• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elhusbil

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vet ikke hvor langt etter Norge Sverige er når det gjelder elbiler. 56% av nybilsalget på rene elbiler er noe som blir lagt merke til internasjonalt. Helt i andre enden av skalaen finner en Australia med under 1%. Men her er det en regjering som vil subsidiere olje, gass og kull og legge ekstra avgifter på elbiler. Kan henge sammen med at fossil fuel lobbyen er største bidragsyter til regjeringspartiene.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har tre kollegor som kör elbil varav en tesla.
Tesla ägaren är inne på sin tredje bil nu och säger att det visserligen sällan är trängsel vid tesla laddaren men att det oftare är så många som laddar samtidigt att när man kommer ut från sin långlunch får man ändå spendera en timme till vid stolpen för att klara sin beräknade körsträcka.
De andra kollegorna säger att det blivit rejält dyrt att fylla bilen på snabbladdare och att dessa väldigt sällan ger utlovad effekt vilket gör att de blivit sittande både en och två timmar för att kunna köra sina resor.
En av dessa har redan börjat fundera på om han ska sälja sin elbil och köpa en diesel istället eftersom det tar sån tid med elbil.
Förstår ju att många pensionärer förordar elbil de har "mycket tid och inte bråttom" men för en som har bilen som verktyg är det nästan värdelöst.
 
Senast ändrad:

matsfaxer

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
19592
Medlemskap
2023
På rapport i kväll talade en elbilsägare att han ville byta batterierna för körsträckan blev allt kortare. Bilen var sju år och det skulle kosta 250 000 SEK att byta batteriet.

En husbil blir i allmänhet bra mycket mer än sju år och då kan det bli dyrt i längden.
Såg också det inslaget. Ganska dålig reklam för BMW.
De flesta leverantörerna ger som sagt ganska bra garantier på batteriet, typ att över 80% av räckvidden är kvar efter 8 år. Finns ganska mycket tester som visar att man kan förvänta sig att mer än 85-90% av räckvidden är kvar även när bilen är "äldre", typ har gått 15 000 mil.
Men såklart kommer det att uppstå problem med batterierna i några fall. Då kommer det säkerligen finnas möjlighet att reparera batterierna till rimligare kostnad än att byta hela batteripaketet. Länkar till exempel på detta:
Från Teslaklubben
 

matsfaxer

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
19592
Medlemskap
2023
Vet ikke hvor langt etter Norge Sverige er når det gjelder elbiler. 56% av nybilsalget på rene elbiler er noe som blir lagt merke til internasjonalt. Helt i andre enden av skalaen finner en Australia med under 1%. Men her er det en regjering som vil subsidiere olje, gass og kull og legge ekstra avgifter på elbiler. Kan henge sammen med at fossil fuel lobbyen er største bidragsyter til regjeringspartiene.
I Sverige var ca 10% av de sålda nya bilarna rena elbilar 2020.
Norge leder, men vi är på gång i Sverige ☺️
Min prognos: Sverige passerar 50% rena elbilar (nybilsförsäljning) senast 2025, de sista rena bensin/dieselbilarna säljs innan 2030 och sista laddhybriderna säljs innan 2035.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Största problemet nu är ju att 80% av alla nybilsförsäljningar går som tjänst/företags bilar och vid halvårsskiftet vill ju Miljöpartiet att dessa ska kosta lika mycket som det skulle kosta att äga bilen privat.
Med tanke på hur få elbilar det säljs till privatpersoner hur många tjänstebilister kommer att vilja ha dessa bilar som tjänstebil då?
Inte jag och inte många andra jag har pratat med heller.
De flesta kommer antagligen behålla sin nuvarande bil betydligt längre eller köpa något gammalt och få milersättning.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Man kan ju fundera över andrahands värdet när en Tesla mod S säljs för 10000 dollar när en cell utav 5040 har gått sönder reparationen som
genomfördes kostade 4500 dollar för att klippa en kabel på en cell. Det finns ju fortfarande 5039 tänkbara fel kvar i detta batteripack.
Känns ju som risken för återkommande bärgningar och reparationer för 4500 dollar är en stor risk och detta är inte priser i Sverige inkl moms.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Men såklart kommer det att uppstå problem med batterierna i några fall. Då kommer det säkerligen finnas möjlighet att reparera batterierna till rimligare kostnad än att byta hela batteripaketet. Länkar till exempel på detta:
Från Teslaklubben
I batteriet från Teslan som du länkar till handlade det om byte av en trasig cell i ett batteri som inte gav något, medan det i BMV-fallet handlade om att byta alla cellerna eftersom räckvidden gått ned och då blir kostnaden en annan.
 

