• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband i husbilen

F

F.d. 839

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Kurre & Kicki,

Tror inte att det kommer att gälla för mig p.g.a att jag kommer att använda ett Svensk Telia SIM kort med en Belgisk registrerad Huawei Modem. Med andra ord kommer jag så att säga ur Belgisk synpunkt att befinna mig utomlands.

Att jag behövde betala ca SEK 55 för en den korta stunden var endast för den test jag gjorde detta kommer inte att upprepas sig, be sure :(.

Ja, det ska bli kul när man kommer up till Svedala och se om det kommer att fungerar överhuvudtaget ;).

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024

Belgien1!

Jag är absolut ingen expert på detta men jag tror att det inte spelar någon roll vilket land modemet är inköpt i, det är sim-kortet som bestämmer vad det kostar. När du surfar i Sverige på ditt svenska kort så kommer det att blir mycket billigare eftersom kortet uppfattar att du är "hemma".

//Kicki

F

F.d. 6469

Guest

Jag skall försöka att förtydliga mig.

I min telefon kan jag i Sverige endast använda telias sim kort (jag har också ett tele2 sim kort som inte fungerar i samma telefon). Däremot kan jag från både Italien och Sydafrika använda lokala sim kort. Jag får det då till att min telefon är låst på den svenska marknaden men inte i övrigt.

Det kan vara så att min telefon har någon speciell funktion, men mitt tele2 modem fungerar på samma sätt. Tyvärr vet jag inte om det är låst i Sverige då jag aldrig provat att byta till annat sim kort här.

Niclas

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej Monica och Robert eller andra som har tele 2 i laptopen.

Har samma dilemma som Ni ; ska jag skaffa tele 2 3G eller ?????.
Jag hade strul med dem tidigare och litar ej till 100 % på dem.

Är Ni nöjda hittills,skulle Ni rekommendera deras tjänster dvs.3G i lapen.
Väntar på svar .

Mvh

Perrovski

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Hej!
Vi har bara haft husbil i drygt ett år och hittills bara åkt inom Sverige.
Nu skall vi åka till Kroatien som du säkert läst i en annan tråd.
Jag började med att ha Telia 3G med ett pc-kortmodem. Till det modemet köpte jag också en extern antenn som jag placerade på en galvaniserad plåt fastskruvad i takräcket.
Bra täckning med Telia men begränsningen var att utanför kvällar och helger kostade det extra.
Beställde Tele2 3G för några månader sedan och sade upp avtalet med Telia.
Betalar 99kr/månad och kommer nog aldrig över den gräns på 5Gb nedladdning per månad då det börjar kosta extra.
När Telia-avtalet går ut den 14/5 kommer jag att betala 300kr för att få det upplåst. Om Tele2-uppkopplingen inte har tillräcklig signalstyrka kommer jag att flytta över Tele2-SIM-kortet till f.d. Telia-modemet, koppla in den externa antennen och se om inte det hjälper till för bättre signalstyrka.
Allt detta inom Sverige.

Denna uppkoppling fungerar givetvis även utomlands MEN, det är så dyrt så jag inte tänker använda det där. Ett alternativ är då att köpa ett SIM-kort från någon lokal operatör i det land jag då befinner mig i.
Det är här som jag istället väljer att använda den trådlösa uppkopplingen med den förhoppningen att det finns många öppna accesspunkter eller att man betalar en mindre summa för tillgång till en sådan.
Man kan ju ställa de knappt 1.000kr som mitt WIFI-paket kostade, antenn med fäste, 2m antennkabel, USB-adapter för trådlös uppkoppling och 5m USB-kabel mot kostnaden för lokalt SIM-kort och att köra den vägen.
Jag är lite (hm) teknikintresserad så jag tänkte testa i sommar, både inom men främst utom Sverige.

Har jag väckt flera frågor, fortsätt med att skriva dessa i denna tråd.
Hoppas detta var lite informativt.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Tack Monica & Robert.

Det var snabba svar. Har Du fortfarande samma hastighet både upp och ner
som för några månader ?

Idag har dem ändrad storleken på neddladningen bara 1 Gb i månaden.
Har Du kol hur mycket förbrukar Du i månaden ?.

Mvh

Perrovski

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Perrovski, detta måste jag kolla så jag ber att få återkomma.
Jag utgår från att det är Tele2-kopplingen du avser.
Återkommer.

PS du vet väl att Bredbandskollen TPTEST är ett enkelt sätt att mäta hastighet ner och upp DS

F

F.d. 11293

Guest

Tack Monica & Robert.

Det var snabba svar. Har Du fortfarande samma hastighet både upp och ner
som för några månader ?

