Greger & Astrid
HBK Medlem
Vi har en Adria matrix 687 slt 2015 på Renault, har nu satt in ett litsium batteri. Jag får nu ingen laddnig från generatorn bara från solpanelen och 230 volt. Vad göra någon som vet??
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
?Inte enligt #69
Kan tillägga att jag hade liknande när jag bytte till lifepo4 batteri "skanbatt 97Ah". Laddade väldigt dåligt från generatorn. Införskaffade en laddbooster Votronic 1212-30. Kopplade mellan starbatteriet och EBL. Så nu laddar det mellan 25-31AVi har en Adria matrix 687 slt 2015 på Renault, har nu satt in ett litsium batteri. Jag får nu ingen laddnig från generatorn bara från solpanelen och 230 volt. Vad göra någon som vet??
Japp det behöver den. Men ställer du den i ett annat laddningsläge. Så kringgå du den begränsningenMen, Votronicen behöver väl en tempgivare också för att fungera ö.h.t. i Litiumläge.
Finns det en tempgivare installerad?
Mitt batteri är riktigt gammalt, men njuter man av att göra samma sak som hemma så behöver man mer kräm..Ska man bara campa på sommaren så ser jag inte vitsen med att investera i dyra batterier, har bara ett vanligt batteri på 100amp, har aldrig varit utan ström, erkänner att jag har en gammal solcell. Har också fricampat i 3 dygn utan att bli strömlös, nu på hösten utan sol. Självklart får man tänka på vad man har för saker igång. Alt är prioriteringar.
Runt 5-10 graderSka man bara campa på sommaren så ser jag inte vitsen med att investera i dyra batterier, har bara ett vanligt batteri på 100amp, har aldrig varit utan ström, erkänner att jag har en gammal solcell. Har också fricampat i 3 dygn utan att bli strömlös, nu på hösten utan sol. Självklart får man tänka på vad man har för saker igång. Alt är prioriteringar.
För att precisera så har vi alltid minst 23 grader varmt.Runt 5-10 grader
Magnus verkar inte gilla mitt svar, förstår om det blev fel i mot huvudfrågan, ber så mycket om ursäkt.Ska man bara campa på sommaren så ser jag inte vitsen med att investera i dyra batterier, har bara ett vanligt batteri på 100amp, har aldrig varit utan ström, erkänner att jag har en gammal solcell. Har också fricampat i 3 dygn utan att bli strömlös, nu på hösten utan sol. Självklart får man tänka på vad man har för saker igång. Alt är prioriteringar.
litseum är framtiden vi har fricampat nu i helgen fredag till söndag kokat med bryggaren 4 gånger tar 500 watt ser på tv ca 5 tim varje kväll har ändå 50 %kvar har belysning i blandÄr man inte STORFÖRBRUKARE av ström så har jag svårt att se investeringen i Lifepo4 batterier, finns fortfarande inte ett bevis pån att batterierna håller längre, finns ju många som har haft vanliga batterier över 10 år utan problem.
Sen fattar jag inte varför man har detta problem med förbrukningen, vill jag göra samma sak som hemma så inte fattar jag vitsen med att sitta i en liten Husbil. För att precisera så hjälper det inte med en Husbil som har en logga med Morello eller Concord, dom är fortfarande för liten för att leva gött.
Är man inte STORFÖRBRUKARE av ström så har jag svårt att se investeringen i Lifepo4 batterier, finns fortfarande inte ett bevis på att batterierna håller längre, finns ju många som har haft vanliga batterier över 10 år utan problem.
Sen fattar jag inte varför man har detta problem med förbrukningen, vill jag göra samma sak som hemma så inte fattar jag vitsen med att sitta i en liten Husbil. För att precisera så hjälper det inte med en Husbil som har en logga med Morello eller Concord, dom är fortfarande för liten för att leva gött.
Känns skönt att veta att vi alla är olika, och har olika behov och förutsättningarSom jag sa tidigare, förstår inte meningen om man inte är storförbrukare, du tömmer din batteribank på 270 amp på en natt, jag har inte tömt 95 amp på 3 dygn.
Känns skönt att veta att vi alla är olika, och har olika behov och förutsättningar
Dags att återgå till TS och försöka lösa hans problem. Har för mig att det var nått med dålig laddning efter byte av batteri. Men har försvunnit någonstans på vägen
@PeterK , Du vet varför jag kommer att säga emot dig..........Det är inte helt lätt att kompensera med "jättestor" bobatteribank av bly, då det blir svårt/omöjligt att återladda den snabbt nog när man fricampar.
Håller med dig. Många frågor är obesvarade. Då är det svårt att komma på vad som är fel.Problemet är svårlöst, näst intill omöjligt utan feed back från TS, får jag inte svar på mina frågor går det tyvärr inte att fånga in problemet.
Blir många vanliga batterier för samma peng, sen verkar dom flesta få en mer kostnad utöver batteriet.Som jag sa tidigare, förstår inte meningen om man inte är storförbrukare, du tömmer din batteribank på 270 amp på en natt, jag har inte tömt 95 amp på 3 dygn.
Du kan vara glad du som bara gör av med 15Ah/dygn under 3 dygn. För det är ju vad du kan plocka ut ur ditt batteri, utan att skada det, om det är mulet.Som jag sa tidigare, förstår inte meningen om man inte är storförbrukare, du tömmer din batteribank på 270 amp på en natt, jag har inte tömt 95 amp på 3 dygn.