• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elhusbil

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
För mej är en elhusbil helt orimligt, jag pendlar till alperna och åker kors och tvärs över passen. Hur länge räcker batterierna över ett alppass och då kanske även med släp!? Även här hemma undrar man för dom som behöver en kraftfull diesel som dragbil, tex lantbrukare eller hästägare?
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Som lantbrukare ser jag inget behov av en stor stark dieselmotor i en bil har en liten Skoda med en liten dieselmotor. Skulle fungera jättebra med en elbil.
Men jag har lite svårt att se hur jag skulle ersätta den dieseln som våra traktorer, lastmaskiner och skördetröska förbrukar med med el. Där finns det inte något alternativ till förbränningsmotorn.
Göran i Björnarbo
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Som lantbrukare ser jag inget behov av en stor stark dieselmotor i en bil har en liten Skoda med en liten dieselmotor. Skulle fungera jättebra med en elbil.
Men jag har lite svårt att se hur jag skulle ersätta den dieseln som våra traktorer, lastmaskiner och skördetröska förbrukar med med el. Där finns det inte något alternativ till förbränningsmotorn.
Göran i Björnarbo
Tanken var nog lantbruksmaskinerna, jag själv som hobbyhäst ägare så är just dragbilen en stor del av verksamheten som måste finnas i hästvärlden!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Diskussion om kärnkraft borde ske i en egen tråd. Har ju inte med elhusbilar att höra.

jo, i högsta grad, vi har effektbrist i södra Sverige och ska elbilarna kunna laddas när som helst så krävs det en stabil eltillgång något som vi för närvarande inte har. Elbilarna drivs av den energi som driver generatorn i kraftverket och i vinter har det importerats en hel del kol och oljeproducerad el, även våra egna oljekraftverk har varit igång.
Så utsläppen med att ladda en elbil i vinter har vida överstigit en drift med förbränningsmotor.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
jo, i högsta grad, vi har effektbrist i södra Sverige och ska elbilarna kunna laddas när som helst så krävs det en stabil eltillgång något som vi för närvarande inte har. Elbilarna drivs av den energi som driver generatorn i kraftverket och i vinter har det importerats en hel del kol och oljeproducerad el, även våra egna oljekraftverk har varit igång.
Så utsläppen med att ladda en elbil i vinter har vida överstigit en drift med förbränningsmotor.
Det är som att börja diskutera stålproduktion eller möjligheten att göra stål till bilar. Visst allt hänger ihop, men hur energin tillverkas har ju inget med möjligheten att bygga tunga eldrivna bilar att göra. Diskutera gärna kärnkraft, däck och glastillverkning av framrutor men det kan ni väl göra i en alldeles egen tråd.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
jo, i högsta grad, vi har effektbrist i södra Sverige och ska elbilarna kunna laddas när som helst så krävs det en stabil eltillgång något som vi för närvarande inte har. Elbilarna drivs av den energi som driver generatorn i kraftverket och i vinter har det importerats en hel del kol och oljeproducerad el, även våra egna oljekraftverk har varit igång.
Så utsläppen med att ladda en elbil i vinter har vida överstigit en drift med förbränningsmotor.
Så under vintern har vi alltså nästan enbart producerat och använt el med fossilt ursprung om man ska förstå dig rätt. Kan du ange lite mer exakt hur stor den andelen är?
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Så under vintern har vi alltså nästan enbart producerat och använt el med fossilt ursprung om man ska förstå dig rätt. Kan du ange lite mer exakt hur stor den andelen är?
Men du kanske själv skulle försöka hålla dig till dina egna råd från inlägg #126 för jag antar att du inte bara menar att andra ska göra det??

Dessutom, att jämföra en 60 tons lastbil som ska rulla samma sträcka 15 mil fram och tillbaks med, förmodar jag, specialladdare i varje ände med en eventuell husbil, är det verkligen relevant? Det finns nog ingen situation i husbilsvärlden som efterliknar den. Tycker nog som du i ditt tidigare inlägg som jag redan relaterat till att vi kan ta det i en separat tråd, bra idé där.

Annars har du helt rätt i ett tidigare inlägg, det känns bra att vi är överens. Det finns definitivt gott om pessimister, dessutom alldeles för många optimister och det är väl tur att jag inte är ensam realist som inte bara ser möjligheterna med elbilar utan också dom massiva problem (bl.a. det vi ska diskutera i en annan tråd) som elbilar innebär.

Så låt oss nu gå återvända till tråden och diskutera eventuella elektriska husbilars vara eller icke vara.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Men du kanske själv skulle försöka hålla dig till dina egna råd från inlägg #126 för jag antar att du inte bara menar att andra ska göra det??

Dessutom, att jämföra en 60 tons lastbil som ska rulla samma sträcka 15 mil fram och tillbaks med, förmodar jag, specialladdare i varje ände med en eventuell husbil, är det verkligen relevant? Det finns nog ingen situation i husbilsvärlden som efterliknar den. Tycker nog som du i ditt tidigare inlägg som jag redan relaterat till att vi kan ta det i en separat tråd, bra idé där.