Idag har dem ändrad storleken på neddladningen bara 1 Gb i månaden.
Har Du kol hur mycket förbrukar Du i månaden ?.

Mvh

Perrovski
Går det att kolla hur mycket man har laddat ner och hur bär man sig åt då för att ta reda på de. ( under en viss tid bakåt i tiden)
:confused:

Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Nu har jag mätt upp hastigheten.
Jag bor nära en sändare/mottagare så jag har full signalstyrka.
Om jag är rätt underrättad så har stationen en viss maxkapacitet och alla användare delar på den. Är du ensam eller det är få användare har du "bra" hastighet, är det många användare och tunga nedladdningar så går det s---a---k---t---a.
Hastighet upp 0,35Mbit/sek ner 0,41Mbit/sek.

Ja, Dotorparn, det finns en statistik tillgänglig.
Gå in på menyraden Tools Volyme Statistics och en statistikbild visas.
Du kan nollställa den genom att trycka på Reset t ex varje månasdskifte för att ha koll på överförd volym data.

Upptäckte på Tele2:s hemsida det du Perrovski skrev, 1Gb/månad numera, undrar om det också gäller tidigare tecknade avtal som då hade max 5Gb/mån som avgiftsgräns.

Senast ändrad:

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej dotorparn.

Det är enkelt.

Gå till Tele2 och klicka på Vanliga Frågor, sedan ser Du röda frågor ;
bla.

Hur vet jag hur mycket jag surfar.

Mvh

Perrovski

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej igen Monica & Robert.

Jag är slarver idag ,har missat Dina svar.
Tackar igen.
Jag syftar på tele 2. Jag ska forska lite innan jag bestämmer mig.
Troligen blir det som hos Dina granar Monica & Kurt ,dvs bort med fast bred band ( min nuvarande operator håller inte sina löfte utan med två veckors
varsel höjer priset med 150 kr/mån.) och in med mobil ,kanske blir det tele 2.

Mvh

Perrovski

F

F.d. 11293

Guest

Gå in på menyraden Tools Volyme Statistics och en statistikbild visas.
Du kan nollställa den genom att trycka på Reset t ex varje månasdskifte för att ha koll på överförd volym data.

Är det någon som orkar förklara hur jag gör enligt detta alternativet, jag har letat o letat o ... antagligen hade jag mässlingen den lektionen
:wub:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Bara lugn!
Jag fixar några bilder som förklarar.
Kan ta en stund men jag återkommer.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej Robert .

Trevligt att höra att det finns människor som accepterar lite "diverse skavanker " hos andra.
Det är sant att svenskan är ej det lättaste språket ,men man måste våga .
Annars kommer man aldrig till talls .

Robert jag kommer att be Dig om hjälp i framtiden angående antenn till 3 G-en.
Först ska jag fixa lite diverse tester angående hastigheten på tele 2 och eventuellt
installation av programmet i lapen (har Vista ) och det betyder att jag måste krångla
med en annan dator med XP-en, och sedan överföra till lapen.
Ha det trevligt .Vi hors i framtiden.

Mvh

Perrovski

F

F.d. 13924

Guest

Hej Krister eller nån annan som använder mobilt internet i husbil, t,ex. Har nu fundering på Telias eller Tele 2:s mobila internet. När det står fast avgift, betyder det då att jag kan surfa för en fast avgift utan x-tra kostnadet för varje mb. Har telia bredband hemma undrar om man kan få rabatt då om man kompletterar med mobilt från Telia?

F

F.d. 24290

Guest

Hej kopparn, kolla noga i avtalsvillkoren, en del gånger så står det fast avgift inom exempelvis telenors nät. Det räcker med att komma till östersund eller malmö så är man utanför deras nät. Men annars så brukar det vara så att man kan surfa hur mycket man vill för de pengarna!

Och bolagen brukar erbjuda samordningsrabatter, vi har en mobil utan kostnad för att vi har tre tjänster från bredbandsbolaget!

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Hej Kopparn

Vi har också telias bredband hemma och för dessa kunder har nu telia ett erbjudande då du får gratis bredband till nyår och därefter reducerat månadspris.

Vi har precis skaffat detta för vi är på väg till Norrland där Telia ska vara det enda mobila som fungerar.

/Per

F

F.d. 24290

Guest

Stämmer bra det våra service killar måste ha kontant kort med Telia för att kunna nås när det är ute hos kunder väldigt mycket norrut!

F

F.d. 11293

Guest

Hur funkar detta "Internet uppkopplingar (Wlan)" plockar man ut tex mitt tele2 kort o stoppar in ett annat i modemet, jag har inte riktigt fattat hur det fungerar ännu
:)
men glad änndå

Toppen