Greger & Astrid
HBK Medlem
Vi har en Adria matrix 687 slt 2015 på Renault, har nu satt in ett litsium batteri. Jag får nu ingen laddnig från generatorn bara från solpanelen och 230 volt. Vad göra någon som vet??
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
tack för alla tips ska koppla in cetek 250 sse ock se vad som händerDu kan vara glad du som bara gör av med 15Ah/dygn under 3 dygn. För det är ju vad du kan plocka ut ur ditt batteri, utan att skada det, om det är mulet.
Då TS redan köpt ett lithiumbatteri tror jag att TS är mest intresserad av att få det att fungera.
Kjell
enligt Adria ska det sitta em 60 amp under förarstolen elleri B stolpen någon som vettack för alla tips ska koppla in cetek 250 sse ock se vad som händer
måste jag koppla bort 12 volts laddning från boxen när jag montera in ctek 250 se mellan bil batt och bo batt och HurDu kan vara glad du som bara gör av med 15Ah/dygn under 3 dygn. För det är ju vad du kan plocka ut ur ditt batteri, utan att skada det, om det är mulet.
Då TS redan köpt ett lithiumbatteri tror jag att TS är mest intresserad av att få det att fungera.
Kjell
Följ ctek instruktion enligt följandemåste jag koppla bort 12 volts laddning från boxen när jag montera in ctek 250 se mellan bil batt och bo batt och Hur
men ska jag ha kvar original laddning från boxsen ocksåFölj ctek instruktion enligt följande
MONTERING
1. Montera apparaten på en slät yta där den kan fästas ordentligt och där den inte utsätts för
bränsle, olja eller smuts. För rätt avstånd, börja med att montera ihop de två apparaterna med
tillhörande kopplingsbleck (se bild 3) innan de skruvas fast på en slät yta.
2. Montera apparaten med t.ex. M4- eller ST4.2-skruvar i varje hörn (se bild 1).
3. Säkerställ innan installation av kablar att minuspolen är frånkopplad från batteriet.
4. Fäst kablarna till apparatens anslutningar med fästskruvarna (M8) (se bild 2). Använd en insex-
nyckel - åtdragning utan verktyg räcker inte. Max 6 mm ringterminaler (se bild 5).
5. Fäst temperaturgivaren med tejp (se bild 4) på en ren och
plan yta ovanpå servicebatteriet. Placera givaren så närapluspolen som möjligt.
6. Anslut batteriets minuspol.
Det innebär att du inte skall ha någon laddning på batteriet under tiden du installerar ctek D250Se.
Kjell
Du skall inte ha kvar originalladdning från elektroblocket. Du skall koppla om så att den laddning som idag kommer från generator/startbatteri i stället går via ctek. Föreslår att du kontaktar supporten på ctek och ber om en installationsanvisning för det elektroblock du har i bilen. Bifogar förstasidan på den installationsanvisning som jag fick när jag installerade en tidigare version av ctek.men ska jag ha kvar original laddning från boxsen också
den elboxen har inte jag vi har den nyare som är blankDu skall inte ha kvar originalladdning från elektroblocket. Du skall koppla om så att den laddning som idag kommer från generator/startbatteri i stället går via ctek. Föreslår att du kontaktar supporten på ctek och ber om en installationsanvisning för det elektroblock du har i bilen. Bifogar förstasidan på den installationsanvisning som jag fick när jag installerade en tidigare version av ctek.
Visa bilaga 217111
Kjell
Tror inte du läste riktigt noggrant vad kjell1351 skrevden elboxen har inte jag vi har den nyare som är blank
Blir cetek laddaren väldigt varm så att den måste sitta öppet eller kan mann montera den under soffan vid batterietTror inte du läste riktigt noggrant vad kjell1351 skrev
Jag citerar
Föreslår att du kontaktar supporten på ctek och ber om en installationsanvisning för det elektroblock du har i bilen
Det går jätte braBlir cetek laddaren väldigt varm så att den måste sitta öppet eller kan mann montera den under soffan vid batteriet
när jag kopplar bort kablarna från bodelsbatteriet och har motorn igång får jag 14,3 volt laddning kablarna på batteriet ingen laddning ??Det går jätte bra
Jag tycker att du ska kontakta CTEK som Kjell skriver om hur du ska koppla in allt.
