• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubbat eller friktions däck

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Om det är snömodd gör dubbarna ingen som helst nytta då är det det grova mönstret och sajpningarna som jobbar!

Och det finns ju på dubbdäcken också :yes:

Landet är avlångt och dubbdäck kan behövas för en del....
Tror inte vi finner svaret på frågan utan det blir väl säkert staten som förbjuder dubb i sådana fall.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Dubbat eller friktions däck

Det finns inget om som slår nya dubbdäck på blankis. Sen är frågan hur länge dubben håller håller rätt längd och skärpa. Det är inte många, förutom vissa yrkeschaufförer och utryckningsfordon, som byter eller dubbar om dubbdäck under säsongen. Slår det ofta om till barmark, vilket det gör för de flesta av oss, så slits dubben hårt och är dessutom en trafikfara som lurat många med sin förlängda bromssträcka och sämre väggrepp. Ett slitet dubbdäck är dåligt både på snö, is och barmark. I snö tillför inte dubben någonting jämfört med friktionsdäck. Dubbdäcken är inte heller roliga ur vare sig miljö- eller komforthänsyn.

:-/rister
 
T

Tobbejj

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

en trafikfara som lurat många med sin förlängda bromssträcka och sämre väggrepp. Ett slitet dubbdäck är dåligt både på snö, is och barmark. I snö tillför inte dubben någonting jämfört med friktionsdäck. Dubbdäcken är inte heller roliga ur vare sig miljö- eller komforthänsyn.

:-/rister

Alla däck som är slitna är dåliga :wink:. Men när det gäller dubbdäck så är dom inte sämre i snö än vad ett nordiskt friktionsdäck, det är samma shore tal (hårdheten i slitbanan) i dubbdäcken som i friktionsdäcken, i alla fall på Continentals produkter /Tobbe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Dubbat eller friktions däck

Alla slitna däck är dåliga. Slitna dubbdäck är extra dåliga eftersom det sitter en massa metall i däcket som försämrar gummits egenskaper, på i stort sett alla underlag.

:-/<rister

PS. Hur blev julskinkan? :)
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Dubbat eller friktions däck

Ur miljösynpunkt så är det nog inga däck som är vidare bra någongång under året. Alla typer av däck lämnar slitagerester efter sig på vägar och gator. Det som jag reflekterar över är att under den varmare delen av året så är det fler som vistas utomhus längre tid och blir därmed mer exponerade, t.ex. på en uteservering vid en trafikerad gata. Och den tiden på året är det inte många som kör med dubbdäck. Bästa miljövännen är nog en regnig och kall sommar som tvingar folk inomhus.;)
Är man tveksam hur fordon sätter partiklar i rörelse så kan man studera trafik på en torr grusväg på sommaren, där syns det tydligt. På en asfalterad gata sker samma sak men antagligen med färre partiklar, en del hamnar nog dock på pommesen eller i latten.

Faktorer utöver däck som har en betydande påverkar av slitaget på vägarna är vatten och värme.
Vatten är ett effektivt slipmedel när det sätts i rörelse av däck. Det kan man notera på en grusväg med små vatten pölar där dessa växer i storlek ganska fort med hjälp av däck. Längre tid tar det på asfalt men vatten sliter även där.
Värme gör asfaltens bindemedel mjuk och vid belastning komprimeras beläggningen med spårbildning som följd och där då vatten kan ansamlas, med mer slitage som följd.

Lite tankar utanför dubbdäcksboxen.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Det finns inget om som slår nya dubbdäck på blankis. Sen är frågan hur länge dubben håller håller rätt längd och skärpa. Det är inte många, förutom vissa yrkeschaufförer och utryckningsfordon, som byter eller dubbar om dubbdäck under säsongen. Slår det ofta om till barmark, vilket det gör för de flesta av oss, så slits dubben hårt och är dessutom en trafikfara som lurat många med sin förlängda bromssträcka och sämre väggrepp. Ett slitet dubbdäck är dåligt både på snö, is och barmark. I snö tillför inte dubben någonting jämfört med friktionsdäck. Dubbdäcken är inte heller roliga ur vare sig miljö- eller komforthänsyn.

:-/rister

Moderna dubbdäck sliter inte dubbar alls så fort, det finns "luftdämpning" inbyggt innanför dubben vilket minskar slitage på dubben, minskar slitage på asfalten och minskar mängden partiklar som slits loss. Nokian tex har haft detta i ett antal år nu.

