• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband i husbilen

F

F.d. 50035

Guest
Är det någon som har det och hur har ni löst detta?

Jag vet att Telia har nåt, Telia Mobil.
Funkar visst enbart genom 3G, eller......
Och inte överallt i landet!

Alla Max hamburgerbarer kan man visst koppla upp sig på.

Dessutom finns Fon (läste här inne att det funkar dåligt)
Fon ska visst funka så att man har eget modem som andra får koppla in sig på och man själv ska koppla in sig på andras. Funkar det eller blir man nekad? Finns ju Fon lite överallt enligt kartan men det gäller ju att ha tillgång till dom då!

Genom mobil, är det bra.

Utomlands, hur kopplar ni upp er där?

Ringa på mobil från utlandet kostar ju massor..

Jag vill gärna en dag kunna koppla upp mig även i husbilen
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Internet i Husbil?

HEJ. jag har NMT som går på 450 nätet och fungerar bra,modemet kostar
995:- och abon. 249.-/mån. enl NMT ska den fungera i Norge,Danmark ochFinland
(trådlös) Alf
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Mary-Alf,

Ar det nagon som har lyckats att anvanda NMT systemet i Nord Norge (Finnmark) ?
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Internet i Husbil?

Hej Belgien. Vi har inte testat där uppe men i svenska fjällen
t.ex Ritsem i Norrbotten fungerar den
Hälsningar Alf
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Mary-alf,

Tackar for ett snabb svar. Later fint sakert en bra idee att titta narmare pa vid mitt nasta besok sommaren 2008. Vi som bor utomlands ar vi lite diskriminerade eftersom det ska sjalvklart ske en betalning och detta forsvarar saker for dom kan inte shicka nagon faktura utomlands dessutom maste man vara mantalskriven i Sverige. Har alla odds emot mig men en losning ar pa vag ifall det visat sig att NMT ar vard att satsa pa.

Have a nice day !!!
 
F

F.d. 50035

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Tack för alla tips!
Jag kikat runt nu lite och NMT som går på 450 nätet avråds det för på nätet!

Jag kopierar in en rad om detta....
Vid årsskiftet släcks Sveriges äldsta mobilnät, det 26 år gamla nmt 450-nätet. Telia lovar att gsm-nätet ska ge mobilkunder i glesbygd ett fullgott alternativ....



Kanske satsar på Telias Mobila Bredband, verkar ju vara bra?


Tack för alla tips!

Kerstin & Janne

:yes:
 

Krister 820

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024
Sv: Internet i Husbil?

Jag har Tele 2 mobila bredband. 99:- i månaden och då kan jag surfa dygnet runt. Hade tidigare Telias mobila bredband men jag tycker Tele 2 fungerar bättre och är billigare.
 
F

F.d. 52940

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Vet du hur det fungerar utomlands ?? har telias bredband idag..
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Utan att veta säkert så har jag för mig att mobila bredband är snuskigt dyra att använda utomlands (saxat från Tele2 "...Att surfa in på en nyhetssajt i Spanien kan alltså kosta ca 75 -125 kr."). Bättre då att försöka "låna" av öppna trådlösa nät.
Fon kan vara ett bättre alternativ, om vi skall lita på Belgien 1, och det skall vi väl. :yes:

Jag har en fon-router som står på här hemma, men har inte hittat någon annan att logga in på än. Men jag har ju bara varit runt lite i Sverige än och här är det ju ganska tunt.

Men man kan nog ha det mobila bredbandet i Sverige och använda Fon i europa... Jag skaffade ett mob bredband med kontantkort, för vi åker inte hela året. Tänkte använda det som reserv när det inte finns något i närheten att logga in på.

Tar alla campingplatser extra för att man skall få använda deras nät? På hotell ingår det oftast numera...
 
Senast redigerad av en moderator:

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Internet i Husbil?