Kolla även med dom hur den svarta kabel ska kopplas in.
Lite luddig beskrivning hur den ska kopplas in.
Om inte den svarta kabeln inte är rätt kopplad kommer troligen BMS i batteriet koppla ifrån batteriet pga hög spänning. Vid laddning av våta batterier höjs spänningen till 15,8 V. Vid lithium lägget för laddningen höjs inte spänningen så högt. Det går att se laddningskurvorna i manualen.
Det kan vara en av orsakerna till att laddningen inte fungerar.
Det kommer att vara 14,3V på kablarna till batteriet.
Utan lithium läget inställt höjs spänningen av CTEK till 15,8V i början av laddningsfasen. BMS kopplar då bort batteriet.
En CTEK 250S fungerar inte alls för den har inte lithium läge.
250SE har lithium läge.
Står så i manualen.Jag har en Ctek D250S igång, jag har aldrig sett att den skulle ladda med 15,8V när den börjar ladda?
Hur har du mätt upp det?
Min Ctek D250S, som jag använde till laddning av mina AGM-batterier, kunde ibland ladda dessa med 15,1-15,2V. Har voltmätare ansluten som är synliga under körning. 15,8V är väl endast under desulfatering,vid djupt urladdat batteri, om jag kommer ihåg rätt.Jag har en Ctek D250S igång, jag har aldrig sett att den skulle ladda med 15,8V när den börjar ladda?
Hur har du mätt upp det?
Står så i manualen.
Jag har dock inte gjort någon mätning.
Jag tror nog att skicket av batteriet avgör hur länge pulserna är i början av laddningen. Ju sämre batteri är lika med längre tid med pulser.
S och SE har likadana laddningskurvor för våta batterier enligt manualen.
Bäckis testade med en S när han satte dit lithium. Det funkade inte.
Det är ju manualen til D250SE, det står inte i manualen till D250S. Men jag vet att D250S används till att ladda litiumbatterier, om det fungerarStår så i manualen.
Jag har dock inte gjort någon mätning.
Jag tror nog att skicket av batteriet avgör hur länge pulserna är i början av laddningen. Ju sämre batteri är lika med längre tid med pulser.
S och SE har likadana laddningskurvor för våta batterier enligt manualen.
Bäckis testade med en S när han satte dit lithium. Det funkade inte.
jag har nu kopplat in cetek laddaren 250 se gott förbi elboxen ock nu har jag upptill 15 amp belasta nu bör det funkaJag tycker att du ska kontakta CTEK som Kjell skriver om hur du ska koppla in allt.
Kolla även med dom hur den svarta kabel ska kopplas in.
Lite luddig beskrivning hur den ska kopplas in.
Om inte den svarta kabeln inte är rätt kopplad kommer troligen BMS i batteriet koppla ifrån batteriet pga hög spänning. Vid laddning av våta batterier höjs spänningen till 15,8 V. Vid lithium lägget för laddningen höjs inte spänningen så högt. Det går att se laddningskurvorna i manualen.
Det kan vara en av orsakerna till att laddningen inte fungerar.
Det kommer att vara 14,3V på kablarna till batteriet.
Utan lithium läget inställt höjs spänningen av CTEK till 15,8V i början av laddningsfasen. BMS kopplar då bort batteriet.
En CTEK 250S fungerar inte alls för den har inte lithium läge.
250SE har lithium läge.
TS har ett batteri från Skanbatt. Står att det är på 128Ah med BT, men jag vet inte om de har något med den effekten. Appen visar de värden som jag klippt in ovan i tråden.Min D250S har temperatur kompensering. Tempgivaren har suttit vid batteriet sen 2018. Som Kjell skriver höjs spänningen vid desulfateringen i början av laddningen. Det är samma laddkurva i manualen för S som för SE.
Val av batteri kan säkert avgöra om det fungerar eller inte, som du skriver Montreal.
Åter till tråden
Frågan är då vad har trådskaparen för batteri.
Om det går att se i appen i telefonen vad som händer.
Det förutsätter att det går att kommunicera med batteriet.
Det borde gå att se om BMS kopplar bort pga överspänning.
jag menar utan belastning har mu åkt en sväng då var jah uppe i 20 amp ser nu bra utjag har nu kopplat in cetek laddaren 250 se gott förbi elboxen ock nu har jag upptill 15 amp belasta nu bör det funka