• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband i husbilen

F

F.d. 4754

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Hej igen.

Jag måste fråga vad som händer om jag har både trådlöst nätverk inkopplat samtidigt som jag kopplar in mobilt bredband?
Blir det någon konflikt?

Feg och försiktig... så jag har kopplat bort det trådlösa nätverket.

/Knausen

F

F.d. 839

Guest

Knausen,

Det blir ingen konflikt för varje nätverk använder olika COM portar så inget att bry sig. Vad jag gör när jag möjligheterna att använda 2st nät samtidigt är att jag bygger en bro (bridge) mellan dessa får man då en högre hastighet. Jag har här hemma ett bredband och min granne har ett trådlös anslutning, dom kan jag koppla ihop ifall jag skulle vilja.

Jag använder XP. en bro link bygger man genom att trycka på dom 2st nätverk i konfigurationen, kan tyvärr inte förklara bättre tack vara att jag använder en Engelsk XP.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest

Hej Belgien.

Väljer datorn automatiskt snabbaste anslutning när du bygger en bridge?

/Knausen

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Häftigt!

Jag sitter just nu i bilen vid reningsverket utanför Ystad och har internetuppkoppling. Och det fungerar!

Jag köpte ett Telia-abonnemang på öppet köp en vecka för att se om det funkar hemma och i bilen. Det gör det! Nu skall jag säga upp mitt fasta ISDN-bredband hemma som bara har 8Mb för 259:-/månaden och ersätta med detta 7,2Mb för 199:-. Varför betala mer för något som i praktiken inte är bättre och dessutom inte går att använda i bilen.

(För mig som anses tillhöra grottmänniskorna så är detta ett stort framsteg att sitta i bilen och ha koll på vad som händer på hemsidan :twitcy:.)

Nästa projekt blir att låsa upp modemet så att jag kan använda det utomlands också med kontantkort.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Blev lite fel här. Gratulerar, Michael! I Stenungsund får jag bara 53kb på Tele2:s mobila modem.

Jappe

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det fasta bredbandet har jag hemma och det är på 8Mb. Det trådlösa visade 7,2 hemma och det är det viktiga. Om jag dessutom kan få bredband, även smalt sådant, i bilen är det grädde på moset. Jag skall testa lite till men håller det vad det visade nyss hemma så blir det mobilt bredband framöver. Enda nackdelen jag kan se är att jag måste plugga in antennen i den dator jag för tillfället vill använda för internet. Det går visserligen att koppla in en trådlös router men den var dyr (än så länge).

F

F.d. 4754

Guest

Hej igen.

Nu har jag kört ett antal TP-tester med mitt mobila bredband från Telia.
Uppströms har jag nästan hela tiden 0,35 Mbit/sek
Nedströms varierar mellan 2-3 Mbit/sek
Denna hastighet tycker jag är riktigt bra...

Nu beror ju hastigheten på var man befinner sig och om man får Turbouppkoppling.
Försäljaren trodde på en hastighet på mellan 2-5 Mbit/sek där jag har Turbo3G anslutning.
Belastningen på nätet har säkert också betydelse.

Det ska bli intressant att se vilken hastigheten blir på landsbygden med vanlig 3G uppkoppling.

/Knausen

F

F.d. 839

Guest

Knausen,

Har du haft möjlighet att testa 3G hastigheten på landsbygden ? Skulle vara kul och se vad du får ;)

F

F.d. 4754

Guest

Hej.

Testade i Fredagskväll och då fick jag följande värden:

Uppströms 0,25-0,30 Mbit/sek
Nedströms 0,35 Mbit/sek

Jag vet inte hur representativa dessa värden är men för den oinvigde motsvarar det Telias lägsta ADSL-hastighet. Jag kopplade upp mig i skärgårdsbandet mellan Ronneby och Karlskrona.

Jämför man ovanstående siffror med det gamla telefonmodemet som många började med för 15 år sedan så är det mobila bredbandet ca 10 gånger snabbare med mobilt 3G. Turbo 3G ska vi bara inte tala om. Det bara exploderar till så är sidan husbilsklubbens sida laddad. (Se längre upp i tråden).

Ovanstående hastighet funkade här i forumet. Något segt kanske, men det var en fantastisk känsla att sitta utanför husbilen och dricka kvällskaffe och samtidigt vara uppkopplad med hygglig hastighet.

Det krävs nog ett antal tester för att se hur bra detta är, men hittills är jag nöjd.

Knausen igen.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag sitter nu hemma och surfar trådlöst. TPTEST visade 3,14 MBit respektive 0,34 MBit. Jag är nöjd med det. Enda felet som hänt ett par gånger är att förbindelsen bryts och jag måste koppla upp igen. Lite irriterande minst sagt.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

En annan sak jag funderar över: använder sig Telia av andra nät än svenska? Om jag till exempel är nära Danmark kan det ofta hända att mobilen slår över till danskt nät och jag åker på roamingavgift. Jag har inte hittat något ställe där jag kan låsa till enbart svenskt nät men det kanske bara går på svenskt nät?

