Greger & Astrid
HBK Medlem
Vi har en Adria matrix 687 slt 2015 på Renault, har nu satt in ett litsium batteri. Jag får nu ingen laddnig från generatorn bara från solpanelen och 230 volt. Vad göra någon som vet??
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
svårt atr att förklara det finns bara en grov röd kabel på bobatt som jag får sträm när jA startar bilen och en en liten gul som tändes panelen bör väll gå via edl ?Då verkar det ju som att du inte har någon laddning under körning. Kan du beskriva hur ditt lithiumbatteri är inkopplat från generator/startbatteri. Är det kopplat via EBL, elektroblocket, och hur är det i så fall inkopplat?
Har du kopplat in batteriet själv?svårt atr att förklara det finns bara en grov röd kabel på bobatt som jag får sträm när jA startar bilen och en en liten gul som tändes panelen bör väll gå via edl ?
ja bar satt tillbaka kablarna som dom satt på de gammla och ändrat till gel på ebl .finns det någon säkrimg på ebl som spökar har märkt av detta med till ock från med gammla batt ocksåHar du kopplat in batteriet själv?
Vad har du för ebl, vilken modell?ja bar satt tillbaka kablarna som dom satt på de gammla och ändrat till gel på ebl .finns det någon säkrimg på ebl som spökar har märkt av detta med till ock från med gammla batt också
ebl237
kan hitta någon säkring som.är trasugi
dom har jag mätat sitter vid bodelsbatteriet hela ger generatorn för lite
vilken efekt voltSå här ser mina bilder ut på skanbatts app
Visa bilaga 216402
Visa bilaga 216401
Visa bilaga 216400
Hur ser dina ut? Ta bilderna både med motorn igång och med motorn avstängd.
Om du inte får upp någon information i appen så föreslår jag att du avinstallerar den och installerar den igen.
vilken effekt volt får ni på bobatt när ni skör jag har kopplat in ock får 0;2volt hade tömt batteriet till 13.10 volt gick då upp till 13.20 ger generatorn via boxen så litei
dom har jag mätat sitter vid bodelsbatteriet hela ger generatorn för lite
Vilospänningen på mina batterier är 13,2V. När jag kör motorn är spänningen 13,5-13,6 volt när det laddar på för fullt. I slutet, när batteriet är laddat till 98-99%, stiger spänningen till 14,3-14,4V.vilken efekt volt
vilken effekt volt får ni på bobatt när ni skör jag har kopplat in ock får 0;2volt hade tömt batteriet till 13.10 volt gick då upp till 13.20 ger generatorn via boxen så lite
Har samma EBL237 och jag är inne på mitt tredje, riktig skitkvalite, Falkenbergs bilelektriska fick laga det sist och då har dom bytt en säkring förmodligen inuti som var alldeles för vek till en något starkare. Hört att många har problem med detta EBL. Jag blev av med all 12 volt inne i bilen.ebl237
Hej! Vad har du för bil och årsmodell, har du en smart generator?Hej
jag har installerat ett litium-batteri och fick ett likt problem med laddningen
Det blir att bilens generator laddar bilens batteri och bilens laddningsregulator känner av när bilens batteri är full laddat cirka 13,8 v.
Sen blir det ingen högre spänning för laddningen till litium-batteriet.
Jag löste detta med att sätta dit en laddnings booster Votronic VCC 1212-30
Med detta fungerade det utmärkt.
Kolla bifogad fil
kan du förklara hur du har kopplat den och var du har köpt denHej
jag har installerat ett litium-batteri och fick ett likt problem med laddningen
Det blir att bilens generator laddar bilens batteri och bilens laddningsregulator känner av när bilens batteri är full laddat cirka 13,8 v.
Sen blir det ingen högre spänning för laddningen till litium-batteriet.
Jag löste detta med att sätta dit en laddnings booster Votronic VCC 1212-30
Med detta fungerade det utmärkt.
Kolla bifogad fil
Har likadan Laddbooster. Den är kopplad mellan startbatteriet och EBL + en kabel till D+. Normalt så går det kabel från startbatteriet till EBL. Man klipper kabeln å sätter den emellankan du förklara hur du har kopplat den och var du har köpt den
Jag har en Carthago men det var min förra bil jag hade laddnings booster , Dethleffs ingen smart generatorHej! Vad har du för bil och årsmodell, har du en smart generator?
Innan du kopplar in en Laddbooster bör du felsöka bilen,det verkar på din beskrivning som du inte har någon laddning eller mycket dålig, spänningen vid bodelsbatteriet bör stiga mer, åtminstone till att börja med.kan du förklara hur du har kopplat den och var du har köpt den
om du titta på bifogad fil i mitt förra inlägg så ser du hur den kopplas för olika batteri installationer och EBL osv.kan du förklara hur du har kopplat den och var du har köpt den