• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband i husbilen

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Internet i Husbil?

Jag har ett HUAWEI E220-modem med tele2-abonnemang och det är inte operatörslåst!

Jappe
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Internet i Husbil?

jag har skaffat ett mobilt bredband från tele 2, det funkar utmärkt, inte så snappt som vårat fibernät, men i husbilen skall man ju inte ha bråttom.
:)
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Till Monica o Robert. Hej på Er Vänner.

Din ide att köpa detta erbjudande tycker jag låter bra. Då kan Du ju inhandla "kort" i det land som Du besöker. Och eftersom Du kommer att åka mycket så tror jag att det är en bra ekonomisk lösning.

Hoppas att Du fick någon "hjälp" denna gång.

Hls M o K.
:twitcy:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Robert & Monica,

Håller med om att det är ett fenomenalt erbjudande Telia har, jag har ett Telia SIM kort i två år och är nöjd med deras service, SIM används endast när jag befinner mig i Sverige.

Jag har varit i kontakt med Telia men kan ej teckna ett kontrakt tack vara att jag inte är mantalskriven i Sverige längre. Ska tala med mina släkningar eller vänner ifall dom kan registrera modemet på deras adress, det hela handlar om att det måste finnas en som garanterar att den månadsavgiften blir betalt varje månad inget mer. I och för sig begriper jag dom men jag var t.o.m villig att betala allting inclusiva 1 års avgift på förväg, detta accepterades inte heller vilket jag tycker är lite konstigt.

Jag är inte hemma på ifall det finns andra fördelar med andra tele företag men Telia låter bäst för mig.

Återkommande till min fråga. Ifall det går helt snett med Telia finns det någon som vet vart mitt modem kan bli deblockerad ?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Internet i Husbil?

Beslutskrampen har släppt!
Har så här i elfte timman beställt Tele2:s mobila bredband till extrapriset t.o.m. 2/3.
Anledning:
Vill kunna koppla upp mig när JAG vill.
Vill ha en så låg kostnad som möjligt.
Vill kunna byta operatörsSIM-kort när JAG vill.

Nu får vi se hur det fungerar i praktiken. Tele2 har väl inte det bästa ryktet om man tolkar Sverker/Plus rätt men vi får se.

Tack alla som givit mig goda (hoppas jag) råd.:wink:
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Internet i Husbil?

også vi har taget en beslutning:yes::yes:
vi har bestilt og idag fået installeret mobilt bredbånd fra 3 på laptoppen
anledning
vi kan bruge det frit både i Danmark og Sverige
vi vil ikke være uden Husbilsklubben. se ,når vi er på tur i Sverige
fint at ha kontakt med børnene via MSN og webcam når vi er ude på tur

vi har kun bundet os for 6 md, så må vi se, men når man først har det vil man nok ikke være uden.
tak til jer der gav os tip om 3, det har også været interesant at læse om de andre muligheder
hilsen Marianne:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Hej
Tror att Telia och Tele 2 comvic annvänder samma 3g nät
mvh deicer
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Internet i Husbil?

ja men telia har tillgång till fler än de andra. huaei usb-modem för gsm / gprs / edge / 3g /Hspa vilket dom är ensamma om.
maggan o åke
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Internet i Husbil?

Jag kan ju återkomma och skriva hur det fungerade med leverans, hastighet, kommunikationssätt , det som Maggan o Åke skriver om (gsm / gprs / edge / 3g /Hspa) etc om intresse finns.

Gör ett tillägg:
Till mitt PC-card-modem Huawei E620 har jag en extern antenn som jag sätter ut på taket när mottagning/sändning är lite begränsad.

Den nya modemet är ett USB-modem.
Tänker jag rätt när jag tänker skaffa en förlängningskabel USB för att kunna via takluckan lägga ut modemet på taket för bättre mottagning/sändning?
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Internet i Husbil?

Leverans idag 5/3.
Installerat och provkört både med Tele2 och med det tidigare modemet för Telia.
Testade hastigheten med Bredbandskollen TPTEST

Tele2:
Skicka 0,26Mbit/sek
Ta emot 3,63Mbit/sek

Telia:
Skicka 0,34Mbit/sek
Ta emot 1,39Mbit/sek

Tele2:s kort i Teliamodemet, upplåsningskod efterfrågas = operatörslåst

Telia:s kort i Tele2modemet, fick en varning om att annat nätverk skulle kopplas in men sedan ett felmeddelande. Får forska lite i detta eftersom det skall fungera att köpa ett SIM-kort i t ex Kroatien och koppla upp sig.

På förpackningen står det Tele2, Huawei 3G E220 HSDPA/UTMS/EDGE/GPRS/GSM
Kanske är det modemet som klarar av detta men kanske Tele2 inte klarar av alla alternativen!?
Vi får se.
Verkar ok hittills.
 
B

Båtis

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Vi följer med spänning fortsättningen, för vi har i dagarna också fått mobilt bredband från Tele2. Har bara hunnit instalera det. Vi hade tänkt köpa ett kontantkort i Tyskland.
Hlsn. Maggan
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Internet i Husbil?

Har precis varit på Teliabutiken och låst upp mitt modem till en kostnad av 300:- (det gick bra trots att bindningstiden inte har gått ut).

Nu har jag en kod som ska slås in första gången jag stoppar i ett sim-kort från en annan operatör. Enligt personalen i butiken ska det inte behövas några andra inställningar än att jag har pin-koden till sim-kortet. Det ska bli spännande att prova när vi åker till Tyskland i påsk.

