• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiskeforum ?!

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Ett nederlag för HBK

I kväll är en mörk kväll för mig. En kompis från MHC tog den största fisken, den jag fick var så liten att den gick ej att artbestämma. Grattis Kjell-Åke.

Hunnebo.jpg

Ja jag lovar er att bättra mig i fortsättningen

F

F.d. 3753

Guest
Sv: Fiskeforum ?!

Hällesjöarna!
Ligger mellan Bohult och Möckhult nv Oskarshamn.
Var ganska bra för många år sedan men vet ej hur det är nu.
Alegöl finns ju också men där är endast flugfiske (flugspö).

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Du Postis, kunde vi inte införa att den som får den minsta fisken på kroken är den skickligaste fiskarn,ja menar hur svårt är det inte att få på ett gli på kroken.
Vi får ta ett allvarligt resonemang med han storfiskarn i Gingri-By, men nu när han fått fisk så går det väl inte o prata män.
Det sägs ju att storleken inte har nån betydelse,va vet jag??.

Tjena Loomis , har även besökt Alegöl men jag måste tänka på att marianne som bara metar och spinnfiskar kan vara med vid samma sjö,
men jag ska ta och titta på ditt andra förslag, samtidigt tackar jag för visat intresse.

F

F.d. 52909

Guest

Bearu.....se pil = bifogad fil/bild

Hasse P...aldrig stursk vetdu, men mycket glad o stolt över min 1:a båge ur en riktig natursjö o det bara på tredje försöket i karriären. Den sitter som en smäck i min fina fotoram o glänser så vackert. Tar med det till Figeholm så får du se själv sen.

...o det där med minsta firre så behövs det inte tas upp för diskussion med mig, du är redan en klar vinnare på den fronten. Den måtte vara hälften så liten som min sej i Saltströmmen, o Postis firrar har ju varit "enorma" i jämförelse med det.

Mvh

Bilagor

• Kopia av smokin2.gif
    Kopia av smokin2.gif
    1,1 KB · Visningar: 308

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Ja får väl grattulera till fångsten, vilket jag tydligen glömt bort förut.
Men du, det där du skrev i forummet förut att det var så bra att fångstdatum och tid skulle vara med i bild för att det inte skulle råda några tvivel om fångsten, ja kan inte se en siffra på kortet.
O du en annan sak var står vikten av bästen??
Är det som med vykort att all information står på baksidan av kortet?
Men du jag vill inte ta glädjen i från dig på något sätt, MEN gläds så länge du kan för snart så smäller det till i Motståndar-kompatantens spö, då du då blir det grejer det vill jag lova.
Har du grejerna med till Figeholm?
Hälsar en som gläds åt återföreningen.:D

F

F.d. 52909

Guest

:eek: Självklart har du rätt Hasse, fångstdatum/klockslag/vikt o gärna fångstvattnet ska vara med.

Återställer ordningen härmed med denna inrapportering.

15/8-07, kl. 19:31 (skickade ett MMS till dig 3min efter, alltså 19:34) vikt 1,4 kg o fångstplats Mettjärn, Hällefors FVF.

Vågar inte annat än o ha spöna med mig alltid numera efter den gången jag råkat glömma till Getterön...har mardrömmar än om den avbasningen jag fick utav dig. :twitcy:

Smäll på bara utav hundan med dina spön, så ska jag gärna fortsätta kampen med dig där i Figeholm...sida vid sida vi stå, om du/jag/vi får fisk återstår o se, men jag varnar dig för jag är inne i ett stim nu !:cool:
Vet du förresten om det finns makrill där...o har dom reker ?

Mvh

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Jorå det finns Makrill på burk med tomatsås så det är inga probblems, va ska du me rekerna till??.
Blir det kuttrasju med Vin & reker på nattkröken för dej o Anette ELLER??
Du har inte tid med några intima inviter dom här dagarna, du har fullt sjhå med fisket för att hålla gämna steg med mig.
En annan fråga som dök upp i huvet? har du med piltavlan?, eller ska jag tvåla dit dig i boccia?.
Fisket vet jag en klar segrare,men revansch i pilkastningen vill jag ha.
Ett litet hett tipps är, lägg dig tidigt o sov ut innan Fredag,för då kommer det att gå hett till.
Vi åker mot figeholm tidigt fredag morrgon. :rolleyes:

F

F.d. 52909

Guest

Tror nog att du spätt ut dieseln med lite rapsolja va ?

