Ingrid o Pålle
HBK Medlem
Idag annonserar Volvo Cars att man endast kommer tillverka elbilar från år 2030.
Jag tycker mig ha läst alldeles nyligen på detta forum att Volvo slutade mewd förbränningsmotorer redan förra året.
Pålle
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Idag annonserar Volvo Cars att man endast kommer tillverka elbilar från år 2030.
Det stämmer. Volvo cars har bildat ett separat bolag som hanterar ICE.Jag tycker mig ha läst alldeles nyligen på detta forum att Volvo slutade mewd förbränningsmotorer redan förra året.
Pålle
Det stämmer. Volvo cars har bildat ett separat bolag som hanterar ICE.
Man kommer köpa motorer från detta bolag, fram till 2030
Volvo Cars kommer sälja förbränningsmotor fram till 2030, enligt dagens besked.Det stod nog också i den tråden jag tänker på,men jag vill minnas att det påstods att det inte längre går att köpa en Volvo med förbränningsmotor – och om det gick, så var det en gammal lagerbil.
Men jag kan ju minnas fel...
Pålle
Enligt den här sidan så har de en elbil, övriga är olika varianter av hybrid.Det stod nog också i den tråden jag tänker på,men jag vill minnas att det påstods att det inte längre går att köpa en Volvo med förbränningsmotor – och om det gick, så var det en gammal lagerbil.
Men jag kan ju minnas fel...
Pålle
Förbränningsmotor i bilar är på väg ut.ICE In Case of Emergency. Är läget med förbränningsmotor verkligen så illa?
Göran i Björnarbo
Det var nog snarare i början av 1900-talet. Och sådana här skiften tenderar att ta sådär 30 år när det är en massa befintlig utrustning som ska ersättas. Inget fel med det, det behövs nog en upplärningstid även för elbilar. Och miljöförbättringen kommer ju tyvärr inte förrän all den nya elen kan produceras fossilfritt.Förbränningsmotor i bilar är på väg ut.
Det som nu sker är ett paradigmskifte lika med då bilen ersatte hästen i början av 1800 talet
Felskrivning av mig, helt rätt att det skall vara början av 1900 - taletDet var nog snarare i början av 1900-talet. Och sådana här skiften tenderar att ta sådär 30 år när det är en massa befintlig utrustning som ska ersättas. Inget fel med det, det behövs nog en upplärningstid även för elbilar. Och miljöförbättringen kommer ju tyvärr inte förrän all den nya elen kan produceras fossilfritt.
I den artikeln står att miljöpartiet vill ersätta kärnkraften med, bl.a, naturgas.Visst går utvecklingen snabbt, men jag kan inte sluta att fundera på hur all den här energin skall produceras fossilfritt och räcka.......
När jag sedan läser reportage från en välrenommerad tidning som Forbes, som totalt underkänner vår energipolitik, då blir en amatör som jag förvirrad.
Så döms den svenska energipolitiken ut av utländsk tidning
Den svenska energipolitiken sågas till fotknölarna av energi- och kärnkraftsreporter i den välrenommerade tidningen Forbes.www.e55.se
Infrastrukturen måste finnas på plats om det skall fungera och det är bråttom har jag förstått.
Tommy
Reagerade på samma sak, tror du inte det är ett fel av översättaren? Korrekt är det i alla fall inte, det borde stå biogas, som väl MP förespråkar.I den artikeln står att miljöpartiet vill ersätta kärnkraften med, bl.a, naturgas.
???????
Ser at de i Nederland har gravd frem NiFe batteriene og funnet at når de er fullt ladet så blir de veldig effektive produksjons enheter for hydrogen. Foreløpig har de kun bygget mindre enheter 15kWh passende for husholdninger. Det finnes planer for MW enheter for kraftnett montering og direkte produksjon av ammonia (ved hjelp av Haber-Bosch syntese?)På lång sikt så gäller nog solceller samt vindkraft, men hur skall vi lagra energin?
Batterier, vätgas etc?