• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubbat eller friktions däck

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Vi skall köpa vinterdäck till vår Burstner Argos. Bilen väger 5 ton, har 6 hjul, Fiatchassie och tandem axel. Vad tycker ni att vi skall välja, dubbat eller friktion?Vi vet att man inte kan åka till Tyskland med dubb, vi har räknat med att åka inom Sverige vintertid dom närmaste åren.

Med vänlig hälsning Micke⛄

Hej
Fick senaste numret av Motor igår,citerar en artikel:
" Snart kan landets kommuner få rätt att ta ut dubbdäcksavgift.

Stockholm har redan sagt ja till en avgiftoch Uppsala o Göteborg utreder frågan.
Miljöminister Lena Ek vill att det ska bli möjligt redan efter årsskiftet.

Enl utredningen i Göteborg är 1800:-/åren rimlig avgift.
Stockholm villinföra en avgift på 1400:- , möjligen kombinerat med en dagavgift på 50:-."slut citat

Kan ju va ytterligare en orsak att ta med i beräkningen vilka däck man ska satsa på.

Hejs
Claes 105 ( som har åkt dubbfritt på alla våra bilar sen 20 år tillbaka)

Ps: olyckor inträffar sannolikt oftare pga " skit bakom ratten" än om vilka däcktyper vi väljer.
KÖR FÖRSIKTIGT o God (h)Jul & Gott Nytt År.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dubbat eller friktions däck

Flertalet bilar här i Norrlands inland är utrustade med dubbdäck, vilket gör att den hårdpackade snön/isen ruggas upp så pass att ni nog kan ta er fram utan dubbar.

Men här i Jämtland där vägarna inte saltas skulle det säkert bli väldigt halt i backar och vägkorsningar om alla körde med däck som polerade isen i stället för att rugga upp den.

aake
 
F

F.d. 21092

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Dubb eller friktionsdäck, ja det är nog mycket om tycke och smak. Men framförallt vart man bor i landet. Jag bor i Norrland dvs Umeå privat jobbar jag som säljare och åker väldigt mycket på E4 saltade vägar och relativt bra plogade vägar, där fungerar dubbdäck och friktionsdäck lika bra (här har friktionsdäck fördelen av mindre däckljud). På husbilen har jag dubbdäck pga att jag åker oftast in i landet, dvs mer snö och packad snö som väglag. Där är dubb och ett grövre mönster att föredra, kortare bromssträcka och bättre grepp. Friktionsdäck och ett par cm snö på packad snö väg är inte alltid så roligt (har åkt friktionsdäck i 6 år). skulle jag däremot bo i södra Sverige så skulle jag välja friktionsdäck.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Det rätta svaret är nog upp till var och en att avgöra utefter var man bor och hur man tänker använda bilen.
Åka till Tyskland t.ex utesluter dubbdäck.
Att köra framförallt i norra delen av landet talar nog för dubbat.
Men överallt där vägarna har "barmark" efter snöröjning och saltning liksom i städerna är nog friktionsdäck att föredra.

Men det viktigaste av allt är nog att anpassa farten till väglaget.
 
Senast redigerad av en moderator:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Dubbat eller friktions däck

Att någon törs åka på Norrländska vintervägar
utan dubb är en gåta. Märkligt många från Skåne
som är experter på vintervägar.
GOD JUL och kör lungt.
Tommy R

Det går bra på Norska vintervägar.Kör efter väglaget.
Händer det flera olyckor utan dubbdäck enn med? :confused:
När man provat dom nya dubbfria,vill man inget annat ha.
Nokia ock Conti är ju suveräna.
Ock dom varar hela däckets brukstid,dom är fleksibla ock
tysta att åka på

Ottar
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Om man kan åka odubbat i Norge måste det var bättre
väghållning. Nu köper vi däck för att ta oss framåt inte
för tystnaden. Vi åker från kusten in i Härjedalens
fjällvärld, skulle aldrig åka den sträckan(35mil)odubbat.

