• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elhusbil

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Mye tyder på at de kommer til å benytte LFP batterier slik de allerede gjør i model 3 SR+ på den kinesiske produksjonen. Dette løser problemet med brannfare. Og det ser ut til at de har temperatur regulering av de nye batteriene også - mest sannsynlig med varmepumpe.

Nej, de kommer inte använda LFP till model Y Long Range eller till Model S Plaid, de kommer använda en ny formfaktor på batterierna (fliklösa 4680) men det är fortfarande nickel-mangan-kobolt enligt uppgifterna på deras batteridag i höstas.

Temperaturregleringen är med värmepump och en sinnrik ventilmekanism (octovalve) som tillåter värmepumpen att överföra värme från motorerna till kupen eller från motorerna till batteriet eller från batteriet till kupén i olika kombinationer. De värmer t.ex. upp batteriet inför laddning för att kunna ta emot en hög laddström, och efter laddning tar värmepumpen värmen ur batteriet och värmer kupén med. Det finns inte heller någon dedikerad elektrisk värmare för batterierna, utan de stallar magnetfältet i motorerna så att upp till 3,5kW värmeeffekt kan tas ur varje motor, oavsett om motorn roterar eller ej. Man kan känna små små ryckningar eller vibrationer i motorn vid parkeringsmanövrer men annars märks inget. Även min bil har denna batterivärmning. Går att aktivera när bilen är parkerad, via appen i telefonen om man vill värma batteriet t.ex. innan man skall åka iväg och ladda.

De tester som flera youtubers bl.a. Björn Nyland gjort, visar på att den nya temperaturregleringen är fantastisk under verkliga norska förhållanden. 2021 års modell av Model 3 har samma förbrukning i -16 som 2019 års modell hade vid +5 grader, och 2019 års modell var sannerligen inte dålig den heller, den krossade i princip allt utom Hyundai Ionic electric.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Du har rett når det gjelder topp modellene som trenger de ekstra store batteriene med høyere effektuttak. Her er det fortsatt behov for Mangan Cobolt batterier, - LFP trenger å bygge om endel før en klarer strømstyrken. Det finnes eksperimentelle celler i dag som klarer dette, men volumproduksjon er ikke kommet i gang. Energitettheten for disse eksperimentelle cellene er noe lavere enn for LiMnCo cellene, så de vil neppe være aktuelle for topp modellene på lang tid fremover. Prisen derimot vil passe for de rimeligere bilene foreløpig ser det ut til at de kan bli billigere enn dagens LFP celler av samme størrelse og med strømstyrker som LiMnCo. Målet for utviklingen er å kunne lade en bil til 80% innenfor 5 minutter om laderen klarer strømmen som skal til.

Ser frem til at noen lager et chassi med bærende batteri og "drive by wire" for nyttekjøretøy og husbiler.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.759
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu är du där med dina märkliga beräkningar igen, som skall visa att det är omöjligt. Visst, du räknar helt rätt - det tar typ två dygn att ladda ett batteri av minsta rimliga storlek för en elhusbil om man skall göra det på 16A 230V, men gå tillbaka till inlägg nummer 58 och titta hur lång tid det tar att ladda på en modern laddstolpe. Och glöm inte att körtiden mellan platserna är inräknad.

Jag skulle kunna göra olika exempelberäkningar, det är väldigt enkel matematik, 100 kW i en timme är 100kWh är 2kW i 50 timmar, men vad är poängen om man inte vet vilken laddstolpe som finns nästa år och vilken storlek på batteriet man kan få på en Ducato eller Master 2025? Vad händer om det går att köpa en Ducato med 300kWh batteri? Och Ionity sätter upp 350kW-laddare i alla städer och med 10 mils mellanrum på alla större vägar i Sverige?

Fakta är att det finns transportbilar du kan köpa idag, som har 100kWh batteri, och det finns laddstolpar som kan ge upp till 350kW. Ge utvecklingen ett par år så kommer batterierna inte att bli mindre (lägre kapacitet) eller dyrare, tvärtom. Gasol och diesel är redan i princip så bra de kan bli, de kan bara bli dyrare (och om några år förbjudna att använda). Batterier och laddinfrastruktur har fortfarande hög utvecklingspotential. Inte så mycket i energidensitet, men däremot i tillverkningskostnad.

Du har ju också lite märkliga beräkningar, hur gör man t.ex. av med 11Kg gasol på två dygn, det har vi aldrig lyckats med ens i fjällen, det måste vara fel någonstans? Och varför måste man åka separat för att hämta varje gasoltub, oftast har man ju två, man kan t.o.m. ha en reserv med sig så bortfaller de resorna helt? Eller skaffa fast tank som vi har, den räcker över en vecka om vi bara använder gas, vilket det ju blir när man fricampar.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
10kg räcker 36-40 timmar vid 10-13 minusgrader. Det är ingen beräkning utan det är observerat. Truma 6C och cirka 20gr inomhus. Vår förra bil, en Dethleffs 5430 med Truma 3000 tog lika mycket. Första effektsteget tar knappt 200gr per timme och andra steget tar 470gr/h om jag minns rätt, men oftast ligger den och pendlar mellan första och andra steget så i snitt 250g/tim. Detta är inget fel, det står i manualen hur mycket ström och gasol man kan förvänta sig att vagnen tar, och den är enligt spec.

