• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiskeforum ?!

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Ja du Bigge, tre armar har jag längtat efter många många gånger.
Det äär ju bara så frustrerande att man inte kunde få ha vägt den i alla fall,men men så är livet, Lätt fånget snabbt förgånget.Du Simba det där draget känner jag igen från någon fisketävling någonstans, undrar var det kan vara någonstans.
Kan det möjligen vara från Landsjön måntro??
:wink:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Carina nu kan du inte hålla oss på halstret längre, HUR GÅR DET???.
Jag vill veta om det har hänt något sen vi hade träffen?.
Blev det en liten ELLER?.
Vad kom Gunnar med för förklarig om läget, jag bara undrar?.
Blev det någon bortförklaring ELLER?
Vi är flera som undrar hur stor blir summan av kardemumman?
Kan du inte delge oss som undrar om läget?
Vi är så spända att få reda på om det vart något som vi kan axeptera för kommande, EJ bestämda träffar.
Snälla, inte för att vi kan kräva att få något svar av dig MEN KÖPTE HAN NÅGE SPÖ ÅT DIG??????????????????????????????????????????????.
:wink: :D

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

Näääää :snow-icon: han har inte köpt nå´t.
Vad förvånad han blev när han upptäckte broschyrerna med fiskegrejer, där fanns ju en hel värld av sånt man behöver för fiske.

Men måndagen när vi kom hem, gick vi ner till vattnet här hos oss, och Gunnar hade satt på rullen på ett längre spö så det gick bättre att kasta.
Jag har väl en förkärlek för sjögräs och tång, så det var det enda jag fick.
Men, så i helgen när vi var till Ludvika var jag in i en affär :wideeyed: och köpte ett spö som man kan dra ut. Rullen ser i alla fall bättre ut än den jag hade förrut.
Augusti 2007 147.jpg
I morrn ska jag testa detta, får väl ta mig dit där det inte är så mycké sjögräs.
Nu är faktiskt förväntningarna ganska stora:rolleyes: Tror ni att det kan bli nåt ?????
Glömde ju att man måste ha massor av drag så man kan byta, man kan ju inte veta vad fiskarna här gillar. Får väl använda Gunnars, jag kanske kastar bort dem så det är synd att börja med för många egna :twitcy:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Ja nu kan det omöjligt gå fel, en bok om fiskelycka kan det bli bättre?
På med Gunnars drag och in i vassen med dom, för det är där gäddorna håller till.
Och lite får han väl tåla Gunnar, jag menar vad är lite drag för ett par tusen spänn mot en glad och lycklig fru.
Vi väntar med stor spänning på första fångstrapporten. Ett riktigt SKITFISKE på dig.

F

F.d. 52909

Guest

Jahaja...ser att massor har hänt här medans jag har varit upptagen med o nöta in golfsvingen till perfektonismens fulländning, Hasse P har tappat en gäddsnipa igen...:p ...en sån här kanske ?

Men glädjer mig att Carina 6 fått blodad tand.... kör så det ryker i rullen ! ;)

Mvh

sem-07 augusti 023-500.jpg

Carina

Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

:wink: Då har det varit premiär med nya spöt :twitcy:
Å det gick bra, inga bottennapp, ingen krok i läppen & jag ramla inte i vattnet ;)

Som avslutning när jag skulle rulla in reven såååå trasslade den till sig, men det var bara att packa ihop och reda ut eller klippa av i morgon.
Det är bara att hålla ut, jag lovar att ni ska få reda på hur det går. :D

Carina

Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

Tittade efter i "Napp & Nytt" idag om det var någon idé att fiska.

Enligt den tabellen skulle det vara bra fiske.