Akta er väldigt mycket att f.n använda det mobila bredbandet utomlands. Kostar lite mer än skjortan! tex 38 sekunder i Danmark att gå in på smhi = 162 sv kr ( tele2 mobil). Däremot att på det mobila bredbandet köra GPRS är billigare, där man betalar per minut, men väldans låg hastighet vilket betyder lååååång tid, och i slutändan dyyyyrt!

Men i Sverige funkar det mycket bra, och är förhållandevis billigt, beroende på avtal.
Fredrik
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Internet i Husbil?

Snakket med ICE - den norske siden av NMT.
Abonenter på dette nettet har fri tillgang til nettene på 450 MHz i Norge, Sverige, Danmark, Polen og Irland. Den finske konsesjonen på 450 gikk til et annet selskap, det jobbes med Tyskland og andre land hvor 450 blir fristillt etter gammle mobilnettverk. Det norske nettet blir i disse dager oppgradert til 3,8 Mbit ned og 1,8 opp - senderutstyr som byttes ut i Norge brukes nå til å bygge ut i andre land.

Med utendørsantenne (på taket av en husbil) så er dekningen brukbar i Norge Ice - Mobilt BredbÃ¥nd - Dekning gir dekningsgraden uten ekstra antenne.

Abonnementet er billigere i Sverige enn i Norge, men i Norge har vi også en for midlertidig bruk, betaler bare for de ukene som tjenesten brukes.
 
F

F.d. 50035

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Vill härmed Säga TACK till er alla som svarar här!

Följer allt med största intresse!
 
F

F.d. 7103

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Mja...

Fredrik överdriver nog lite. Visst är det himla dyrt att hämta data via mobilen utomlands, men priset har faktiskt sjunkit. Jag tror inte heller att det är skillnad på pris i GPRS och 3G/Turbo längre. Man tar betalt för datamängden. 100 kB kostar i Tyskland ca 7 kr t ex och för det får man ju en del - framför allt när det gäller mejl! I Danmark kostar det hälften. Det dumma är att man tar betalt i intervall om 50 kB; 55 kB blir alltså 100 kB.

Jag tror att operatörerna har ganska lika prissättning men här är Telenors priser:

>> Telenor: GPRS/3G utomlands

Det finns också webbplatser som har mindre bilder och jox, vilket gör dem kostnadseffektiva. Det bör man naturligtvis kolla hemma innan man åker.

PeterA
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Peter A,

I utlandet :

Ifall man vill använda sin egen bärbar och koppla upp sig till nätet vart som helst så är det allra bästa att köpa ett lokal SIM kort.

Det finns alltid människor som tycker att det är besvärligt då finns det ett annat alternativ, att koppla upp sig via så kallade Hotspots för en billig peng. I många utav dom Hotspots platser kan man t.o.m betala med kreditkort och då betalar man endast lokala avgiften. Negativa aspekten med Hotspots är att man måste befinna sig inom en viss distans från själva server. Avståndet beror delvis på hastigheten och placering av antennen vid server. Jag har prövat åtskilliga gånger, det ena gången kan man logga in redan vid 50 meter från Hotspots platsen andra ställen måste man vara inom 10 meter.

En viktig sak att undvika : låt inte någon av medpassagerare koppla upp sig medans du kör. I Tyskland t.ex kan det vara så att man är uppkopplad genom en viss nät och inom ett par mil så lämnar man den sektor för att komma in till en ny med en annan tele företag. Detta innebär att man är fortfarande uppkopplade med den första och redan har börjat att mottaga signalen från den andra server vilket innebär att man betalar dubbelt. Block nedladdningen betalas i vanlig fall per 100kb vissa länder använder sig av en 50kb quota.

Det rådet jag kan ge : köp ett SIM kort i det landet du befinner dig, det är absolute det billigaste alternativ dessutom har du ju friheten att använda det vart du utan att behöva leta efter en Hotspots.