Tommy R
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dubbat eller friktions däck

Jag har kört ett otal gånger till Italien, Frankrike och Österrike på skidresor med alla sorters vinterväglag. Jag har kört skidbuss till Frankrike och till Saalbach-Hinterglemmregionen i Österrike där det var saltningsförbud på den tiden. Vi bodde i Saalfelden och skidgänget försvann över till Hinterglemm eller Saalbach varje dag och hämtades av oss varje eftermiddag där. Vi åkte också skidor men var tvungna att ta det lite försiktigt med läskande drycker under dagen.

Aldrig upplevde vi några större problem med att köra odubbat. "Vinterdäck på" givetvis! Det är något speciellt med vinterväghållningen i Sverige! De som sköter den kanske har tagit hjälp av en konsult från dem som sköter snöröjningen på järnvägarna i riket!

Jappe

PS. Den gången det kom 4 meter snö på några dagar i St Anton så spelade det ingen roll om man hade dubbat eller inte. Då gällde det att hitta bilen och att gräva fram den. Tirol var mer eller mindre stängt i en vecka och alla tog det med ro utom vissa sanslöst otrevliga amerikaner som försökte köpa ($) transport därifrån med de helikoptrar som var fullt sysselsatta med att rädda lavinoffer, i princip dygnet runt!
 
Senast ändrad:
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck


När man läser denna artikel, ser man snabbt att det inte är en serios undersökning. 13 olyckor är statistisk osignifikant, eller: man kan inte dra stora slutsatser av slikt statistisk material. T.ex. var detta ALLA döds-olyckor i 2009-2010 med halt väglag eller plockade man fram några? Var det personbilar eller lastbilar? (Stora fordon har normalt inte dubb-däck) osv.
Tycker det är konstigt att dubbdäck är "bättre" i Sverige än i Norge!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Finns flera undersökningar som visar att det är säkrare totalt sett med dubbdäck om man ser till trafiksäkerhet. Ur miljösynpunkt kan man fråga sej vad som är rätt, skapar damm och partiklar? Finns det någon undersökning som bevisat att det beror på dubbdäcken, flera undersökningar visar att man tror det... Men de visar också att med städning av vägar försvinner damm och partiklar var de nu kommer ifrån. Vad gäller slitage på vägarna så är det väl inget snack om att dubbdäck är värre.

Men sen har vi även erfarenheterna från Norge som jag läst om flera gånger och som här nämns i inlägg 32, det gick inte bra alls om alla körde dubbfritt, blir ju ännu halkigare då, vägen poleras slät och fin... Det är nog tur vi tycker lite olika så det blir bra i slutänden!!!:) Var och en blir lycklig på sin tro, precis som när vi tex väljer husbilsmärke eller mobbiltelefon:)
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Jag tillhör dem som är mycket skeptisk till dubbfritt. Eller var... När vi köpte vår nya bil så prutade vi till oss en uppsättning dubbfria rft däck på aluminiumfälg, med föresatsen att lägga på dubbdäcken som vi redan hade om den halländska vintern skulle övergå från grön till vit. Dubbdäcken ligger klara i garaget, men fästet i de dubbfria är långt över förväntan! Inte ens när några dagars töande övergick i minusgrader och vår grusväg blev en isgata blev fästet för dåligt!
Jag är mycket positivt överraskad, men på husbilen fortsätter vi nog med dubb...:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Trodde att den frågan hade blötts och stötts tillräckligt. Dubb om man kör på mycket vägar som inte plogas och sandas annars piskar man fram på E4 går friktion förträfligt om det inte är snökaos som det verkar bli i helgen då är det bäst med dubb, som sagt frågan kan nog stötas ett tag till. Mitt svar: Har dubbel uppsättning beroende på vinter. Det kostar alltid att ligga på topp.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dubbat eller friktions däck

Om det är snömodd gör dubbarna ingen som helst nytta då är det det grova mönstret och sajpningarna som jobbar!
 
Toppen