• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elhusbil

F

F.d. 22252

Guest
Jag husbil är väl att ta i campingbil är det och det är ju ett smidigt fordon där man kan avverka många mil minst lika lätt som en personbil, " Elektrisk mobilitet handlar om att erbjuda en spännande upplevelse bakom ratten " står det. Det som blir spännande är ju var man ska hitta något ställe att ladda innan kvällen 10A på en ställplats räcker inte långt och ofta är ju stolparna upptagna av folk som ska titta på tv och slå på värmen. På tal om värmen så måste man väl ha elvärme och hur mycket blir det att ladda för. Det handlar ju inte bara om man kanske inte har el att se på tv för utan om man överhuvudtaget kommer vidare. I spanien kostar ju en kilowatt närmare 4kr ladda ett batteri på 70ah lär ju kosta 280kr.
Gps rutten blir nog inte dit man vill åka utan dit det blir en laddplats ledig. Infrastrukturen finns inte och den kommer förmodligen släpa efter ett antal år. De som blir först blir Betatestare och lär få betala för det. De bilarna borde vara rabbatterade till mellan 30-50% av kostnaden för en normalutrustad campingbil.
 

matsfaxer

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
19592
Medlemskap
2023
Snabbladdare finns ju lite varstans, finns tydligen 450 st längs svenska statliga huvudvägar. Utbyggnaden går i ganska hög takt. Till och med Norrlands inland kommer att ha hyfsad täckning i år:
Trafikverkets stöd till snabbladdare
Sen tänker jag att man fortsätter att ha gamla beprövade gasol/Truma värmare även i en Plåtis med elektrisk drivlina.
Tror det är oundvikligt att gå ifrån diesel på sikt. Under 2020 var mer än 10% av alla sålda nya personbilar i Sverige rena elbilar. Skulle tippa att 2023/24 är vi där med husbilar och att sista dieselhusbilen säljs innan 2035. Den som lever får se :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag husbil är väl att ta i campingbil är det och det är ju ett smidigt fordon där man kan avverka många mil minst lika lätt som en personbil, " Elektrisk mobilitet handlar om att erbjuda en spännande upplevelse bakom ratten " står det. Det som blir spännande är ju var man ska hitta något ställe att ladda innan kvällen 10A på en ställplats räcker inte långt och ofta är ju stolparna upptagna av folk som ska titta på tv och slå på värmen. På tal om värmen så måste man väl ha elvärme och hur mycket blir det att ladda för. Det handlar ju inte bara om man kanske inte har el att se på tv för utan om man överhuvudtaget kommer vidare. I spanien kostar ju en kilowatt närmare 4kr ladda ett batteri på 70ah lär ju kosta 280kr.
Gps rutten blir nog inte dit man vill åka utan dit det blir en laddplats ledig. Infrastrukturen finns inte och den kommer förmodligen släpa efter ett antal år. De som blir först blir Betatestare och lär få betala för det. De bilarna borde vara rabbatterade till mellan 30-50% av kostnaden för en normalutrustad campingbil.

En liten korrigering bara ett 70Ah 12V batteri kan max innehålla 0,9kWh, så det blir inte riktigt så dyrt att ladda från 0 till 100%. ;)
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Får nog korrigera ett drivbatteri för elbil jobbar med betydligt högre spänningar än 12 volt så energiinnehållet blir betydligt större
Ett Tesla batteri rymmer 100 Kwh .
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Jag inväntar nog kallare klimat i stället & njuter av värmen så länge den finns, just nu lyser den med sin frånvaro. Plogat 2 veckor i sträck & det var en 5-6 år sedan det var så här senast.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Nu kommer det konkreta exempel på elhusbil:
Från Allt om elbil
Undrar när första Plåtis med elektrisk drivlina kommer?
Med tanke på att t ex Citroën redan annonserat att Jumper kommer som elektrisk så kan det inte vara långt borta:
Från Inside EVs
Du har troligen helt rätt.
Min bedömning som arbetar branschen är att batteridrivna husbilar finns att köpa ca 2025.
Alltså endast 4år kvar
Har skrivit om detta tidigare... elektrifieringen har redan börjat, tåget har lämnat stationen...
Vist har vi en spännande framtid
 
