Greger & Astrid
HBK Medlem
Vi har en Adria matrix 687 slt 2015 på Renault, har nu satt in ett litsium batteri. Jag får nu ingen laddnig från generatorn bara från solpanelen och 230 volt. Vad göra någon som vet??
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
har inte ctek bara för 230 volt laddningom du titta på bifogad fil i mitt förra inlägg så ser du hur den kopplas för olika batteri installationer och EBL osv.
Laddningsboostern finns på flera ställen att köpa, bla CDon, Amazon, Sunlux.
men det finns andra fabrikat också som har laddnings booster bla. Ctek, Victron energy
har inte ctek bara för 230 volt laddning
Just den modellen passar inte lithiumbatterier, men det finns andra t.ex D250SE.CTEK D250S Dual DC/DC-laddare
har köpt en cetek 250 se kan jag ta plus från bilbatteriet eller måste jag ta från generatornOm du inte får ordning på din laddning så tycker jag att du skall kontakta ett företag som är vana vid husbilsel. Tror att en som är kunnig hittar felet på 10-15 min och det kan det väl vara värt även om det kostar en slant.
Kjell
det är stor skillnad i laddnning när jag kopplar in 230 volt ljust nuDu kan ta från bilbatteriet.
Har du kopplat Ctek 250 rätt,all laddning skall gå genom den från generatorn,du måsta alltså koppla om befintlig laddning.det är stor skillnad i laddnning när jag kopplar in 230 volt ljust nu
nej inte än efter 6 mil hade det ökat med 2 % sedan kopplade jag in 230 ökade med 15 % på ca en timme kan det bli bättre sedan med ctek eiier ljuger blåtoch hst varit ute 3 dygn kört kaffebryggare som tar 500 watt sett på tv ca 5 tim har då ännu då kvar ca 60 % kvar enligt blåtochHar du kopplat Ctek 250 rätt,all laddning skall gå genom den från generatorn,du måsta alltså koppla om befintlig laddning.
Du har verkar ha problem med bilens laddning från generatorn,lös detta först innan du kopplar in en booster.nej inte än efter 6 mil hade det ökat med 2 % sedan kopplade jag in 230 ökade med 15 % på ca en timme kan det bli bättre sedan med ctek eiier ljuger blåtoch hst varit ute 3 dygn kört kaffebryggare som tar 500 watt sett på tv ca 5 tim har då ännu då kvar ca 60 % kvar enligt blåtoch
Som flera redan skrivit tidigare så hjälper det inte att bara koppla in en booster du har säkert några flera fel som måste åtgärda innan du får boostern att fungera att bara koppla in booster och tro att den löser alla fel är fel väg att gå du måste mäta upp systemet först och hitta felet själv har jag ingen booster och bilens generator klarar att ladda litiumbatteriet med upp till 60Adet är stor skillnad i laddnning när jag kopplar in 230 volt ljust nu
Prova med att koppla ifrån kylskåpet när du ladda från bilen ( mitt ta cirka 12 A när kylen gå på 12v, dvs. när bilen ladda)det är stor skillnad i laddnning när jag kopplar in 230 volt ljust nu
Det är troligen redan testat, föreslog det i inlägg 34.Prova med att koppla ifrån kylskåpet när du ladda från bilen ( mitt ta cirka 12 A när kylen gå på 12v, dvs. när bilen ladda)
sätt kylen på gasol för provet. kolla hur mycket ström det ladda med då
Det är ju nu han har satt dit Boostern , den fanns inte i inlägg 34 ???Det är troligen redan testat, föreslog det i inlägg 34.
Inte enligt #69Det är ju nu han har satt dit Boostern , den fanns inte i inlägg 34 ???
Om du inte får ordning på din laddning så tycker jag att du skall kontakta ett företag som är vana vid husbilsel. Tror att en som är kunnig hittar felet på 10-15 min och det kan det väl vara värt även om det kostar en slant.
Kjell