• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubbat eller friktions däck

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Jag har kört lite i Dalarna för många år sedan och förundrades då över hur fina vintervägarna var där utan salt i mängder. Kanske lite sand i korsningarna där "senbromsarna" hade slipat fram lite halka!

Puss och kram och Trevlig Nyårsafton!

Jappe

Det är väl som med asfalten, ju närmare Borlänge ju bättre vägar, vad ligger i Borlänge??? Märks tydligt om man kommer från Värmland...
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Dubbat eller friktions däck

Förunderligt! Inte ens på de mest trafikerade vägarna här i Jämtland (E14, E45) har man ambition att få is- och snöfritt förrän till våren. Hur bär ni er åt därnere i söder. Kemiska medel? Salt? Låter ruggigt.

aake

Det är tidig åtgärd med snöplog, salt, trafikintensitet och klimat som i kombination hjälper till. Ett villkor är att saltet är effektivt om det skall fungera. Går temperaturen åt fel håll efter saltbekämpning så kan vi ha förrädisk svartis i hjulspåren.

Salt på vägarna är inget roligt, och inte heller i dricksvattentäkter, men saltet kanske räddar ett antal liv totalt sett annars skulle det nog inte användas.

Att vägar har ett E som anger vägtyp så blir det inte automatiskt en ur snö och halkbekämpning bättre klassning. Ser att ni har bara vägar klassade i 4 och 5.
Själv lägger jag absolut flest mil på 3,4,5 och vägar som inte har någon klassning alls, med dubbdäck även om jag har en klass 2 väg utanför tomten.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Jeppe skriver: Orust har det besvärligaste vinterklimatet i hela Sverige!

Ja det hör vi ju ofta på radions trafikvarningar heller hur:) Alla trafikstopp i Orusts uppförsbackar:)
Jo jag vet Jappe just att i kustlandskap kan det du räknar upp är ett faktum på kustnära orter och då är det just sådant väglag som borde göra dubbdäck oundvikliga, underkylt regn, svartis, snö som smälter och fryser på natten och så vidare.

Men snälla Jappe hur lång är vintern där nere vid kusten?
Dessa förhållanden kan vi som bor i söder på Sydsvenska Höglandet få leva med från oktober ibland september till fram emot slutet av april + att vi i regel har riktig vinter när det blir den tiden.

Då har de som bor i norra Sveriges inland bra mycket bättre förhållanden oftast med stabilt vinteföre, osaltade vägar och välplogade dessutom, det bästa som finns att köra på vintertid enligt mig. Inget som skitar igen vindrutan och strålkastare, ljust och vackert utmed vägen DET gillar jag.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dubbat eller friktions däck

Jag mötte en lastbil som kom på tvären i en backe strax norr om Henån för några år sedan. Jag vågade inte bromsa särskilt mycket med expressbussen utan letade efter en lämplig "landningspunkt" i terrängen till höger. Som tur var så åkte lastbilen i diket till vänster om mig strax före mötet och då var hans fart så låg att det inte hände något allvarligt. Det sa poff i snön och ingen större skada skedd!

På Orust kan det bli halt!

Jappe
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Bor 20min från Borlänge (på landet).

Låt bilen stå om ni inte har dubb. Blank/svart is med vatten ovanpå, blir inte halare än så (= noll friktion, ingenting för någon sajpning att bita i).

Tyvärr sitter inte vinterdäcken på Enduron :( (Där gäller 8mm utstick, dubbfritt funkar sådär :p::rolleyes:;))

Peter :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Bor 20min från Borlänge (på landet).

Låt bilen stå om ni inte har dubb. Blank/svart is med vatten ovanpå, blir inte halare än så (= noll friktion, ingenting för någon sajpning att bita i).

Tyvärr sitter inte vinterdäcken på Enduron :( (Där gäller 8mm utstick, dubbfritt funkar sådär :p::rolleyes:;))

Peter :)

Enduron?
Inte en KTM SE va?
Min står pa altan, utan dubbdäck....
Gott nytt år alla!
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Tyvärr sitter inte vinterdäcken på Enduron :( (Där gäller 8mm utstick, dubbfritt funkar sådär :p::rolleyes:;))

Peter :)

Vafalls??? Inga dubbdäck på skogshojen??? ;)


DSC_0176b-1_zpsfc4dd5e3.jpg
 
Toppen