• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiskeforum ?!

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Okej vill du det så?? Här kommer den.

Det var en gång en liten pojke som bodde i den stora skogen, en dag när den lilla pojken (som för övrigt hette Pekka) skulle gå till sjön för att fiska, råkade han komma bort så hans Mamma fick bege sig ut i skogen för att leta rätt på pojken. När Mamman efter mycket letande hittade sin lilla pojke sa hon till honom, Pekka hädanefter ska du ha en Röd-luva när du går ut så Mamma kan hitta dig lättare.
Så nu vet ni alla varför han har Kepa numer när han blivit stor.............. snipp snapp snut nu är sagan slut.
:wink: :twitcy:
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Den du var inte dålig...o nästan alldeles sann, var nog farsan som ville att jag skulle ha en kepa på mig. :yes: :D



...nepp, nu måste jag fila mer på mina nya wobblers, o glöm inte o baka Hasse !
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Fiskeforum ?!

Ja som ni ser så har jag inte haft tid att kommenterat era inlägg, för jag har haft fullt upp med wobblern. "Lustiga" grannen frågade om man inte behöver skepparexamen för att framföra ett så stort vattenföremål, då sa jag lite överlägset: det har jag. Visserligen så gammalt "papper" att farlederna var utmärkta med: trattprickar, slätprickar, konprickar och klotprickar samt att utsjöprickar kallades "remmare" det enda som fortfarande är samma är väl en nautisk mil d.v.s 1852 m men det kanske är ändrat det med, bäst att stå på land och fiska så man inte ställer till med sjökatastrof. Sen påstod grannen att wobblern som ligger i trädgården hade jagat hans katt i natt, men det sa han bara för att vara rolig. Nåväl jag har fått 12 tums krokarna från sme'n, de kallas för "fyrkrok" antingen för att det sitter en varningslampa på dem vid öglan för att varna sjöfarten eller för att det är fyra krokar.
fyrkrok.jpg
Föresten får man fiska med "fyrkrok" om det finnes fyrar i närheten, tänkte mest på om det fanns flygfyrar vid flygplatsen. Eller dyker det upp några andra ovanliga och speciella tävlingsregler när man kommer på plats? Och en liten fråga: får man väga in betet som fångst om man inte fått något annat, i så fall bara endast ett av betena som har används under tävlingsdagarna annars väger Pekka in hela vedhögen. Förresten blir man tilldelad fiskeplats så vill jag helst stå en liten bit från Pekka, för han kommer att skrämma fisken med sin kepa, nja förresten det har nog kanske ingen betydelse, det gör väl min wobbler åkså.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Ja du Postis, risken VAR nog överhängande att han ville väga in alla sina Wobbler, men jag tror inte risken är så stor att han har några wobbler kvar efter ca 1 timma , dom sitter nog stadigt på sjöbotten.
Du behöver inte stå bredvid honom heller, för han kommer mest att befinna sig i Husbilen liggande på sängen och gråta för att han inte fick någon fisk.
psssst, Postis jag har med en ny kepa till dig med fast en blå Reklam kepa.

Lite allvar nu, jag hoppas att det blir många som kommer att deltaga i fisketävlingen, och att det blir riktigt MÅNGA TJEJER som ställer upp, det skulle verkligen vara roligt om Förstapriset som består av ett ABU Garcia Haspelspö, gick till en TJEJ, eller vad säger ni grabbar?

MÅ bästa DAM eller Man VINNA.;)
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.432
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

Jag tror att vi tjejer har en stor chans i denna fisketävling :yes:

Min uträkning är att stå ganska nära Postis eller någon annan som har riktigt farliga och skräckinjagade redskap.
:wideeyed: Fiskarna kommer glatt att hoppa på våra krokar för att komma undan :twitcy:
Fast man vet ju inte, fiskarna kanske är kaxiga i de här regionerna :wub:

Vi får väl se, hoppas det blir en stor uppslutning, även bland oss amatörer, får vi något handicap ?
:wideeyed:
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Fiskeforum ?!