Så vi åkte iväg, men det blev inget napp idag heller. Har jag kanske missat hur man läser tabellen, fiskarna kanske bara vill nappa på de dragen som finns i häftet.:twitcy:
Höll i alla fall ut tills det var så mörkt att man inte såg var man kastade.
Grabbar & tjejer var köper ni er fisk som ni fotat ? :swoon:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Ja du Carina, det här med fisket är en outgrundlig gåta.
Tabeller i all ära, men det är träget fiske som gäller.
Det jag menar är att om man fiskar rätt mycket så kommer man att få erfarenhet av hur man spinner in sin spinnare, var man bör kasta ut draget, hur fort eller sakta man spinner in sina drag/spinnare. Ett tipps är när du spinner in dina drag, gör ett kort vevstopp var tionde sekund, allså stopp/veva stopp/veva. Det vanligaste felet många gör är att när man gjort ett kast så börjar man att veva in draget med det samma, med påföljd att draget inte kommer ner mot botten där fiskarna finns, det kan förklaras med att man är rädd att fastna i botten med sina drag.
Men ska man utmana fiskarna så måste man komma ner till dom.
Så du Carina, du har dom rätta tagen när du får sjögräs på dragen,så det är bara en tidsfråga innan du kommer med din första fångst-rapport.

Ett riktigt skitfiske på dej. ;)

F

F.d. 2025

Guest

Ja Ånnsjön är väl full med röding. Hur är det med Åresjön. Där skulle väl trolling kunna ge en del också.

Hejsan alla!
detta med lite prat om fiske är ju spännande, är själv en inbiten vinterfiskare och vill här passa på att slå lite för fisket i Jämtland, sitter just och väntar på att isarna ska bli farbara så man kan ut med både husbil och snöskoter och bege sig upp i fjällen för att fiska röding... kan tippsa om att i västra Jämtland så finns de fina fiske sjöar, kan nämnar T. ex. Ånnsjön, Herrsjön och en dal andra sjöar som är fulla av röding. Jag hoppas att denna vintern blir lika bra som fjolåret var, jag och hustrun fick ca. 350 rödingar förra året
hoppas att detta år blir lika bra... om någon vill ha mera info så hör av Er.

Gunnar.

F

F.d. 2025

Guest

Vars haru fått tag på vindskydde?

Appropå vinterfiske!
En stämningsbild från Tärnasjön april -06
Det är väl så här det ska vara när det är som sämst-eller?
Visa bilaga 2877
Öringen som ligger på isen slapp precis när jag fått upp den och försökte backa tillbaka ner genom hålet, därav de blöta vantarna som hänger på frystorkning.
Det blev några rödingar också.

Vehere necesse est

F

F.d. 2025

Guest

Har du någon länk till motoriserad spark?

:cool: Tjinge ling Rollerteam, ja nu tror jag inte att anette låter dig sitta sysslolös så länge?
Men jag har ett tipps till dig, om du nu inte kan få någon skoter så byt ut trälaggen mot
en motoriserad spark, det finns såna och köpa för ca 5000 kr, en spark borde du väl i alla fall kunna få?
PS. det går kanske att kompletera den med skidor under medarna, du har ju ett par sånna, vem vet? När vi ändå är inne på haitekgrejor, det går säker att få fast någon
plast ficka bakom ryggstödet för kartor och dyligt vem vet? låter det inte perfekt.
tjinge Ling Hasse P.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Sök på GOGGEL på Motorspark, så får du upp Daniel´s Hemsida där kan du skåda hans hemmabygge, samt en masssa andra kul protjekt.

Tjinge ling.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Hallå alla slömetare, var har ni tagit vägen??.
Har alla fiskevatten bottenfrusit ELLER, kan inte se ett enda inlägg om några fångster.
Eller är det så illa att sidan är nerlagd för tid och evighet?
Rollerteam har du klivit ner i ett golfhål och har svårt att komma upp med näsan över kanten??
Att Kejo har bekymmer så det räcker och blir över, det kan man förstå, men alla ni andra fiskekamrater var blev ni av???
Skriv och berätta. :wideeyed: :swoon: :twitcy:

