Sv: Dubbat eller friktions däck
Ja du Jappe, vi är ena riktiga idioter som kör med dubbdäck. Jag noterar att du skriver många inte alla, men du hittar många sätt att idiotförklara oss många.
Nu kan det faktiskt finnas någon enstaka normal person som använder dubbat för att det är riktigt isigt ofta och som nu dessutom med vatten på... Men vi är väl dumma som bosatt oss så...
Nu har jag spårat ur tillräckligt men kunde inte låta bli på det sätt du skrev, sorry!!!
En av dom dummma
Att dubbdäcken kan ge många bilförare den uppfattningen att det bara är att tuta och köra vintertid på ungefär samma sätt som på sommaren, därom behöver man väl knappast tvista. Dubbdäcken fungerar jättebra på isigt väglag tills det smäller och när det då smäller sker det oftast i mycket högre hastighet än om föraren hade haft dubbfria vinterdäck.
Det ligger alltså en bedräglig trygghetsfaktor i dubbdäcken.
Det fungerar på samma sätt som idén med stadsjeeparna. Folk betalar gärna för att få den där lilla extra trygghetskänslan. "Jag klarar en smäll bättre i ett stort tungt fordon än i en liten bil!"
Lägger man dessutom till en massa elektroniska finesser när det gäller väghållningen så inbillar sig nog många att dessa finesser + dubbdäcken ger nästintill sommarväglag på vintern.
När jag bodde i Göteborg hade jag aldrig dubbdäck men när jag flyttade till Orust förra årtusendet och skulle till jobbet tidigt på morgonen så insåg jag snabbt att där gällde dubbdäck, annars skulle det ta för lång tid. Väghållningen vaknade sent på Orust på den tiden. Jag tror emellertid inte att det ska vara så omöjligt att hålla vägarna utanför städerna farbara på vintern. Det krävs bara lite större resurser till vinterväghållning och fungerande väckarklockor. De extra pengar som det skulle kosta sparar man
antagligen in på lägre kostnader för det totala vägunderhållet för att inte tala om mijön!
Jappe
Ja du Jappe, vi är ena riktiga idioter som kör med dubbdäck. Jag noterar att du skriver många inte alla, men du hittar många sätt att idiotförklara oss många.
Nu kan det faktiskt finnas någon enstaka normal person som använder dubbat för att det är riktigt isigt ofta och som nu dessutom med vatten på... Men vi är väl dumma som bosatt oss så...
Nu har jag spårat ur tillräckligt men kunde inte låta bli på det sätt du skrev, sorry!!!
En av dom dummma