Jag vill inte kommentera på FON för det skrivit tillräckligt. Jag är medlem i FON har köpt deras modem (router) så har ni vägen förbi är ni välkommen att logga in, mitt FON system står till Ert förfogandet :)

Genom mina personliga resor i lokalt - utlandet använder jag mig utav T-Online i Tyskland, Bouyguess i Frankrike, Proximus i Belgien, Tele2 i Luxemburg alla med en god service.

Vad det gäller Frankrike, se till att det är någon som kan visa hur du loggar in för vissa tele företag gör det ganska komplicerade första gången man använder systemet. Lycka till.
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Internet i Husbil?

Belgien 1
her er et par spørgsmål fra en internet analfabet:spinny:

du skriver at man kan købe et simkort i det land hvor man er ?
jeg bor jo i danmark men er ofte i Sverige og vil gerne være på nettet der.
skal jeg købe en mobil forbindelse ( modem i danmark ??)
og så købe et telekort når jeg kommer til Sverige ??
kan du forklare mig lidt mere??
hilsen Marianne 788
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Michael - Marianne,

Det finns många olika alternativ. Den bästa är att använda sig utav en GSM med dial-up möjligheter och Bluetooth (för att slippa lös liggande sladdar).

1. Man köper först och främst i ditt fall i Sverige ett Svensk SIM kort.
2. Installera kortet i din GSM, nu ringer du eller koppla in dig på det Svenska nätet och eftersom du har ett Svensk GSM nummer så blir det ett lokal samtal.
3. Tele företaget har olika modem nummer som man kan ringa, man loggar in (login code och password får du utav Tele företag) du är nu uppkopplade med ett lokal samtal.

Här hör det till att förbindelse på det här sättet är mycket långsammare än t.ex GPRS eller Hi-Speed modems, det vanligste hastigheten kan vara så lågt ner som 9.6 kbps.

Vid punkt 2 har men det andra alternativet att du köper ett modem i Danmark och köper ett Svensk SIM kort när du befinner dig i Sverige (detta är systemet jag använder). Login - password erhålles utav Tele företaget.

Kanske mer information angående andra uppkopplings möjligheter finns säker på Tele företagets hemsida. Lycka till :holly-1-icon:
 
F

F.d. 7103

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Jodå, Belgien!

Visst kan man köpa kontantkort med datamöjlighet i utlandet. Jag prövade det i Danmark (Telia) i somras. Nog gick det att surfa snabbt via mobiltelefonen (bluetooth) efter ett visst inkopplingsbesvär, men det var ytterligt krångligt att skicka mejl via vanlig SMTP. Supporten visste inte vad SMTP är och då hade jag redan surfat upp 100 Dkr som ingick i kortet. Jag fick fylla på igen med kreditkortet, men nu ligger det SIM-kortet oanvänt. Krångligt tyvärr – inte minst att byta kort i telefonen och få ett annat telefonnummer :-(

Hotspots borde vara det rätta. Tyvärr så har inte operatörerna ännu anpassat prissättningen till normalt användande. Ofta får man betala en dygnsavgift typ 120-200 kr, vilket kanske inte är så mycket för en affärsman som kan låta firman betala, men för oss som kanske bara vill kolla mejlen och vädret så blir det dyrt. I den lilla orten Spodsbjerg på Langeland

www.spodsbjerghavn.dk - Velkommen

stötte jag på ett bra system. Där kan man för ett rimligt pris köpa ”kort” som medger surfning för ½, 2 eller 6 timmar. Och det fina var att det handlar om effektiv tid, dvs förbrukningstiden stannar när man loggar ned sig. Hoppas att sådana system sprider sig på bekostnad av de stora drakarna till operatörer.

Jag såg att >> Telia homerun nu har börjat sänka sina priser och kanske blir det kostnadseffektivt vad det lider.

Dator i husbilen är nödvändigt :)

PeterA
 
F

F.d. 2284

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Har man 3 mobila bredband är det samma pris i Sverige och Danmark.
Det är samma koncern.
Mvh Uno i Vollsjö
 
Toppen