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Mossning Hasse P.
Nu får det vara slut på slöandet, åker till Kroksjön nu i helgen och drar en regnbåge, jag skiter i lägenheten, vill ej se eländet.
Hoppas på skitfiske förståss, men vinnaren i Kaxholmen skall med så han tar väl allt som vanligt.
När ses vi min vän?
MVH KEJO20:twitcy:

Carina

Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

Hej Hasse P

Inget slömete här inte, tar bara lite paus i fisket.
De é jobbigt att plocka upp massor av sjögräs
Nu har jag flera gånger varit och skrämt dom och jag tror att snart nappar det.
Återkommer självklart när jag ska lura fisken :wideeyed:
Någon som vet var fisken finns i Stockholmstrakten ? :wideeyed:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Du Kejo , Hälsa Bengt-Uno att det går åt fotobevis för att han ska bli betrodd, det går inte att fabrisera några bevis här inte.
Jag behöver väl inte säga vem man håller på i den tävlingen? ( som det troligtvis blir) tävling alltså!!!'
På frågan om när vi träffas, kan jag inte i dagsläget säga, men tanken finns där hela tiden ATT snart så träffas vi, Kent& Inger med flera, och jag får hoppas att det är tanken som räknas, när inget annat står till buds.
Jag kan avslöja att Marianne och jag var i Nävsjön i Nävekvarn i Sörmland i helgen och i alla fall försökte få ett påslag av någon Regnbåge, MEN ikke, det för mig osökt in på Carinas fråga ( Var finns fisken i Stockholm) ja troligtvis på samma firma där vi köpte,Laxfile 4x120g portioner av Chum-lax av Polar Seafood, tror att firman heter ICA Supermarket i Gusum.
PS Underbart god, samt att jag slapp rensa Fisk-Jäveln. ;) :twitcy:

F

F.d. 4575

Guest

Det är fortfarande medlemmar som ringer och frågar hur fisket gick när vi hade kräftskiva i Hörröd, slarvigt av mig att inte skriva in det på vår hemsida, men bättre sent än aldrig, så här kommer resultatet.

Herrar
HBK 848 Bengt tog dom största öringarna, 4,0 & 3,5 kg.
HBK 20 Kejo tog 4 öringar och var utan tvekan en av dom gladaste deltagarna

Damer
HBK 7 Gunilla plockade upp 3 öringar och då skall det tilläggas att det var första gången hon fiskade, totalt 6,3 kg
HBK 198 Ji var gladast på hela träffen, om Sanna Kallur hade varit på plats hade hon varit chanslös mot Ji på 100 meter hinder till bilarna. Det var första gången Ji plockade upp en fisk
Totalt på träffen fick vi 16 öringar på sammanlagt 36 kg

Undertecknad hade med sig 2 spön, vilka lånades ut till Gunilla & Ji, jag fick även den stora äran att vara serviceman åt damerna.
Anledningen till att det gick så bra för damerna var att jag deltagit i Hasse P´s fiskeskola i Figeholm, där även Pekka (Rollerteam) kom med tips och råd om hur man på enklaste sättet får napp, detta berättade jag för damerna och resultatet talar för sig själv.

Under söndagen pratade damerna om att träffas till våren och fiska, där vi män skall vara ”servicemän” och se till att våra damer har rätt krok, drag, agn och allt vad det innebär, vi skall även se till att damerna sitter bekvämt, har vin i glaset och man nämnde även chokladbitar från chokladfabriken i Skånes Tranås
Receptet är enkelt.
Damerna plockar upp fisken, skålar med varandra, herrarna tar hand om fisken.

Två veckor senare ville Gunilla prova på om det skulle fungera med ”serviceman” varför vi återvände till Hörröd. Denna gång blev det 4 öringar på totalt 8,4 kg och ”servicemannen” fungerade perfekt. Tänk vad jag längtar efter att få fiska
Kent HBK7

F

F.d. 52909

Guest

Ingen fara Hasse, har inte ramlat ur...utan har haft fullt upp med att röja från sly o träd ner till Viskan så att jag kommer ner på bara ett slag med järn 7:an.