matsfaxer

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
19592
Medlemskap
2023
I batteriet från Teslan som du länkar till handlade det om byte av en trasig cell i ett batteri som inte gav något, medan det i BMV-fallet handlade om att byta alla cellerna eftersom räckvidden gått ned och då blir kostnaden en annan.
Det stämmer, det jag menade är att BMW hade ett gyllene tillfälle att undvika dålig reklam genom att erbjuda någon form av vettig hantering av problemet att deras första elbil inte visade sig hålla så bra. Vet inte men gissar att den modellen (i3) inte hade kylning på batteriet. De första elbilarna hade ju inte det (t ex Nissan Leaf) och det verkar vara huvudorsaken till att räckvidden minskar efter att antal år. Moderna elbilar har kylning av batteriet och uppvisar betydligt bättre egenskaper, se till exempel här:
Från Allt om elbil
Med de körsträckor som husbilar vanligen körs skulle minskad räckvidd med åldrande troligen inte vara ett jätteproblem.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Lestejust på electrec om Tesla sitt Van prosject med bilde av en Tesla VanLife plåtis. Taket dekket av solpanel som gir ladning for endel km pr. dag. På sørsmål om når den kommer så er svaret at den er i samme gruppe som Cybertruck og Truck - så snart de har tilgang til nok batterier.
Elon Musk talks Tesla electric van with solar-powered deployable roof (electrek.co)

Tesla Semi campervan concept: introducing the Vanlifer Semi-Home – vanlifer er hva jeg finner når jeg søker på web etter mer info.
 

AndersD

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Hörby
HBK-Nr
28646
Medlemskap
2024
Pendlar själv med en elbil och jobbar i ett större transportföretag med insikt i hur tänket går där.
Nu tror jag inte att husbilar på el är en framtidslösning och resonemang att "hur svårt allt blir att ladda och hur mycket mindre man kan köra under vintern" tillför inte något. Merparten av oss, använder husbilen under den varma delen av året och våra utlandssemestrar tenderar på att gå söderut i de flesta fall. Kortare turer över en helg är oftast inte längre än 15-25 mil men med den batteriteknik som finns idag, känns elhusbilen just nu som utopi. Trots att jag tycker min elbil är mer än toppen ;-)

Visst elbilar tar stryk när det är kallt, regnigt och när det blåser men det gör ju även våra dieseldrivna husbilar också men elhusbilen är nog inte lösningen utan då tror jag mer på andra och bättre lösningar som t.ex. biodiesel, HVO eller vätgas. Om man inte hittar bättre lösningar på tunga batterier dvs.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Bakom betalvägg :msn_cry:
I stort: ” DHL och Volvo har utvecklat en stor lastbil med stort släp (om man får tro bilderna) som ska köra Jönköping-Göteborg t o r. Laddas på 2 timmar = tiden för att lossa och lasta. Ingår förstås i ett utvecklingsprojekt. Man ska alltså klara en returresa på en laddning. Det handlar om att ta fram tunga lastbilar för regionala transporter. ”

Det har ju diskuteras att det skulle vara omöjligt att genomföra i praktiken, nu får man väl se. Utvecklingen verkar gå betydligt snabbare än vad våra vanligaste pessimister tror.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Toppen