F
F.d. 58190
Guest
Mye tyder på at de kommer til å benytte LFP batterier slik de allerede gjør i model 3 SR+ på den kinesiske produksjonen. Dette løser problemet med brannfare. Og det ser ut til at de har temperatur regulering av de nye batteriene også - mest sannsynlig med varmepumpe.
Nej, de kommer inte använda LFP till model Y Long Range eller till Model S Plaid, de kommer använda en ny formfaktor på batterierna (fliklösa 4680) men det är fortfarande nickel-mangan-kobolt enligt uppgifterna på deras batteridag i höstas.
Temperaturregleringen är med värmepump och en sinnrik ventilmekanism (octovalve) som tillåter värmepumpen att överföra värme från motorerna till kupen eller från motorerna till batteriet eller från batteriet till kupén i olika kombinationer. De värmer t.ex. upp batteriet inför laddning för att kunna ta emot en hög laddström, och efter laddning tar värmepumpen värmen ur batteriet och värmer kupén med. Det finns inte heller någon dedikerad elektrisk värmare för batterierna, utan de stallar magnetfältet i motorerna så att upp till 3,5kW värmeeffekt kan tas ur varje motor, oavsett om motorn roterar eller ej. Man kan känna små små ryckningar eller vibrationer i motorn vid parkeringsmanövrer men annars märks inget. Även min bil har denna batterivärmning. Går att aktivera när bilen är parkerad, via appen i telefonen om man vill värma batteriet t.ex. innan man skall åka iväg och ladda.
De tester som flera youtubers bl.a. Björn Nyland gjort, visar på att den nya temperaturregleringen är fantastisk under verkliga norska förhållanden. 2021 års modell av Model 3 har samma förbrukning i -16 som 2019 års modell hade vid +5 grader, och 2019 års modell var sannerligen inte dålig den heller, den krossade i princip allt utom Hyundai Ionic electric.