Kejo 20....fy böveln, rörigt värre det där . Så du gör helt rätt i att strunta i allt ett tag...o ge han en batalj där i Kroksjön !

Fiskeplatser i Stockholm med omnejd ?...bifogar några, så nu tror jag benhårt på napp för dig ! Vi får förhoppningsvis se baddarna på bild så småningom. För du ska ju inte behöva göra som Hasse P har till vana...gynna fiskcharken på Ica. ;)

Stockholmsdistriktet har fyra sjöar nära Stockholm med regelbunden utplantering av fångstfärdig laxfisk dvs regnbåge, bäckröding, splejk och öring. Bäckröding och splejk sätts företrädesvis ut till vinterfisket. Fiskarna väger vid utsättningstill-fället 0,5-3,0 kg.

Sjöarna ligger på bekvämt reseavstånd från Stockholm. Sjön Trekanten ligger endast 100 meter från Liljeholmens tunnelbanestation. Till Hävsjön i Närtuna och till Mellansjön och Kvarnsjön vid Malma på Värmdö är bil det bästa färdmedlet. Alla sjöarna erbjuder bra fiske såväl sommar som vinter. I Kvarnsjön och Trekanten är det tillåtet att fiska från flytring.

Båtar finns att hyra i Mellansjön och Kvarnsjön. Man hyr båtarna hos OKQ8 i Gustavsberg, tfn 08-570 313 00 där naturligtvis fiskekort till dessa sjöar finns. Sextimmarskortet till Kvarnsjön kan t.v. endest köpas här på svenskafiskevatten.se/stockholm.
Det är tillåtet att fiska med både fluga, spinn och mete i alla sjöarna utom Kvarnsjön där endast flugfiske är tillåtet under den isfria säsongen. Vintertid är alla sjöarna utom Kvarnsjön öppna för fiske från is.

Du får ett nytt fiskekort när Du sänder in 5 dagkort till distriktskansliet och anger önskad fiskesjö och fiskedag.

Fiskekorten finns bl.a. hos de flesta välsorterade fiskeredskapsbutiker i Stockholm med omnejd enligt förteckningen under rubriken Fiskekortsförsäljning.

Aktuella priser finns under rubriken Prislistan.

Vid Hävsjön finns fiskekortet i en kortautomat vid parkeringen.

*Trekanten i Liljeholmen.

Trekanten, 13 ha stor sjö, med regelbunden utplantering av regnbåge, öring och bäckröding. Mycket bra landfiskemöjligheter. Tillåtna fiskesätt: spinnfiske, haspelfiske, flugfiske, pimpelfiske samt mete. Högsta antal laxfiskar som får fångas, är tre stycken per dag.
Essingeleden söder ut ur Stockholm. Mellan Gröndal och Liljeholmen, ligger sjön Trekanten
Bottenmete är rätt döfött i Trekanten (enligt samtal med ansvariga hos Sportfiskarna) pga den stora mängden kräftor i sjön.
Trekanten innehåller förutom regnbåge, stora men svårtrugade aborrar.

I försomras togs det regnbåge på toppknutet med mask.
Annars är väl Abus Lillöringen ett hett tips för regnbåge.
Trekanten är så pass liten så du går runt den på 20 min och det finns gott om ställen att sitta på.

*Hävsjön som ligger i Närtuna.
*Örsjön, det ligger strax utanför Arlanda.

*Sen har du Kvarnsjön & Mellansjön ute på Värmdö

*Undvik Sandasjön i Nacka (alldeles för mycket folk)

*Utanför Södertälje finns tre sjöar, lilla Acksjön, långa Acksjön och Malmsjön. Acksjöarna är riktigt trevliga, eftersom det nästan är lågfjällsmiljö runt dem.det finns hjortron och myrar och små knotiga tallar. och framförallt finns det gott om fisk,både öring,rengbåge,abborre och gädda. gå in på www.safk.se för mer info
’*Det kryllar av små sjöar runt Nacka, i Källtorpssjön ska det finnas regnbåge.

Mvh

Toppen