• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elhusbil

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Som jag sagt ovan är gränsen med vår husbil och PK10or -13. Blir det kallare än så kan inte flaskorna leverera tillräckligt med gas. Och det är inte en beräkning utan praktisk prövning under 5 års vintercamping. Det går ned till 1/3 av flaskan ungefär sedan stannar pannan. Plåtflaskor är för tunga och aluflaskor är för dyra.

Detta för vår panna i vår husbil. Självklart finns det husbilar som har både bättre vinteregenskaper och lägre bränsleförbrukning, men nu har vi den husbil vi har, en Dethleffs 5881, väldigt populär vagntyp för barnfamiljer. Vi vill inte skaffa en extra husbil att använda enbart för vintercamping.

Argumentationen jag försöker möta är att det skulle strida mot naturlagar och fysikens principer att bygga en elektrisk husbil som fungerar rimligt bra. Min utgångspunkt är att jag har åkt skidor i mer än 40 år. Om någon hade frågat mig för 10 år sedan om det skulle gå att, i en personbil som drivs på batteri, åka i vinterkyla eller snöstorm till en skidort, parkera där, åka skidor i två dagar och sedan åka hem igen hade jag sagt att det var osannolikt.

Den tekniska utvecklingen på området går just nu extremt fort. Hur kommer det vara om 10 år? Kommer det att vara samma gamla surdiesel "Fiat Ducato 2031", facelift nr 6 eller 7 av samma gamla konstruktion, med usel krocksäkerhet och knackande dieselmotor som hinkar i sig HVO100 eller något annat syntetbränsle för 25kr/lit? I så fall är husbilskonceptet dött.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Jag håller med om att utvecklingen går rasande fort men naturlagarna finns ju där och dom kan vi inte ändra på min första bil vägde 840 kg VW
bubbla drog ca 1liter bensin milen min nuvarande bil väger 2 ton drar 0.7 liter diesel per mil så utvecklingen går ju även framåt när det gäller traditionella motorer.
Batterikemi är styrt av naturlagar och möjligheten att uppnå samma energitäthet som flytande bränsle är nog omöjligt med dom batteri koncept som är under utveckling idag.
Att bygga en eldriven husbil är ju fullt möjligt om man inte behöver tänka på räckvidd lastförmåga pris men jag tror inte den marknaden finns ännu.
Jag gillar elbilar men jag är även medveten om dess begränsningar körde min första elbil 1984 var en mercedes buss tung 1000 kg blybatteri ingen räckvidd i praktiken ej användbar
Krocksäkerhet och liknande frågor har ju inte med vilket drivmedel vi använder, den borde nog förbättras på alla husbilar är rädd för att vikt jakten blir ännu större på en eldriven husbil för att klara ett tungt batteri.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Den senaste tekniken är att man använder batteriet som krockstruktur, hur de löst problemet med att litiumjonbatterier brukar kortsluta och fatta eld när man deformerar dem vet jag inte (än), men model Y som levereras från gigafactory berlin senare i år eller 2022 kommer troligast att ha batterierna hoplimmade till en kaka med stålplattor ovanpå och under så det blir som en sandwichkonstruktion, och det blir en bärande del av karossen. Tesla hävdar att de med detta uppnår en mycket högre styvhet än dagens karosser, oavsett tillverkare.

Och - man behöver inte uppnå *samma* energidensitet, det räcker med *tillräcklig* energidensitet. För långdistansplan är energidensiteten en dimensionerande faktor, men för hjulfordon behöver den inte vara det.
 
Senast ändrad:

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Absolut, Aluminiumflaskor är ju absolut bäst, och så dyra är dom inte om man jämför med de totala kostnaderna att driva en husbil. PK-10 är ju också
säljbara.

Flaskorna är inte så dyra, 2000kr/st ungefär, men problemet är att gasolen då kostar 55kr/kg varje gång jag skall fylla, jämfört med 26-28kr/kg i PK10. Och det blir ju *varje* gång jag fyller, vilket är varannan dag vid vintercamping och några gånger på sommaren. Jag skulle ju kunna ha två uppsättningar flaskor, PK10 för alla dagar då det är varmare än -13 och AL-flaskor om det är kallare. Men jag vill inte förvara flera uppsättningar gasolflaskor mtp risken vid brand.

