• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Alla roliga aktiviteter är inställda, så då får vi roa oss själva. Premiärtur för oss i år. Dom är ju för goa dessa gamla mopeder. Rullar ut ZD30 och vrider om tändningsnyckeln och öppnar bensinkranen. Trycker in choken och några sekunder på flödaren. Den har säker stått ett halv år och är igång på femte kicken. Rullar ut Koradon som har stått still över ett halvår och öppnar bensinkranen och håller inne choken och den är igång på andra kicken!
20200410_161014[1].jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Nu är läget så här.
Efter ett antal justeringar av förtändningsläget, ett munstycke 48 och 2% oljeblandat bränsle så går mopeden bra och ryker mindre.
Lite blårök kommer man nog inte undan.
Blir det några mopedrallyn i år eller blir alla inställda?
Kungsrallyt 21 maj, inställt! Ett rally för veteran-MC och mopeder på Onsalahalvön. Vilka mer blir inställda?
IMG_2480.JPG
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Mer än 50 mopedister ställde upp på Onsalaloppet.
Några bilder från depån i Lerkil.
IMG_2767.JPG
IMG_2768.JPG

Min Husqvarna Novolette lånade jag ut till HBK 14082 och själv åkte jag på Rex Vicoped.
Det var ingen kul upplevelse. Efter ett tag la den av, bluddrade och hackade och tände med resultat som lät som pistolskott.
Jag tog mig runt 2,5 - 3 mil men jag måste fixa felet.
Kan det vara kondensatorn som rätt vad det är lägger av för att efter lite avkylning fungerar igen?
 
F

Fd.16159

Guest
Gamla kondensatorer kan bli fuktskadade eftersom isoleringen är hygroskopisk och då få problem att ladda upp respektive ladda ur så gnistan över brytaren blir utdragen över längre tid. Det ger i sin tur att magnetfältet i tändspolen inte försvinner snabbt nog och pulsen till tändstiftet blir försvagad eller uteblir. Så ny kondensator är aldrig fel
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Dags med en rapport från moppe-verkstaden.
Tre av mina mopeder är inkontinenta, det droppar olja från dem och de behöver även lite andra justeringar.
Nu är det läge i den sociala distanseringen, lågsäsongen för vårt husbilsåkande och en (kortare) paus med HBK-jobben att fixa mopederna inför den kommande säsongen.
Rex Vicoped är fixad, nu är det Husqvarna Novolette som står på tur.
IMG_2911.jpg

När jag forskade efter modellåret för Husqvarnan ringade jag in det till 1956.
Tänk vad grovt fel jag hade.
Jim Lundberg i Classic Notor tipsade om att tillverkningsåret finns instansat i baknavet.
IMG_2912.jpg

Tillverkningsåret är 1955. Ett år till eller från i stenåldern, spelar roll, eller?!
Oh ja, sådant är viktigt i nördkretsar.

Jag hade tänkt att rengöra motorn och byta packningar för att få bort oljeläckaget.
Det blev mer än så.
IMG_2910.jpg

Byte av packboxar och samtliga kullager.
IMG_2913.jpg

Egentillverkade packningar, lite pilligt att klippa och stansa hål.
IMG_2914.jpg
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Dags med en rapport från moppe-verkstaden.
Tre av mina mopeder är inkontinenta, det droppar olja från dem och de behöver även lite andra justeringar.
Nu är det läge i den sociala distanseringen, lågsäsongen för vårt husbilsåkande och en (kortare) paus med HBK-jobben så är det läge att fixa mopederna inför den kommande säsongen.
Rex Vicoped är fixad, nu är det Husqvarna Novolette som står på tur.
Visa bilaga 204876

När jag forskade efter modellåret för Husqvarnan ringade jag in det till 1956.
Tänk vad grovt fel jag hade.
Jim Lundberg i Classic Notor tipsade om att tillverkningsåret finns instansat i baknavet.
Visa bilaga 204875

Tillverkningsåret är 1955. Ett år till eller från i stenåldern, spelar roll, eller?!
Oh ja, sådant är viktigt i nördkretsar.

Jag hade tänkt att rengöra motorn och byta packningar för att få bort oljeläckaget.
Det blev mer än så.
Visa bilaga 204877

Byte av packboxar och samtliga kullager.
Visa bilaga 204879

Egentillverkade packningar, lite pilligt att klippa och stansa hål.
Visa bilaga 204878
Bra år då är jag född.Kram på er
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tänk vad grovt fel jag hade.

Alls inte säkert!

Om en husbil med årsmodellsbeteckning 2020 kan vara byggd på ett Fiat-chassi från 2019, kan väl en moped från 1956 vara försedd med ett baknav (kanske ett helt hjul) från året dessförinnan.

Ägde för mååånga år sedan en Lancia Flaminia från 1963. När man tittade under huven, och studerade slangar och liknande, var det mååånga olika tillverkningsår.

Pålle
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Funderar på hur läget är med slitaget på kolvringarna.
Hur stort glapp mellan de båda ändarna av ringen är acceptabelt?
Denna ringen har ett glapp på under 0,2mm.
IMG_2915.jpg
 
F

Fd.16159

Guest
Det är ett rimligt värde med 0,2 mm med den cylinderdiametern som är aktuell

Värmeutvidgningen för stål är 0,013 mm/m/C. Kolvringen kommer att vara varmare än cylinderfodret men båda expanderar av förbränningsvärmen.
Så med en cylinderdiameter på 60 mm har kolvringen växt med 0,24 mm vid 100 grader ökning. Cylinderfodret har ju samma ökning men har en lägre temperatur i förhållande till kolvringen
 
Toppen