Sv: Dubbat eller friktions däck
Kör dubbfritt ni övertygade, Problemet är väl att ni kanske inte kan stanna i korsningar mm.
Vinter betyder
IS på vägarna som alltid, men nu när det nästan är straffbart att
salta som förr i tiden så betyder det att dubbdäck är bästa alternativet. Fan vakna
Nu har jag körd bil,med vikt från 1 tonn till 50 tonn i si så där 40 år!! Vet man vad
man håller på med bakom ratten,går det mycket bra.Dessutom,vart åker Ni nånstans?
För er som åker småvägar som vägvärket sällan hälsar på,kan kanskj dubbar hjälpa
nogon dagar??Men inte kör man över vad som är försvarligt på halkan,med eller utan dubb!? Utrolig vad bra dubbfria däck har börjat bli.
Pratar på ren svartis,men när man åker "vanliga" saltade/sandade vägar,opplever
ni väl sällan det?
Själv har jag åkt milliontals kilometer med långtradare ock annat,men sällan upplevt
sånna här väglag.Kraftig snöväder,javisst,men då har man använding för bra vinterdäck som håller fordonet på vägen,ock som styr ock tar seg fram i snön.
I Norge säger statistiken att 3 utav 4 använder nu dubbfritt,ock ennu en gång.....kom
ihåg at när dubbarna slits,ock jo dom slits fort,har man ett sämre däck än ett friksjons/dubbfritt däck.Ett däck med halv/helslitna dubbar,ger falsk säkerhet,även
om det krasslar ock väsnas från hjulen !!
Sen kan man även åka till julmarknad i Tyskland om man vill...............
Ottar