Igen, andra människor har andra förutsättningar, men här, därifrån våra resor utgår är priserna sådana.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte vad jag missar men varför skulle det kosta mer att fylla en PA11 per kilo??
30 sekunder på weben visar att all (nåja, det finns säkert dyrare om man anstränger sig att leta) gasolpåfyllning kostar mellan ca 25-32 kr/kg, varför skulle en PA11 helt plötsligt kosta mer än dubbelt så mycket som en PK10 i kilopris?
Ja, så tar ju gasolpåfyllarna 1.495:- för en fylld PA11 vilket blir 1.143:- bara för flaskan, inte ungefär 2.000:-.
Att sen en PC10 (Gasolfyllarna har inte PK10 men jag antar att det i praktiken är samma flaska/egenskaper?) kostar mer i inköp är en annan sak.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Kolla hur många mil det är från Åkersberga till närmaste gasolfyllare. Det är bara Circle K som har PA11 här.
Och var fyller (byter) du då din PK10? Byggmax antar jag eftersom dom både finns i Åkersberga och har PK10?
Om det är så antar jag att det skulle fungera bra med en Primagaz PA11, den kostar lika mycket som en PK10 att fylla per kilo.
För övrigt är kilopriset på Byggmax, om vi nu ska jämföra, 35 kr/kg. Inte 26-28 kr/kg.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Tack för alla bra tips om hur jag skall få tag i PA11or. Jag köpte Gasol på byggmax innan årsskiftet för 269kr. Nu ser jag att de faktiskt utökat sortimentet med PA11or och höjt priset på PK10. Det gör ju inte gasol till en bättre uppvärmningsform, snarare lite sämre iom att den är dyrare. Låt mig sammanfatta:

Batteridriven värmepump i en eldriven husbil med dagens (personbils-)tekniknivå:
- Batteriet måste laddas genom att man pluggar in vartannat dygn vid stark kyla
- Kostar inget extra eftersom grundfordonet redan har den
- Kostnad för uppvärmning c:a 1-4kr/kWh beroende på yttertemperatur och var man pluggar in
- Bonus - man kan använda kompressordriven kyl och induktionshäll som båda är väldigt energieffektiva

Gasol:
- Man måste hitta en gasolaffär och åka till den vartannat dygn vid stark kyla
- Behöver en speciell brännare med skorsten
- Kostnad för uppvärmning 2-5kr/kWh beroende på vilken gasolaffär man hittar
- Bonus - man måste öppna fönstret när man lagar mat eller kokar kaffe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den senaste tekniken är att man använder batteriet som krockstruktur, hur de löst problemet med att litiumjonbatterier brukar kortsluta och fatta eld när man deformerar dem vet jag inte (än), men model Y som levereras från gigafactory berlin senare i år eller 2022 kommer troligast att ha batterierna hoplimmade till en kaka med stålplattor ovanpå och under så det blir som en sandwichkonstruktion, och det blir en bärande del av karossen. Tesla hävdar att de med detta uppnår en mycket högre styvhet än dagens karosser, oavsett tillverkare.

Och - man behöver inte uppnå *samma* energidensitet, det räcker med *tillräcklig* energidensitet. För långdistansplan är energidensiteten en dimensionerande faktor, men för hjulfordon behöver den inte vara det.
Mye tyder på at de kommer til å benytte LFP batterier slik de allerede gjør i model 3 SR+ på den kinesiske produksjonen. Dette løser problemet med brannfare. Og det ser ut til at de har temperatur regulering av de nye batteriene også - mest sannsynlig med varmepumpe.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Det vore bra om du redovisar lite bättre hur du räknar energi innehåll och energiförbrukning.
11kg gasol innehåller ca 130Kwh energi som då räcker för värme 2 dygn sedan startar man dieseln ock reser vidare och får laddning på sina
bo dels batterier. Den speciella brännaren heter Truma och jag kokar mitt kaffe med inverter öppnar aldrig några fönster vid matlagning jag litar på den ventilation som finns blir ju inga långkok i en husbil.
Värmepump med cop värde 1.5 vid stark kyla förbrukar motsvarande 130/1.5= 87 Kwh energi ett batteri ska aldrig tömmas helt batteristorlek min 110 Kwh vid 80% utnyttjande, batteristorleken behöver vara betydligt större man får även ta hänsyn till verknings grads förluster vid laddning.
Elstolpar typ Tandådalen levererar max 16 Amp enfas 3.5Kwh effekt 48 timmar x 3.5 =168 Kwh kräver 2 övernattningar för att tillgodogöra sig 48h laddning detta ska räcka till allt värme spis kyl lysen tv... och ladda batteri för att kunna resa vidare det blir inga långresor då.
168 Kwh -87 Kwh= ca 80 Kwh tillgänglig energi för resan med 4 Kwh /mil i förbrukning kan man i teorin åka ca 20 mil eller 10 mil fram och tillbaka
jag skulle inte överväga att vintercampa med en sådan snäv marginal.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Ifall man tar en Tesla och hänger på en 2tons husvagn efter, då har man väl nästan en elhusbil, hur långt kommer det ekipaget på vintern,
gissningsvis 5-10mil :p