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Just nu sitter vi på landsbygden mellan Söderköping och Valdermarsvik och har med Telia 3G 0,08 respektive 0,16 MB.

Gråter inte för detta. Inte helt fel att kunna sitta med en Whisky i ena näven och surfa runt på husbilsklubben med den andra! :)

Mvh / Per

F

F.d. 4754

Guest

Hej Michael.

Nu har jag gjort flera TP-tester (Turbo3G). Jag hamnar mellan 2,22 upp till en toppnotering på 3,27 Mbit/sek.

Får alltid 0,34 Mbit/sek uppströms. Man kan nästan anta att det är en begränsning hos Telia...

När jag tecknade avtalet med Telia så låste de simkortet så att jag inte skulle kunna hamna i den situation som Du beskriver. Det heter "Spärr Utlandsroaming". Se ditt avtal.

Det borde innebära att man skulle kunna använda mobilt bredband längs danska öresundskusten helt riskfritt om man kan fånga en svensk sändare...

/Knausen

F

F.d. 839

Guest

Knausen

I det mjukvara jag använder med Telia SIM kortet har jag möjligheter att låsa automat sökning. Jag ställer in den på det nätverk jag vill använda på det sättet blir det ingen roaming för när signalen blir för svagt så bryter den förbindelse.

Helt suveränt ;)

F

F.d. 839

Guest

Fredrik

Jag har tänkt att tag med min trådlösa router DLink model DIR-635 med 3st antenner i husbilen. Måste tag reda på hur mycket signalen är med mitt Telia SIM kort och om det kommer att fungera som jag hade tänkt mig dvs 3G eller i värsta fall GPRS eftersom jag använder mig utav ett betalkort undrar jag vad avgiften kommer att bli för att vara permanent on line i Sverige. GPRS är ingen fara eftersom man bara betalar för kvantiteten man laddar ner inte för tiden on line ;).

I vilket fall som helst så är du ju kvar i France så jag har tid att testa mig fram. Fördelen med ett Telia betalkort är att man efter ett samtal eller anslutning får reda på hur mycket man har kvar på SIM kortet genom att ringa till telia's *120# nummer från bil telefonen.

Passa på att ha det bra där nere, dina dagar är räknade :D.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

... Hacking the Huawei E220 - Wikinerds

jag gjorde som det står och det fungerar hur bra siom helst..

Om man hackar modemet, finns det då risk att jag kommer att nyttja ett danskt nät om jag befinner mig nära Danmark utan att jag vet om det? Eller kan jag välja och låsa till ett speciellt nät?

Det vore förnämligt att kunna köpa ett kontantkort i Tyskland när vi är där. Det blir kanske värre med ett Italienskt om vi hamnar där. Lite språksvårigheter när det kommer till sådana här saker...

F

F.d. 4754

Guest

Om man hackar modemet, finns det då risk att jag kommer att nyttja ett danskt nät om jag befinner mig nära Danmark utan att jag vet om det? Eller kan jag välja och låsa till ett speciellt nät?

Det vore förnämligt att kunna köpa ett kontantkort i Tyskland när vi är där. Det blir kanske värre med ett Italienskt om vi hamnar där. Lite språksvårigheter när det kommer till sådana här saker...

Hej.

Under inställningar i Telias program Mobile connect finns det möjlighet att göra manuellt eller automatiskt val av nätverk. Så länge modemet är operatörslåst kan man inte välja manuellt, men antar att detta blir möjligt när modemet blir upplåst. Då gäller det nog att vara vaken nära gränserna. Telias simkort är normalt spärrat för att gå över på något annat nät men användande av utlänskt simkort finns det säkert någon som kan svara på. Det gäller nog att göra ett manuellt val efter modemet är upplåst. Möjligheterna att nå andra nätverk styrs av simkortet om jag har förstått det hela rätt.

Kommer att tänka på det gamla snacket om modemkapning. Jag undrar om detta är möjligt? Är programmet som används för att låsa upp modemet riskfritt att använda?

En undrande Knausen

Zodiac

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2024

Hejsan
Vill berätta utan att läst igenom alla övriga svar om detta med internett i bilen,
så är det så här: 3 mobila bredbandet fungerar inte uppåt i landet och fungerade i vissa städer med nöd o näppe ännu mindre i hälsingland Mellanfjärden, så jag tror att det är telia som gäller i hela landet

Zodiac HBK373

Preben

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2025

Hej hadde tidligare Telenor och det funger mycket dårligt, har nu byt till telia,jag vet det fungerer då vores venner hadde det under vores resa i Sverige

Toppen