Säger så här...name it and i play it, anywhere and anytime...always !

Nej, inga reker till kuttrasju utan till fiske var det ju tänkt till... lite mäskning, typ snacks.

Bara du talar om vilket fiskevatten du har valt ut så anpassar jag min beteslåda efter det...eller räcker det som vanligt med reker o klassiska "orange killer jigg" ? + Westins magnum wobbler i grönt, för o toppa listan som rondens segrare.

På tal om wobbler Hasse, har du tråcklat ut din nyinköpta ur plastembalaget än ? För sist nämde du ju något om att ingen gädda vart i närheten när du testade den i sjön. Tänkte bara att det kanske blev lättare för firren o fastna om hårdplasten var avtagen innan man hivar det i vattnet. :twitcy:

...o jodå, tar med mig de nämda leksakerna, så du har nåt o pyssla med sen när du knäckt spöt i förtrytelse o förbannelse, again ! ;)
... o jodå. tycker som du att detta ska bli rackans skojsigt o mötas igen... o du, hälsa Mariann o säg att hon tar med sig extra mycket snytnäsdukar till dig denna gången, du vet Big Pack !

Mvh från din tillgivne fiske broder från Väst...:p

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Du E La Go, Tror du på fullaste allvar att du kan prygla en Ostkustare på hemmavatten, VA??,
Om det är obekant för dig vad sjön heter som vi ska va vid, så för upplysning heter den ÖSTERSJÖN.
Att jag sen inte tar av embalaget på dragen, har att göra med att du ska få ett försprång i upptagen fisk, kallas för handikapp ( har inget att göra med andra lyten, ex, benprotes o dyl ).
I Pilkastning erkänner jag att du är ett smutt bättre i, men jag kom å tänka på att JAG var nykter och du hade tagit en öl, troligtvis det som fick dej att slappna av efter anspänningen att vi skulle kasta pil.
Men nu har jag köpt en platta bärs så se upp, nu j-vlar blir det åka av.
Funderar på å inte ta mä spöt, kanske snackar upp ett stim eller två.
Du jag tar mä en galvad plåtbit på ett par kvadratmeter så kan jag klippa till nya drag åt dig, vart efter som du kastar bort dom, bra va?.
Är det något annat du undrar över så hör gärna av dig, en som alltid ställer upp för en fiskekompis.
Tjingeling.:D

F

F.d. 52909

Guest

Jepp...nu är jag säker på att du spätt ut dieseln !

Självklart tror jag på V-kustseger, även där borta i Östersjön eller vad det nu heter. För om, säger OM... du mot förmodan skulle ta ledningen en kort stund så har jag med mig lite saltvatten på burk.
Den öppnar jag o stänker upp lite i luften o ropar...".Hasse, Hasse jag har fått världens påslag" o eftersom du absolut inte kan låta bli o titta så får du saltstänk i nian...o det svider du , i ungefär 4 min, kanske 5 för dig som är ovan o det ska väl räcka för o vara back på topp.

Har ett trick till o det börjar på Havs...o slutar på kräftor...o sen är saken biff !

Nejdå, skojar bara...inga tjyvtricks men havskräftor ska det bli , tror multiverktyget tar med sig en 5-7 kg.

Försöker tänka om det är något mer jag undrade på...njae...vad för sorts bärs möjligen du köpt då ?...nepp, inge mer jag undra över.

...jo, nu kom jag på det ! Det är så här att vi fått låna en GPS (jepp..vet, jag o GPS) utav en hyvens kille (HBK 98/ Ulfhed) för o testa på, men han glömde o förprogramera den så jag får försöka själv. Tror du det räcker att jag skriver in, från Gingri stavby...till Östersjön, borde väl funka va ? Med detta menat är att det kan uppstå en viss försening till sjön Östersjön, men enligt Route plannern bör vi anlända vid 18:39...utan spik denna gång.

Ta nu hand om er o kör försiktigt ...så vätter vi lina o strupe imorgon, That four shore !