Tjejerna får andvända båtarna killarna får endast stå på grunt vatten eftersom de har med sig tunga grejer att kasta kommer de långt ändå.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Ja du Carina, vad jag har hört så är det väl ingen som har fått något bestående Handikapp efter en fisketävling?
Nä jag bara skojade om handikappet.
Nu är det så här: ALLA som deltar i tävlingen räknas som medtävlande oavsett MAN eller KVINNA.
Jag återkommer med upplysning om vad andra till tredja priset är.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Jag vill bara förtydliga för alla och en var att: ALLA som vill kan delta.
Man kan : META , SPINNFISKA, FLUGFISKA, BOTTENMETA, men INTE ro drag.

Att ro drag innebär att man ror en båt som man har ett drag efter, det är inte tillåtet.
Fisk som fångas ska anmälas till Rollerteam eller mig för: Vägning samt längd.
Ps alla fiskarter räknas, gädda, abborre, sutare, braxen, id, färna (inte haj).

För nytillkommna fiske intresserade vill jag förklara VAD SKITFISKE betyder, det är ett slangutryck bland fiskare som betyder Ha ett bra Fiske.
kort sagt säger någon, skitfiske på dig betyder det lycka till och ha ett bra fiske.

Lycka till allihopa.;)
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Vill bara medela att nu är mät o vågutrustningen på plats i bilen, krönt o kontrolerad hos SPA i Borås. Allt gick bra till slut fast det var efter många timmars dividerande om att den lille vågen skulle varit manipulerad för att plomberingen var borta.

Vet du nått om detta Hasse ? Har försökt nå dig hela dagen...
du vet den vågen du brukar få ha när vi fiskar...den vi kallar för "portot" Jaja du kanske får låna Postis brevåg istället för den behöver han absolut inte längre med sitt nya tackel.


...o på tal om vågar så kanske du vill bjussa på en av dina dolda talanger som avslutning på helgen ? Tänkte på dina vindsurfingkunskaper som du så galant visade upp i Apelviken i somras. Varbergarna pratar än om detta ska du veta...

Ok, tillbaka till fisket så är det som Hasse säger att det mesta är på sin plats nu, jagas bara lite extra priser. Postis ställde bl.a en fråga om nya eller ovanliga regler, zimba om att trampa drag.

Svaret är givet...tillkommer säkert lite nya regler, så inget är glasklart...bara det är klart i glasen...o trampa drag är helt ok under förutsättning att man inte trampar på något drag !


Är det några fortsatta oklarheter så försöker jag o Hasse lösa det efter hand...

Mvh
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Nyss hemkommen från barn-barnen i stan ,har varit barnvakt och lekt med Barbi samt ritat och klistrat så jag får knappt i sär fingrarna.

Så nu du Pekka,har man varit på träningsläger för att kunna ta hand om dig riktigt ordentlig i helgen. Kan alla knepen om att lossas gråta för att få som man vill, men den grejen går inte med mej längre.
Torka snor var en annan upplevelse som var länge sen men prövade, men men takterna satt i även där.
Nu har jag bara en förhoppning kvar ( Klarar du toan själv eller) annars ge mig en hint så tar jag med några Pampers.

Din alltid förstående kamra.:wink:
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

zimba...kör så det ryker ! Då slår jag mig också ner vid Hasse:s sy-myshörna vid strandkanten o sörplar kaffe med hembakt (Måtte han bakat Hallongrottor som är min favvo)...men var lugn för att vi ska ha noga kontroll på din utrustning. :p


Hasse P...har ordnat ett specialspö till dig där du är garanterad napp varje gång, iförsig får du ju inga stora firrar på det heller...men som sagt, napp varje gång ! :twitcy:


...sen så har tyvärr Fiskekroken fått ett tungt återbud i sista stund, våran fiskebroder Hasse Trassel, HBK 9 har råkat ut för benbrott...o inbrott. Vi får hoppas på en snar comeback med nya "ben" o spön i bagaget.