Låt mig återupprepa för tredje eller om det är fjärde gången att jag vet att det finns husbilar som är energisnålare men vår husbil är en mycket vanlig typ, sex bäddar, sex bältade platser och ventilation för sex vuxna.

Självklart åker man och köper ny tub så fort man växlat ur en tom tub, om jag väntar till båda är tomma vad skall jag göra med fru och två barn som fryser i några timmar innan gasolbutiken behagar öppna? Jag åkte några vändor med en tredje tub för ett par år sedan, men slutade med det då det inte fanns något bra och säkert ställe att förvara den på.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Nu var ju trådens grundtema elhusbilar ( ett fordon jag inte alls tror på i dagsläget)
Jag var dock inne på Toyotas hemsida och kunde där läsa att de håller på att utveckla ett batteri som är helt fast (som ett homogent block) det uppgavs att detta batteri hade samtliga värden skyhögt över allt vad som finns idag vad gäller fordonsbatterier.
Nu vet jag ju inte vad Toyota talar om på en hemsida, inte heller om någon planerad produktionsstart men enligt uppgift fanns det laboratorieexemplar i drift.
Nu är ju dock Toyota en tillverkare med enorma resurser så om de bestämt sig för något så kanske.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det vil komme noen få husbiler bygget på el-transportere, men det som skal til er tranportere/chassi som er konstruert fra bunnen som elbil ikke just en eldre konstruksjon som har fått byttet ut dieselmotoren med elmotor og en batteripakke. Tror det vil ta 5 år før slike vil begynne å dukke opp.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Om man vill campa vid en högeffekt ladd stolpe så finns ju den möjligheten fast camping vid sådana är nog inte tillåten.
Men man hittar inte på dom ställ platser eller campingar där dom flesta stolpar är 220 v 10 A eller som Tandådalen 220v 16 A.
Många tycker att 50 kr för 220v 10A stolpe är dyrt vad skulle 400 v 64 A då kosta om någon camping skulle bygga ett sådant nät jag bara undrar.
tor-ake tycker mina beräkningar är konstiga men dom är helt korrekta utifrån verklighetens för utsättningar det är ju naturligtvis fullt tillåtet för elbilsvännerna att använda eldrivna husbilar vi kan säkert se någon sådan som koncept bil kommande år men steget där ifrån till marknad är nog några år bort trotts allt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hva som trengs er destinasjonsladere på camping og stellplatser. Mange kan klare seg med hurtigladere hvis de skjelden står mer enn en natt på hvert sted, en stopp på en hurtiglader er ingen stor sak. Ved lengre opphold kan en klare seg med normal strøm fra campingplass,
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Tack för alla bra tips om hur jag skall få tag i PA11or. Jag köpte Gasol på byggmax innan årsskiftet för 269kr. Nu ser jag att de faktiskt utökat sortimentet med PA11or och höjt priset på PK10. Det gör ju inte gasol till en bättre uppvärmningsform, snarare lite sämre iom att den är dyrare.
Men då vet vi i varje fall att det är möjligt att värma med gasol och med en PA11 borde det fungera lika bra för dig som i andra bilar under vintertid. Att du sen valt en gasoltub som inte är lämplig för vinterbruk innebär inte att gasol inte fungerar för alla.
Men en liten fråga till, om nu (enligt dig) gasolen är sämre som uppvärmningsform för att den har blivit dyrare (ca 30% hos din lokala Byggmaxbutik), har då inte el blivit ännu sämre eftersom det priset stigit ännu mer? Priset på el jämfört med förra året har gått upp 96% (spotpris januari elområde 3 enligt Compricer).
Sen får du välja precis vilket fordon du vill när du ska på skidresa men vi är ju överens om att vi inte vill ha några märkliga beräkningar så det känns väl mer korrekt att om vi anmärker på prishöjning så borde vi ange bägge energislagen, inte bara det ena.
Edit: Missade en sak, nu när vi rett ut gasolproblemet så kanske vi kan återgå till trådskaparens inlägg som är eventuella elhusbilar.
 
Senast ändrad:

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Tor- Ake jag har en liten fundering hur gör du med en elhusbil i denna situation.
Gasolen är slut och frugan fryser då startar jag diesel motorn och får värme samtidigt som jag åker och byter gasolflaska.
Elhusbil frugan vaknar och fryser batteriet är tomt vad gör du?
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Medan jag väntar på att gasolsäljaren öppnar kokar jag kaffe med inverten och äter frukost
som sagt hur gör du? Jag tror det är stor risk att du får ringa en bärgare och frysande vänta på hjälp.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nackdelen med elhusbilar och förövrigt vanliga elbilar är ju att har man 4st 350kW snabbladdare och alla är upptagna så får man ju inte ut "sina" 350kW. Dvs det tar längre tid att ladda varje bil.

