C
cheetah1
Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck
Haha, Saab VS Volvo? Apple vs Samsung?
Jag tänker som så att man måste väga in var man kör och på vilken sorts vägar. Bor man i Norrland, norr om saltets rike, ja, då väljer man förstås dubbat. Kör man mycket oplogade vägar där det blir packad snö, ja då väljer man kanske också dubbat.
Kör man däremot huvudsakligen på saltade vägar, renplogade vägar utan snö, blöta vägar och vägar som befinner sig där det oftast är plusgrader, ja då tycker jag man med gott samvete kan välja odubbat.
Själv har jag kört på odubbat varenda vinter sen jag tog mitt körkort för snart 6 år sedan, och jag har aldrig ens haft ett tillbud på grund av avsaknaden av dubb. Detta eftersom jag känner efter hur väglaget är och anpassar min körning till rådande förhållanden. Med dylika har jag kört på blankis, svartis, slask, lössnö, packad snö, rimfrost, blöta vägar, torra vägar, och med min nuvarande har jag kört på oplogade och helt okörda skogsvägar/stigar med uppåt 2-3 dm snö på, men det får jag väl mest tillskriva Subarus suveräna fyrhjulsdrift, snarare än däckvalet.. Allt mellan Danmark (vilket är det sydligaste jag har varit med egen bil) till Borlänge har jag kört, och jag har aldrig krockat där det varit mitt fel. Blivit påkörd bakifrån en gång i en korsning, samt backat på en automatisk port som stängde sig bakom mig utan nån som helst indikering, och det är allt.
Kan tillägga att jag varje höst, samt ett par gånger på vintern när väglaget medger, alltid ger mig ut med min bil och testar hur den beter sig med dom däck jag har på, med det drivsystem bilen har, på det väglag som är osv, detta på exempelvis övergivna parkeringar eller vägar på industriområden på helgerna när det är folktomt exempelvis. Detta måste förstås göras med omdöme och säkerhetstänk, men jag ser det som ett led i att inte vara rädd för att köra bil och att bli en säker förare oavsett underlag. Lite grand som halkbanan under körutbildningen.
Haha, Saab VS Volvo? Apple vs Samsung?
Jag tänker som så att man måste väga in var man kör och på vilken sorts vägar. Bor man i Norrland, norr om saltets rike, ja, då väljer man förstås dubbat. Kör man mycket oplogade vägar där det blir packad snö, ja då väljer man kanske också dubbat.
Kör man däremot huvudsakligen på saltade vägar, renplogade vägar utan snö, blöta vägar och vägar som befinner sig där det oftast är plusgrader, ja då tycker jag man med gott samvete kan välja odubbat.
Själv har jag kört på odubbat varenda vinter sen jag tog mitt körkort för snart 6 år sedan, och jag har aldrig ens haft ett tillbud på grund av avsaknaden av dubb. Detta eftersom jag känner efter hur väglaget är och anpassar min körning till rådande förhållanden. Med dylika har jag kört på blankis, svartis, slask, lössnö, packad snö, rimfrost, blöta vägar, torra vägar, och med min nuvarande har jag kört på oplogade och helt okörda skogsvägar/stigar med uppåt 2-3 dm snö på, men det får jag väl mest tillskriva Subarus suveräna fyrhjulsdrift, snarare än däckvalet.. Allt mellan Danmark (vilket är det sydligaste jag har varit med egen bil) till Borlänge har jag kört, och jag har aldrig krockat där det varit mitt fel. Blivit påkörd bakifrån en gång i en korsning, samt backat på en automatisk port som stängde sig bakom mig utan nån som helst indikering, och det är allt.
Kan tillägga att jag varje höst, samt ett par gånger på vintern när väglaget medger, alltid ger mig ut med min bil och testar hur den beter sig med dom däck jag har på, med det drivsystem bilen har, på det väglag som är osv, detta på exempelvis övergivna parkeringar eller vägar på industriområden på helgerna när det är folktomt exempelvis. Detta måste förstås göras med omdöme och säkerhetstänk, men jag ser det som ett led i att inte vara rädd för att köra bil och att bli en säker förare oavsett underlag. Lite grand som halkbanan under körutbildningen.