Jag har accepterar alla som inte tycker som jag men det måste vara fakta som jämför äpplen med äpplen och inte med bananer. Inget speciellt mot dig Krinil, bara passar på när jag ändå skriver...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Dubbat eller friktions däck

Ur miljösynpunkt så är det nog inga däck som är vidare bra någongång under året. Alla typer av däck lämnar slitagerester efter sig på vägar och gator. Det som jag reflekterar över är att under den varmare delen av året så är det fler som vistas utomhus längre tid och blir därmed mer exponerade, t.ex. på en uteservering vid en trafikerad gata. Och den tiden på året är det inte många som kör med dubbdäck. Bästa miljövännen är nog en regnig och kall sommar som tvingar folk inomhus.;)
Är man tveksam hur fordon sätter partiklar i rörelse så kan man studera trafik på en torr grusväg på sommaren, där syns det tydligt. På en asfalterad gata sker samma sak men antagligen med färre partiklar, en del hamnar nog dock på pommesen eller i latten.

Faktorer utöver däck som har en betydande påverkar av slitaget på vägarna är vatten och värme.
Vatten är ett effektivt slipmedel när det sätts i rörelse av däck. Det kan man notera på en grusväg med små vatten pölar där dessa växer i storlek ganska fort med hjälp av däck. Längre tid tar det på asfalt men vatten sliter även där.
Värme gör asfaltens bindemedel mjuk och vid belastning komprimeras beläggningen med spårbildning som följd och där då vatten kan ansamlas, med mer slitage som följd.

Lite tankar utanför dubbdäcksboxen.

Dubben river upp en stor mängd hälsofarliga partiklar ur asfalten vilket gör det till det i särklass hälsofarligaste alternativet av alla däck. Synpunkterna i inlägget ovan är också negativa ur miljösynpunkt, men en droppe i havet jämfört med dubbdäcken.

Sedan är dubben bra på blankis, särskilt på våt blankis. Men de negativa effekterna på alla andra typer av underlag väger över. Jag tycker det känns som en föråldrad produkt på utgående.

:-/<rister
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Dubbat eller friktions däck

Det förstår jag inte. Har själv kört i kväll längst ner i södra Skåne, mestadels på snö och våta vägbanor. Det är givetvis andra förhllande på andra platser i landskapet.

Man ska dock komma ihåg och ha respekt för, att det delats ut en klass2 varning för hela Skåne idag. Då ska man inte ge sig ut på vägarna alls om det inte är absolut nödvändigt, oavsett däck. Sen används ibland begreppet dubbdäck lite slarvigt som en benämning för vinterdäck.

Jag bor och har jobbat i Skåne i hela mitt liv..., mestadels på odubbade vinterdäck.

:-/<rister
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dubbat eller friktions däck

Om det skulle bli töväder någon dag före våren så kan man vara säker på att det under den eventuella blötsnö som då faller ligger packad gammal snö och is. I bästa fall har vintervägen skrapats av väghyvel så att det inte är helt blankt, men att köra utan dubbdäck kommer ändå inte på fråga! Med fyrhjulsdrift och lågväxlar kommer jag säkert fram ändå, men jag vill även kunna få stopp på bilen.

Ni som inte har vintervägar och som kanske t.o.m. har salt på vägarna får göra andra val. Inte mycket att diskutera, eller hur?

aake
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Dubbat eller friktions däck

Om det skulle bli töväder någon dag före våren så kan man vara säker på att det under den eventuella blötsnö som då faller ligger packad gammal snö och is. I bästa fall har vintervägen skrapats av väghyvel så att det inte är helt blankt, men att köra utan dubbdäck kommer ändå inte på fråga! Med fyrhjulsdrift och lågväxlar kommer jag säkert fram ändå, men jag vill även kunna få stopp på bilen.