Sedan har jag svårt att se hur Tar-ake gör för att åka lagligt med sin Tesla på samma resa.
Hans husbil har ju 6 bältade platser och Teslan, vad jag vet, 5.
Det måste ju betyda att man måste åka två Teslor för att det ska motsvara husbilen och då spricker kalkylen.
Visserligen är en husbil dyr i inköp men två Teslor är nog dyrare....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om man sedan återgår till ämnet elhusbilar så kommer det nog dröja bra länge innan vi kommer att se en elhusbil som har den storleken så man kan få både 6 bältade platser men även 6sovplatser. Eller iof kan ju två sova på golvet...
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
På rapport i kväll talade en elbilsägare att han ville byta batterierna för körsträckan blev allt kortare. Bilen var sju år och det skulle kosta 250 000 SEK att byta batteriet.

En husbil blir i allmänhet bra mycket mer än sju år och då kan det bli dyrt i längden.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
På rapport i kväll talade en elbilsägare att han ville byta batterierna för körsträckan blev allt kortare. Bilen var sju år och det skulle kosta 250 000 SEK att byta batteriet.

En husbil blir i allmänhet bra mycket mer än sju år och då kan det bli dyrt i längden.
Det är nästan 3 000kr i värdeminskning på batterierna, i månaden....
Då kan man byta dieselmotor i husbilen vartannat år :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
7 år - da er det fortsatt garanti på Tesla sine batteri! Flere batteriprodusenter har som mål at batteriene skal holde bilens levetid, eller riktigere minst 80% kapasitet etter 1 mill km. Men det forutsetter at elektronikken rundt batteriet er riktig.

Til sammenligning: på jobben hadde vi rundt 2000 2005 massevis av laptops - noen IBM men mest Compaq. For de som i hovedsak jobbet på kontoret holdt batteriene i Compaq under ett år, mens IBM sine batteri holdt like lenge som resten av laptoppen. Selve battericellene var ofte de samme (jeg åpnet endel Compaq pakker og en IBM pakke - flertallet av Compaq brukte samme leverandør av celler som i IBM). BMS i pakkene og ladekontrolleren i laptoppen var årsaken til forskjellig levetid. Hadde selv en IBM som forsatt hadde bra batteritid etter 10 år (fikk den med meg da jeg sluttet i 2008). Konsulentene som var ute hos kunder og nesten alltid brukte laptoppen på batteri hadde brukbar levetid også med Compaq.

Jeg har tillatt meg å nevne fabrikatene på laptoppene da ingen av disse produserer laptops i dag.
 
F

F.d. 22252

Guest
Två st HP laptop batterier fungerade 2 år sen fick man använda laddkabeln konstant.
Flera gamla telefoner har jag men batterierna håller inte länge. Allt jag äger som är laddbart tar slut efter några år en del går inte att byta batteri på för rimligt pris så man köper nytt.
Miljöförstöring Javisst men det är i den riktningen som vi blir drivna som en skock får utan eget förnuft.
Hur många som kanske är intelligenta akademiker samma som brukar snöa in på apple ska lura sej själva och sätta familjen i nästan obestånd när elbilsbatterierna ska bytas?
Kommer fabriken northvolt verkligen generera pengar eller är det svenska folket som än en gång ska dra åt svångremmen.
Måste väl finnas fler sätt att lagra energi och hittar man det så är elbilsbatterier inte mycket värda.
Att lagra i kemisk energi kanske inte är det man ska använda det är ju en gammal princip.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nackdelen med elhusbilar och förövrigt vanliga elbilar är ju att har man 4st 350kW snabbladdare och alla är upptagna så får man ju inte ut "sina" 350kW. Dvs det tar längre tid att ladda varje bil.

Sedan har jag svårt att se hur Tar-ake gör för att åka lagligt med sin Tesla på samma resa.
Hans husbil har ju 6 bältade platser och Teslan, vad jag vet, 5.
Det måste ju betyda att man måste åka två Teslor för att det ska motsvara husbilen och då spricker kalkylen.
Visserligen är en husbil dyr i inköp men två Teslor är nog dyrare....
Enligt apparna är det ytterst ovanligt att fler än 4 SUC-laddare av 16-20 är upptagna samtidigt. Antagligen bygger man för kommande behov då all nyförsäljning är elfordon. Detta gäller Teslas snabbladdare!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Enligt apparna är det ytterst ovanligt att fler än 4 SUC-laddare av 16-20 är upptagna samtidigt. Antagligen bygger man för kommande behov då all nyförsäljning är elfordon. Detta gäller Teslas snabbladdare!

Hej
jag skulle gärna vilja se underlaget till att all nyförsäljning är elfordon, förändringen måste ha kommit snabbt för den rapport som jag läste, visserligen några månader gammal visade att elbilsförsäljningen var i huvudsak koncentrerad till företag och kommuner. Privatförsäljningen var bara några procent och då i huvudsak i städer, på landsbygden var det inte ens en hel procent.
 
Toppen