• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubbat eller friktions däck

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Vi skall köpa vinterdäck till vår Burstner Argos. Bilen väger 5 ton, har 6 hjul, Fiatchassie och tandem axel. Vad tycker ni att vi skall välja, dubbat eller friktion?Vi vet att man inte kan åka till Tyskland med dubb, vi har räknat med att åka inom Sverige vintertid dom närmaste åren.

Med vänlig hälsning Micke⛄
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Dubbar är dåliga på alla underlag utom is. Här nere i Skåne har vi sällan snöunderlag - för det mesta blött - som ofta fryser till is på nätterna.
Så vitt jag vet händer de flesta olyckorna när det blir rigtigt halt - isföre.

När det är blött eller snö kör jag väldigt försiktigt - vet att mina dubbdäck inte ger optimalt grepp. Har klarat mig från olyckor under de senaste 125.000 milen och 40 åren med den strategin.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Dubbat eller friktions däck

Innan lagen om vinterdäck kom så körde jag under 35 år med sommardäck året runt på personbilen. Det gick alltid bra eftersom jag körde med omdöme. Det gick det också.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Innan lagen om vinterdäck kom så körde jag under 35 år med sommardäck året runt på personbilen. Det gick alltid bra eftersom jag körde med omdöme. Det gick det också.
ja det gick bra för mig med 1966 och framåt , michelin XXlågprofilare , men det var inte den hastigheten o trafiken som idag ,en sladd då var nästan ofarlig ,risken att möta någon var liten, och bilarna höll för ett dikesbesök ,,,,och det var på dina breddgrader , uppväxt i Askersund,,,
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Dubbat eller friktions däck

Som så mycket annat i livet blir det en kompromiss. Dubbdäcken är bäst när det gäller ishalka, särskilt svart blankis. De är också bra på snö men riktigt dåliga på barmark. Sämre väghållning, sämre komfort och väsnas mycket.

Friktionsdäck är bra på snö, hyggligt bra på dubbriven is, dvs is där bilar med dubb kört och rivit upp isen. De är också riktigt bra på barmark. Däremot är de sämre än dubb på blankis.

Jag bor i Skåne. Dvs vi har ofta barmark på vintrarna. Sen å andra sidan har vi också ganska ofta förrädisk svart blankis och rejält vintervita vägar då och då.

Jag har konsekvent valt friktionsdäck de senaste 20 åren. Både privat och på jobb. Det passar mig bäst så det kommer jag att fortsätta med.

:-/<rister
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Dubbat eller friktions däck

På personbilen kjører jeg dubbdekk og det er fordi de 2.3 dagene på vinteren jeg virkelig trenger dem er de best. Jeg får også nok km. på den til og bytte etter ca 3 sesonger.

På bobilen har jeg friksjonsdekk og kjettinger til de kangene jeg har behov for det. I Norge må vi ha 3 kjettinger om bilen er over 3,5t. Og med friksjonsdekk kan jeg skifte til vinterdekk tidligere og få litt km. på dem også. Dermed skifter jeg etter ca 3 år der også.

For det er vel ikke tvil om at et nyere vinterdekk er bedre enn et gammelt. Med dubbdekk kan jo dekene bli ganske gamle før de skiftes?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Kör dubbfritt på alla fordon som jag har. Fungerar utmärkt i den landsdel jag bor och jobbar.

Den allra största fördelen med dubbfritt är att dom sitter alltid på när första halkan kommer och även fram på vårkanten. Där blir nog det största minuset för dubbdäck som man gärna monterar sent o tar av tidigt.

På husbilen får man också som en bonus längre livslängd på sommardäcken.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Har bytt tll dubbfria runt om. Blev lite imponerad när jag testade komma loss från snödrivan bilen stod i med sommardäcken, en meter framåt efter lite trixande och sedan blev det stopp, ett snabbyte på framdäcken till nokian cargo dubbfritt och sedan kunde jag köra mig loss utan att tappa fäste.
Läste på forumet om någon som satt dubbat på driven och odubbat bak på en liknade bil med 6 hjul, känns som en bra lösning om man snabbt behöver byta för en utlandresa. Det är mer problem på drivaxeln än där bak på dessa chassien så mer grepp fram skadar inte om man tänker sig vara hemma över vintern. // Peter
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Dubbat eller friktions däck

När man köpt ock provat dubbfria,blir det aldrig annat. Tex Hakkapelitta,Continental
ock dom där,är ju rakt ut sagt fantastiska.

Ska man sedan en tur til Tyskland under vintern,har man dessutom inget val.

Ottar
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Jag kan i min nuvarande situation inte tänka mej annat än dubbat, har även kört friktionsdäck. Men för mej är det som avgör hur och vart som du skall köra. Vi bor efter en grusväg och åker en del sådana i Värmland och då är det inte mycket hjälp med friktionsdäck, sen får man ta oljudet och andra nackdelar.

Så jag tror inte bilen är avgörande utan användandet i valet av vinterdäck!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dubbat eller friktions däck

Det finns väl bara ett underlag där dubbdäcken är bättre än moderna friktionsdäck, och det är ren is, det är väl ganska sällsynt på grusvägar? :wideeyed:
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Se dette linket til en dekktest
TEST: Vinterdekk 2012 / 2013 - DinSide. Det viser at dubbdekket er best på alle slags føreforhold. De friksjonsdekk som er bedre enn dubbdekkene på barmark er de kontinentale friksjonsdekkene. Men de kontinentale er dårligere på snø og is. Dersom andre har dekktester som viser noe annet er det fint å få det presentert. Jeg mener slutt karakteren for de enkelte dekk.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Det finns väl bara ett underlag där dubbdäcken är bättre än moderna friktionsdäck, och det är ren is, det är väl ganska sällsynt på grusvägar? :wideeyed:

Har du aldrig åkt på vintervägar med grus i botten??? Du kanske har sett bilder från något vinter rally?:) Sen är det ännu mer upplevelse när isen börjar smälta på ytan och därefter tjällossning. Ren is eller ännu värre blöt is är stor del av vintern i stora delar av vårt land på grusvägar. Kom norr om Vänern och prova:):)
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Dubbat eller friktions däck

Vi har åkt odubbat på vintervägar med grus och is efter kusten och inlandet (mellan och norra Sverige) Efter flytten hit ner har vi alltid kört odubbat! Hur det låter med dubb vet jag inte har aldig kört på asfalt med sådana däck!
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Dubbat eller friktions däck

Packad snö är lika hal/hård som is. Möjligt att dubbfritt fungerar bra på nysnö och slask men så fort det blivit packat behöver du dubben för att det ska bita i underlaget. (har testat dubbfritt en säsong inklusive en Sälenresa -inget jag gör om).

Peter :)
 
Toppen