Bilagor

• rybak1.gif
    rybak1.gif
    1 KB · Visningar: 288
  • icon_pidu.gif
    icon_pidu.gif
    7,3 KB · Visningar: 285
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Skulle det bli några problem med gps-en,(vilket det troligtvis blir), så fråga gränsvakterna vid Östgötagränsen, var Hasse P är någonstans så pekar dom ut riktningen åt dej.
Ett litet tipps är att du kan åka efter fotografierna du tog när du åkte hit häromsisten,dom har du väl sparat?.
Eftersom vi inte kan göra reklam för en ölsort här i forummet får det bli överaskning för dej.
Som en extra kordinat, när du kommer ut FRÅN Gingri-by och kör mot bebodda trakter,kör ÖSTER ut så långt du kan så dyker Östersjön upp framför kylaren, och då är du framme, Lätt va.

Går allt endå åt helvete med gps-en kordinater, vädersträck, och känner du lukten av rutten tång, ja då har du förmodligen åkt väster ut.
Men du ring mej så kommer jag o hämtar er, För en underbar upplevelse här på den BLÅ-KUSTEN.
Tjinge-Ling.;)

F

F.d. 3753

Guest

Fiskebröder!
Har börjat lasta husbilen inför fiskeresan till Överstjuktan.
Bullens, bullens, bullens och bullens pilsnerkorv, dom STORA burkarna.
1 platta öl, 1platta öl och 1 platta öl till.
Limpor och makaroner i långa banor.
Rökfläsket får vi köpa när vi kommer upp.
Vill vi ha omväxling i dieten får vi väl äta FISK.
Lite fiskegrejor får också plats.
Tidigt på söndag morgon bär det av, vi tar E-4an till Sundsvall och sedan diverse vägar upp till Stor-Uman. Sista 10 milen är nog bara grusväg.
Vi ska bara döpa yngsta barnbarnet först annars hade vi stuckit iväg redan ikväll.
Såg på väderprognosen att vi inte får det bästa vädret inledningsvis, t.o.m snöbyar har dom utlovat i nästa vecka, usch!

Hasse & Rollerteam!
Tänk på att man inte får fiska från bryggor och kajer i F-holm!
Varför då?
Jo för att draget kan hamna på kapell och båtar men också för att man kan fastna i bojkättingarna så att dragen blir hängande där och som sedan kan orsaka skador på personalen som underhåller bojarna.
Jag vet att dom är rätt hårda på detta och drar sig inte för att säga till.
Ni får säkert några STORA abborrar för det finns riktiga baddare där. Många ligger i båtar strax utanför hamnen och dom metar med levande småfisk som dom först fångar med sänkhåvar.
Skitfiske på er!

F

F.d. 52909

Guest

Halloj Loomis

Vi, jag o Hasse P tackar för infon...har sett några förbudskyltar om detta, men det verkar inte sitta på alla bryggor ?!

Men självklart ska vi respektera o informera övriga storfiskare om detta här
i Figeholm.

Sen ska du veta att jag o Hasse kommer hålla i våra tummar benhårt att du får ett riktigt härligt skitfiske där i Norr.

Mvh

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Ja man får väl krypa till korset och kallt kostatera, FISKET dagarna efter figeholm blev ett j-vla skitfiske i ordets rätta bemärkelse. Vi åkte till Djupsjön i Hultsfred och försökte med alla till buds stående medel, men icke sa nicke 0 hugg. Stärkta av tanken att det skulle gå bättre i Försjön i Vimmerby dagen efter, kylaren i riktning mot Vimmerby, i med skiten i sjön, men icke sa nicke 0 hugg. Då kom tanken! hade jag inte med golfklubban som jag köpt på öland i bilen, jo-jo mensan fram me ett par golfbollar i grustaget och övade bunkerslag hårt och brutalt, o gud va bra jag mådde efter en timma i grustaget.
Marianne frågade vi har ju Bottengölen i Överum på vägen hem ska vi inte pröva i alla fall i morgon. Tok gorde som tok sa, mot överum i med skiten och vad fick man jo en sketen Abborre.
Jag säger bara en sak j-vlar va jag saknar ett grustag vid sjön i ÖVERUM.

