Jo visst måste man planera resor med elbil lite noggrannare än med dieselbil. Citroën Jumper med elektrisk drivlina som snart finns får tydligen ett batteri på 79 kWh och WLTP range på drygt 30 mil. Betyder att man inte gärna åker mer än 25 mil innan man (snabb-)laddar vilket då tar en dryg timme eftersom den första versionen kan snabbladdas med max 50kW. Gäller om temperaturen är över 0 C eller så men jag åker inte husbil på vintern.
Så jag tänker mig att resmönstret får bli att man snabbladdar en gång per dag och passar på att äta lunch och gå med hunden under tiden. Och är man på "transportsträcka" så får man planera att stanna på ställplats/camping som har destinationsladdare (minst 3*16A /11kW) så man kan ladda fullt under natten. Det har såklart inte alla idag men det skulle förvåna mig mycket om inte det kommer snart, handlar ju om en investering på 5-10 kSEK som rimligen återbetalar sig på ett par år för en framtidsinriktad ställplats/camping innehavare. Då kan man köra 45 mil om dagen med ett snabbladdningsstopp och drygt 60 mil med två snabbstopp om det verkligen kniper. Har under mina resor till Medelhavet ytterst sällan kört mer än 50 mil per dag så det funkar för mig.
Har försökt få fram hur mycket mindre lastvikt e-Jumper får jämfört med vanlig Jumper men inte hittat. Gissar att det handlar om kanske 300-400kg. Men här verkar ju myndigheterna faktisk ha börjat tänka till så det kanske inte blir något problem:
Högre gräns än 3,5 ton för elbil