F
F.d. 58190
Guest
Som jag sagt ovan är gränsen med vår husbil och PK10or -13. Blir det kallare än så kan inte flaskorna leverera tillräckligt med gas. Och det är inte en beräkning utan praktisk prövning under 5 års vintercamping. Det går ned till 1/3 av flaskan ungefär sedan stannar pannan. Plåtflaskor är för tunga och aluflaskor är för dyra.
Detta för vår panna i vår husbil. Självklart finns det husbilar som har både bättre vinteregenskaper och lägre bränsleförbrukning, men nu har vi den husbil vi har, en Dethleffs 5881, väldigt populär vagntyp för barnfamiljer. Vi vill inte skaffa en extra husbil att använda enbart för vintercamping.
Argumentationen jag försöker möta är att det skulle strida mot naturlagar och fysikens principer att bygga en elektrisk husbil som fungerar rimligt bra. Min utgångspunkt är att jag har åkt skidor i mer än 40 år. Om någon hade frågat mig för 10 år sedan om det skulle gå att, i en personbil som drivs på batteri, åka i vinterkyla eller snöstorm till en skidort, parkera där, åka skidor i två dagar och sedan åka hem igen hade jag sagt att det var osannolikt.
Den tekniska utvecklingen på området går just nu extremt fort. Hur kommer det vara om 10 år? Kommer det att vara samma gamla surdiesel "Fiat Ducato 2031", facelift nr 6 eller 7 av samma gamla konstruktion, med usel krocksäkerhet och knackande dieselmotor som hinkar i sig HVO100 eller något annat syntetbränsle för 25kr/lit? I så fall är husbilskonceptet dött.
Detta för vår panna i vår husbil. Självklart finns det husbilar som har både bättre vinteregenskaper och lägre bränsleförbrukning, men nu har vi den husbil vi har, en Dethleffs 5881, väldigt populär vagntyp för barnfamiljer. Vi vill inte skaffa en extra husbil att använda enbart för vintercamping.
Argumentationen jag försöker möta är att det skulle strida mot naturlagar och fysikens principer att bygga en elektrisk husbil som fungerar rimligt bra. Min utgångspunkt är att jag har åkt skidor i mer än 40 år. Om någon hade frågat mig för 10 år sedan om det skulle gå att, i en personbil som drivs på batteri, åka i vinterkyla eller snöstorm till en skidort, parkera där, åka skidor i två dagar och sedan åka hem igen hade jag sagt att det var osannolikt.
Den tekniska utvecklingen på området går just nu extremt fort. Hur kommer det vara om 10 år? Kommer det att vara samma gamla surdiesel "Fiat Ducato 2031", facelift nr 6 eller 7 av samma gamla konstruktion, med usel krocksäkerhet och knackande dieselmotor som hinkar i sig HVO100 eller något annat syntetbränsle för 25kr/lit? I så fall är husbilskonceptet dött.