Mvh
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.690
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

I dag så plingade det på dörren och vem stod där och plirade under kepan? Ett par glada ögon titta på mig och det var Rollerteam som stod där med en blomma till oss ifrån fiskekrokens forum. Tack så väldigt mycket, det värmer att ni tänker på oss.
Vi är snart tillbaka igen!

100_0721.JPG
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Hej alla...Hasse P låter meddela att nu är priserna färdiga till helgens batalj i Landsjön, Husqvarna.

1: a priset består utav ett kanonfint Abu Garcia haspelspö med rulle, 2:a priset är en matkorg med div innehåll o 3:e är ett sett med olika drag o spöfodral.

Lycka till...o måtte alla ha ett riktigt "skitfiske" ! ;)

Landsjön
Arter: Abborre, Gädda, Brax, Mört, Lake, Ål
Övrigt: Känd för sitt Abborrefiske, framförallt på vintern.


Säsong: Fiskeförbud 1/4-31/5 samt 1/10-30/11

Djupkarta över sjön i PDF format finns för nerladdning.


Abborre
Trivs bäst i näringsrika slättlandssjöar och vegetationsrika bräckvattensvikar. Abborren är nog den fisk som ställer lägst krav på miljön. Finns både i steniga klarvattensjöar och i sura myrtjärnar. Den går ofta i stim eller flock, och har ett närmast kollektivt beteende. Om en abborre i ett stim visar intresse för ens bete, sätter avundsjukan igång en tävling bland de andra: de eggar med andra ord varandra till att ta betet. 'Tusenbröder' kallar man de stora stim av miniabborrar, som kan finnas i vissa näringsfattiga sjöar.
Ålder: ca 22 år.
Föda: insekter, kräftdjur, löja, mört.
Vanliga beten: mask, skeddrag, jigg, spinnare, småwobblers, (ibland även löja, musslor).
Teoretisk maxvikt: ca 4 kg.
Svenskt fiskerekord: 3,150 kg (850309)

Gädda
Är till karaktären en ganska skrupelfri typ, som äter både syskon och egen avkomma. Är en enstöring som lurpassar på sitt byte och anfaller likt en katt. Den är allmänt sprid i hela landet och med stor säkerhet vår mest populära sportfisk. Hugger gärna och hårt.
Ålder: Kan bli över 30 år gammal.
Föda: Bytesfisk som håller ca: 20 % av gäddans egen vikt. I undantagsfall även grodor, andungar och sork.
Vanliga beten: Wobblers, skeddrag, spinnare av typ Mörrumsspinnaren, samt mört vid mete.
Svenskt fiskerekord: 19,340 kg (990407)Teoretisk maxvikt: ca 30 kg.

Mört
Slemmig....hua !