F

F.d. 22252

Guest
En liten korrigering bara ett 70Ah 12V batteri kan max innehålla 0,9kWh, så det blir inte riktigt så dyrt att ladda från 0 till 100%. ;)
Missade en bokstav i sorten som väl de flesta fattar.
Tåget har lämnat stationen och står ute på linjen med elfel bussar är på väg men passagerarna måste pulsa några kilometer i snön. Hur man gör med handikappade med rullstol undrar man.
Ta och kör upp i Jämtlands inland och campa med en elbil, lycka till. Sen är det väl alltid kul att sälja speciellt när kunderna blir Betatestare.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag kör ju laddhybrid och åker mycket långkörning. För några veckor sedan gjorde jag hela södra Sverige på drygt 200mil på 5dagar.
Jag ansträngde mig för att hitta laddplatser där kostnaden inte skulle överstiga vad bilen kostar på bensin.
Fanns en, utanför ett hotell...

Min kollega har fått sin efterlängtade Xc40 elbil och kört den en månad.
Den är runt 400kg tyngre än motsvarande bensinbil.
Han har följande reflektioner:
Att skicka med en laddkabel för vägguttag är onödigt. Att ladda bilen på ett 10A uttag tar nästan två dygn...
Av de 44 mil bilen "ska" gå är 22mil tillgängligt under noll grader.
Reklamen "snabbladda till 80% på 22min" stämmer inte. Han behövde nästan 2h utanför en restaurang till 80% laddning. Blir långa ofrivilliga stopp...
Ska man köra en längre sträcka på vintern, i hans fall Åre, behöver man ta fler än en dag på sig vilket känns värdelöst.
Han funderar seriöst på att sälja sin nya bil och köpa en laddhybrid istället alternativt en bil till för resor över 20mil.

Summa summarum Om en så liten bil som Xc40 väger 400kg mer än motsvarande förbränningsbil hur mycket mer kommer det bli på en husbil?
800kg? Å där rök 3500kg totalvikt....
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
XC40 är en elbil som inte kommer så långt. Luftmotstånd som en ladugårdsvägg!
Jämförde med en Tesla 3 long range hur lång tid det skulle ta från Nyköping till Åre vid 0gr celsius.
Skärmavbild 2021-01-24 kl. 13.23.18.jpgSkärmavbild 2021-01-24 kl. 13.21.46.jpg
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om man reser i tjänsten skulle den extra arbetstid(=pengar) som går åt räcka till en hel del vanliga tankningar för arbetsgivaren.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja 2timmars laddning dit och 2tim hem blir ju 4 timmar arbetskostnad, vill det till så kan det bli övernattning också.
Sen om det blir som de elbilsfrälsta tror så lär det bli kö vid laddningen. Vågar inte tänka på om det blir strömavbrott.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag kör en ren elbil i tjänsten. Den har ett 40kWh batteri. Under den varma årstiden
fungerar en 50 kW laddare hyfsat. Även körsträckan stämmer rätt bra med den utlovade. Under den kalla årstiden tar laddningen lååång tid. Körsträckan stämmer inte alls med den utlovade. En elhusbil skulle knappast att gå att ladda på vintern.

Man måste planera resorna noga med en elbil. Så åker inte vi med våra husbilar.
Då försvinner en stor del av friheten. Jag ser inte hur en elhusbil ska fungera med dagens teknik, kanske i framtiden. Vi får hoppas på det.
 