//Kicki
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Kurre & Kicki,

Vad är det för modem du har ? Är det möjligen en Huawei i så fall vilkt nummer står det på baksidan ? Vart deblockerade du modemet för SEK 300 ?
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Internet i Husbil?

:spinny:Kicki detta är verkligen spännande.Hoppas att DU återkommer efter Påsk. och delar med DIG av erfarenheterna. Önskar ER en trevlig Resa .Mvh.Lasse.:spinny:
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Internet i Husbil?

Belgien1

Det är ett Huawei, model: E220, HSDPA USB MODEM.

Eftersom det är låst till Telia så gick jag in på Telias butik. Jag fick ringa ett antal samtal först innan jag fick veta att det gick att låsa upp inom bindningstiden och det är butikerna som kan göra dessa undantag. När dom väl var övertygade om att jag hörde till undantagen så gick det på 2 minuter att få koden.

Jag återkommer med rapport när det är testat med ett tyskt kontantkort, det lär nog bli bland det första vi köper när vi kommer dit i påsk :)

//Kicki
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Kurre & Kicki,

Ser framemot ett lite rapport från Er om det verkligen fungerar. Jag gjorde ett (nytt) försök igår, pluggade in mitt Svenska Telia SIM kortet in i den Belgiska registrerade Huawei modemet och det fungerade jättebra fast jag har inte har något med kontrakt Telia men fy tusan vad dyrt det blev. Endast ett par minuter on line (roamingen) för att göra denna test kostade mig SEK 55 direkt borttagen ur mitt tillgodohavande, det gick fort det :mad:. Var försiktig ni som använder GSM eller annat Svensk kommunikations medel på kontinenten för att kolla mailen eller annat on line, allt räknas som roaming, lösningen är att skaffa sig ett lokalt SIM kort då kostar det endast ett lokal samtal.

Jag antag att det även ska kunna avhämta mail - surfa eller annat on line med Telia SIM kortet i Sverige utan att jag har ett internet avtal med dom. Ska bli kul att se vid mitt nästa Sverige besök i slutet av Juli - början Augusti.

Tror säkert att det kommer att bli dyrare tack vara jag inte har något avtal med Telia men det gör så lite för jag befinner mig bara max 1.5-2 månader om året i Sverige men självklart hoppas jag på det bästa !!! ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6469

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Jag provade samma typ av modem i Italien i sommras med ett Italienskt abonemang och även nu för någon vecka sedan i Sydafrika. Man skall dock kontrollera vilka regler som gäller i resp. land för betalning. Ibland handlar det om uppkopplad tid och ibland om nedladdad mängd.

Jag tror att låsta modem och telefoner endast är låsta i Sverige. När du tar med dig telefonen utomlands så kan du alltid välja nät. I mitt fall har det varit så. Jag har en telia mobil men har alltid kunnat ringa utomlands. Jag har heller inte behövt låsa upp mitt modem.

Niclas
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Internet i Husbil?

Morning Niclas,

Stämmer som du skrev, jag kan välja genom een submeny vilken telebolag jag vill använda när jag befinner mig utomlands. När jag kör t.ex över gränsen till Frankrike får jag ett SMS att Telia har ett special avtal med ett viss telebolag i Frankrike, då är det bäst att man använder det bolaget för då blir det faktiskt billigare att ringa, surfa osv ... ;)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Internet i Husbil?

Jag tror man måste skilja på detta med att välja nätoperatör och att byta SIM-kort.

T ex. Du har ett Telia-abonnemang. Åker du över Öresundsbron så växlar din telefon över till Telias samarbetsoperatör i Danmark.
Sådana växlingar kan bli dyra för dig även vid mottagning av samtal. Den uppringande betalar samtalet till Telia och du betalar samtalet från Telia till den operatör du är ansluten till för tillfället.

Det är först när du byter SIM-kort som detta med operatörlåst telefon resp operatörlåst modem kommer in i bilden.
 
Senast ändrad:

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Internet i Husbil?

Kollade på Telias sida och dom hade förändrat prislistan förra året. I nästan alla länder i Europa gäller nu 5,50/minut vid telefonsamtal och 85/MB vid surfning. Så det är klart att det blev dyrt för dig Belgien1 när du stoppade i det svenska kortet... Det är därför som man ska använda ett kontantkort från det land man befinner sig i ;) Sen kan det säkert skilja sig mellan olika operatörer i landet men förhoppningsvis hittar man en försäljare som kan hjälpa till med vad som är bäst :)

Det är bara i Danmark, Finland, Norge och Litauen som det är viktigt att välja rätt operatör i övriga länder kan man ta det som telefonen väljer (brukar väljas via automatik). Att välja nät är inte samma sak som att byta kort! Vid nätval ringer jag fortfarande från en svensk telefon och får betala i dom flesta fall 5,50/minut.

Man ska inte kunna sätta in ett kort från annan operatör om modemet/telefonen är operatörslåst även om man befinner sig utomlands. När det gäller Telia kan man köpa koden för 300:- i Telias butiker. Det är själva modemet/telefonen som är låst.

//Kicki

Ursäkta Robert, såg nu att du redan hade förklarat skillnaden... jag fick lite annat att göra under tiden jag skrev så det tog en stund ;)
 
Senast ändrad:
Toppen