• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Litium batteri

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Vi har en Adria matrix 687 slt 2015 på Renault, har nu satt in ett litsium batteri. Jag får nu ingen laddnig från generatorn bara från solpanelen och 230 volt. Vad göra någon som vet??
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har en Adria matrix 687 slt 2015 på Renault, har nu satt in ett litsium batteri. Jag får nu ingen laddnig från generatorn bara från solpanelen och 230 volt. Vad göra någon som vet??
Kontrollera säkringen mellan start/bodelsbatteriet, sitter troligen vid startbatteriet,kan vara så att litiumbatteriet tar emot mer än vad säkringen klarar,brukar sitta en 50A.
Ser att du har en Renault borde vara samma som FIAT
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Innlegg #2 er det mest sannsynlige svar. En for liten sikring på forbindelsen fra statbatteri til EBL og bobatteri vil blåse med en gang en starter bilen etter en har satt in LFP batteri. Selv ville jeg foretrekke en 100A eller mer her. Det er kun 2 ting som begrenser strømmen, BMS i LFP batteriet og motstanden i kablingen.
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Detta beror nog på okunskap eller att man inte vill/ kan installera,litium fungerar på alla bilar, men kan kräva vissa modifieringar för att fungera optimalt, men många bara byter rakt av.
Kabe har litiumbatterier på tillvalslistan.
Är kablaget rejält dimensionerat så kan det krävas upp mot en 80A säkring!
Vilken kvadrat bör det då vara på kabeln? Var kan jag finna säkringen på Renault Adria?
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
säkring har jag hittat vi bodelsbatteriet 50 amp hel tar lös plus kablarna från bodelsbatteriet ingen ström då startar bilen och då fårr jag ström från bilen men ser inte när jag sätter till baka kabel till bodels batt på mobilen att det laddar när jag startar bilen bluetooth
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Har du kollat säkringen med mätinstrument. Höll på som fasiken på min. Ville inte ladda från generatorn. Då hade 2 säkringar gått. Dels en 2A och en 30A som satt innan EBL. Var tvungen att mäta dom, gick inte att se att dom var trasiga
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
skan batt 128 amp smart med Bluetooth appen på Samsung s7
Så här ser mina bilder ut på skanbatts app
0EB1C8F8-6BAE-4068-A77A-0750121E1F04.png
6484148A-FA50-447C-AE4D-B6EC24CD1DBF.png
953262D7-A967-4378-95FA-1FD461061698.png

Hur ser dina ut? Ta bilderna både med motorn igång och med motorn avstängd.

Om du inte får upp någon information i appen så föreslår jag att du avinstallerar den och installerar den igen.
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
i
Har du kollat säkringen med mätinstrument. Höll på som fasiken på min. Ville inte ladda från generatorn. Då hade 2 säkringar gått. Dels en 2A och en 30A som satt innan EBL. Var tvungen att mäta dom, gick inte att se att dom var trasiga
dom har jag mätat sitter vid bodelsbatteriet hela ger generatorn för lite
 
Toppen