Om jag hänger en tvåtons husvagn bakom min tesla borde räckvidden bli ganska exakt 10 mil, korrekt. Om jag hade haft största batteriet från Model S 2021 så hade det blivit 30 mil. Då får man stanna var 3:e timme, ta en paus, (öppna fönstret) och koka kaffe medan batteriet laddar.

Samt åka förbi gasolbutiken varannan dag, eftersom batteriet och värmepumpen sitter i bilen och inte hjälper ett skit för uppvärmningsbehovet i husvagnen.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Det vore bra om du redovisar lite bättre hur du räknar energi innehåll och energiförbrukning.
11kg gasol innehåller ca 130Kwh energi som då räcker för värme 2 dygn sedan startar man dieseln ock reser vidare och får laddning på sina
bo dels batterier. Den speciella brännaren heter Truma och jag kokar mitt kaffe med inverter öppnar aldrig några fönster vid matlagning jag litar på den ventilation som finns blir ju inga långkok i en husbil.
Värmepump med cop värde 1.5 vid stark kyla förbrukar motsvarande 130/1.5= 87 Kwh energi ett batteri ska aldrig tömmas helt batteristorlek min 110 Kwh vid 80% utnyttjande, batteristorleken behöver vara betydligt större man får även ta hänsyn till verknings grads förluster vid laddning.
Elstolpar typ Tandådalen levererar max 16 Amp enfas 3.5Kwh effekt 48 timmar x 3.5 =168 Kwh kräver 2 övernattningar för att tillgodogöra sig 48h laddning detta ska räcka till allt värme spis kyl lysen tv... och ladda batteri för att kunna resa vidare det blir inga långresor då.
168 Kwh -87 Kwh= ca 80 Kwh tillgänglig energi för resan med 4 Kwh /mil i förbrukning kan man i teorin åka ca 20 mil eller 10 mil fram och tillbaka
jag skulle inte överväga att vintercampa med en sådan snäv marginal.

Nu är du där med dina märkliga beräkningar igen, som skall visa att det är omöjligt. Visst, du räknar helt rätt - det tar typ två dygn att ladda ett batteri av minsta rimliga storlek för en elhusbil om man skall göra det på 16A 230V, men gå tillbaka till inlägg nummer 58 och titta hur lång tid det tar att ladda på en modern laddstolpe. Och glöm inte att körtiden mellan platserna är inräknad.

Jag skulle kunna göra olika exempelberäkningar, det är väldigt enkel matematik, 100 kW i en timme är 100kWh är 2kW i 50 timmar, men vad är poängen om man inte vet vilken laddstolpe som finns nästa år och vilken storlek på batteriet man kan få på en Ducato eller Master 2025? Vad händer om det går att köpa en Ducato med 300kWh batteri? Och Ionity sätter upp 350kW-laddare i alla städer och med 10 mils mellanrum på alla större vägar i Sverige?

Fakta är att det finns transportbilar du kan köpa idag, som har 100kWh batteri, och det finns laddstolpar som kan ge upp till 350kW. Ge utvecklingen ett par år så kommer batterierna inte att bli mindre (lägre kapacitet) eller dyrare, tvärtom. Gasol och diesel är redan i princip så bra de kan bli, de kan bara bli dyrare (och om några år förbjudna att använda). Batterier och laddinfrastruktur har fortfarande hög utvecklingspotential. Inte så mycket i energidensitet, men däremot i tillverkningskostnad.
 
Toppen