SKITFISKE PÅ ER. :mad:

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Nu väntar Elmia och septemberträffen vid Landsjön hos Zimba. Jag läste om Figeholmsträffen och blev imponerad vad oförskämt trevligt ni hade, "fiskekurs" Hasse P ja det går inte av för hackor, jag har en undran om någon som kan kasta lite med fluga, skulle kunna ha en liten kurs i kast teknik med detta redskap på flygfältet vid Landsjön, jag skulle bli så tacksam, jag har två spön liggande i bilen och inget fungerar. När jag har försökt så slutar det alltid med att min hustru kommer och frågar: "Hur går det ?" Sen ser hon alla flugor som sitter i träden i närliggande område och undrar vad det är för lustiga insekter som sitter i träden !!
Kan Hasse P eller Rollertem eller någon annan medlem visa hur man gör så skulle jag bli tacksam för detta, jag har ett spö över, det är bara att låna om någon vill prova på. Sen har jag en plan för denna träff: JAG SKALL TILLVRKA EN "WOBBLER". Har redan utsett råänmet kommer senare att visa resultatet. Så se upp vid Landsjön här skall fiskas med mask och wobbler.

wobbler1.jpg

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Du är av det rätta virket Postis, ett litet tipps bara om wobblervirket ta till ett par tum extra på längden (ifall det dyker upp en vresig kvist i ämnet ) annars vad det gäller grovleken så tycker jag att det övernsstämmer med grovleken på ditt storspö.
Jag tar med mitt flugspö så ska vi nog kunna trassla ihop oss i ett riktikt virr-varr.
Sa du att det var ett flygfält? då blir det long-kasting lina på spöt.
Kanske går att fånga en eller annan Spitfire eller?
Jag ser verkligen fram emot att få träffa er igen, det var ju ett tag sen sist.
Jag vet bara inte hur vi ska få med Kejo i truppen han står ju vid mässområdet, men det löser vi väl under resans gång.
Angående Rollerteam kan jag väl bara säga att( the same precidier at last taime ).
PS blir du klar med wobblern så ta män,skulle va kul att provkastan på fältet, det finns ju tydligen utrymme för riktigt långa kast där.

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Ja tillverkningsplanen för wobblern håller, tack för tipset Hasse P för att ta till några tummar extra ifall!! En lten bagatellartad teknisk fråga, skall tafsen fästas i över eller underkäken på en något större wobbler, kanske Rollerteam eller Hasse P har några förslag, sänder med en bild på tillverkningen, det värsta är att det följer med täljflisor på fötterna in när jag skall gå och dricka kaffe annars har jag inte stött på några problem, ja det skall ju vara senare då om vilken storlek på trekrokarna som behövs, jag vet faktiskt inte vad fisken i Landsjön föredrar.

wobblertillv.jpg

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Fiskeforum ?!notfiske

Troligen blir det inget notfiske i Landsjön det är för mycket sjögräs noten tvinnar ihop sig så att det ej fastnar ngt i och en jädrans tid att få ut då får vi lägga en dag o rensa sjögräs tyvärr hinner vi ej det.Hoppas ni har förståelse,men spöfiske går ju.:confused:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Infot är klart som korvspad Zimba.
Postis får jag ha en synpunkt på infästningen ( tan på undersidan ) det blir en mycket mer lockande gång ner mot botten,när du förslagsvis som trekrok fäster ett par uppslipade draggar på ca: 1,5 kilo st.
Jag har föresten en världsnyhet att presentera för er när vi möts, det är ett helt nytt sätt att komma riktigt långt ut i sjön vid strandfiske, jag tror att man kan nå längder på ca: 225-340 meter, jag håller som bäst på att finslipa inovationen så att ni kan prova den för ett eventuellt godkännande, går provet bra vilket jag hoppas på blir det PRV som sen får ett nytt ärende att brottas med.
PS: Fila på postis grejerna ser helt underbara ut så långt jag kan se.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024

:cool: Japp då var dom vetenskapliga proverna utförda nu på morgonen 0,9,32 lokal tid näs,
Proverna som bestog i ett flertal olika moment, med inriktning på att inovationen skall klara Testet som skall utföras i Huskvarna. Efter smärre justeringar kan undertecknad medela att inovationen tycks hålla för vad den är ämnad till, på grund av eventuella Patent-tvister kan jag här inte gå in närmare på vad inovationen består av.
Det enda jag vill yppa i detta läge är, att det är världsnyhet som kommer att uppvisas i huskvarna.

Tjinge ling. ;)

Toppen