Ni som inte har vintervägar och som kanske t.o.m. har salt på vägarna får göra andra val. Inte mycket att diskutera, eller hur?

aake

...jo aake, det är mycket att diskutera..., men vi tar det en annan gång! God fortsättning på dig! :)
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Frågan gäller dubbar vs dubbfritt på husbilen eller på alla bilar som brukas vintertid?
Flera inlägg verkar handla om personbilar.
Till ett fordon som brukas på fritiden (som husbilen) kan jag förstå att man har dubbfria däck och kör man på väl hålla vägar samt kan välja vilken dag man kör går det naturligvis bra.
Dubbfritt är säkert bästa valet för många i detta land.
För mig och min körning finns det inget som helst alternativ då jag inte funderar på att köra till jobbet med dubbfria däck ett par dagar per år.
Det är en del inlägg om "svartis" vilket jag tolkar som isig väg som har färgen kvar från beläggningen men har en tunn isbeläggning.
Det är då ganska bra fäste enligt mig.
I ett par år nu har vi haft dagar under november-december med ihållande regn på vita vägar som har 10cm is/snö beläggning, det är då omöjligt att ens stå på vägen utan broddar.
En bil med dubbfria däck glider av vägen om den står still när man har foten på bromsen, att köra utan dubbar är nästan omöjligt.
De vägar jag kör på är mycket smala och kraftigt "bomberade" (mitten högre än vägkanten) så det är som att köra på en svinrygg, möten kan vara spännade när regnet gör vintervägen till halkbana.
Bussar ställs då in och sandbilen ligger i diket, jag tog ett kort på den ett år men hittar det inte nu.
Traktorer utan kedjor fungerar inte alls men ingen är så dum att han försöker köra en traktor utan kedjor i det föret.
De vägar jag kör plogas ganska bra och sandas ibland (ingen saltning) men det hjälper inte med sand när det regnar oavbrutet på isig väg.
Den som säger att man kan med godtagbar säkerhet köra på de vägarna med dubbfritt har inte provat, det är inte möjligt utan att ta enorma risker.
Så vissa dagar i vissa delar av detta land behöver man dubbdäck, de andra dagarna här uppe går det utmärkt att köra med sommardäck mitt i vintern.
I år har vi endast haft en fredag med regn på isbelaggd väg och utan dubbdäck hade jag fått sova på jobbet den helgen, det var svinhalt!
Skräckvintern var 07/08 när vi hade ösregn i 10-15 dagar på totalt genomfrusna vägar, fy f-n vad halt det var och vad less jag var.
Regn på förvintern tinar inte is/snö på något sätt när marken är genomfrusen, det bara bygger på.
Så tills det blir förbjudet gäller dubbdäck för mig.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Detta med dubb eller inte verkar vara en stor sak.

Ok jag har inte tagit ställning tidigare för eller emot men jag kör alltid med dubbat på min PB( som är 4WD i drivningen men har inte kortare stoppstäcka än en 2WD:)) utom på jobbet för på tunga fordon finns inte detta med dubb.

Men nu idag den 29/12 -12 har jag för första gången i mitt 66 åriga liv prövat(efter frugans tjat) att använda sk, halkskydd på skorna när jag som vanligt var ute på kvällpromenad med hundarna. Sådana som man sätter på dojorna när det är isgator dessa är vad jag vet alltid med dubb. Just nu är det på Sydsvenska Höglandet det allra värsta före som tänkas kan på trottoarer och småvägar, is som är blöt.

Med dessa DUBBADE halkskydd på skorna gick jag som om det vore sommarväg på de blöta isvägar, så nu är saken klar för mig. Inget absolut inget är bättre än dubb om det är så på foten eller bilen.
Betänk att en sko storlek 45 troligen har samma anläggningsyta som ett bildäck mot vägen, och då går jag kanske i 4-5 km/h medan bilen framförs i 70-90Km/h.

Jodå det lät mer på ren asvalt när jag gick, men det får gärna knastara under färden bättre det än att det smäller när jag kör i diket eller ligger på sjukan med brutet lårben;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Nog inte många med eller utan dubb som vågar köra i 70 till 90 på ren isgata.;)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Dubbat eller friktions däck

Detta med dubb eller inte verkar vara en stor sak.

Ok jag har inte tagit ställning tidigare för eller emot men jag kör alltid med dubbat på min PB( som är 4WD i drivningen men har inte kortare stoppstäcka än en 2WD:)) utom på jobbet för på tunga fordon finns inte detta med dubb.

Men nu idag den 29/12 -12 har jag för första gången i mitt 66 åriga liv prövat(efter frugans tjat) att använda sk, halkskydd på skorna när jag som vanligt var ute på kvällpromenad med hundarna. Sådana som man sätter på dojorna när det är isgator dessa är vad jag vet alltid med dubb. Just nu är det på Sydsvenska Höglandet det allra värsta före som tänkas kan på trottoarer och småvägar, is som är blöt.