matsfaxer

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
19592
Medlemskap
2023
Jo visst måste man planera resor med elbil lite noggrannare än med dieselbil. Citroën Jumper med elektrisk drivlina som snart finns får tydligen ett batteri på 79 kWh och WLTP range på drygt 30 mil. Betyder att man inte gärna åker mer än 25 mil innan man (snabb-)laddar vilket då tar en dryg timme eftersom den första versionen kan snabbladdas med max 50kW. Gäller om temperaturen är över 0 C eller så men jag åker inte husbil på vintern.
Så jag tänker mig att resmönstret får bli att man snabbladdar en gång per dag och passar på att äta lunch och gå med hunden under tiden. Och är man på "transportsträcka" så får man planera att stanna på ställplats/camping som har destinationsladdare (minst 3*16A /11kW) så man kan ladda fullt under natten. Det har såklart inte alla idag men det skulle förvåna mig mycket om inte det kommer snart, handlar ju om en investering på 5-10 kSEK som rimligen återbetalar sig på ett par år för en framtidsinriktad ställplats/camping innehavare. Då kan man köra 45 mil om dagen med ett snabbladdningsstopp och drygt 60 mil med två snabbstopp om det verkligen kniper. Har under mina resor till Medelhavet ytterst sällan kört mer än 50 mil per dag så det funkar för mig.
Har försökt få fram hur mycket mindre lastvikt e-Jumper får jämfört med vanlig Jumper men inte hittat. Gissar att det handlar om kanske 300-400kg. Men här verkar ju myndigheterna faktisk ha börjat tänka till så det kanske inte blir något problem:
Högre gräns än 3,5 ton för elbil
 
F

F.d. 22252

Guest
Är ju väldigt mycket miljötänk i att köra runt med ett antal hundra kilo extra, på 60talet pratade man om grannen som inte tog av takräcket.
Om man tänker sej att de här bilarna kommer ut som firmabilar beroende på att någon intelligent? ger rabatter till såna bilar eftersom det tar ett tag innan de kommer som plåtisar.
Då ringer kunden chefen och undrar var hantverkarna är och chefen blir arg och ringer hantverkarna och undrar var dom håller hus, fikar och väntar på laddning är bara en bil före nu, jo men jag räknade ut att strömmen skulle räcka! Men vi fick slut på bräder och sen tog strömmen slut när vi hämtade nya det blir ju lite billigare om vi kör till NN firman fast det är ju en omväg. Vi hinner nog inte göra färdigt idag bara ta oss tillbaka till firman.
Det här med planering är svårt speciellt i den branchen med hantverkare som förmodligen är de som kommer ut först. Blir svårare att bygga sej en husbil av en sån bil inte nog att kolla rostskador är batteriet dåligt blir det ju skroten ganska omgående.
Att sitta med magknip för att vara orolig för att man inte har el kvar till varken värme eller körning på en utlandsresa blir inte roligt. Det krävs att batterierna blir dubbelt så bra elmotorn är ju i princip en jättegammal historia och det tekniksprång med nya magneter har redan varit, verkningsgraden kan förmodligen inte förbättras så många procent till. Med nya batterier skulle mycket kunna göras men det krävs ju att det finns el. Så det krävs både mackar och tankbilar raffinaderier och oljefält analogt med det vi har nu.
Jag är inte så säker på att el är mer än en dellösning på ett stort problem. Det behövs ett nytt tekniksprång a la startrek . Men det kommer nästa generation till godo -kanske vi som lever nu får vara glada för elbilen som kanske håller dieselpriserna nere.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo visst måste man planera resor med elbil lite noggrannare än med dieselbil. Citroën Jumper med elektrisk drivlina som snart finns får tydligen ett batteri på 79 kWh och WLTP range på drygt 30 mil. Betyder att man inte gärna åker mer än 25 mil innan man (snabb-)laddar vilket då tar en dryg timme eftersom den första versionen kan snabbladdas med max 50kW. Gäller om temperaturen är över 0 C eller så men jag åker inte husbil på vintern.
Så jag tänker mig att resmönstret får bli att man snabbladdar en gång per dag och passar på att äta lunch och gå med hunden under tiden. Och är man på "transportsträcka" så får man planera att stanna på ställplats/camping som har destinationsladdare (minst 3*16A /11kW) så man kan ladda fullt under natten. Det har såklart inte alla idag men det skulle förvåna mig mycket om inte det kommer snart, handlar ju om en investering på 5-10 kSEK som rimligen återbetalar sig på ett par år för en framtidsinriktad ställplats/camping innehavare. Då kan man köra 45 mil om dagen med ett snabbladdningsstopp och drygt 60 mil med två snabbstopp om det verkligen kniper. Har under mina resor till Medelhavet ytterst sällan kört mer än 50 mil per dag så det funkar för mig.
Har försökt få fram hur mycket mindre lastvikt e-Jumper får jämfört med vanlig Jumper men inte hittat. Gissar att det handlar om kanske 300-400kg. Men här verkar ju myndigheterna faktisk ha börjat tänka till så det kanske inte blir något problem:
Högre gräns än 3,5 ton för elbil