Annars har du helt rätt i ett tidigare inlägg, det känns bra att vi är överens. Det finns definitivt gott om pessimister, dessutom alldeles för många optimister och det är väl tur att jag inte är ensam realist som inte bara ser möjligheterna med elbilar utan också dom massiva problem (bl.a. det vi ska diskutera i en annan tråd) som elbilar innebär.

Så låt oss nu gå återvända till tråden och diskutera eventuella elektriska husbilars vara eller icke vara.
Som du alldeles säkert såg så ville jag med exemplet visa hur oerhört snabbt utvecklingen går och att tro att husbilar skulle stå utanför den utvecklingen är nog lite naivt. Sen ligger förstås inte HB först i kön och det kan nog vara bra. Det tog längre tid än jag räknat med innan det första inlägget om hur omöjligt det är kom. Även om man då stödde sig på att tro att det är svår elbrist i södra Sverige. Får se hur man visar det.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Men vad bra, då återgår vi alltså till eventuella elhusbilar och redovisar försök med lastbilar i en separat tråd som vi var överens om.
Mycket bra idé av dig.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Ska vi få se någon typ av lite tyngre fordon på vägarna eller i skogen eller på åkern med batteri drift. Måste det till ett par stora kliv till på batteri motsvarande steget från bly batterier till den teknik vi har idag . På små hand maskiner skruvdragare och liknande har utvecklingen redan skett. Att vi inte ska sälja några ny bilar med fossil bränsle drift efter var det 2030?
Tror jag på när jag ser det. Politiska visoner och verkligheten går inte alltid i takt.
Göran i Björnarbo
 

mrmike

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Örebro
Nej det har jag inte tagit med, jag har heller inte tagit med utsläppen vid kolbrytning eller raffinering och transport till oljekraftverken.

Så vad har du tagit med i din beräkning när du skriver ”Så utsläppen med att ladda en elbil i vinter har vida överstigit en drift med förbränningsmotor”?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Så vad har du tagit med i din beräkning när du skriver ”Så utsläppen med att ladda en elbil i vinter har vida överstigit en drift med förbränningsmotor”?

Hej igen
Jo, helt enkelt elproduktionen vilken inte är så utsläppsfri som många verkar tro, den Svenska elmixen har legat på ca 100 till 1000g Co2 per producerad Kw medeltalet troligen bortåt 350g Co2 per Kw, den högre siffran när ojekraftverken har varit i drift. Denna vinter har vi importerat fossilel från både Tyskland, Polen och Baltstaterna vilket troligtvis har höjt den övre siffran en hel del.
Detta är något som beslutsfattarna valt att helt bortse ifrån och framställer en elhusbil som helt utsläppsfri. Skulle en dieselmotor in en husbil som driver en genrator som i sin tur driver en elmotor betraktas som utsläppsfri då själva driften är eldrift? Med nuvarande inställning är det så eftersom man valt att bortse ifrån hur elen framställs.
Med denna konstruktion skulle elhusbilen ha en framtid då alla räckviddsproblem skulle vara lösta.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Hej igen
Jo, helt enkelt elproduktionen vilken inte är så utsläppsfri som många verkar tro, den Svenska elmixen har legat på ca 100 till 1000g Co2 per producerad Kw medeltalet troligen bortåt 350g Co2 per Kw, den högre siffran när ojekraftverken har varit i drift. Denna vinter har vi importerat fossilel från både Tyskland, Polen och Baltstaterna vilket troligtvis har höjt den övre siffran en hel del.
Detta är något som beslutsfattarna valt att helt bortse ifrån och framställer en elhusbil som helt utsläppsfri. Skulle en dieselmotor in en husbil som driver en genrator som i sin tur driver en elmotor betraktas som utsläppsfri då själva driften är eldrift? Med nuvarande inställning är det så eftersom man valt att bortse ifrån hur elen framställs.
Med denna konstruktion skulle elhusbilen ha en framtid då alla räckviddsproblem skulle vara lösta.

Det är ju oroväckande höga siffror du redovisar! Annars brukar det ju sägas att svensk elproduktion ligger runt 10g co2/kWh och kolkraft runt 700g co2/kWh.

Undrar var du får dina siffror ifrån???
 

mrmike

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Örebro
Hej igen
Jo, helt enkelt elproduktionen vilken inte är så utsläppsfri som många verkar tro, den Svenska elmixen har legat på ca 100 till 1000g Co2 per producerad Kw medeltalet troligen bortåt 350g Co2 per Kw, den högre siffran när ojekraftverken har varit i drift. Denna vinter har vi importerat fossilel från både Tyskland, Polen och Baltstaterna vilket troligtvis har höjt den övre siffran en hel del.
Detta är något som beslutsfattarna valt att helt bortse ifrån och framställer en elhusbil som helt utsläppsfri. Skulle en dieselmotor in en husbil som driver en genrator som i sin tur driver en elmotor betraktas som utsläppsfri då själva driften är eldrift? Med nuvarande inställning är det så eftersom man valt att bortse ifrån hur elen framställs.
Med denna konstruktion skulle elhusbilen ha en framtid då alla räckviddsproblem skulle vara lösta.
Hej!
Har du några uppgifter om hur mycket Co2 som släpps ut när man producerar en liter diesel?
 
Toppen