Med dessa DUBBADE halkskydd på skorna gick jag som om det vore sommarväg på de blöta isvägar, så nu är saken klar för mig. Inget absolut inget är bättre än dubb om det är så på foten eller bilen.
Betänk att en sko storlek 45 troligen har samma anläggningsyta som ett bildäck mot vägen, och då går jag kanske i 4-5 km/h medan bilen framförs i 70-90Km/h.

Jodå det lät mer på ren asvalt när jag gick, men det får gärna knastara under färden bättre det än att det smäller när jag kör i diket eller ligger på sjukan med brutet lårben;)

Det är bra med halkskydd på skorna när det är halt och särskilt när det är is. Det ändå bättre med skridskor om det är slät blankis. :) Jag tycker dina erfarenheter är intressanta, men känns inte särskilt överförbara på diskussionen om dubbdäck eller friktionsdäck.

:-/<rister
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Nähä krinil.
Då kanske du kan utveckla detta bättre än vad jag med min ringa förmåga lyckats göra.:rolleyes:

Till dess så är det inget som räddar liv i trafiken eller som räddar oss från att hamna på akuten med arm/benbrott som överträffar DUBB på däck såväl som på halkskydd.
Varför rekomenderas DUBBDÄCK till cyklister som nu har modet att cycklar i vinterväglag, varför är de allra flesta halkskydd för fotgängare just dubbade:confused::confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Det är bra med halkskydd på skorna när det är halt och särskilt när det är is. Det ändå bättre med skridskor om det är slät blankis. :) Jag tycker dina erfarenheter är intressanta, men känns inte särskilt överförbara på diskussionen om dubbdäck eller friktionsdäck.

:-/<rister

Jag däremot som också åker på nu blöta isvägar har full förståelse för jämförelsen. Ok att ni som har plogade, saltade och sandade vägar kan diskutera odubbat men tveksamt om ni ens skulle ta er hem till oss utan dubb, möjligtvis med friktionsdäck och snökedjor eller Autosocks på.

Resten inte riktat till "Krinil"
Vi bor alla på olika ställen med olika förutsättningar och jag tycker att diskussionen är ok så länge inte det låter som om alla av den ena "sidan" är mer eller mindre dumma pga sin uppfattning. Jag har bott i städer från Skåne till mellan Sverige och även, som nu, bott på landet på olika ställen med en helt annan typ av väghållning och jag hoppas innerligen att det inte blir dubbförbud för då får vi åka med kätting på istället... Finns fortfarande färska undersökningar som bevisar att dubb räddar liv, varför, jo de är det enda ibland (förutom kätting etc)!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dubbat eller friktions däck

Posten har numera försett sin tjänstevelocipeder med däck som är försedda med rejäla dubbar på det att postiljonerna icke måtte halka omkull och orsaka skador på brev och paketer. Jag interviewade en kvinnlig velocipedryttare anställd hos Kungliga Postverket och hon menade bestämt att dubbade cykeldäck var ett hjälpmedel som underlättade för det Kungliga Postverket att fullgöra sina åligganden vintertid.

Jappe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Dubbat eller friktions däck

Nähä krinil.
Då kanske du kan utveckla detta bättre än vad jag med min ringa förmåga lyckats göra.:twitcy:

Till dess så är det inget som räddar liv i trafiken eller som räddar oss från att hamna på akuten med arm/benbrott som överträffar DUBB på däck såväl som på halkskydd.
Varför rekomenderas DUBBDÄCK till cyklister som nu har modet att cycklar i vinterväglag, varför är de allra flesta halkskydd för fotgängare just dubbade:confused::confused:

Hej Vingen, bli nu inte förbannad på mig! :)

Jag har två par vandrarkängor. Ett par för sommarbruk och ett par för vinterbruk. Använder jag sommarkängorna på en vinterhike, så är de förbaskat hala. Däremot ger vinter kängorna bra grepp även på is. Jag har också provat olika typer av broddar på skorna men det är inget för mig. Däremot rekommenderar jag det för äldre personer, där det är viktigare att skydda sig mot fallolyckor, än att ha driv i steget.

Fotgängare och cyklister skyddar sig i första hand från att halka omkull, dvs att slippa falla eller välta. Fordon har andra behov.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen: Nya, skarpa dubbdäck, är bra på is, särskilt på våt is, på alla bilar. I alla övriga sammanhang jag provat tycker jag att friktionsdäck är bättre.

Återigen är det här mina erfarenheter och ingen vetenskap.

:-/<rister
 
Senast ändrad:
Toppen