Ål






En ormliknande bottenfisk i söt-, brack- och saltvatten. Små nedsänkta fjäll i slemmig hud i bronsbrun färg i vuxen ålder. Vuxen ål har en ensam oparig fena på rygg och undersida. Två bröstfenor, cirka 18 fenstrålar var. Saknar bukfenor. Varierande huvudform förekommer. Den har en ganska dålig syn men ett välutvecklat luktsinne. Medelhastighet 50 km/tim i vatten, på land 5 km/24 timmar i vått gräs.Allätare(omnivor), främst mindre skal- och kräftdjur samt larver, insekter, mollusker, småfisk, rom, mask, groddjur, sorkar, ödlor och ibland sjöfågelungar.
En mycket viktig matfisk i många länder. Säljs levande färsk, djupfryst (rekommenderas ej, seg och vattnig), varmrökt (i Sverige, Danmark, Holland, Tyskland), konserverad, insaltad, sol- och salttorkad. Färsk ål steks, kokas(England), grillas eller ugnbakas samt används i soppor. Även bräckt, inlagd, rullad, färserad och pressyltad ål förekommer. Rensförlust 20%. Skinnet är segt och starkt, kan användas till mycket. På ålagillen varje höst serveras luad ål, kalmad ål, ålasoppa, med mera, utmed Ålakusten mellan Åhus och Kivik i östra Skåne
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Tjabba KEJO min fiskebroder, jag sitter här och funderar på hur det går?
Jag glömde bort att fråga dig när vi var nere hos Ragge om det funkar överhuvud taget?
Men du har kanske löst det på ett bra sätt vad vet jag?
Försök inte att smyga i gång den inne på toan bara, för du kan inte vara inne där efter en liten stund, du kommer knappt att kunna andas efter ett tag, dä blir dyngtjockt där inne.
Nä ställ fanskapet på balkongen i den nya lägenheten och dra på uta bara h-vete,då kommer grannarna farande en efter en och du kan slå två flugor på smällen samtidigt, jag menar att presentera dig som den nya grannen först sen tala om att du bara inviger den nya fiskröken som du köpte på jula.
För du hade väl tänkt dig att bjuda med dig av nyrökt rengnbågslukt till grannarna så dom vet att dom har med en storfiskare att göra.
Så frågan kvarstår HUR GÅR DET???.
Tjinge ling fiskebroder. :D
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiskeforum ?!

:cool: Hejsan.
Jag vill bara delge er min besvikelse av morgonens fiske, jag tog båten i morse och åkte ut till ett grund som brukar vara bra gäddfiske på, som vanligt började jag med att sätta på Dräparspinnaren för att värma upp rullen och gjorde ett uppvärmningskast,jag fick ett par abborrar rätt snabbt, men tänkte att nu när temperaturen i vattnet är bra för gädda så ändrade jag mig angående spinnaren och satt på en tafs och en wobbler istället.
Sagt och gjort jag kastade iväg wobblern över grundet och Pang så satt det en krokodilgädda på wobblern.
Det enda jag hörde på sjön var när fiskerullen tjöt för fullt,och jag fick se svallet av gäddan när den begav sig ner mot bottenregionerna, jag hade inte ankrat upp båten för det var kavlungt på sjön.
Jag stramade åt linbromsen ytterligare, men det hjälpte inte linan bara matade utåt, efter ett tag som tycktes vara i en evighet stannade den plötsligt upp och jag drillade försiktigt hem, det kändes som jag hade fått en stor stock på wobblern, sen exploderade gäddan i en tjurrusning och med ett par oerhörda knyck gav den sig iväg med mig sittande i båten och kunde bara konstatera, skit han släpar både mig och båten mot bryggan hemmavid.
Jag höll uppskattningsvis på i 15 minuter med att försöka drilla gäddan trött, så till slut fick jag upp den vid sidan av båten så att jag fick se den, jag uppskattar längden på den till över en meter och en käft som inte jag har sett maken till.
Den flöt lungt vid relingen medan jag förberedde huggkroken för ett försök att landa besten, då med enormt plask som gjorde att jag höll på att bli dyngsur slet sig gäddan, och där satt jag med en avsliten tafs och bara stirrglodde ner i vattnet.
Sensmoralen i historien är väl ( finns det inget fiskespö med inbyggd våg att köpa)
för det skulle vara oerhört roligt att bara få veta vikten på motståndaren.
Behöver jag säga att jag snopet vände hemmåt med en enda tanke i huvet ( VAD vägde den?).

PS enda trösten i bedrövelsen är att han är kvar där i sjön för ett senare möte (kanske)
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Fiskeforum ?!

Hasse, beklagar att gäddan smet.
Nu har du märkt gäddan så nu får du ut och fånga den igen, och du, ibland behöver man tre armar jag hoppas att du har det nästa gång.

Lycka till nästa gång
Bigge
 
Toppen