Hur många "destinationsladdare" behövs det på en ställplats, knappast bara en? Och alla skall ha 3x16A , kostnaden per styck är knappast 5-10tusen per styck snarare 20-30tusen per styck med installation inklusive nya kablar i marken. Sedan lär ju matningen till ställplatsen behöva förstärkas rejält och huvudsäkringen höjas om vi antar tio laddare. Kanske en transformator för att ta emot högspänning? :wideeyed:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hur många "destinationsladdare" behövs det på en ställplats, knappast bara en? Och alla skall ha 3x16A , kostnaden per styck är knappast 5-10tusen per styck snarare 20-30tusen per styck med installation inklusive nya kablar i marken. Sedan lär ju matningen till ställplatsen behöva förstärkas rejält och huvudsäkringen höjas om vi antar tio laddare. Kanske en transformator för att ta emot högspänning? :wideeyed:
Sen skall hela den investeringen även tas hem på främst några månader under sommaren... Det kommer att kosta en bra slant att "tanka" där, vi kommer att jämföra med andra tankställen och sen gnälla på dyra campingar och ställplatser.
 

matsfaxer

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
19592
Medlemskap
2023
Priset för att ladda vid en (3*16A) 11 kW laddare är ju typ 3 kr / kWh.
Kostnaden för att köpa in elen ligger ju typisk på drygt en krona per kWh så där får ju innehavaren ett visst täckningsbidrag.
En laddare kostar typ 6 kSEK, 30 m 5G6mm2 går på 2 kSEK, del i central typ 1kSEK, alltså prylar för <10kSEK. Installation <5 kSEK om man gör några stycken på en gång. Alltså 15 kSEK per styck. Eftersom laddare är många regeringars favoritsponsringsobjekt så kan man nog få tillbaka 50%, i alla fall i Sverige.
En typisk elbilist laddar kanske 50 kWh över natten, blir 150 kr intäkt. En camping/ställplats kanske kan räkna med 100 laddningar per plats per år?
Alltså 15 kSEK intäkt (- elkostnad på drygt 5 kSEK) per år, alltså 10 kSEK att ställa mot investeringen på 7,5 eller 15 kSEK beroende på bidrag.
Tar inte så lång tid att räkna hem.
Nu 2021 kanske en camping har råd att tacka nej till alla som kommer körande i elbil (rena elbilar utgör typ en procent av alla bilar i Sverige, med laddhybriderna 3%). Men 2025 är troligen 50% av alla de bilar som säljs rena elbilar. Då kommer kanske 15% av alla gäster i elbil och då tror jag inte någon camping har råd att inte erbjuda destinationsladdare med minst 11kW på ett antal av sina platser.
Ifall matningen till campingen behöver förstärkas så gör ju elnätsägaren det och tar igen sin investering via nätavgiften. Resonemanget ovan gäller främst campingar, dit folk kommer både med bil och husbil men så fort det kommer elhusbilar gäller ju ungefär samma kalkyl för ställplatser.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Batterierna i en elhusbil behöver vara betydligt större än i en vanlig elbil.
Ett 50kWh batteri kommer man inte långt med om det är en elhusbil.
Den bilen jag kör har ett 40kWh batteri. En varm sommardag utan AC är den beräknade körsträckan ca: 27 mil. Med AC försvinner 3-4 mil. Motorn är på ca:
80HK.
På vintern ca: 16-17mil med värmen på. Laddningen tar ju tvärnit vid 85% laddning. Det tar ca: 50 minuter att ladda från 45% till 83-84% vid utetemp -2 grader. Kanske ännu längre om det är fullt på laddstationen.

En elhusbil med starkare motor och mycket större batteri kommer att lång lång tid att ladda.
Så ser den verkligheten ut för mig och körning av elbil.
Ska marknaden ta fram elhusbilar behövs en ordentlig analys av hur elbils parken fungerar. Det räcker inte bara med en massa teoretiska siffror.
Annars är det stor risk elhusbilar inte blir långlivade.
 
Toppen