Kristian676
FD HBK Medlem
Det finns en hel del saker som skulle kunna göras mycket billigare, tänk bort all säkerhet i bilarna till exempel, klart de skulle kunna bli billigare utan. Men där har vi valt politiker som satt upp regler och lagar, som förstås kostar och dessutom låter tekniken styra. Samma skulle förstås, åtminstone i teorin, kunna gälla för den elproduktion du diskuterar. Men då kommer gänget vars främsta vapen är att kalla motståndarna för miljömuppar att dra ut i härnadståg.På skolan där jag jobbade fanns det några NIFE batterier som skulle användas till laborationer men väldigt misskötta.
Jag provade att ladda upp dem men de laddade ur sej fort så var väl ganska förstörda efter att halvårsvis sen tidigare lärare stått helt utan tillsyn. Jag visste inget om knallgasen då så de måste ha varit ganska farliga att hålls med. Undrar lite om vätgasen som säjs vara en oändlig resurs men som verkar ta väldigt mycket energi för att spjälka upp vatten till väte och syre och ganska farlig verksamhet.
Är det ytterligare ett sätt att förstöra jordens tillgångar?
Allt det vi människor gör verkar dra en massa energi hela tiden och all energien kommer från ändliga resurser oavsett vad politiker tror och säjer liksom volvo som idag gick ut i tv och sa att de skulle inte tillverka annat än elbilar 2030.
I australien har man ju tidigare haft en tävling som gick ut på att köra väldigt lång sträcka på solceller, länge sen kommer inte ihåg detaljer.
Solen är ju en resurs utanför jordens eget kretslopp och tillför ju jorden med oändliga mängder energi som ju är helt gratis.
Det tar man inte vara på särskilt bra naturen är mycket bättre på det.
Solceller är bra men har väldigt liten verkningsgrad jämfört med annan teknik.
Jag tror att samhällen inte kan bygga sin framtid på att forsla människor hit och dit hela tiden människor ska bo där de arbetar.
Hur många tusentals människor möter inte varandra varje morgon i en bil till jobbet den ena bor i stad A och skall till B den andra gör samma fast tvärtom, kanske samma jobb dessutom.
Om nya husbilar hade all tak yta fylld med solpaneler minst 10kvm så skulle det kunna bidra mycket till laddningen och förlänga räckvidden. Men så fungerar det inte idag allt ska laddas via eluttag och elen och smutsen produceras någon annanstans där inte jag vill bo.
Om man kunde göra bättre solpaneler och kräva att varje elbil hade taket fullt av solpaneler oavsett designers åsikt skulle de ju tanka gratis från solen. 1000 elbilar med 4kw paneler på taket blir ju 40000kw hur många timmar det blir ju beroende på väder. Men om man tvingar fordonsindustrin att investera så blir det ju en mängd el som produceras. Men det finns ju mer pengar att sälja el i stolpar till behövande. Det är ju just det att inte tekniken får bestämma vad som är bäst utan ekonomiska räknenissar som gör att vi inte får det vi vill ha utan det som de ekonomiska intressena säjer att vi ska ha.