dig till södra sverige märker du inte någon skillnad. du kan gå in och kontrolera bolagens täckningskartor så kan du själv jämföra mellan dom. jag har telia mobila själv för 199,- mån och då kan jag vara ute dygnet runt utan andra kostnader.
maggan o åke

Maggan o Åke

HBK Medlem
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024

hej
med telia har du täckning där telias mobiler fungerar. du kan gå in och titta på respektive bolags täckningskartor och jämföra täckningen. tele 2, comviq har ingen täckning inorrland utom i städerna. men ska du vara i södra delen av sverige så är det ingen större skilnad. har själv telias för 199,- i mån och då kan jag vara uppkoplad dygnet runt utan att betala extra.
maggan o åke

Geje

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024

Hej Monica o Robert.

Har använt tele 2 mob bredband 5 mån, som har samma begränsning 5 GB per månad som telia och det räcker gott och väl för vanligt surfande. Använder själv Ca.1.4 Gb per månad och jag är ute på nätet hela dagarna.

Var skeptisk till tele 2 när jag beställde hos dem tyckte det verkade för billigt men det har fungerat bra med undantag för avbrott i systemet under några timmar för ett par veckor sedan.

Telia och tele 2 delar master för mobilt bredband så det blir nog samma täckning i Sverige när det är fullt utbyggt.

Har ofta kollat hastigheten på bredbandskollen.se och det ligger för det mesta på 370 kbit/s av max 384 och modemet är inte operatörslåst om du vill använda andra operatörers Sim-kort (tex utomlands). (telias och 3G-s, är låsta 1 år)

Har varit mycket misstänksam till tele 2 men det har fungerat bra och jag har inte hittat några hakar efter idogt letande.
Hälsningar

Roger o Harrieth

(Glömde att säga att det är fritt fram alla tider)

Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest

Till Monica o Robert.
Jag har inte tele2 bredband men väl Telia. I min mobil har jag tele2 och det fungerar bra.
I hemmet har jag Comhem men har sagt upp detta för att jag vill inte ha 2 operatörer.

Har nu Telia 3G på "HELTID" och det kostar 199:- i mån. Kanske att man är lite ding i kolan men jag lever efter en regel och det är att jag ökar aldrig mina kostnader utan att ta bort någon. Jag menar att om jag får ett erbjudande att t.ex. få GP i brevlådan, ja då kan jag inte säga ja till detta om jag inte tar bort någon annan utgift.

Jag tänker så här att 100:- i mån.är lika med 1200 om året. 1200 om året i 10 år är lika med OSV. Tänker man på detta sättet så kan man köpa många nya bilar eller vad det nu är man skall köpa eller att konsumera.

Sedan att man nu har blivit Statsanställd, ja då blir det inte mycket över.
Vad har nu allt detta svammel att göra med Din fråga. Ingenting egentligen, men försöker bara säga att jag har idag två bredband. Eftersom jag har sagt upp Comhem så kommer jag att endast ha ett "bredband" kvar och det blir då alltså Telia.

Inte blev Du mycket klokare efter detta svammel men det var det jag ville säga.
Hälsningar från Din Granne Kurt.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest

Hejsan Kurt & Monica,

En fråga kanske du - eller någon annan kan besvara. Har ett Huawei E618 trådlös modem och förmodar (är ej säkert) att den är operatörslåst, finns det någon möjlighet att deblockera modemet så det även går att använda i Sverige ?

F

F.d. 6238

Guest

Hej på Dig Roland, hoppas Du mår bra.
Jag är inte rätta mannen att svara på Din fråga, men det finns säkert någon annan i denna fantastiska klubb som kan.

Jag tror att min är Operatörslåst i 12 mån.
Lycka till på Tisdag, hls kurt.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Tack för alla svar.
Jag har ett Huawei E620, 12mån låst abonnemang hos Telia. 12mån-perioden går ut i maj. Frågar som Belgien1, är modemet operatörslås och måste låsas upp till en kostnad om ca 300kr?

Jag är absolut ingen säljare av Tele2 men de har ett erbjudande t.o.m. idag om att modemet kostar 395kr, normalpris 1195kr.
95kr/mån, +250kr i entréavgift, +395kr för modemet.
Telia, tre, Telenor tar 195kr/mån + anslutningsavgift.
Tele2:s extra ingångskostnad är intjänad på mindre än 7mån jmf med Telia 199kr/mån.
Dessutom inte operatörslåst modem vilket gör att man kan köpa lokala SIM-kort när man är på utlandsresa.

Skall jag slå till? Har beslutskramp!

Senast ändrad:

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024

Telias modem går att låsa upp till en kostnad av 300:-

Det går att låsa upp även inom bindningstiden men man får vara lite envis och stå på sig :)

//Kicki

Toppen